fbp

Okulary rowerowe

Okulary rowerowe

Okulary lub ich pochodne to obowiązkowy atrybut sportowców uprawiających najróżniejsze dyscypliny sportu. Bez względu na formę - chodzi przede wszystkim o ochronę oczu, zarówno przed  siłami natury (słońce, wiatr), zmaterializowanymi czynnikami (błoto, kurz, kamienie) czy na końcu innymi zawodnikami/ludźmi. Wszystkie te czynniki mogą doprowadzić do uszkodzenia wzroku, a niestety jak dotąd nie wynaleziono, pomimo wielkiego postępu w medycynie, substytutu ludzkiego oka, dlatego należy dbać o ten narząd bardzo starannie.

 

Rowerzysta powinien chronić oczy zawsze, bez względu na porę dnia, porę roku czy pogodę. Czynniki, przed którymi musimy się chronić to przede wszystkim promieniowanie słoneczne - okulary pozbawione odpowiednich filtrów wpuszczają do oka szkodliwe wiązki promieniowania UV, którego długotrwałe działanie na siatkówkę może prowadzić nawet do zaćmy! Okulary chronią oczy przed kurzem, piachem i błotem, które wydobywają się spod kół jadących obok towarzyszy, lub po prostu, jak pył, unoszą się w powietrzu. Szkła zapobiegają także wpadaniu do oczu różnych, mniejszych bądź większych, owadów. Na szybkich zjazdach zapobiegają łzawieniu oczu, do czego dochodzi w przypadku intesywnego owiewania oczu przez powietrze. Odpwiednio dobrany kolor szkieł, np. rozjaśniające żółte lub pomarańczowe, poprawia widzenie w pochmurne dni. Podczas rowerowej jazdy nocnej stosować zaś należy szkła przezroczyste, chroniące jedynie przez dostaniem się do oczu szeroko rozumianych ciał obcych.

 

 

JAK DOBRAĆ OKULARY

 

 

Dobierając okulary rowerowe konieczne jest wzięcie pod uwagę kilku istotnych czynników. Muszą być przede wszystkim lekkie, aby nie męczyły podczas wielogodzinnej jazdy. Ważne jest, aby miejsca styku z głową i nosem pokryte były miłym w dotyku, ale równocześnie antypoślizgowym materiałem. Okulary powinny pewnie leżeć na głowie, ale nie uciskać jej - w okularach sportowych nie stosuje się wygiętych zauszników, opierających się na uchu, ale przeważnie proste zauszniki lekko wygięte do środka. Ważne jest, aby nie uciskały punktowo głowy, a jedynie zapewniały pewne trzymanie się okularów. Szkła powinny być odpwiednio dobrane pod względem wielkości - nie mogą być za małe, aby nie przepuszczały niechcianego promieniowania czy powietrza do oczu.
Wybierając okulary sprawdźmy ich jakość wykonania - w pierwszej kolejności elastyczność. Powinny być dość "miękknie", czyli odporne na wyginanie. Zapobiegnie to szybkiemu uszkodzeniu - połamaniu okularów. Większość nowoczesnych szkieł to produkty z zaawansowanych technologicznie materiałów (np. poliwęglan) odpornych na wyginanie i zarysowania - oczywiście do pewnej granicy! Najlepsze szkła, które spotkamy np. topowych modelach Uvex lub Oakley testowane są przez strzelanie do nich niewielkimi, metalowymi kulkami, wyrzucanymi w ich stronę ze znacznymi prędkościami. Skoro szkła wytrzymują taką próbę, zapewne poradzą sobie z lecącymi z naszą stronę kamyczkami.


Wybierając dany model, zwróćmy baczną uwagę na filrty, w jakie został zaopatrzony. Podstawa to ochrona przed promieniowaniem UVA i UVB. Generalna zasada jest taka, że produkty topowych producentów (Uvex, Oakley, Rudy Project, Alpina) spełniają wszystkie najważniejsza kryteria ochrony UV, bez względu na miejsce produkcji. Tak wielkie firmy nie mogą ryzykować wypuszczeniem słabych produktów, które nie przeszłyby na przykład rygorystycznych prób określonym w normach Unii Europejskiej. Inaczej w przypadku tanich bazarówek - okulary za kilkanaście złotych, nawet, jeżeli mają wszystkie naklejki informujące o stosowanych filtrach, na 99% są ich pozbawione,moga co najwyżej atrakcyjnie wyglądać - przestrzegamy przed tego typu zakupami,tym bardziej, że chodzi wciąż przecież o nasze oczy!

Najlepsze modele okularów mają specjalne, niewielkie otwory w górnej części szkieł, znacznie redukujące zaparowywanie. Oczywiście sposobem na niechcianą parę wodną są też specjalne powłoki nakładane na szkła - warto zapytać sprzedawcę, czy dany model jest w nie wyposażony.

 

RODZAJE OKULARÓW

 

Okulary rowerowe produkowane są w wielu wariantach - czym się różnią między sobą?
Bardzo popularne są okulary z wymiennymi szkłami - najczęściej w zestawie otrzymujemy szkła ciemne - na warunki słoneczne, szkła żółte rozjaśniające - na pochmurne warunki, oraz szkła przezroczyste - do jazdy nocą. To dobre rozwiązanie dla osób, które nie chcą wydawać na okulary wielkich kwot i stosować kilku par okularów. Wymienne szkła spotkamy w modelach dostępnych już za ok. 100 zł. Nie są to przeważnie bardzo zaawansowane technicznie modele, ale spełnią wymagania większości owerzystów amatorów. Należy jedynie uważać podczas wymiany szkieł, przede wszystkim na niepotrzebne zarysowania. Wybierając się na długą wycieczkę, warto mieć dodatkowe szkła przy sobie na wypadek zmiany warunków pogodych lub nadejścia zmroku.

Najpopularniejsze są jednak okulary wyposażone w jedną parę szkieł. Wymagający kolarze posiadają przeważnie kilka par okularów w swojej kolekcji i korzystają z konkretnej pary, dostosowanej do warunków pogodowych. Większość okularów to produkty chroniące przede wszystkim przed oślepiającym działaniem słońca i szkodliwym wpływem promieniowania. Na rynku spotkamy także okulary z polaryzacją - szkła tego rodzaju niwelują postrzeganie światła słonecznego odbijającego się np. od szyb samochodowych czy tafli wody - oko mniej męczy się, nie mając kontaktu z refleksami świetlnymi.


Ciekawostką są także tzw. szkła fotochromatyczne, których w swoich okularach używa np. Uvex - technologia Variomatic. Barwa szkieł zmienia się w zależności od natężenia światła - w nocy i przy pochmurnej pogodzie okulary są niemal całkowicie przezroczyste, pod wpływem światła słonecznego przyciemniają się. Oczywiście nie zapewnią takiej ochrony przed słońcem, jak robią to typowe szyby przeciwsłoneczne, ale są ciekawym rozwiązaniem na przejściowe pory roku, kiedy pochmurne niebo powoduje częste zmiany w poziomie nasłonecznienia.
W okularach spotkamy także odważne rozwiązania, jak np. powłoki powodujące szybsze spływanie wody po szkłach, dzięki czemu możliwe jest ich użytkowanie w deszczu. Zakup takiego sprzętu, raczej kosztownego, rozważać powinni jeżdżący naprawdę dużo rowerzyści, dla których pojęcie "sezon rowerowy" nie istnieje.

 

 

Jak widać wybór na rynku jest ogromny. Dokonując wyboru, należy przede wszystkim specyzować swoje potrzeby, okreslić kwotę, jaką możemy przeznaczyć na okulary (topowe modele kosztują ponad 1000 zł) i przede wszystkim przymierzyć jak najwięcej modeli - każda głowa, każda twarz ma inne kształty, także model, który dobrze służy wielu kolegom, nie musi tak samo dobrze zachować się na naszej głowie. Pamiętajmy o tym!

BikeSalon.pl w swojej ofercie posiada najlepsze okulary rowerowe takich producentów jak Uvex, Alpina czy Tifosi - nasi specjaliści chętnie pomoga w wyborze!

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij