Kupujemy buty rowerowe
Poradnik 21.07.2014 zaktualizowano 23.06.2021

Kupujemy buty rowerowe

Czas czytania: 6 minut
Liczba wyświetleń: 12663

Wraz ze wzrostem liczby rowerzystów w naszym kraju rośnie zainteresowanie specjalistycznym sprzętem związanym z tym rodzajem aktywności fizycznej.

Coraz więcej rowerzystów przeistacza się ze „zwykłego” rowerzysty, dla którego jednoślad jest po prostu środkiem transportu lub sposobem na niedzielny, aktywny wypoczynek, w świadomie trenującego kolarza – amatora, poszukującego kolejnych sposobów na poprawę własnych osiągów. Na pierwszy plan wysuwa się oczywiście kupno lepszego roweru, ale nie każdy może pozwolić sobie na taki krok. Na drodze do bycia „PRO” czeka wiele tańszych elementów wyposażenia rowerzysty, których zakup może znacznie poprawić efektywność jazdy. Jednym z takich dodatków są właśnie buty rowerowe :)

Jazda rowerem w „zwykłych”, cywilnych butach nie jest oczywiście niczym złym. Jeździły tak i będą jeździć miliony ludzi na świecie. Kiedy jednak zaczynamy jeździć więcej i szybciej, ujawniają się niedoskonałości tego ubioru. Cywilne buty, przeważnie buty biegowe, których używa się do jazdy rowerem, są po prostu za miękkie – naciskając mocno na pedały narażamy nasze stopy na nienaturalne wygięcie wokół pedała oraz ból spodniej części stóp, wywołany przez długotrwały nacisk na twardą powierzchnię pedałów. Wyraźnym minusem jest także możliwość zsunięcia się butów z pedałów w chwili, kiedy sytuacja zmusza nas do bardziej agresywnej jazdy, lub po prostu wycieczka odbywa się w mokrych warunkach. Aby zaradzić tym problemom należy wyposażyć się w buty rowerowe oraz specjalistyczne pedały z blokami, pozwalającymi skutecznie połączyć oba elementy.

Buty rowerowe Bontrager SRS

Buty rowerowe turystyczne

Tego rodzaju buty polecane są rowerzystom odbywającym długie wycieczki, często na rowerze trekingowym z zamontowanymi sakwami, którzy poszukują obuwia komfortowego, ale jednocześnie odpowiednio sztywnego, dzięki czemu unikną oni dolegliwości bólowych stóp. Tego rodzaju buty to dodatkowo bardzo mocne konstrukcje, mające wytrzymać wiele tysięcy kilometrów jazdy w zróżnicowanych warunkach terenowych i pogodowych. W butach turystycznych z powodzeniem możemy jeździć na zwykłych, platformowych pedałach. Wiele modeli posiada możliwość zamontowania bloków, ale gniazdo jest na tyle schowane, że nie przeszkadza w normalnym użytkowaniu. Ciekawe rozwiązanie zastosowano w butach Bontrager SSR Multisport – nowy but oparty jest na pełnej podeszwie, bez możliwości przykręcenia bloków. Dopiero po odcięciu wyznaczonego kawałka podeszwy odsłaniają się gwintowane gniazda w standardzie Shimano SPD – jest to więc idealny wybór dla osób, które nie chcą od razu korzystać SPD, lecz najpierw nacieszyć się samą sztywnością buta z wykorzystaniem dotychczasowych pedałów. Buty turystyczne są przeważnie wiązane na zwykłe sznurówki, wspieranymi często jednym rzepem z górnej części języka, co poprawić ma trzymanie pięty. Opisywany typ obuwia nie jest specjalnie kosztowny – dobry jakościowo produkt kupimy za ok. 200 zł, te z wyższej półki kosztują 350-400 zł. Jak się za chwilę przekonacie – nie są to duże kwoty.

Buty sportowe

Buty rowerowe sportowe Northwave Fighter Pro

Dla osób traktujących jazdę na rowerze jako sport, a także startujących w maratonach rowerowych, lub po prostu dążących do poprawy swoich osiągów – przeznaczone są buty rowerowe które nazwałbym sportowymi. Są znacznie sztywniejsze od turystycznych – chodzenie w nich nie należy do najprzyjemniejszych rzeczy na świecie, ale nie jest niemożliwe – podeszwa w pewnym zakresie ugina się. Wykonana jest z tworzyw sztucznych, wyposażona w solidny bieżnik (w przypadku butów MTB) oraz często możliwość wkręcenia specjalnych kołków, poprawiających przyczepność w głębokim błocie. Buty szosowe pozbawione są tych elementów – nie są przeznaczone do chodzenia. Posiadają jedynie niewielkie elementy pozwalające oprzeć piętę na podłożu – drugi i ostatni punkt oparcia o ziemię to duży, szosowy blok.

Chodzenie jest możliwe, ale powoduje bardzo szybkie ścieranie się plastikowych bloków. Buty z tej kategorii posiadają często specjalne wzmocnienia cholewki, chroniące je przed uszkodzeniem np. o kamienie, jakie spotkać można na typowym maratonie rowerowym. Nie spotkamy tu sznurówek – buty zapinane są na 3 paski z rzepem, w droższych modelach zamiast górnego paska spotkamy plastikową klamrę z pompką, podobną do zapięć znanych np. z wiązań snowboardowych. Jeżeli jeździsz dużo, pedałujesz z dużą mocą i oczekujesz dobrego trzymania stopy w bucie – but z klamrą jest właśnie dla Ciebie! Rynek oferuje bardzo duży wybór modeli – przed zakupem polecam przymierzenie buta – z uwagi na znaczną sztywność warto dobrze poszukać modelu najbardziej dopasowanego do kształtu naszych stóp. Przykładem szosowego buta na 3 rzepy może być włośki Nortwave Fighter Pro. But górski z klamrą to np. Bontrager SSR lub Northwave. Obuwie z tej kategorii to wydatek maksymalnie 600 zł.

Buty profesjonalne

Profesjonalne buty rowerowe Fizik Terra X5

Poznamy je przede wszystkim po….cenie. Modele przeznaczone dla zawodowców kosztują grubo ponad 600 zł, co nie przeszkadza wielu amatorom, którzy chcą choć przez te kilka chwil na rowerze poczuć się jak zawodowcy :)

Najlepsze buty rowerowe są przede wszystkim piekielnie sztywne – bez względu na przeznaczenie – szosa czy MTB – ugięcie podeszwy jest praktycznie niemożliwe. Wykonana najczęściej z włókna węglowego (karbonu), zapewnia maksymalny transfer siły naszych nóg na pedały, bez wytracania jej na zbędne ugięcia. Na najwyższym poziomie kolarstwa możliwość chodzenia jest ostatnią rozpatrywaną przy projektowaniu obuwia cechą – buty służą do jazdy na rowerze i tę funkcję spełniają znakomicie. Pozostałe elementy również dopracowane są do perfekcji – niska masa, bardzo dobra wentylacja, a także wymyślne i bardzo skuteczne systemy zapinania – często, obok wspomnianej już klamry, spotyka się systemy ściąganych za pomocą pokrętła linek typu BOA lub podobne. Buty bardzo szybko się zakłada, można precyzyjnie dozować siłę zapięcia oraz nie zawracać sobie głowy brudzącymi się rzepami! Idealnym przykładem takiego buta jest szosowy Northwave Extreme Tech. Podeszwa z karbonu, kanały wentylacyjne nad i pod stopą, zapięcie na klamrę oraz system Speer Winch Lace (wzorowany na BOA) w połączeniu z piórkową wagą tworzą but niemal doskonały!

Jeżeli więc planujesz zakup butów rowerowych – szosowych lub MTB – dobrze przemyśl sprawę. Przeanalizuj swoje potrzeby – jakie robisz przebiegi, w jakim terenie jeździsz, na czym naprawdę Ci zależy – prędkość, komfort, niska cena? Po określeniu tych zmiennych będziesz mógł przystąpić do bardzo ważnego, ale żmudnego procesu poszukiwania najlepszego dla siebie buta rowerowego – trzeba dużo szczęścia, żeby szybko trafić na dobrze dopasowany model. Każdy z nas ma inne stopy, a sztywne buty raczej nie dopasują się do ich kształtu. Decydując się na zakup pamiętaj, aby but MTB wybrać odrobinę większy, tak, by mieć wystarczająco dużo luzu na grubsze, zimowe skarpetki. Pamiętaj, że przy jeździe w górzystym terenie stopa delikatnie przesuwa się w bucie – kilkugodzinny, nawet bardzo delikatny nacisk czubka buta na palce skończy się długim i nieprzyjemnym bólem.


W przypadku butów szosowych często doradza się zakup bardzo dopasowanego buta – po części zgadzam się z tym poglądem, może być bardziej dopasowany niż MTB – chodzimy zacznie rzadziej, pedałujemy raczej jednostajnie, idealne spasowanie procentuje świetnym czuciem roweru. Pamiętajmy jednak o wspomnianej, grubszej skarpecie oraz o tym, że w bardzo upalne dni stopy mogą puchnąć, a wówczas idealnie spasowany but zacznie nas uciskać….

Pamiętajcie również, że poza samymi butami należy liczyć się z kosztami zakupu pedałów – odpowiednie bloki, potrzebne do połączenia pedałów z butami, znajdziecie w zestawie.
Podstawowe pedały to koszt nieco ponad 100 zł, najlepsze mogą kosztować ponad 1000 zł – jak zwykle wybór należy do Was – poszczególne modele różnią się przede wszystkim masą i starannością wykończenia. Jazda z SPD, czy nawet w turystycznych butach rowerowych i dobrej jakości pedałach platformowych, ma ogromny wpływ na efektywność pedałowania. Na początku nie unikniecie upadków – podczas pierwszych dni zdarzają się każdemu (sam leżałem 3 razy) ale odpowiedni ruch wpinania i wypinania bardzo szybko wchodzi w krew, po czym możecie już w pełni napawać się szybszym i bardziej komfortowym pokonywaniem zarówno nowych, jak i tych sprawdzonych, ulubionych tras!

Ocena
5.0 (głosów: 1)
Podziel się
Przeczytaj także
˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij