fbp

Napoje izotoniczne czy energetyczne? Co warto zabrać na rower?

Napoje izotoniczne czy energetyczne? Co warto zabrać na rower?

Napoje izotoniczne i napoje energetyzujące cieszą się niesłabnącą popularnością, pomimo tego, że są stosunkowo krótko na rynku. Często jednak są one mylone ze sobą, pomimo tego, że tak naprawdę są to całkowicie różne produkty, nie tylko pod względem składu, ale również przeznaczenia. Czym w takim razie są oba napoje i jakie jest ich zastosowanie?
 

Napoje energetyczne – co to takiego?
 

„Energetyki” to inaczej delikatnie gazowane napoje, które mają za zadanie stawiać na nogi, zwiększać koncentrację, pobudzić organizm, a także niwelować uczucie zmęczenia. I rzeczywiście, najczęściej spełniają one swoją rolę, ale są to efekty krótkotrwałe, a po nich następuje jeszcze większe zmęczenie. Swoje działanie napoje te zawdzięczają składowi. W jednej puszce (250ml) znajduje się aż około 80mg kofeiny, która rzeczywiście pobudza organizm, jednak należy pamiętać, że kofeina w większych ilościach może pogorszyć nastrój, wywołać uczucie niepokoju, czy nawet uzależnić. Duża ilość cukru, podobnie jak kofeina, pobudza organizm, jednak dawka w jednej puszce najczęściej jest dużo wyższa niż zalecana, dzienna dawka cukru. Tauryna z kolei ma za zadanie zmniejszyć uczucie zmęczenia, a syntetyczne witaminy z grupy B poprawić koncentrację. Na dodatek, energetyki mogą przyczynić się do zawału serca, czy udaru. Należy zauważyć, że coraz popularniejsze są drinki z energetykami, czy popijanie alkoholu energetykami, co – według badań – odwadnia organizm.
 

Czym są napoje izotoniczne?
 

Napój izotoniczny ma za zadanie uzupełnić poziom wody i elektrolitów w organizmie, których braki powstały w wyniku wysiłku fizycznego i właśnie wtedy zaleca się jego spożywanie. To ciekawe rozwiązanie nie tylko dla rowerzystów, ale również dla biegaczy, czy osób uprawiających inne dyscypliny sportu. Zadba on o odpowiednie nawodnienie organizmu, uzupełniając przy okazji inne makro elementy. Dodatkowym atutem napojów izotonicznych jest to, że zapobiegają one skurczom mięśni. W przeciwieństwie do energetyków, izotoniki w ogóle nie zawierają kofeiny, a ilość cukru jest znacząco różna, w napojach izotonicznych są to niewielkie ilości, gdzie w napojach energetycznych są wprost ogromne. Napoje te można spotkać praktycznie w większości sklepów, a również w wyspecjalizowanych sklepach sprzedających produkty dedykowane dla osób uprawiających różnego typu sporty.
 

Kiedy pić energetyka, a kiedy izotonika?
 

Napój energetyczny, chociaż zazwyczaj jest odradzane jego spożywanie, można pić w niewielkich ilościach w sytuacjach, kiedy jesteśmy zmęczeni, a musimy jeszcze jakiś czas pracować na pewnych obrotach. Często jest on spożywany przez kierowców, którzy są już zmęczeni podróżą, a mają wciąż do przejechania pewny odcinek drogi, czy przez studentów, którzy potrzebują odpowiednio skupić się na nauce przez określony czas. Należy pamiętać, że po krótkotrwałym „kopie” przyjdzie jednak nasilony efekt zmęczenia, a pity w większych ilościach, może doprowadzić nawet do zawału. Nie powinny pić go kobiety w ciąży, a także osoby poniżej osiemnastego roku życia. Izotonika zaś zaleca się pić w przypadku dłuższego (najczęściej trwającego co najmniej 2-3 godziny) wysiłku, w celu uzupełnienia płynów, węglowodanów, jak i elektrolitów. Dzięki temu unikniemy odwodnienia i spadku energii. Jednak w przypadku krótszego wysiłku lepiej uzupełniać płyny wodą, ponieważ nie potrzebujemy w takim wypadku zastrzyku węglowodanów, czy elektrolitów. Izotonika nie powinny pić osoby odchudzające się i wykonujące krótkie (do około 1,5 godziny) ćwiczenia, gdyż organizm zamiast zużywać energię z tkanki tłuszczowej, będzie zużywać energię z węglowodanów pochodzących z napoju izotonicznego. W przypadku dłuższego wysiłku, Izotonika należy pić małymi ilościami, ale dosyć często. Również temperatura ma tutaj znaczenie, gdyż napoje zbyt ciepłe zalegają w żołądku znacznie dłużej, niż te schłodzone. Oczywiście napoje izotoniczne również powinny być spożywane z umiarem, ponieważ zbyt duża ilość minerałów dostarczona organizmowi może przynieść odwrotny skutek od zamierzonego.

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij