fbp

Rowery elektryczne – nadchodzi nowe!

Rowery elektryczne – nadchodzi nowe!

Rower elektryczny może się kojarzyć na dwa sposoby, albo dość jednoznacznie, albo lekko  tajemniczo. Dodatkowo często spotykamy się z utartymi przekonaniami, że użytkownikami takich rowerów jest tylko jedna grupa wiekowa tzw. dojrzała. Jednak zastosowanie rowerów elektrycznych nie ogranicza się w żaden sposób do jakiejkolwiek, grupy wiekowej. Rowery elektryczne kupowane są zarówno przez osoby, które z racji wieku i niezbyt dobrej kondycji fizycznej nadal chcą przemierzać rowerem określone odległości. Jak również przez młodych ludzi którzy szukają roweru dzięki któremu komfortowo dojadą do pracy omijając korki w mieście. Osoby szukające wrażeń w terenie przy zachowaniu bardzo dobrych parametrów jezdnych pod względem prędkości, również znajdą dla siebie model wśród rowerów elektrycznych.

Ecobike

Na początek bardzo istotna informacja praktycznie KAŻDY ROWER ELEKTRYCZNY WYMAGA WSPOMAGANIA SIŁĄ LUDZKICH MIĘŚNI. Oczywiście, siła potrzebna do   poruszania się takim rowerem, może być bardzo niewielka, ale aby rower elektryczny mógł jechać „trzeba kręcić”. Istnieją oczywiście modele, które są wyposażone w manetkę lub można takową manetkę zamontować opcjonalnie, by można było jechać w przypadku skrajnego wyczerpania organizmu, ale montaż takich manetek należy do rzadkości.


Obserwujemy coraz większe zapotrzebowanie na rowery elektryczne w naszym społeczeństwie. Porównując rynki ościenne, gdzie rowery elektryczne sprzedają się 10 razy lepiej, niż w Polsce, uważamy, że czeka nas prawdziwa rewolucja i zdecydowane przyśpieszenie na tym, polu. Czy jednak pójdziemy za tym trendem i z jaką dynamiką, życie pokaże, ale na pewno rowerów elektrycznych na  naszych ścieżkach rowerowych, będzie co roku  przybywać.
 

Oczywiście jednych użytkowników będzie cieszyć fakt, że istnieją takie rozwiązania technologiczne, innych bardziej konserwatywnych  będzie to pewnie lekko przerażało, bądź co najmniej dziwił i prowokowało do stawiania pytania „ po co”. Osobiście należałem do grupy sceptyków i nadal wolę konwencjonalne napędzanie roweru wyłącznie siłą własnych mięśni, jednak po przetestowaniu każdego modelu ECOBIKE mój pogląd na rowery elektryczne diametralnie się zmienił. Nie mam nic przeciwko tego typu pojazdom na naszych ścieżkach, czy też trasach rowerowych w trudnym terenie, dalej potrzebujemy pracy naszych mięśni, by rower jechał, ale nasza praca  może być wspomagana przez napęd elektryczny w różnym stopni, w zależności od naszych potrzeb.

SILNIKI:

Silnik-Ecobike
 

Rowery elektryczne oferowane w chwili obecnej na rynku rowerowym, wyposażone są w silnik o określonej mocy, opisywane modele poniżej będą miały silniki o mocy od 250 W do 350 W, który jest umieszczony zwykle w ramie, stosownie do modelu. Oczywiście spotyka się silniki większe np. 700 W jednak są one wstawiane na specjalne życzenie klientów. Silniki z wyższą mocą są stosowane raczej do rowerów górskich, gdzie potrzebna jest większa praca w trudnym terenie. Umieszczeniem silników zajmują się już producenci, którzy sami decydują, czy montować silnik z przodu z tyłu czy przy mechanizmie korbowym. W  rowerach elektrycznych z silnikami BOSCH najczęściej spotykamy silniki montowane właśnie w centralnej części roweru, przy mechanizmie korbowym. Silniki w rowerach elektrycznych są  wyposażone zazwyczaj w automatyczne sprzęgło dzięki czemu pracują bardzo cicho i bezoporowo, dzięki czemu możemy podróżować nawet, gdy bateria nam się wyczerpie i będziemy zdani wyłącznie na siłę własnych mięśni. Każdy rower elektryczny jest wyposażony w określoną ilość biegów w zależności od zastosowania. Modele przeznaczone do miasta najczęściej są wyposażone w mechanizmy 3 biegowe, niemniej jednak możemy spotkać również więcej biegów nawet do 6. Górskie rowery elektryczne posiadają osprzęt dokładnie taki sam jak ich odmiany bez wspomagania elektrycznego. Charakteryzują się większą liczbą przełożeń od 24 nawet do 30.

BATERIE:

Bateria-Ecobike
 

Kolejną równie ważną rzeczą co silnik w rowerze elektrycznym jest bateria. Podobnie jak silniki, baterie  rozmieszczone są w różnych miejscach (kieszeń pod bagażnikiem, przy rurze pod siodłowej, w miejscu koszyka bidonu, a także nawet częściowo w ramie aby zaoszczędzić miejsce i poprawić ogólny design roweru. Zazwyczaj są one skrzętnie ukryte i kompaktowo. Baterie posiadają różną pojemność, która objawia się możliwością przejechania określonej ilości kilometrów na jednym ładowaniu. I tak odpowiednio możemy spotkać baterie o pojemności 8,8 Ah – która wystarczy nam na ok. 50 km wspomagania jednorazowo, a także baterie 13 Ah – która pomoże nam nawet na 120-tym kilometrze wspinając się pod górę. Oprócz pojemności baterii, mocy silnika, ilości przełożeń, każdy rower elektryczny jest wyposażony w mały panel sterowania, który pokazuje naładowanie baterii i daje nam opcje zwiększania i zmniejszania wspomagania, w zależności do tego w jakim terenie się poruszamy i jak szybko chcemy jechać jak najmniejszym nakładem sił. Ilość trybów wspomagania w podstawowych modelach to 3 w bardziej zaawansowanych nawet 6. Baterie ładujemy z gniazda o napięciu 230 V. Można ładować baterię wyjętą z roweru, a także w momencie gdy jest ona w nim umieszczona. Czas trwania ładowania waha się w zależności od jej pojemności od 4 do 6 godzin.
Testowaliśmy dla Was rowery różnego przeznaczenia: miejskie, crossowe (najbardziej uniwersalne), górskie i kompaktowy składak  ECOBIKE EVEN.

Każdy z tych rowerów ma inny charakter. Cechą niewątpliwie wspólną jest wspomaganie elektryczne, które dodaje do jazdy tymi rowerami zdecydowanej przyjemności.


Rowery elektryczne miejskie ECOBIKE, modele: SPAIN LUX, DUTCH, CITY są bardzo komfortowe. Pozycja jest wyprostowana i dostojna, rowery przeznaczone dla osób które poszukują roweru na każdą okazję min. wyjazdu na przejażdżkę w niezobowiązującym stroju, wypad za miasto, czy miejskie przemieszczanie się. Można na nich podróżować zarówno w eleganckim garniturze, czy sukience w letnie dni  jak również w stroju bardziej rowerowym. 
ROWERY ELEKTRYCZNE, modele CITY  i SPAIN charakteryzują się umieszczeniem silnika w tylnej piaście co głównie jest podyktowane rozmieszczeniem masy, a także przeniesieniem napędu , który jest korzystniejszy w przypadku dodatkowych kilogramów.

Rower-elektryczny-Ecobike-Spain


Powyższe modele mają 21 przełożeń. Baterie i silniki mają tej samej pojemności ( 8,8 Ah , która starczy nam na przejechanie ze wspomaganiem 70 km). W tych modelach dodatkowo występuje  amortyzowana sztyca siodła co sprzyja bardziej trekkingowym wyprawom w trochę trudniejszym terenie, niż asfaltowe drogi. Ciekawym dodatkiem jest możliwość ustawienia sobie wysokości, a także odległości kierownicy, czego brakowało nam w bardziej konserwatywnym miejskim modelu DUTCH. Przydaje się to w przypadkach indywidualnego komfortu podróżowania każdego klienta.  Każdy z tych modeli wyposażony jest w bagażnik, co też zwiększa nam opcje zastosowania tego roweru, nie tylko na codzienne dojazdy do pracy, ale także na dłuższe wyprawy, dla mniej wysportowanych osób. Myślę, że jeżeli jakiś Pan lub Pani poszukuje roweru do miasta to  wybierając jeden z tych modeli odpowiednio męski lub damski zapewni on 100% komfortu i przyjemności podczas użytkowania.


Rower elektryczny, model Ecobike Duch posiada silnik umiejscowiony z przodu, dlatego że w tylnym kole mechanizm zmiany biegów to uniemożliwiał.  Rower ma styl retro,  z 3 przełożeniami Shimano Nexus, w tylnej piaście, które przy wspomaganiu elektrycznym zupełnie wystarczają do dostojnego poruszania się po mieście. Chwyty kierownicy wykończone estetycznie skórą. Wygodne szerokie siodło, czarny matowy kolor i minimalistyczny konserwatywny design ramy, tworzą stylową miejską elektryczną maszynę. Bateria o pojemności 8,8 Ah wystarcza w zupełności, by przejechać 60 – 70 km w zależności od terenu. Umieszczona w specjalnie wykonanej kieszeni pod bagażnikiem. Kompaktowe jej umiejscowienie pozwala na dodatkowe mocowanie bagażu lub koszyka z tyłu. Silnik o pojemności 250 W,  także wystarcza, aby wspomagać rower w warunkach miejskich.  

Rower-elektryczny-Ecobike-Prox


W zgoła odmiennym terenie i przeznaczeniu wykorzystamy rower elektryczny model ECOBIKE PROX 27,5. Model ten występuje również na większym kole 29”. Charakterystyka typowo górska i podzespoły o większej mocy dają  amatorom kolarstwa górskiego dużą frajdę z jazdy w trudnym terenie. Bateria o pojemności 13Ah umożliwia już przejechanie jednorazowo na wspomaganiu 100 – 110 km. Silnik o mocy 350 W pozwala rozpędzić rower do 37 km/h, tak więc amatorem szybkiej jazdy w terenie powinno to dostarczyć fantastycznych wrażeń. Rower wyposażony w hamulce hydrauliczne TEKTRO AURIGA, które bardzo szybko potrafią zatrzymać tą pędzącą masę. Ilość przełożeń 27 przy wspomaganiu daje duże pole do popisu w terenie, nie straszne mu są nawet bardzo strome wzniesienia rzędu 20 %.  Amortyzator RST ATTACK w terenie pracuje prawidłowo a ewentualne serwisowanie również nie jest skomplikowane. Rower posiada 6 stopniowe wspomaganie, z którego możemy korzystać w zależności od stopnia trudności terenu, czy też własnego upodobania. Fabrycznie jest ograniczony do 25 km/h jednak istnieje możliwość przeprogramowania panelu sterującego bardzo szybko, aby można nim było jechać 37 km/h. Osprzęt zastosowany w rowerze to Shimono Acera 9 rzędowa, która pracuje bardzo  płynnie. Jest to średnia klasa osprzętu jednak w zawodach raczej nie będziemy startować tą maszyną, do codziennej jazdy w zupełności wystarcza. Oczywiście gdyby na przestrzeni lat rower zyskał u użytkownika wartość sentymentalną to osprzęt jak najbardziej można wymienić na kilka grup wyższy. Model ProX 27,5 polecałbym osobom o wzroście do 183 cm, osoby wyższe warto aby przy zakupie rozważały ten model na kole 29”. Podsumowując, jeżeli ktoś szuka roweru w każdy teren gdzie konwencjonalnym sprzętem może nie odważyłby się pojechać chociażby z racji dużych wymagań od strony fizycznej, warto rozważyć taki właśnie wariant. Dzięki temu osoby, które nie koniecznie korzystają z roweru na co dzień będą mogły sobie urozmaicić czas spędzony w bardziej wymagających warunkach terenowych. A dodatkowo  z chęcią wracać rowerem w takie okoliczności, na drugi i kolejny dzień ponieważ zmęczenie na pewno nie będzie dawało się we znaki.

Rower-składany-Ecobike
 

Ostatnim ciekawym rozwiązaniem, które jest bardzo praktyczne ze względu na warunki panujące nie tylko w mieście, ale też i poza nim jest rower elektryczny model ECOBIKE EVEN.  Elektryczny składak, który po złożeniu można zapakować w walizkę podróżną, a co za tym idzie przechowywać go nawet w małych pomieszczeniach. Pomimo wielkości kół, które są 20” rower posiada te same parametry co rowery segmentu  miejskiego. Silnik 250 W i bateria 9Ah pozwalają rozpędzić ten rower do prędkości 25km/h. Jest bardzo zwinny i dynamiczny.  Posiada 6 przełożeń z tyłu. Najmniejszym problemem jest podróżowanie tym rowerem z większą prędkością, niż 25km/h, po prostu nie jest on przystosowany do dynamicznej i względnie szybkiej jazdy. Rower nie posiada ograniczenia wzrostowego. Rama jest tak zaprojektowana, że może nim podróżować osoba o wzroście zarówno 160 cm jak też 190 cm. Bez problemu wytrzymuje ciężar 120 kg. Pewnie niektórzy zastanawiają się jak jest ze stabilnością ramy i przegubów łączących ją w jedną całość. Szybko rozwieję wątpliwości testując ten model przy wadze 95 kg rower zachowuje spójną jedną całość i zupełnie nie czuć, że to składak.  Może być dedykowany nie tylko kobietom ale również mężczyznom którzy szukają wygodnego kompaktowego drobnego roweru.

Rower-elektryczny-Ecobike_Dutch

Podsumowując cały segment rowerów elektrycznych ECOBIKE myślę, że jest w nich   niezliczona liczba plusów dla każdego. Przekrój modelowy, zagospodarowuje pełen wachlarz potrzeb nawet najbardziej wymagającego klienta. Patrząc nieopodal za naszą zachodnią granicę gdzie rowery elektryczne robią furorę, zakładamy, że i w Polsce będą znajdowały się coraz większe rzesze osób dla których takie rozwiązania rowerowe będą przyjemną codziennością. Sceptycy zawsze byli i będą, a my korzystajmy z rozwiązań, które są sprawdzone, niezawodne, zaspokajają nasze potrzeby. Myślę, że wybierając rower Polskiej marki ECOBIKE mamy pewność zarówno stosunku jakości do ceny, gdzie jakość produktu jest na najwyższym światowym poziomie. Dodatkowo zapewniamy, że serwis pozakupowy (np. wymiany baterii), który dla  rowerów elektrycznych jest bardzo ważny, również zasługuje na miano profesjonalnego. Zapraszamy do testowania i zakupów offline w naszych sklepach stacjonarnych w Warszawie i Gdyni oraz online na www.bikesalon.pl. Jak zwykle służymy fachowym doradztwem i pomożemy wybrać Twój idealny rower elektryczny, bądź każdy inny...

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij