Przekrok – czyli jak prawidłowo dobrać rozmiar ramy?
Poradnik 05.05.2016 zaktualizowano 13.09.2023

Przekrok – czyli jak prawidłowo dobrać rozmiar ramy?

Czas czytania: 5 minut
Liczba wyświetleń: 192050

Wygoda jazdy jest bardzo ważnym elementem, na który zwracamy uwagę podczas rowerowych podróży.

Dlaczego tak się dzieje? Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że to właśnie odpowiedni komfort jazdy wpływa na długość czy też chęć podróżowania. Czy jeżdżąc na źle dobranym rowerze będziemy do niego często wracać? Z pewnością nie. Dlatego też wybór odpowiedniego rozmiaru ramy rowerowej jest bardzo istotny dla jej dalszej eksploatacji. Warto mieć na uwadze, że kupując jednoślad dokonujemy wyboru na dłuższy czas. Niewygodny rower będzie sprawiał więcej kłopotu, niż radości. Tak przecież nie powinno się dziać.

Rama rowerowa jest kluczową składową jednośladu. Porównując ją do ludzkiego organizmu można śmiało powiedzieć, że pełni funkcję szkieletu. Współpracują z nią pozostałe elementy roweru. Dlaczego odpowiedni rozmiar ramy rowerowej ma tak istotne znaczenie? Głównie dlatego, że właściwie dobrana jej wielkość zapewnia prawidłową pozycję podczas jazdy, przez co wpływa na wygodę, a także bezpieczeństwo podróżowania. Kupno samej ramy rowerowej daje jeszcze inną bardzo istotną możliwość. Jest to samodzielny dobór odpowiednich podzespołów jednośladu. Co za tym idzie, możemy stworzyć rower swoich marzeń, bądź rower na własną kieszeń.

Odpowiednia pozycja jazdy

Wybierając rower trzeba pamiętać o prawidłowej pozycji jazdy. Jednoślad nie może być za duży, ani też zbyt mały. Chociaż z dwojga złego lepiej kupić mniejszy i zwiększyć jego rozmiar podwyższając siodełko oraz kierownicę. Za dużego roweru nie zmniejszymy. O właściwej pozycji rowerzysty mówimy wtedy, gdy ten siedząc na siodełku jest pochylony do przodu, a jego ręce są delikatnie ugięte. Odpowiednie usytuowanie kierującego zależy też od geometrii ramy, z jakiej zbudowany jest rower. Skutki dobrania złej pozycji przez kierującego są różne. Nieprawidłowe ułożenie sylwetki wzmaga zmęczenie oraz zmniejsza wydolność jazdy. Błędnie określona wielkość roweru pogarsza jego sterowność, co może stać się przyczyną niebezpiecznych sytuacji drogowych. Dlatego tak ważny jest dobór właściwego rozmiaru bicykla.

Wybór wielkości ramy

Rozmiar ramy mierzy się od środka supportu wzdłuż rury podsiodłowej, aż do jej końca. Wartość tą wyraża się w calach (1 cal = 2,54 cm), bądź w centymetrach. Możliwe jest też oznaczenie literami: S, M, L oraz XL w nawiązaniu do rozmiarów ubrań. Nie trudno też zauważyć, że wielkość ramy równa się jej wysokości. Aby idealnie wybrać rozmiar roweru trzeba zwrócić uwagę na tzw. przekrok. Jest to odległość między podłożem, a centrum górnej rury ramy. Co ciekawe, wartość ta może być taka sama w przypadku różnych rozmiarów ramy, na przykład w modelach z jedną, niską rurą. Wartości te mogą także być inne mimo teoretycznie identycznego rozmiaru ramy w calach. Coraz częściej możemy się spotkać także z tym, że górna rura jednośladu jest specjalnie obniżana w pobliżu sztycy siodełka. Działanie takie ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa rowerzysty poprzez zminimalizowanie ryzyka upadku na górną rurę ramy. Niemniej jednak najbardziej istotny jest odpowiedni przymiar jednośladu.

Chcąc zmierzyć przekrok na przykładzie jednośladu stajemy okrakiem nad rowerem, nogi powinny być wyprostowane, a stopy płasko przylegać do powierzchni. W tej pozycji zwracamy uwagę na odległość naszego krocza od górnej rury dwukołowca. Jeśli kroczem dotykamy górnej rurki ramy, to rower jest zdecydowanie za duży. W sytuacji, gdy konieczne będzie nagłe zatrzymanie się, bądź zeskoczenie z bicykla, możemy z impetem uderzyć o jego górną część. Zwykle skończy się to przykrą i bolesną kontuzją. Odpowiednia wielkość roweru zapobiegnie tym niemiłym okolicznościom. Wysokość tzw. przekroku jest zwykle różna w zależności od typu ramy rowerowej. W sytuacji mierzenia roweru trekkingowego bądź crossowego odległość ta powinna wynosić około 4-5 cm. Bicykle tego typu wykorzystywane są w terenie utwardzonym, równym, dlatego prześwit około 5 cm jest odpowiedni. Poruszając się drogami nie utwardzonymi wartość ta powinna wynosić już minimum 7 cm, zwiększa to nasze bezpieczeństwo. Z kolei jeżdżąc rowerem górskim MTB bezpiecznie będzie, aby przekrok wynosił minimum 10 cm. W sytuacji kupna roweru damskiego, w którym rama rowerowa ma nieco inny kształt niż rower męski, problem przekroku w zasadzie nie istnieje. Ważna jest tutaj możliwość regulacji wysokości siodełka, a także kierownicy. Wybierając rozmiar ramy roweru szosowego trzeba mieć na uwadze, że istotna jest tu też długość roweru. Im rama jest dłuższa, tym pozycja rowerzysty jest bardziej pochylona. Odpowiedni wybór pozostałych podzespołów kolarki, takich jak mostek wraz z kierownicą, czy ułożenie siodełka, wpływają na komfort jazdy. Odpowiedni dobór wielkości roweru ma znaczenie również na osiągi sportowca poruszającego się szosówką.

Innym sposobem wyboru wielkości roweru jest dobieranie ramy rowerowej na podstawie długości nóg rowerzysty. Pomiar ten może być przydatny w sytuacji, kiedy kupujemy rower w sklepie internetowym. Sam proces określenia wysokości bicykla wygląda podobnie, jak przy określaniu wielkości przekroku, z tą różnicą, że nie potrzebujemy tutaj roweru do przymiaru. Przyda się jednak pomoc drugiej osoby. Chcąc zmierzyć długość swoich nóg stajemy w obuwiu przy ścianie, robiąc delikatny rozkrok. W tej pozycji mierzymy wysokość naszego krocza od podłoża. Otrzymany wynik mnożymy przez odpowiedni parametr, który zależy od rodzaju ramy rowerowej jaką chcemy kupić. Wybierając rower trekkingowy współczynnik, przez który należy pomnożyć otrzymany wynik wynosi 0,63, w przypadku roweru górskiego 0,57, a 0,66 kupując rower szosowy.

przekrok - pomiar

Dokonując pomiaru na sobie otrzymałem następujący wynik:


77 cm x 0,63 = 48,51 cm

Jest to wynik w centymetrach. Aby uzyskać wynik w calach otrzymaną wartość należy podzielić przez 2,54 cm (1 cal = 2,54 cm). Tym sposobem otrzymałem wynik 19,1 cal (48,51 cm / 2,54 cm = 19,1 cal). W efekcie idealna rama trekkingowa dla mojego wzrostu będzie mieć około 48 cm bądź 19 cal.


Poniższa tabela pozwoli na orientacyjne określenie optymalnej dla Ciebie wielkości ramy dla danego typu roweru.

Długość nogi (między kroczem a podłożem) Rozmiar ramy
Rower górski sportowy Rower górski komfortowy Rower trekkingowy/crossowy Rower szosowy
cm cm cal cm cal cm cal cm cal
66 37 14,5″ 40 16″ 43 17″ 43 17″
68 38 15″ 41 16″ 44 17″ 44 17″
70 39 15″ 42 17″ 44 17″ 46 18″
72 40 16″ 43 17″ 45 18″ 48 19″
74 41 16″ 44 17″ 46 18″ 49 19″
76 42 17″ 45 18″ 46 18″ 50 20″
78 43 17″ 47 18″ 48 19″ 51 20″
80 44 17″ 48 19″ 48 19″ 53 21″
82 45 18″ 49 19″ 50 20″ 54 21″
84 46 18″ 50 20″ 52 20″ 55 22″
86 47 18″ 51 20″ 53 21″ 57 22″
88 48 19″ 52 20″ 54 21″ 58 23″
90 50 20″ 54 21″ 56 22″ 59 23″
92 51 20″ 55 22″ 57 22″ 62 24″
94 52 20″ 56 22″ 59 23″ 62 24″
96 53 21″ 56 22″ 60 24″ 63 25″
98 54 21″ 59 23″ 62 24″ 64 25″

Wielkość ramy rowerowej ma ogromne znaczenie podczas używania naszego jednośladu. Przy jej wyborze nie możemy przesadzić w żadną ze stron. Zbyt mały rower można powiększyć zmieniając ustawienia jego podzespołów. Za dużego roweru raczej nie zmniejszymy, dlatego nie warto kupować go na wyrost. Idealnie, jeśli przed zakupem mamy możliwość przymierzenia się do proponowanych przez sprzedawcę produktów. W przypadku braku takiej sposobności trzeba dokładnie zmierzyć długość swoich nóg. Zawsze warto zwrócić się o pomoc specjalisty, gdyż prawidłowo dobrana wielkość roweru jest gwarancją jego bezpiecznej i wygodnej eksploatacji.

Ocena
4.5 (głosów: 106)
Podziel się
Przeczytaj także
˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij