fbp

Rowery górskie Merida Big Nine – na początek przygody z dużym kołem

Rowery górskie Merida Big Nine – na początek przygody z dużym kołem

Rowery górskie na kołach w rozmiarze 29 cali na dobre zadomowiły się na rynku jednośladów – można wręcz mówić o ich dominacji w świecie kolarstwa górskiego, choć nie brakuje zwolenników pośredniego wariantu – 27,5 cala, to w dalszym ciągu są oni w mniejszości. Dominujące dotychczas koło 26 cali niemal odeszło w zapomnienie – pojawia się jedynie w podstawowych, najtańszych modelach rowerów czołowych światowych producentów, sporadycznie widywane jest jeszcze w rowerach zjazdowych, choć z roku na rok coraz rzadziej. Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że twórca roweru górskiego, Gary Fisher, miał rację, gdy upierał się, że konstruowane przez niego rowery na kole 26 cali nie odzwierciedlają w pełni jego wizji roweru terenowego, a powstają z braku chęci producentów do wdrożenia produkcji większego koła. Sytuacja zmieniła się kilka lat temu, kiedy to rynki rowerowe w Ameryce i Europie wręcz zalały tzw. twentyninery, czyli maszyny na kołach 29 cali. Gary Fisher poczuł się spełniony, a przed milionami rowerzystów na całym świecie otworzyły się nowe, wspaniałe możliwości podboju dzikich szlaków i bezdroży. Pojawienie się wspomnianego „złotego środka”, czyli koła 27,5 cali nie zachwiało dominacji tzw. Big Wheel, stanowiło po prostu uzupełnienie luki na rynku.

Rodzina rowerów Merida Big Nine

Jeszcze kilka lat temu rowery górskie na dużym kole nie należały do najtańszych na rynku. Wręcz ciężko było znaleźć sprzęt w cenie poniżej 3000 złotych. Dziś sytuacja wygląda zgoła odmiennie – ogromny wybór komponentów dostosowanych do koła nowej wielkości spowodował znaczne obniżenie cen gotowych rowerów, które w podstawowych konfiguracjach dostępne są już za niecałe 2 tysiące złotych. Dziś przyjrzymy się bliżej dwóm maszynom Merida z serii Big Nine, która obejmuje właśnie rowery na kole 29 cali, a na którą składa się kilkanaście modeli z różnych przedziałów cenowych. Poszukamy maszyny na początek zabawy z dużym kołem. Porównamy dwie maszyny w cenach 2199 i 2599 zł – tej wielkości budżet pozwoli na zakup wytrzymałego, komfortowego roweru, który nie będzie wymagał ciągłych wizyt w serwisie oraz umożliwi owocne starty w amatorskich maratonach i stanowił będzie rozsądną bazę do dalszej rozbudowy o lepszej jakości komponenty. Zapraszamy do lektury!

MERIDA BIG NINE 20-D

Merida Big Nine 20-D 

Merida Big Nine 20-D oferowany w cenie 2199 zł to prostej, aczkolwiek przemyślanej konstrukcji maszyna do sprawnego poruszania się w terenie. Rowery w zbliżonej konfiguracji, przeznaczone dla rekreacyjne jeżdżących kolarzy, produkowane są przez Meridę od wielu lat, dzięki czemu możemy mieć pewność, że poszczególne komponenty zastosowane w tym rowerze przeszły próbę czasu, a ich współpraca w takim właśnie układzie gwarantuje efektywne i bezawaryjne użytkowanie przez wiele tysięcy kilometrów. Szkieletem modelu jest aluminiowa rama z wygładzonymi spawami produkcji samej Meridy i stanowi dobrą bazę do ewentualnej późniejszej rozbudowy roweru o komponenty z wyższej półki. Rower górski nie obejdzie się oczywiście bez amortyzatora – za tłumienie drgań w modelu Big Nine 20-D odpowiada amortyzator Suntour 29 XCM HLO o skoku 100mm, z możliwością jego całkowitego zablokowania za pomocą manetki na szczycie prawej goleni, dzięki czemu rower będzie znacznie szybszy na twardych, płaskich, nie wymagających amortyzacji odcinkach. Napęd oparty jest na 8-mio rzędowym systemie Shimano – przerzutka przednia Altus i tylna Acera sprawnie zmieniają przełożenia, nawet pod obciążeniem, na podjazdach. Trzy zębatki korby oraz kaseta o zakresie koronek 11-32 gwarantują bezproblemowe pokonywanie nawet największych wzniesień także tym słabiej wytrenowanym rowerzystom. Rower wyposażony jest w hydrauliczne hamulce tarczowe Promax, oparte na tarczach hamulcowych o średnicy 160mm na obu kołach – wystarczy, aby skutecznie wyhamować pojazd z wysokich prędkości. Jedynie ciężsi kolarze, o masie ciała powyżej 100 kg, powinni zachować nieco większą ostrożność – w ich przypadku lepiej sprawdziłaby się nieco większa tarcza z przodu – ewentualna wymiana na rozmiar 180 mm nie będzie ani trudna, ani kosztowna. Reszta komponentów sygnowana jest logotypem Meridy – nie należą oczywiście do najlżejszych na rynku (cały rower waży niecałe 15 kg), ale swoje zadania wykonują dokładnie tak, jak powinny. Rower polecić można amatorom poszukującym pierwszej poważniejszej maszyny, dzięki której poznają smak dynamicznego poruszania się w trudniejszym terenie. Jeżeli złapią przysłowiowego bakcyla, będą mogli niewielkim kosztem poprawić nieco osiągi roweru, wyposażając go w nieco wyższej klasy komponenty.

MERIDA BIG NINE 100

Big Nine 100

Dla bardziej doświadczonych, znających swoje potrzeby i możliwości rowerzystów przeznaczony jest rower Merida Big Nine 100, oferowany w cenie 2599 zł. Uwagę zwraca przede wszystkim nowoczesna, aluminiowa rama. Gładzone spawy, wewnętrzne prowadzenie linek oraz pancerzy i główka ramy typu Tapered (dolne łożysko sterów ma większą średnicę – wpływa to pozytywnie na trwałość i sztywność całej przedniej części roweru) to cechy sprzętu naprawdę wysokiej jakości. Pochłanianie drgań bierze na siebie amortyzator SR Suntour XCM HLO z mechaniczną blokadą skoku, uruchamianą manetką na prawej goleni widelca. Skok 100 mm w zupełności wystarczy do pokonywania nawet bardzo wymagających tras z kategorii cross-country. Sprawne przyśpieszanie zapewnia 9-cio rzędowy napęd oparty na komponentach Shimano z grup Altus i Alivio, które poradzą sobie ze zmianą biegów także pod dużym obciążeniem, są przy tym lekkie i łatwe w konserwacji oraz ewentualnej regulacji. Spowalnianie maszyny biorą na siebie hydrauliczne hamulce tarczowe renomowanej marki Tektro - model Augila. Większa tarcza hamulcowa z przodu (180mm przy 160mm z tyłu) zapewnia większą siłę hamowania, co pozwoli bezpiecznie zatrzymać rower nawet z najwyższych prędkości, bez względu na masę ciała użytkownika. Mostek, sztyca i kierownica to lekkie i trwałe komponenty produkcji Meridy, które dobrze uzupełniają wymienione wyżej elementy, składając się na stosunkowo niewielką masę roweru – niecałe 13,5 kg to dobry wynik, zważywszy na rozmiar koła i cenę.

Merida Big Nine 100 to rozsądny wybór dla rowerzystów, którzy chcą wnieść swoje dotychczasowe umiejętności jazdy w terenie na wyższy poziom, poprawić osiągi na maratonach czy po prostu cieszyć się długimi, komfortowymi wycieczkami weekendowymi, podczas których nie będzie im towarzyszył strach o bezawaryjny powrót do domu – model Big Nine 100 niezawodność ma we krwi!

Dlaczego rowery Merida

Seria rowerów Merida Big Nine obejmuje modele zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych rowerzystów. Ogromne doświadczenie Tajwańczyków w produkcji rowerów procentuje w tym przypadku wysoką wydajnością i bezawaryjnością – reklamacje na produkty Meridy praktycznie się nie zdarzają, co nie jest wcale takie oczywiste w przypadku innych producentów. Liczne grono użytkowników rowerów tej marki w naszym kraju potwierdza powyższe wnioski – znaczna część rowerzystów, którzy wypróbowali na sobie produkty Merida, przy kolejnej zmianie roweru lub powiększaniu kolekcji o maszynę o innym przeznaczeniu pozostaje wierna marce – to niezbity dowód na wysoką jakość tych jednośladów.

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij