I się kręci! Rzecz o łożyskach i napędzie.
Poradnik 05.03.2021 zaktualizowano 05.03.2021

I się kręci! Rzecz o łożyskach i napędzie.

Autor Marek Zawadzki
Czas czytania: 4 minuty
Liczba wyświetleń: 4358

Ten artykuł jest dla tych, którzy chcą dowiedzieć się więcej o łożyskach.

Omówimy w nim kwestie ich funkcji i roli jaką pełnią wspierając działanie rowerów. Warto rozumieć, że łożyska są po to, by skutecznie wspierać odporność na zużycie. Nie dbasz o nie, to narażasz wytrzymałość zmęczeniową napędu!

Łożysko? Ale, o co chodzi?

Zimowa aura pogodowa wyjątkowo nie sprzyja rowerom. Nie tylko błoto czy śnieg niszczą i degenerują sprzęt kolarski, ale w ogromnej mierze przyczyniają się do tego zasolone ścieżki i drogi. Wielu rowerzystów w okresie zimowym rezygnuje z jazdy na swoim docelowym jednośladzie i przesiada się na tak zwaną „zimówkę”, by nie narażać na zniszczenia drogiego sprzętu. Ale jak nie masz zamiennika, to warto wiedzieć, na co zwracać uwagę, rozumieć zależność funkcji łożysk i napędu, by bronić sprzęt przed zniszczeniami. W trudnych warunkach najbardziej narażone na uszkodzenia są łożyska oraz układ napędowy. Elementy napędu są widoczne i łatwo dostępne. Dlatego można w dość łatwy sposób przeprowadzić podstawowe zabiegi serwisowe i reagować na bieżąco. Niestety sprawa się ma zupełnie inaczej w kwestii łożysk. Są one schowane i słabo dostępne. Właśnie dlatego ich serwisowanie jest bardziej wymagające. Potrzebne są umiejętności i specjalistyczne narzędzia.

WKŁAD SUPORTU KELLYS ACTIVE 110 CZARNY

WKŁAD SUPORTU KELLYS ACTIVE 110 CZARNY

31.90 PLN
OKŁADZINY HAMULCOWE CLARKS SHIMANO HOPE

OKŁADZINY HAMULCOWE CLARKS SHIMANO HOPE

34.90 PLN
ROWEROWE KLOCKI HAMULCOWE CLARKS CPS250 CZARNY

ROWEROWE KLOCKI HAMULCOWE CLARKS CPS250 CZARNY

34 PLN
PEDAŁY ROWEROWE LOOK X-TRACK RACE CZARNY

PEDAŁY ROWEROWE LOOK X-TRACK RACE CZARNY

360 PLN
PEDAŁY ROWEROWE LOOK X-TRACK EN-RAGE PLUS ZŁOTY

PEDAŁY ROWEROWE LOOK X-TRACK EN-RAGE PLUS ZŁOTY

495 PLN
SZTYCA KELLYS ULTIMATE XC 70 30.9 X 400 MM CZARNY

SZTYCA KELLYS ULTIMATE XC 70 30.9 X 400 MM CZARNY

159 PLN
KOREK STERÓW GARBARUK STEM CAP ZIELONY

KOREK STERÓW GARBARUK STEM CAP ZIELONY

62 PLN
WSPORNIK SIODŁA RITCHEY CLASSIC 2-BOLT 350|31.6MM SREBRNY

WSPORNIK SIODŁA RITCHEY CLASSIC 2-BOLT 350|31.6MM SREBRNY

299 PLN
OPONA ROWEROWA CONTINENTAL DRUT CONTACT 20X1.4" CZARNY

OPONA ROWEROWA CONTINENTAL DRUT CONTACT 20X1.4" CZARNY

82 PLN
SIODEŁKO ROWEROWE KELLYS CITYRIDE CZARNY

SIODEŁKO ROWEROWE KELLYS CITYRIDE CZARNY

149 PLN
SIODEŁKO ROWEROWE SELLE ITALIA X-LR TM AIRCROSS L CZARNY

SIODEŁKO ROWEROWE SELLE ITALIA X-LR TM AIRCROSS L CZARNY

449 PLN
SIODEŁKO ROWEROWE BONTRAGER ARVADA PRO CZARNY

SIODEŁKO ROWEROWE BONTRAGER ARVADA PRO CZARNY

899 PLN

Kilka słów o łożyskach znajdujących się w rowerze. Książkowa definicja tego pojęcia brzmi dość klarownie: Łożysko (podpora), to część urządzenia technicznego (maszyny, mechanizmu), wspierająca (łożyskująca) inną jego część (łożyskowaną) w sposób umożliwiający jej względny ruch obrotowy1.

W rowerze łożyska znajdują się w kilku miejscach. Warto to wiedzieć, bo dzięki temu mapa newralgicznych punktów Twojego dwukołowca będzie jaśniejsza. Łożyska znajdują się w sterach kierownicy, w osi suportu, piastach kół oraz bezpośrednio w ramie rowerów z pełnym zawieszeniem. Najczęściej stosowane są łożyska mechaniczne kulkowe wiankowe, skośne oraz mechaniczne kulkowe zwykłe z uszczelnieniem lub bez. I ogólnie temat łożysk jest dość rozległy, i na pewno mocno techniczny. Ale w tym artykule przede wszystkim chcemy pokazać, jak o nie dbać.

Mała, ultra ważna rzecz!

Łożyska mają służyć długo, są podporą, wsparciem, i mimo że są dość małe, to one gwarantują prawidłowe działanie wielu mechanizmów. Dlatego trzeba o nie dbać. Przede wszystkim należy monitorować stan wizualny okolic sterów, piast i suportu. Powinny być czyste. Należy zwracać uwagę na to, by uszczelki nie były uszkodzone i bez rdzawych nalotów. Zdecydowanie odradzamy stosowanie myjek wysokociśnieniowych. Dlaczego? Strumień wody może wypłukać smar stały oraz wepchać zabrudzenia do wnętrza mechanizmu, a to nie pomaga!

Samodzielny serwis.

W domowych warunkach przy odrobinie zdolności manualnych jesteśmy w stanie samodzielnie przeprowadzić konserwacje poszczególnych elementów. Najłatwiej jest zregenerować łożyska kulkowe. Te osadzone są w koszyczkach i najczęściej znajdują się w sterach kierownicy. Wystarczy je wyjąć (policzyć!, żeby mieć je pod kontrolą), wypłukać w odtłuszczaczu, oczyścić i ponownie nasmarować. Następnie osadzić na oczyszczoną bieżnię.

Łożyska w główce ramy, stery roweru

Sytuacja komplikuje się, gdy zamierzamy serwisować łożyska uszczelnione. Rozebranie tych elementów bez uszkodzenia uszczelek wymaga już zdecydowanie więcej wprawy, doświadczenia i precyzyjnych narzędzi. Po otwarciu łożyska wykonujemy dokładnie takie same czynności jak w przypadku wianków.

Łożyska maszynowe

Niestety, gdy okazuje się, że przez zaniedbanie konserwacja nie jest już możliwa, wtedy konieczna jest wymiana.

Suport na serwisie

Inaczej ma się sprawa mechanizmu suportu. Ze względu na to, że jest to element najbardziej narażony na warunki zewnętrzne, łożyska suportu są bardzo szczelnie zabezpieczone. Producenci nie zalecają ich rozbierania tylko wymianę. Nie znaczy to jednak, że jest to niemożliwe. Wymaga to jednak wizyty w serwisie, ponieważ bez wykfalifikowanego mechanika oraz specjalistycznych narzędzi się nie obejdzie.

Łożyska w piastach kół i maszynowe

Przechodząc do łożysk znajdujących się piastach kół, warto mieć na uwadze, że wykonują one najcięższą pracę w rowerze!

Łożyska w piastach rowerowych

I tu zaniedbania serwisowe prowadzą do oporów toczenia podczas jazdy. UWAGA! Dodatkowo, jeśli uszkodzenia są nieodwracalne, koszt napraw, reparacji, wymiany będzie bolał! W ostateczności może być konieczne przeplatanie całego koła lub zakup nowego. W warunkach domowych możemy podjąć się konserwacji zarówno piast „kulkowych”, jak i „maszynowych”. Łożyska Shimano rozbieramy za pomocą kluczy płaskich, następnie czyścimy i smarujemy.

Łożyska suportu rowerowego

Ale najtrudniejsze będzie odpowiednie skontrowanie konusów piast. Wykonując tę czynność należy zrobić to w taki sposób, by nie ścisnąć kulek za mocno. W przeciwnym razie łożysko zablokuje się lub doprowadzi to do szybszego wytarcia materiału. Potrzebne jest też wyczucie w drugą stronę. Konusy skontrowane zbyt lekko przyczynią się do powstawania luzu, a przez to koło nie będzie stabilnie osadzone w osi. Jeśli chodzi o łożyska „maszynowe”, serwisujemy je tak samo jak inne. Trzeba tylko umiejętnie wyjąć je z piasty, a po serwisie prosto wprasować z powrotem.

SMAR DO ŁAŃCUCHA WEND WAX ON LIQUID LUBE 120ML

SMAR DO ŁAŃCUCHA WEND WAX ON LIQUID LUBE 120ML

96 PLN
ZESTAW NAPRAWCZY DO DĘTEK ROWEROWYCH WELDTITE   LEVERS

ZESTAW NAPRAWCZY DO DĘTEK ROWEROWYCH WELDTITE LEVERS

19 PLN
SMAR DO ŁAŃCUCHA MUC-OFF E-BIKE WET LUBE 50ML

SMAR DO ŁAŃCUCHA MUC-OFF E-BIKE WET LUBE 50ML

41 PLN
PASTA MONTAŻOWA MUC-OFF CARBON GRIPPER 75G

PASTA MONTAŻOWA MUC-OFF CARBON GRIPPER 75G

79 PLN
ŚRODEK DO POLEROWANIA MUC-OFF SILICONE SHINE 500ML

ŚRODEK DO POLEROWANIA MUC-OFF SILICONE SHINE 500ML

54 PLN
ŚRODEK CZYSZCZĄCY I IMPREGNUJĄCY NIKWAX DOWN WASH DIRECT 100 ML

ŚRODEK CZYSZCZĄCY I IMPREGNUJĄCY NIKWAX DOWN WASH DIRECT 100 ML

15 PLN
IMPREGNAT NIKWAX TKANINA I SKÓRA SPRAY ON  125 ML

IMPREGNAT NIKWAX TKANINA I SKÓRA SPRAY ON 125 ML

29 PLN
ZESTAW KLUCZY DO ROWERU KELLYS  STINGER 10  SZARY

ZESTAW KLUCZY DO ROWERU KELLYS STINGER 10 SZARY

44 PLN
ŁATKI DO DĘTEK ROWEROWYCH KELLYS TUBE REPAIR KIT BIAŁY

ŁATKI DO DĘTEK ROWEROWYCH KELLYS TUBE REPAIR KIT BIAŁY

15 PLN
SMAR DO ŁAŃCUCHA MUC-OFF E-BIKE DRY LUBE 50ML

SMAR DO ŁAŃCUCHA MUC-OFF E-BIKE DRY LUBE 50ML

41 PLN
USZCZELNIACZ DO OPON EXPAND TYRE REPAIR 125 ML

USZCZELNIACZ DO OPON EXPAND TYRE REPAIR 125 ML

40 PLN
OLEJ DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO EXPAND  ANTISTATIC EXTRA DRY  100 ML

OLEJ DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO EXPAND ANTISTATIC EXTRA DRY 100 ML

22 PLN

Nie każdy ma możliwość konserwacji łożysk w domowych warunkach. Potrzebne jest do tego przede wszystkim miejsce, gdzie bezpiecznie będziemy mogli pracować. Dodatkowo często potrzeba specjalistycznych narzędzi rowerowych oraz chemii rowerowej. W serwisie BikeSalon.pl używamy narzędzi najwyższej klasy oraz środków konserwujących zalecanych przez producentów. Nasz Team i know how oraz doświadczenie to gwarancja jakości. Przyprowadzając Twój sprzęt do naszego serwisu masz pewność, że zajmiemy się nim należycie, podpowiemy jak o niego dbać, określimy interwały serwisowe oraz odpowiemy na Twoje pytania. Zawsze lepiej jest zapobiegać niż wymieniać, narażając się na dodatkowe koszty.

1 (H.Krzemiński-Freda, Łożyska toczne, Warszawa, PWN, 1989)

Autor

Marek Zawadzki

Marek Zawadzki

Manager serwisu rowerowego i narciarsko-snowboardowego SnowShop.pl / BikeSalon.pl

Poznaj naszych specjalistów

Ocena

4.9 (głosów: 25)

Podziel się

Przeczytaj także

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij