Damskie rowery górskie Trek – skrojone na miarę
Sprzęt 18.02.2016 zaktualizowano 30.12.2020

Damskie rowery górskie Trek – skrojone na miarę

Czas czytania: 5 minut
Liczba wyświetleń: 3558

Amerykański Trek może pochwalić się bardzo mocną pozycją na światowym rynku rowerowym.

Jednoślady tej marki cieszą się powszechnym uznaniem głównie ze względu na najwyższą jakość wykonania, która przejawia się przede wszystkim w postaci niespotykanej u innych producentów dbałości o właściwie skomponowanie roweru jako całości – idealnie działającej maszyny, zdolnej do perfekcyjnego wykonywania postawionych przed nią zadań. Inżynierowie skupieni wokół marki Trek odpowiedzialni są za zaprojektowanie, przetestowanie i wdrożenie do produkcji niemal każdego kluczowego elementu roweru – pieczołowicie opracowywane ramy sygnowane są marką Trek, a reszta komponentów (z wyjątkiem napędu) powstaje w należącej do Amerykanów firmie Bontrager – to tam rodzą tak kluczowe elementy rowerowej konstrukcji jak sztyca, kierownica, koła czy wreszcie opony. Tego rodzaju współpraca pozwala mieć pewność, że konkretny model roweru Trek dopracowany jest w najdrobniejszym szczególe, a żadna część nie znalazła się w danej konfiguracji przypadkowo.

Damskie rowery Trek

Jednym z przejawów ogromnej dbałości Treka o szczegóły są rowery damskie tej marki. Mniejsi, młodsi stażem producenci ograniczają się w tym przypadku do zmniejszenia rozmiaru ramy oraz umieszczenia na rowerze nieodzownych, różowych dodatków, co w teorii ma uczynić maszynę bardziej kobiecą. Nietrudno się domyślić, że nie tędy droga! Trek traktuje ten temat wyjątkowo poważnie, konstruując rowery dla kobiet z uwzględnieniem ich specyficznej sylwetki, a także innych, w porównaniu do męskich, oczekiwań wobec sprzętu i możliwości fizycznych organizmu.

Damskie rowery Trek to więc przede wszystkim dobrze skrojona rama, której geometria uwzględnia dłuższe nogi i krótszy korpus płci pięknej, ale także szersze siodełka, węższe kierownice, krótsze mostki i ramiona korb, napędy o lżejszym przełożeniu – wszystko po to, aby kobiety mogły czerpać z jazdy tak samo dużą frajdę, jaką cieszą się od lat mężczyźni. Założenia te spełnia oczywiście tegoroczna oferta damskich rowerów górskich. Z bogatej oferty modeli warto bliżej przyjrzeć się kilku jej przedstawicielom z przedziału cenowego 2000-3000 zł, czyli tego, który pozostaje w sferze zainteresowań i możliwości budżetowych znakomitej większości ambitnych rowerzystek-amatorek w naszym kraju.

TREK SKYE SL DISC WSD

Trek Skye SL DISC WSD i Trek Cali S DISC WSD

Rowery przeznaczone dla kobiet oznaczane są w terminologii marki Trek symbolem WSD – Women Specific Design, co oznacza dokładnie to, o czym pisaliśmy powyżej – dopasowanie wszystkich komponentów roweru do specyfiki kobiecego ciała. Na warsztat bierzemy dziś dwa bardzo popularne, górskie modele: Trek Skye SL DISC WSD, oferowany w cenie 2299 zł, oraz Trek Cali S DISC WSD, dostępny za 2699 zł. Oba modele oferowana są w dwóch wariantach wielkości kół – w wersji 27,5 cala oraz większej – 29 cali. Poszczególne wersje nie różnią się wyposażeniem, jedynie rozmiar koła jest inny, porównamy więc tak naprawdę dwie konfiguracje – Skye oraz Cali. Kwestia optymalnej wielkości koła powinna być już powszechnie znana, warto jednak przypomnieć podstawowe informacje w tym temacie.

Koła 29" i 27,5"

Koła w rozmiarze 29 cali czynią rower szybszym, choć trudniejszym w rozpędzaniu. Po nabraniu dużej prędkości łatwiej ją utrzymać siłą samego rozpędu. Rower jest także bardziej komfortowy – łatwiej i płynniej pokonuje drobne nierówności terenu. Jednocześnie duże koła czynią rower dłuższym i wyższym, co wpływa na nieco mniejszą zwrotność, ale ewentualne straty tym wywołane nadrobimy właśnie większą prędkością na prostych odcinkach. Rower wyposażony w tej wielkości koła najlepiej sprawdzi się więc w przypadku nieco wyższych rowerzystek – o wzroście przekraczającym 170 cm. Bardziej uniwersalny, popularny obecnie rozmiar 27,5 cala zapewnia lepszą zwrotność, ale mniejsze prędkości rozwijane na prostych. Dobrze zachowa się pod kontrolą także niższych kolarzy, zachowując przy tym wysoki poziom komfortu. Kluczowy jest więc wzrost – drobnej budowy kobiety powinny zdecydować się na mniejszy wariant.

Ramy i widelce

Ramy w modelach Skye i Cali skonstruowane są podobnie – obniżona górna rura umożliwia komfortowe zajęcie pozycji na rowerze, a jej zmniejszona długość uwzględnia krótki z reguły tułów u kobiet. Bliżej położona kierownica, także dzięki zastosowaniu krótkiego mostka, zapewnia wysoki poziom zwrotności i kontroli nad rowerem. Modele różnią się między sobą ceną – tańszy model Cali wyposażony jest w podstawowy amortyzator Suntour XCT z regulacją poziomu tłumienia drgań (regulowane naprężenie wstępne sprężyny), droższy Skye oferuje widelec Suntour XCM, który poza regulacją naprężenia sprężyny posiada także możliwość zablokowania skoku, dzięki czemu możliwa jest szybka jazda po płaskich odcinkach drogi. Oba modele produkowane są w kilku rozmiarach ram, w tym w bardzo małym rozmiarze 13,5 cala, przeznaczonym dla kobiet o wzroście ok. 160 cm. W tym najmniejszym rozmiarze stosuje się widelce o skoku 80 mm (zamiast 100 mm, jak w rozmiarach większych) w celu zachowania właściwej geometrii roweru i odpowiedniego poziomu panowania nad nim bez względu na warunki terenowe.

 TREK CALI S

Komponenty

Trek Skye napędza 8-mio rzędowy napęd z grupy Shimano Altus – układ podstawowy, ale zapewniający możliwość płynnego pokonywania większości przeszkód na trasie. Model Trek Skye oparty jest na 9-cio rzędowym napędzie Shimano z grup Altus i Acera – większa ilość biegów wpływa pozytywnie na płynność jazdy w każdym terenie, a komponenty z grupy Acera poprawiają kulturę pracy całego napędu, wpływając także pozytywnie na jego żywotność. Oba modele wyposażono w typowo kobiece siodełka – szersze i krótsze, a także bardziej komfortowe od ich męskich odpowiedników. Za hamowanie w obu modelach odpowiada dokładnie taki sam hydrauliczny tarczowy zestaw hamulców Tektro M290, który powinien poradzić sobie z kontrolą prędkości roweru także w tych trudniejszych warunkach terenowych i atmosferycznych.

Który model wybrać?

Oba modele są więc bardzo do siebie podobne – różnica w cenie wynika głównie z jakości zastosowanych komponentów – droższy Cali oferuje więcej możliwości regulacji charakterystyki pracy amortyzatora, a także płynniejszą jazdę dzięki wyższej klasy napędowi. Bardziej ambitne rowerzystki odczują te różnice, powinny więc zdecydować się na lepiej wyposażony model Cali. Trek Skye WSD Disc dedykowany jest raczej dla początkujących rowerzystek, które po osiągnięciu wyższego poziomu umiejętności będą mogły bezproblemowo wymienić część komponentów na te z wyższej półki, dopasowując maszynę do rosnących możliwości i wymagań. Wybór tradycyjnie należy do klienta, który jednakże bez względu na podjętą decyzję będzie na pewno zadowolony z roweru, co potwierdzają kolejni usatysfakcjonowani zakupem użytkownicy jednośladów marki Trek.

Ocena
5.0 (głosów: 2)
Podziel się
Przeczytaj także
˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij