fbp

Nowości Shimano 2015 - grupy Alivio i Tourney

Nowości Shimano 2015 - grupy Alivio i Tourney

Jesień to czas, kiedy większość rowerzystów nieco zwalnia, wyhamowuje, daje sobie i sprzętowi odpocząć po solidnie przepracowanym sezonie. Wycieczek dalej jest dużo – wszak polska jesień potrafi być naprawdę piękna, a jednocześnie ciepła. To dobry okres by zainteresować się stanem posiadanego roweru – chłodnym okiem ocenić jego stan i pomyśleć o udoskonaleniach na kolejny sezon. To także czas, gdy wiadomo jest, jakie ciekawostki sprzętowe przygotowali dla nas producenci rowerów i osprzętu na nadchodzący rok. Można więc śmiało zabrać się do przeglądania ofert, a nawet pierwszych zamówień tak, aby w nowy sezon wjechać na całkowicie sprawnym, gotowym na kolejne tysiące kilometrów rowerze.

Zobaczmy, co ciekawego na nadchodzący sezon 2015 przygotowali dla nas inżynierowie z japońskiego Shimano – zdecydowanie jest na co czekać.

Shimano utrzymuje tendencję z poprzednich lat – ciągle dopracowuje niższe grupy osprzętowe, stosując w nich technologie znane z najwyższych grup. W sezonie 2014 liftingowi poddano grupę Altus, która zmieniła się nie tylko wizualnie, ale także zaczęła obsługiwać napędy 9-cio rzędowe. W przyszłym sezonie w rowerach zacznie pojawiać się odświeżony Tourney oraz Alivio.

Alivio 2015 oznaczone będzie symbolem M4000 i zaliczane jest przez producenta do kategorii lekkiego MTB/Cross Country, także z powodzeniem mogą stosować je początkujący jak i średniozaawansowani uczestnicy maratonów MTB. Zmiany dotknęły głównie przerzutek – w tylnej zastosowano technologię Shadow, minimalizującą ryzyko uszkodzenia sprzętu – korpus przerzutki nie wystaje poza obrys roweru. Przednia przerzutka także wygląda inaczej – jej zmieniony profil pozostawia więcej miejsca na swobodną pracę tylnego koła (przy stosowaniu potężnych opon), a całość obsługuje system Hyperdrive – układ specjalnych pinów i bolców, mocowanych do zębatek korby, których zadaniem jest ułatwienie łańcuchowi przeskakiwania na większe zębatki.

Nowa grupa Alivio to także manetki, dające możliwość rozdzielenia manetki zmiany biegów od dźwigni hamulców – rozwiązanie znane dotychczas z grup Deore i wyższych. Dla tradycjonalistów dostępna będzie wersja zintegrowana – klamkomanetka.
Nowa grupa to także zmodyfikowany hydrauliczny hamulec tarczowy.

Na czele grupy stoi jak zwykle korba - Wygląda znakomicie – upodobniono ją do grup Deore i XT. Agresywne linie nie pozwalają przejść obok niej obojętnie. Najważniejsza zmiana to drążone ramiona – technologia Hollowtech pozwala znacznie obniżyć masę komponentu. Korba dostępna będzie w 3 wariantach:

 

• FC-M4050 (SM-BB51) - zintegrowana oś, 40-30-22T, logo Alivio
• FC-M4000 (BB-ES25) - octalink, 40-30-22T, logo Shimano
• FC-M4060 (SM-BB51) - zintegrowana oś, 48-38-26T, logo Alivio, do zastosowania z przerzutką FD-T4000-TS/DS.


Grupa dostępna jest już w sprzedaży detalicznej, w seryjnych rowerach zacznie się pojawiać na przełomie 2014/15.

 

Mniejszy zakres modyfikacji przeszła także popularna wśród rowerowych turystów, korzystającym z rowerów trekkingowychgrupa Tourney. Grupa dedykowana jest rowerzystom pokonującym długie dystanse, ale raczej spokojnym i umiarkowanym tempem. Przerzutki nie pracują pod wielkimi obciążeniami, mają być w zamian bardzo trwałe. Nie jest istotny agresywny wygląd, a tym bardziej jak najniższa masa – mają dzielnie służyć w wielogodzinnych eskapadach solidnie obciążonym rowerem.
Właśnie dlatego modyfikacje ciężko będzie zauważyć gołym okiem. Inżynierowie z Japonii wzięli sobie do serca uwagi użytkowników i poprawili funkcjonowanie wewnętrznych mechanizmów przerzutek. Nowe komponenty mają lepiej reagować na polecenia rowerzysty i rzadziej ulegać rozregulowaniu. Grupa dalej obsługuje 8 rzędów – nie ma więc rewolucji wzorem zeszłorocznego Altusa. 8 biegów w turystyce zupełnie wystarczy. Cięższym rowerzystom przyda się nowy w grupie tarczowy hamulec mechaniczny. Całość oznaczono symbolem TX800.
W przyszłym sezonie oko przykuwać będzie także nowa, elektroniczna grupa Shimano XTR Di2, która zasługuje na dokładniejszą analizę – możecie o niej
przeczytać na blogu Bikestory.pl.
Wspomniane modyfikacje pozwolą japończykom z Shimano utrzymać niemalże monopol na ubieranie w osprzęt najpopularniejszych w Polsce rowerów seryjnych z przedziału cenowego 1500-2500 zł. Produkty konkurencyjnego SRAM pojawiają się w tym segmencie znacznie rzadziej, ale liczymy na reakcję amerykanów – zdrowa konkurencja może wyjść jedynie na dobre nam, rowerzystom!

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij