Amortyzacja w rowerach MTB - jak wybrać?
Poradnik 11.02.2021 zaktualizowano 11.02.2021

Amortyzacja w rowerach MTB - jak wybrać?

Autor Adam Robaczyński
Czas czytania: 4 minuty
Liczba wyświetleń: 5519

Jeżeli korci Was czasem żeby zjechać rowerem z ubitych i równych ścieżek, to zaczęliście pewnie zastanawiać się nad coraz popularniejszymi rowerami typu Full Suspension.

I tak się składa, że jest to naprawdę dobry pomysł. Jak dobry? Wystarczy przejechać się chwilę w trudniejszym terenie mając do dyspozycji tylne zawieszenie. Różnica będzie znacząca.

Wykorzystanie pełni potencjału roweru

Zanim zdecydujecie się na zakup, zastanówcie się dobrze w jaki sposób chcecie użytkować rower. Jeżeli chodzi o osoby młodsze często bywa, że wybierają konstrukcję o mniejszym skoku. Wraz z rozwojem swoich umiejętności, przekraczają możliwości sprzętu, co prowadzi do nieprzyjemnych, a nawet niebezpiecznych sytuacji. Klientom, którzy zaczynają przygodę w starszym wieku zdarza się kupić rower, którego potencjału nie wykorzystają. Co za tym idzie, kupują konstrukcje na których nie pedałuje się najlepiej. Łatwiejsze ścieżki często charakteryzują się większą ilością płaskich odcinków czy podjazdów, co może zniechęcić do dalszej jazdy, ponieważ sporą część naszej energii marnujemy na uginanie zawieszenia, a nie jej transfer na koła.

Wytyczne i normy

Aby uświadomić nam do jakich celów rower został zaprojektowany, część marek określa granice użycia sprzętu za pomocą klasyfikacji ASTM:

  • 3 – jazda w terenie i uskoki do 60cm
  • 4 – uskoki do 122cm
  • 5 – ekstremalne użycie do granic wytrzymałości

Na jaką amortyzację się zdecydować?

Obecnie na rynku jest mnóstwo rowerów o różnym skoku zawieszenia, co z grubsza określa nam ich przeznaczenie. Poniżej znajdziecie opisy, które pomogą Wam zawęzić obszar poszukiwań. Geometria również odgrywa bardzo ważną rolę, ale o tym opowiemy w innym wpisie.

Maraton / Cross Country (XC) - 80 do 100 mm ASTM 3

Amortyzacja MTB - rower maraton/xc

Tego typu rowery przeznaczone są do jazdy w lekkim terenie, po niezbyt trudnych górskich ścieżkach aż po techniczne trasy XC. W takich konstrukcjach najważniejszą rolę będzie odgrywała waga i wydajność pedałowania. Ramy to często hardtaile bądź fulle z prostą konstrukcją zawieszenia i blokadą amortyzacji z kierownicy.

Trail - 120 do 150 mm ASTM 3/4

Amortyzacja MTB - rower trail

Najbardziej wszechstronny rodzaj roweru w góry. Możemy wybrać się nim na całodzienną wycieczkę z wieloma podjazdami i poszaleć na umiarkowanie trudnych trasach. Tego typu rowery to najszersza kategoria. 120 mm skoku da nam rower XC z nastawieniem na trudniejsze ścieżki i wciąż dobrą wydajność pedałowania. Najpopularniejsze 140mm pozwoli nam komfortowo zjechać większość tras, a usztywniając/blokując amortyzację uzyskamy dość wydajną platformę do jazdy w terenie.

Enduro – 150 do 180 mm ASTM 4/5

Amortyzacja MTB - rower enduro

Rowery nastawione w pierwszej kolejności na zjeżdżanie w technicznie trudnym i dość stromym terenie. Najczęściej spotykane 160 mm da nam możliwość zjechania niemal każdej trasy i krótkich podjazdów do następnych odcinków zjazdowych. 180 mm to rowery Super Enduro/Freeride mające maksimum skoku bez widelca z dwupółką, a dla zdeterminowanych będące w stanie podjechać pod niezbyt strome wzniesienia.

Freeride / Downhill 180 do 200 mm ASTM 5

Amortyzacja MTB - rower freeride downhill

Najbardziej ekstremalne konstrukcje do zjazdów w bardzo stromym terenie, z dużą prędkością, czy przelatywania największych przeszkód. Rowery najczęściej mają dwupółkowy amortyzator i bardzo progresywną geometrię. Taką maszyną możemy co najwyżej podjechać kawałek po płaskim terenie za sprawą kasety o szosowej rozpiętości, braku możliwości blokady zawieszenia, a często nawet wysunięcia siodełka na odpowiednią wysokość.

Trochę historii, czyli początki rowerów z amortyzatorami

Pierwsze rowery MTB powstały w Stanach Zjednoczonych w latach 90., a za ojca ich rozwoju uważa się Gary’ego Fishera. Szybko jednak okazało się, że jazda na całkowicie sztywnym rowerze w trudniejszym terenie bardziej przechyla się w stronę masochizmu niż przyjemności. Zaczęto więc produkować amortyzatory dedykowane do rowerów. Wiele rozwiązań wtedy, zresztą jak i dziś, inspirowane było motocrossem.

Amortyzacja MTB - dawny rower full suspension

Od tamtego czasu konstrukcje przeszły dość długą drogę, próbując nadążyć za wyczynami rowerzystów. Nawet w Downhillu, co wydawało się nie do pomyślenia, zadomowiły się koła 29 cali. Obecnie rowery są długie, pochyłe i z dużą ilością dostępnego skoku. Kiedy w końcu zatrzyma się trend powiększania i spłaszczania? Jako ciekawostkę mam dla Was rower popularnego portalu Pinkbike. Postanowili w przerysowany sposób pokazać jak za kilka lat może wyglądać geometria. Obejrzyj część pierwszą i część drugą historii roweru Pinkbike.

Po co jednak te wszystkie amortyzatory?

Pierwszą myślą będzie znaczący wzrost komfortu dla naszych pośladków. Nie jest to jednak cel amortyzacji. Jej zadaniem jest zapewnić jak najlepszą trakcję dla kół oraz utrzymać możliwie nieruchomo środek ciężkości. Dodatkowe korzyści to łatwiejsze utrzymanie stóp na pedałach, odciążenie odcinka lędźwiowego oraz znacznie większy margines błędu. Świetnie się zatem składa, że lata rozwoju tej technologii skutkują znacznie przyjemniejszą jazdą.

Autor
Adam Robaczyński
Adam Robaczyński

Serwisuję i jeżdżę. Praca powinna być zajawką, wtedy daje najlepsze efekty. Enduro zdecydowanie przypadło mi do gustu, także każdy możliwy weekend to kierunek południe. Zimą, gdy jest zimno, jeżdżenie zamieniam na chodzenie po Tatrach.

Poznaj naszych specjalistów
Ocena
5.0 (głosów: 31)
Podziel się
Przeczytaj także
˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij