fbp

Kupujemy opony rowerowe - które wybrać!

Kupujemy opony rowerowe - które wybrać!

Opony rowerowe należą do jednych z najbardziej zaniedbywanych podzespołów jednośladu. Niestety wielu rowerzystów nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważny jest regularny przegląd opon oraz ich wymiana w przypadku nadmiernego zużycia. Skutkiem ich lekceważenia jest spadek komfortu jazdy, osiągów, a także bezpieczeństwa. Regularna wymiana zużytych opon powinna być poprzedzona wcześniejszym przemyślanym zakupem. Zapraszam do lektury tekstu, z którego dowiesz się jaki rozmiar oraz rodzaj opony rowerowej nabyć.

Opona-rowerowa-Geax

Kiedy wymienić opony?

Jak to zwykle w świecie bywa, każdy sprzęt podczas eksploatacji traci swoje właściwości oraz się zużywa. Ta przypadłość niestety nie omija gum rowerowych, które po pewnym okresie warto, a nawet należy wymienić. W sytuacji, kiedy wizualny stan ogumienia pozostawia wiele do życzenia, a jazda rowerem staje się udręką, nie pozostaje nic innego jak wymiana opon rowerowych na nowe. Do pierwszych oznak zużycia należą przede wszystkim wytarty bieżnik, pęknięcia, rysy oraz przetarcia na rantach opony. Nie bez znaczenia pozostaje też wiek gum. Nawet w sytuacji, gdy koła wyglądają na sprawne, a jeździmy na nich przez kilka sezonów, warto przemyśleć ich wymianę. Przez lata eksploatacji pod wpływem warunków atmosferycznych, jakość opon rowerowych pogarsza się. Również podczas złego przechowywania jednośladu, gumy mogą ulec uszkodzeniu. Przykładowo, gdy podczas zimowej przerwy w rowerowej aktywności sprzęt nie zostanie odpowiednio zabezpieczony, a z kół ucieknie powietrze, to wiosną będzie niemal pewne, że konieczna będzie wymiana opon. Zły stan rowerowego ogumienia nie wróży nic dobrego. Wpływa na pogorszenie komfortu jazdy, zmniejsza przyczepność jednośladu do nawierzchni, co w rezultacie może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji zagrażających zdrowiu rowerzysty. Może on także negatywnie wpływać na obręcze, na których opony są umieszczone. Regularny przegląd kół rowerowych wraz ze zwróceniem szczególnej uwagi na stan ogumienia jest rzeczą niezbędną, o której powinien pamiętać każdy rowerzysta.

opona-rowerowa-bontrager

Jaki rozmiar opony wybrać?

Jeśli już podjęliśmy decyzję o kupnie nowych gum, warto wiedzieć jaki rozmiar potrzebujemy. Najprostszym rozwiązaniem tej zagadki będzie wzorowanie się na oponach, które już mamy. Zerkamy zatem na rant dotychczasowego ogumienia i odczytujemy ich parametry. Będą nas interesować dwie wartości – średnica opony, a także jej szerokość. Zacznijmy od średnicy. Jej wartość podaje się zazwyczaj w calach (1cal = 2,54cm). Do najpopularniejszych rozmiarów kół należą 24, 26, 28, a w ostatnich latach także koła o rozmiarze 27,5 oraz 29 cali w przypadku rowerów MTB 29er. Oczywiście spotkamy się też z mniejszymi rozmiarami, te wykorzystywane są w rowerach dziecięcych bądź składakach miejskich. Zajmijmy się jednak rowerami większymi. Średnica jak i szerokość opony może być także wyrażona w milimetrach. Znajdujemy na boku starej opony opis w formacie xx-xxx gdzie pierwsze dwie cyfry oznaczają szerokość opony w milimetrach, a ostatnie trzy odpowiadają jej średnicy. Przykładowo gumy w moim rowerze noszą oznaczenie 40-559, 26x1,50. Pierwsze oznaczenie nazywane jest systemem ETROTO, został on opracowany przez Europejską Organizację Techniczną ds. opon i obręczy. Wydaje się najdokładniejszy, gdyż wartości przedstawiane w milimetrach nie pozostawiają wątpliwości, co do rozmiaru ogumienia. Analizując rozmiar swojej starej opony dowiaduję się, że ma ona szerokość równą 40mm (pierwsze dwie cyfry oznaczenia), zaś jej średnica równa się 559mm. Jak wynika z drugiego oznaczenia opona ta ma średnicę 26cal oraz szerokość 1,5cal. Przeliczając ten wynik na milimetry, otrzymam średnicę 660mm oraz szerokość 38,1mm. Analiza ta pokazuje minimalną rozbieżność w sposobie oznaczania opon rowerowych. Dlatego podczas zakupu warto kierować się wartościami wyrażonymi w milimetrach, ponieważ są one dokładniejsze. W tabeli poniżej znajdziesz przeliczenie średnicy opon z cali na milimetry. Skupiłem się wyłącznie na rozmiarach gum wspomnianych wyżej.

Rozmiar [cal]

Średnica [mm]

24

507

26

559

28

622

27,5

584

29

622




Kupując opony możemy się spotkać z jeszcze jednym sposobem ich oznaczenia. Mowa o systemie francuskim. W tym przypadku rozmiar przykładowo wynosi 700x35, gdzie pierwsza wartość oznacza zewnętrzną średnicę opony, druga zaś równa się jej szerokości. Aktualnie jest standardowy parametr w rowerach szosowych i przełajowych.

Opona-rowerowa-Maxxis

Popularne rodzaje opon rowerowych

Opony najczęściej stosowane w rowerach możemy podzielić ze względu na rodzaj ich wykorzystania. Będzie to ogumienie górskie – MTB, szosowe, trekkingowe – turystyczne. Opony terenowe jak sama nazwa wskazuje, wykorzystywane są do jazdy w terenie. Dzięki swej budowie idealnie sprawdzają się w swojej roli. Wyposażone zostały one w gruby bieżnik, a ich szerokość jest większa od gum przystosowanych do jazdy w innym terenie. To właśnie szeroka opona wpływa na zwiększenie przyczepności roweru do piaszczystego, górskiego, bądź też leśnego terenu. Chcąc zwiększyć przyczepność jednośladu można też do opony wtłoczyć powietrze o niższym ciśnieniu. Minusem ogumienia górskiego jest charakterystyczny świst podczas jazdy (który dla pasjonaty może być też plusem:)) oraz większe opory powietrza, które nie ułatwiają jazdy po asfalcie.


Sytuacja wygląda znacznie inaczej w przypadku opon szosowych, te dzięki swojej wąskiej budowie posiadają minimalne opory toczenia, dzięki czemu nadają się do szybkiej jazdy. Korzystając z opon szosowych musimy pozostać czujni, gdyż łatwo o wywrotkę. Opony trekkingowe należą do najbardziej uniwersalnych gum rowerowych. Idealnie nadają się zarówno na długie pozamiejskie wypady, jak i do jazdy po leśnych, utwardzonych terenach. Innym podziałem rowerowego ogumienia jest klasyfikacja ze względu na rodzaj zastosowanego bieżnika. Wyróżniamy tutaj opony typu slick. Ich bieżnik nie posiada charakterystycznych klocków, dzięki czemu nadają się idealnie do jazdy po asfalcie. Gumy te są też zazwyczaj węższe, a opór powietrza jest mniejszy, co wpływa na osiągi rowerzysty. Kolejnym typem będą opony semi slick. Idealnie nadają się one dla początkujących, gdyż sprawdzą się w terenie mieszanym. Bieżnik opony na jej środku jest minimalny, nadający się do jazdy po drogach asfaltowych, zaś po bokach zastosowano klocki, które poprawiają przyczepność w terenie. Jednak nie do przesady, opon tych nie należy wykorzystywać w terenie typowo górskim. W terenie górskim, jak i podczas jazdy drogami asfaltowymi, należy stosować wspomniane opony terenowe oraz szosowe.

Ogumienie rowerowe jest bardzo istotnym elementem jednośladu. Wpływa na wygodę jazdy, stwarza odpowiednie warunki do podróżowania, może mieć wpływ na otrzymywane osiągi, a przede wszystkim wpływa na bezpieczeństwo kierującego. Nie bez znaczenia pozostaje ich regularny przegląd. Istotna jest także ewentualna wymiana w przypadku zużycia. Zmieniając gumy nie zapominajmy także o dętkach, jest to bowiem idealna okazja do ich wymiany. Wybierając nowe ogumienie dostosujmy je do warunków, w jakich najczęściej się poruszamy, taki wybór będzie gwarancją wygodnej jazdy.

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij