fbp

Najpopularniejsze technologie Shimano

Najpopularniejsze technologie Shimano

Wśród pracowników sklepów rowerowych ogromny uśmiech na twarzy budzą zawsze 2 typowe dla początkujących rowerzystów zwroty, które słyszy się kilka razy dziennie, w zakupowym szale na początku każdego sezonu rowerowego. Największe zainteresowanie budzą zawsze rowery wyposażone w 27 lub 30 przerzutek, oraz „całe na sisach” – czyli wyposażone w przerzutki w systemie SIS, uważanych za bardzo wysoki model. Prawda jest taka, że większość rowerów posiada 2 przerzutki, przednią i tylną, które obsługują łącznie 27 lub 30 biegów (przełożeń) oraz znakomita większość, w tym te za kilkaset złotych, posiada napęd w systemie SIS – przerzutkę pracującą w tym trybie kupimy już za 20 złotych.


Pierwszy błąd pojawia się na szczęście coraz rzadziej – to należy po prostu wiedzieć – rower, jak samochód, posiada biegi, a ich ilość wynika z przemnożenia ilości zębatek w kasecie i korbie. SIS to skrót od Shimano Index System – określa po prostu, że dana przerzutka pracuje w trybie indeksowanym. Oznacza to, że manetka zmiany biegów działa „skokowo” – jedno jej wciśnięcie oznacza zmianę biegu o 1, w obie strony. Zmianie biegu towarzyszy charakterystyczne „kliknięcie” dochodzące właśnie z manetki. Manetki bez indeksacji to bardzo stare rozwiązanie, stosowane obecnie w najtańszych rowerach hipermarketowych, przeważnie w systemie obrotowym – zmiana biegu jest wówczas mało precyzyjna, za pomocą manetki należy samodzielnie ustawić wózek przerzutki w takim położeniu, oby nie kolidował on z łańcuchem. Bardzo niepraktyczne rozwiązanie. Warto więc zaznajomić się, co oznaczają skróty literowe na osprzęcie Shimano – produkty tej marki najczęściej montowane są w rowerach, dlatego wiedza z tego zakresu będzie na wagę złota. Zapraszam na mały przewodnik po świecie japońskich rowerowych wynalazków.

 

 

SIS

– Shimano Index System – oznacza, że przerzutki pracują w trybie indeksowanym. Na wyższych modelach przerzutek i manetek próżno szukać tego oznaczenia – indeksacja jest dziś czymś oczywistym, nie trzeba dodatkowo jej oznaczać

 

 

 

Dual SIS

– oznacza, że indeksowana jest przerzutka przednia i tylna

 

 

 

Hollowtech

– oznaczenie dotyczące korb – ramiona korb są puste w środku, dzięki czemu znacznie spada masa całego komponentu

 

 

 

Hollowtech II

– w tym przypadku „pusty” jest suport – główna oś pedałów zintegrowana jest z prawym ramieniem korby, na jej przeciwległy koniec nakłada się lewe ramię. Łożyska osi znajdują się na zewnątrz ramy, w specjalnych miskach, dzięki czemu mogą być większe = trwalsze, a przestrzeń pomiędzy nimi pusta, dzięki czemu zyskujemy na wadze oraz trwałości. Bardzo często w tym systemie ramiona korb także są puste (korby XT), choć nie jest to regułą – warto dobrze upewnić się przed zakupem, co tak naprawdę chcemy zakupić.

 

 

 

Hollowglide

– rozwiązanie polegające na zastosowaniu pustej w środku największej zębatki w korbie, stosowany w szosowych grupach Ultegra i Dura-Ace

 

 

 

Shadow RD

– system stosowany w tylnej przerzutce (rear derailleur) – wózek przerzutki o specjalnej konstrukcji nie wystaje poza obrys ramy, przerzutka jest schowana „pod ramą”, dzięki czemu minimalizujemy ryzyko jej uszkodzenia o kamienie, korzenie i inne przeszkody. Przerzutka minimalizuje także problem łańcucha uderzającego w tylne widełki na wybojach.

 

 

 

Shadow RD+

- udoskonalenie powyższego systemu – przerzutka posiada specjale sprzęgło, sterowane przełącznikiem na wózku przerzutki – jego włączenie powoduje oporniejszą pracę mechanizmu, ale wyklucza możliwość spadnięcia łańcucha z zębatek korby – działa jak napinacz, stosowane głownie w rozwiązaniach opartych na jednej tarczy z przodu. Zwolnienie sprzęgła przywraca przerzutce wysoką kulturę pracy, ale łańcuch pozostaje mniej napięty.

 

 

 

Rapie Fire +

- dotyczy manetek zmiany biegów – system stosowany od 1985 roku, pozwala jednym ruchem przerzucić łańcuch o kilka zębatek – im dalej wychylimy dźwignię, tym większą liczbę biegów przeskoczymy. Manetki w tym systemie z grup Deore, XT oraz XTR działają w dwie strony biegi możemy zrzucać na niższe zarówno przez popchnięcie dźwigni kciukiem, jak i wciśnięcie palcem wskazującym. Bardzo funkcjonalne rozwiązania. Dodatkowym plusem jest możliwość zamontowania manetki zmiany biegów zarówno po lewej, jak i po prawej stronie względem klamki hamulcowej.

 

 

 

Octalink

– stosowany w suportach, tzw. wielowypust osi, stosowany zamiast najtańszego suportu „na kwadrat” znacznie zwiększa sztywność oraz wytrzymałość całej konstrukcji

 

 

 

SPD

– Shimano Pedaling Dynamice – system pedałów zatrzaskowych, obecnie najpopularniejszy wśród rowerzystów, w wersji szosowej nazywa się SPD SL

 

 

 

HG

– system stosowany w łańcuchach. Mają one drążone sworznie, frezowane ogniwa dla obniżenia masy. Specjalne nacięcia ułatwiają współpracę z koronkami i zmianę biegów. Łańcuchy mają stronę przednią i tylną – montujemy je napisami na zewnątrz. Całość pozytywnie wpływa na efektywność pedałowania.

 

 

 

HG EV

– ulepszone na potrzeby napędów 11 rzędowych rozwiązanie HG, gwarantujące lepszą współpracę z 11 koronkami. Najnowszy łańcuch XTR M9000 pokryty specjalną powłoką PTFE ma wg. Shimano 40 % większą trwałość od swoich poprzedników XTR/Dura Ace CN-7901

 

 

To jeszcze nie wszystko, ale na razie wystarczy, aby zrozumieć, co mówią do nas pracownicy sklepów i brać czynny udział w procesie zakupu roweru. Następnym razem zajmiemy się technologiami stosowanymi w odzieży i kołach, na razie jest się czego uczyć. Powodzenia!

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij