Czy bagażnik na rower sprawdzi się w każdych okolicznościach?
Poradnik 30.09.2019 zaktualizowano 12.02.2021

Czy bagażnik na rower sprawdzi się w każdych okolicznościach?

Czas czytania: 2 minuty
Liczba wyświetleń: 2620

Jazda na rowerze jest bardzo popularną aktywnością fizyczną wybieraną przez wielu ludzi na całym świecie.

Osoby, które jeżdżą regularnie lubią czasami zmieniać trasy oraz coraz dalej eksplorować teren, pokonując nawet kilkadziesiąt kilometrów. Na takie wycieczki przydaje się dodatkowy prowiant oraz ekwipunek. Bagażnik na rowery okazuje się idealnym dodatkiem, by odpowiednio przewozić niezbędne rzeczy. Czy będzie dobrym rozwiązaniem w każdych okolicznościach?

Rodzaje bagażników na rower

Bagażnik na rowery to stosunkowo mało skomplikowany element wyposażenia. Patrząc na ofertę początkowo trudno znaleźć różnice między poszczególnymi modelami. Na rynku dostępnych jest kilka typów bagażników rowerowych, a ich podstawowy podział wychodzi ze sposobu montażu. Klasyczny tylny bagażnik mocowany jest do ramy w 4 punktach. Pionowe rurki bagażnika opierają się o ramę roweru w okolicach osi tylnego koła. W poziomie bagażnik powinien być przytwierdzony do górnych rur tylnego trójkąta. Bagażniki montowane do sztycy podsiodłowej sprawdzą się w modelach MTB, które nie mają klasycznych otworów montażowych. Modele te jednak posiadają ograniczoną ładowność, najczęściej limit wynosi około 10 kilogramów. W rowerach trekkingowych często stosuje się bagażniki przednie zwane lowriderami. Takie modele mocuje się za pomocą specjalnych otworów w widelcu lub dodatkowych obejm.

Materiał wykonania

Bagażniki rowerowe różnią się materiałem, z którego są wykonane. Najczęściej spotykamy modele aluminiowe, nieco bardziej specjalistyczne są bagażniki stalowe, a najbardziej wyszukane – z rurek tytanowych. Materiał konstrukcyjny wpływa na wagę bagażnika oraz jego nośność. Modele wykonane z aluminium ważą zazwyczaj 600-800 gramów i można je obciążyć ciężarem do 25 kilogramów. Bagażnik stalowy waży więcej, ale jego nośność to nawet 40 kilogramów. Musimy pamiętać, że deklarowana przez producenta maksymalna nośność bagażnika dotyczy użytkowania go w idealnych warunkach drogowych. Na trasie bardziej wymagającej może dojść do zgubienia bagażu, a nawet do wypadku czy uszkodzenia roweru.

Wady bagażników rowerowych

Bagażniki rowerowe montowane do ramy mają ładowność nawet do 40 kilogramów. Bez problemu przewieziemy zatem potrzebny nam ekwipunek. Zaleta ta jest jednocześnie poważnym ograniczeniem. Tak obładowany rower prowadzi się bardzo ciężko, co jest kłopotliwe w bardziej wymagającym terenie oraz w przypadku dłuższych wypraw. Dla zawodowych kolarzy niezwykle ważna jest waga samego roweru. By osiągać duże prędkości i dystanse liczy się to, by jednoślad był jak najlżejszy. Zamontowanie bagażnika może negatywnie wpłynąć na osiągane wyniki. Kolejnym ograniczeniem, jakie niesie za sobą bagażnik na rowery jest trudny lub niedostępny montaż. Jednoślady górskie oraz szosowe nie posiadają zazwyczaj gotowych punktów mocowania. Zdarzają się modele bagażników, które możemy zamontować na obejmy oraz pod śruby lub zaciski przy kołach, ale są rzadko spotykane. Zwykle środkowa podpora musi być przykręcona do specjalnego otworu w ramie, którego w rowerach MTB brakuje.

Bagażnik na rowery o zachodzie słońca

Bagażnik na rowery, choć pozwala nam zabrać na wyprawę rowerową potrzebny ekwipunek, nie w każdych okolicznościach będzie pożądanym wyposażeniem. Kiedy zależy nam na lekkości pojazdu lub gdy jedziemy w trudniejszy i bardziej wymagający teren będzie przeszkadzał w efektywnej i komfortowej jeździe.

Ocena
5.0 (głosów: 3)
Podziel się
Przeczytaj także
˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij