Akumulatory rowerowe – typy i sposoby na utrzymanie dobrej kondycji

Akumulatory rowerowe – typy i sposoby na utrzymanie dobrej kondycji

Na rynku istnieje wiele rodzajów akumulatorów, w rowerach elektrycznych przeważają jednak baterie litowo-jonowe. Stało się tak ze względu na wiele czynników, które przemówiły na korzyść wyposażania jednośladów w ten typ akumulatorów.

Baterie Li-ION cechują się najlepszym stosunkiem pojemności do wagi, a modele renomowanych producentów wyposażane są w podwójne zabezpieczenie prądowe, dzięki któremu mamy pewność, że nasz akumulator nie ulegnie samozapłonowi, a tym bardziej nie wybuchnie znajdując się między naszymi nogami. W przeciwieństwie do baterii Ni-Cd czy Ni-MH nie musimy wykonywać formowania po zakupie, a akumulator tak szybko nie straci pierwotnej pojemności. Dodatkową zaletą jest również fakt, że po przerwie jesienno-zimowej nie będziemy mieć problemów z baterią, co było możliwe przy innych typach.

W rowerach elektrycznych wysokiej klasy na pewno nie spotkamy akumulatorów żelowych. Ten typ baterii nie jest odporny na wstrząsy, których na jednośladach nie da się uniknąć. By uzyskać odpowiednią pojemność akumulatora żelowego musimy się również liczyć ze znacznym wzrostem jego masy. Konstrukcja baterii znacznie szybciej traci swoją pojemność, nie ma możliwości dopełnienia elektrolitu, a przy nieodpowiednim ładowaniu istnieje ryzyko niebezpiecznego wypadku. Wszystkie te cechy zgodnie tłumaczą, dlaczego w rowerach elektrycznych nie należy stosować akumulatorów żelowych.

W różnych urządzeniach spotykamy się z bateriami litowo-polimerowymi. Te nie różnią się znacznie od litowo-jonowych, główną różnicą jest zastosowanie elektrolitu polimerowego, zamiast cieczy. Co więc przemawia za tym, by nie stosować ich w rowerach elektrycznych? Technologia takich baterii nie jest jeszcze wystarczająco dopracowana, by producenci mieli pewność, że nie dojdzie do tragedii. W przypadku akumulatorów litowo-polimerowych nie mamy pewności, że będą równie odporne na wstrząsy, jak inne typy.

Istnieją jeszcze wspomniane wcześniej akumulatory niklowo-kadmowe oraz niklowo-metalowo-wodorkowe. Te pierwsze cechują się niższą pojemnością względem objętości w porównaniu do baterii Li-ION, drugie zaś posiadają znacznie krótszą żywotność, a nieużywane szybko się samo-rozładowują.

Żywotność akumulatorów litowo-jonowych często przez producentów jest oznaczana na 500+ cykli. Co to oznacza w rzeczywistości? Wysokiej jakości baterie z pewnością nie będą wymagały wymiany po takim czasie, jednak ich pojemność zmniejszy się względem pierwotnej. Często po 500 cyklach akumulatory zachowują 70% swojej oryginalnej pojemności, mogą nawet utrzymać jej więcej – około 80% po 700-800 cyklach. Baterie Li-ION można bez problemu doładowywać częściowo i wpłynie to na nie mniej, niż pełen cykl ładowania. Dzięki temu można zapomnieć o starych nawykach formowania i ładowania akumulatora tylko przy dużym poziomie rozładowania. Zastosowana w akumulatorach litowo-jonowych technologia BMS (Battery Management System) dba o to, by ogniwa były równomiernie naładowane, a także steruje procesem ładowania.

Ogółem, to właśnie baterie litowo-jonowe mają wszystko to, czego wymagamy w akumulatorach stosowanych w rowerach elektrycznych. Ogniwa wykonane w tej technologii są bezpieczne, posiadają niską masę przy wysokiej pojemności, a ich duża żywotność pozwala na przebycie wielu cykli ładowania bez strat na jakości.

Jak dbać o akumulator rowerowy?

Jeżeli planujemy dłuższą przerwę w używaniu, konieczne jest, by bateria była naładowana do 60-90%. Dzięki temu unikniemy jej uszkodzenia. Taka cecha jest wspólna dla wszystkich akumulatorów litowo-jonowych, więc jeśli posiadasz taką baterię w innych swoich urządzeniach, zwróć uwagę na ich poziom naładowania przed przerwą w używaniu.

Unikaj całkowitego rozładowania – doładowywanie nie działa na akumulatory Li-ION negatywnie, lepiej jest regularnie je doładowywać niż jeździć aż ich poziom sięgnie zera.

Gdy nie korzystasz z baterii (na przykład w okresie zimowym) przechowuj ją w temperaturze pokojowej i raz na dwa miesiące sprawdzaj jej poziom naładowania. Jeżeli ten spadł poniżej 50% - doładuj swój akumulator.

Baterie nie lubią ekstremalnych temperatur. Nie należy więc ich przechowywać ani w skrajnym mrozie, ani w gorących miejscach. Jeżeli nie lubisz rezygnować z aktywności i korzystasz z jednośladu przez cały rok – zarówno zimą, jak i latem zabieraj akumulator ze sobą tak, gdzie panują sprzyjające temperatury.

Teraz, gdy wiesz już wszystko o bateriach – czas wybrać jednoślad. Możesz sprawdzić inne nasze artykuły, na przykład Jaki rower elektryczny wybrać, lub Na co wpływa umieszczenie silnika w rowerze – zapraszamy!

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij