fbp

Ostre koło, czyli powrót do korzeni

Ostre koło, czyli powrót do korzeni

Napęd typu ostre koło wykorzystywany w rowerach jest ciekawym rozwiązaniem dla miłośników jednośladów, którzy stawiają na łatwość użytkowania, a także na bezproblemowe serwisowanie sprzętu. Dzieje się tak za sprawą prostej budowy, ograniczenia do minimum niezbędnych części oraz akcesoriów rowerowych, a także faktu, że ostre koło pozwala na szybkie przemieszczanie się w ruchu miejskim bądź po równym terenie. To wszystko wpływa na zwiększenie popularności wykorzystania tychże napędów w jednośladach. Jednak jego używanie wymaga nie lada wytrenowania, odpowiedniej techniki jazdy oraz zdolności przewidywania wydarzeń mających miejsce podczas podróżowania.

 

 

Obserwując rowerzystów spotykanych szczególnie w miastach, nie sposób nie zauważyć grupy użytkowników rowerów o klasycznym napędzie, bez zbytecznych akcesoriów i wyposażenia. Rowery te noszą miano ostrego koła, bądź single speed. Swoją nazwę zawdzięczają wykorzystaniu napędów pozbawionych możliwości zmiany biegów.  Skąd pomysł na tego typu sprzęt?

 

Prostota obsługi

 


Ostre koło jest rodzajem napędu rowerowego, który składa się z przedniej zębatki umiejscowionej na korbie, a także tylnej, umieszczonej w piaście bez wykorzystania wolnobiegu. W rezultacie poruszając pedałami wprawiamy w ruch jednoślad. Zatrzymując pedały blokujemy tylne koło. Nie trudno wyobrazić sobie, jak taka jazda wygląda. Wiadomo, że wyhamowanie rozpędzonego roweru nie jest prostą sprawą, dlatego jeżdżąc rowerem z ostrym kołem trzeba nie tyle pracować siłą mięśni, co umysłu. Odpowiedni poziom przewidywania wydarzeń na drodze wpływa na bezpieczeństwo nie tylko rowerzysty, ale również innych uczestników ruchu drogowego. Myśląc o bicyklach z tego typu napędem warto wiedzieć skąd pomysł na takie rozwiązanie. Dzięki maksymalnemu uszczupleniu osprzętu oraz akcesoriów, rower stał się niemalże bezawaryjny, co szybko zostało zauważone przez użytkowników. Stąd też rosnąca popularność tego typu napędów. Prostota wykonania nawiązuje też do pierwszych rowerów, które to nie posiadały wolnobiegu, a jazda nimi z technicznego punktu widzenia wyglądała podobnie jak dzisiejszymi rowerami z napędem jednobiegowym. Tłumaczy to twierdzenie, że jazda ostrym kołem jest powrotem do korzeni.

 

Ostre koło, a single speed

 


Mówiąc o napędzie typu ostre koło warto też zwrócić uwagę na układ napędowy zwany single speed, w odróżnieniu od ostrego posiada on wolnobieg, co nie wymusza ciągłej pracy pedałami podczas jazdy, dzięki czemu rowerzysta może pozwolić sobie na chwilę odpoczynku w trakcie przejażdżki. Fajnym rozwiązaniem oferowanym przez producentów rowerów z jednobiegowym napędem jest wykorzystanie piast dwustronnych. Z jednej strony takiej piasty znajduje się zębatka sztywno połączona z piastą, natomiast do jej drugiego boku możemy zamontować zębatkę z wolnobiegiem. W efekcie przekręcając koło o 180 stopni otrzymujemy rower z napędem single speed, bądź wymagające więcej umiejętności ostre koło.

 

 

Budowa i wyposażenie roweru

 


To co odróżnia jednoślady z jednobiegowym napędem od chociażby rowerów szosowych, to uproszczenie budowy przez rezygnację ze zbędnych części rowerowego wyposażenia. Ostre zostało uszczuplone o przerzutki, niejednokrotnie też użytkownicy rezygnują z hamulca ręcznego, bądź ograniczają go do hamulca przedniego, nie wspominając już o oświetleniu, błotnikach, czy bagażniku, których po prostu brak. Znaczący wpływ na wygodę jazdy ma tutaj wykorzystanie odpowiednich pedałów współpracujących z obuwiem rowerzysty. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierujący poniekąd integruje się ze swoim sprzętem, co ułatwia użytkowanie oraz potęguje frajdę z jazdy. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się nad kupnem specjalistycznego obuwia oraz pedałów dla rowerzystów, wiedz o tym, że jest to mega pomocne rozwiązanie potęgujące doznania z jazdy! Tańszą alternatywą są metalowe noski czy paski do pedałów platformowych.

 

Rower Adriatica na ostrym kole


Z racji na sposób użytkowania ramy rowerów wykorzystywanych z napędem jednobiegowym, różnią się od ram szosowych. Zasadniczą rozbieżnością są tutaj haki montażu tylnego koła. Biorąc pod uwagę, że łańcuch w rowerze musi być zawsze odpowiednio napięty, wykorzystano tutaj haki poziome, które pozwalają na napięcie łańcucha przez delikatne odsunięcie koła w tył. Na uwagę zasługuje też rodzaj kierownicy z jaką się spotykamy. Może to być szosowy baranek (kierownica zawinięta do dołu), bycze rogi (lekko ugięta ku górze), czy też prosta o różnej szerokości. Oryginalny wygląd roweru to kolejny atut, na który zwracają uwagę nie tylko właściciele rowerów jednobiegowych. Sprzęty te budzą spore zainteresowanie wśród uczestników ruchu. To wszystko zwiększa popularność jednośladów wykorzystujących napędy single speed bądź ostre koło.

 

Jak jeździć?

 


Decydując się na zakup roweru wyposażonego w sztywny napęd trzeba wiedzieć, że jazda nim jest nie tylko trudniejsza, ale też sprzyja mało przyjemnym wywrotkom. Tylko odpowiednie wytrenowanie przyczyni się do prawidłowego oraz zdrowego użytkowania. Podstawową różnicą jest tutaj sposób wsiadania na rower oraz zsiadania z niego. Rozpoczynając jazdę należy odpowiednio ustawić korbę oraz przenieść środek ciężkości na przód roweru. Dzięki temu działaniu uwolnimy tylne koło, a ruszanie nie będzie sprawiać problemów. Odpychanie się jedną nogą w sytuacji trzymania drugiej na pedale nic nie da, ponieważ pedały poruszają się wraz z kołem. Kiedy uda nam się ruszyć płynność jazdy, kontrolujemy naciskiem na pedała wyhamowując bądź rozpędzając jednoślad. Jeśli nasz sprzęt nie posiada hamulca ręcznego, aby się zatrzymać najprościej będzie zmniejszyć prędkość do minimum oraz bezpiecznie zeskoczyć z roweru. Na koniec warto wiedzieć, że jazda ostrym kołem daje szersze możliwości od roweru z wolnobiegiem. Mam tu na myśli wykonywanie różnych trików, takich jak chociażby jazda do tyłu czy stójka w miejscu. Technika jazdy rowerem wyposażonym w sztywny napęd nie jest łatwa, jednak odpowiednie wytrenowanie może ułatwić użytkowanie oraz przyczynić się do zwiększenia frajdy z jazdy.

 

Niebezpieczeństwa płynące z jazdy ostrym kołem

 


Z niebezpieczeństwem spotykamy się w każdej dziedzinie naszego życia. Czy to w pracy, czy w domu. Nigdy nie mamy pewności, że rozpoczynając jakąś czynność, szczęśliwie ją zakończymy. Być może brzmi to trochę śmiesznie, ale decydując się na jazdę ostrym kołem trzeba mieć świadomość, istniejącego niebezpieczeństwa.


Do najpoważniejszych zagrożeń płynących z jazdy rowerem wyposażonym w sztywny napęd, jest możliwość spadnięcia z pedałów. Dlatego tak ważna jest tu wspomniana wyżej odpowiednia integracja kierującego ze sprzętem. Wypadnięcie z pedałów może zakończyć się bolesną kontuzją bądź wypadkiem. Innym zagrożeniem, o którym warto wspomnieć, jest poluzowanie się łańcucha przez przesunięcie tylnego koła. Wiąże się z tym też ryzyko spadnięcia łańcucha, czy też tak często spotykane nie tylko w rowerach szosowych wciągnięcie nogawki między łańcuch, a przednią zębatkę. Kolejnym często spotykanym problemem jest możliwość zawadzenia pedałami o jezdnię, zwykle podczas skręcania, bądź o krawężniki poruszając się zbyt blisko krawędzi jezdni. Mimo, że sytuacji stwarzających ryzyko wypadku nie brakuje, to nie ulega wątpliwości, że zachowanie zdrowego rozsądku ma ogromny wpływ na poprawę naszego bezpieczeństwa.

 

Rower Trek na ostrym kole


Rowery jednobiegowe wykorzystujące sztywny napęd, czy też wyposażone w wolnobieg zyskują na popularności. Na ich korzyść przemawia łatwość budowy oraz obsługi. Jednak decydując się na zakup tego typu sprzętu, trzeba mieć świadomość, że jazda nim wymaga więcej wprawy, wytrenowania, a nade wszystko rozsądku.

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij