I się kręci! Rzecz o łożyskach i napędzie.
Poradnik 05.03.2021 zaktualizowano 05.03.2021

I się kręci! Rzecz o łożyskach i napędzie.

Autor Marek Zawadzki
Czas czytania: 4 minuty
Liczba wyświetleń: 1989

Ten artykuł jest dla tych, którzy chcą dowiedzieć się więcej o łożyskach.

Omówimy w nim kwestie ich funkcji i roli jaką pełnią wspierając działanie rowerów. Warto rozumieć, że łożyska są po to, by skutecznie wspierać odporność na zużycie. Nie dbasz o nie, to narażasz wytrzymałość zmęczeniową napędu!

Łożysko? Ale, o co chodzi?

Zimowa aura pogodowa wyjątkowo nie sprzyja rowerom. Nie tylko błoto czy śnieg niszczą i degenerują sprzęt kolarski, ale w ogromnej mierze przyczyniają się do tego zasolone ścieżki i drogi. Wielu rowerzystów w okresie zimowym rezygnuje z jazdy na swoim docelowym jednośladzie i przesiada się na tak zwaną „zimówkę”, by nie narażać na zniszczenia drogiego sprzętu. Ale jak nie masz zamiennika, to warto wiedzieć, na co zwracać uwagę, rozumieć zależność funkcji łożysk i napędu, by bronić sprzęt przed zniszczeniami. W trudnych warunkach najbardziej narażone na uszkodzenia są łożyska oraz układ napędowy. Elementy napędu są widoczne i łatwo dostępne. Dlatego można w dość łatwy sposób przeprowadzić podstawowe zabiegi serwisowe i reagować na bieżąco. Niestety sprawa się ma zupełnie inaczej w kwestii łożysk. Są one schowane i słabo dostępne. Właśnie dlatego ich serwisowanie jest bardziej wymagające. Potrzebne są umiejętności i specjalistyczne narzędzia.

OBEJMA PODSIODŁOWA XLC PC-L01 31.8MM CZARNY

OBEJMA PODSIODŁOWA XLC PC-L01 31.8MM CZARNY

39 PLN
OBEJMA PODSIODŁOWA XLC PC-B01 34.9MM CZARNY

OBEJMA PODSIODŁOWA XLC PC-B01 34.9MM CZARNY

39 PLN
OPONA ROWEROWA CONTINENTAL ZWIJANA SUPERSPORT PLUS  27X1.25 CZARNY

OPONA ROWEROWA CONTINENTAL ZWIJANA SUPERSPORT PLUS 27X1.25 CZARNY

104 PLN
OPONA ROWEROWA CONTINENTAL DRUT CROSS KING 29X2.0" CZARNY

OPONA ROWEROWA CONTINENTAL DRUT CROSS KING 29X2.0" CZARNY

89 PLN
PEDAŁY ROWEROWE XLC PD-M26 CZARNY

PEDAŁY ROWEROWE XLC PD-M26 CZARNY

67 PLN
BLOKI DO PEDAŁÓW CRANK BROTHERS  NO FLOAT  ZŁOTY|SREBRNY

BLOKI DO PEDAŁÓW CRANK BROTHERS NO FLOAT ZŁOTY|SREBRNY

139 PLN
HAK DO RAMY TRANZ X  A-HG009  SREBRNY

HAK DO RAMY TRANZ X A-HG009 SREBRNY

39 PLN
OKŁADZINY HAMULCOWE CLARKS AVID ELIXIR|SRAM

OKŁADZINY HAMULCOWE CLARKS AVID ELIXIR|SRAM

34.90 PLN
LINKA PRZERZUTKI SACCON STAL NIERDZEWNA 2230MM

LINKA PRZERZUTKI SACCON STAL NIERDZEWNA 2230MM

9 PLN
OPONA ROWEROWA CST DRUT  C-213  CZARNY

OPONA ROWEROWA CST DRUT C-213 CZARNY

29 PLN
PEDAŁY ROWEROWE XLC PD-M03 CZARNY|SREBRNY

PEDAŁY ROWEROWE XLC PD-M03 CZARNY|SREBRNY

69 PLN
DĘTKA ROWEROWA BONTRAGER STANDARD TRIKE SCHRADER 30MM 90 DEGREES

DĘTKA ROWEROWA BONTRAGER STANDARD TRIKE SCHRADER 30MM 90 DEGREES

39 PLN

Kilka słów o łożyskach znajdujących się w rowerze. Książkowa definicja tego pojęcia brzmi dość klarownie: Łożysko (podpora), to część urządzenia technicznego (maszyny, mechanizmu), wspierająca (łożyskująca) inną jego część (łożyskowaną) w sposób umożliwiający jej względny ruch obrotowy1.

W rowerze łożyska znajdują się w kilku miejscach. Warto to wiedzieć, bo dzięki temu mapa newralgicznych punktów Twojego dwukołowca będzie jaśniejsza. Łożyska znajdują się w sterach kierownicy, w osi suportu, piastach kół oraz bezpośrednio w ramie rowerów z pełnym zawieszeniem. Najczęściej stosowane są łożyska mechaniczne kulkowe wiankowe, skośne oraz mechaniczne kulkowe zwykłe z uszczelnieniem lub bez. I ogólnie temat łożysk jest dość rozległy, i na pewno mocno techniczny. Ale w tym artykule przede wszystkim chcemy pokazać, jak o nie dbać.

Mała, ultra ważna rzecz!

Łożyska mają służyć długo, są podporą, wsparciem, i mimo że są dość małe, to one gwarantują prawidłowe działanie wielu mechanizmów. Dlatego trzeba o nie dbać. Przede wszystkim należy monitorować stan wizualny okolic sterów, piast i suportu. Powinny być czyste. Należy zwracać uwagę na to, by uszczelki nie były uszkodzone i bez rdzawych nalotów. Zdecydowanie odradzamy stosowanie myjek wysokociśnieniowych. Dlaczego? Strumień wody może wypłukać smar stały oraz wepchać zabrudzenia do wnętrza mechanizmu, a to nie pomaga!

Samodzielny serwis.

W domowych warunkach przy odrobinie zdolności manualnych jesteśmy w stanie samodzielnie przeprowadzić konserwacje poszczególnych elementów. Najłatwiej jest zregenerować łożyska kulkowe. Te osadzone są w koszyczkach i najczęściej znajdują się w sterach kierownicy. Wystarczy je wyjąć (policzyć!, żeby mieć je pod kontrolą), wypłukać w odtłuszczaczu, oczyścić i ponownie nasmarować. Następnie osadzić na oczyszczoną bieżnię.

Łożyska w główce ramy, stery roweru

Sytuacja komplikuje się, gdy zamierzamy serwisować łożyska uszczelnione. Rozebranie tych elementów bez uszkodzenia uszczelek wymaga już zdecydowanie więcej wprawy, doświadczenia i precyzyjnych narzędzi. Po otwarciu łożyska wykonujemy dokładnie takie same czynności jak w przypadku wianków.

Łożyska maszynowe

Niestety, gdy okazuje się, że przez zaniedbanie konserwacja nie jest już możliwa, wtedy konieczna jest wymiana.

Suport na serwisie

Inaczej ma się sprawa mechanizmu suportu. Ze względu na to, że jest to element najbardziej narażony na warunki zewnętrzne, łożyska suportu są bardzo szczelnie zabezpieczone. Producenci nie zalecają ich rozbierania tylko wymianę. Nie znaczy to jednak, że jest to niemożliwe. Wymaga to jednak wizyty w serwisie, ponieważ bez wykfalifikowanego mechanika oraz specjalistycznych narzędzi się nie obejdzie.

Łożyska w piastach kół i maszynowe

Przechodząc do łożysk znajdujących się piastach kół, warto mieć na uwadze, że wykonują one najcięższą pracę w rowerze!

Łożyska w piastach rowerowych

I tu zaniedbania serwisowe prowadzą do oporów toczenia podczas jazdy. UWAGA! Dodatkowo, jeśli uszkodzenia są nieodwracalne, koszt napraw, reparacji, wymiany będzie bolał! W ostateczności może być konieczne przeplatanie całego koła lub zakup nowego. W warunkach domowych możemy podjąć się konserwacji zarówno piast „kulkowych”, jak i „maszynowych”. Łożyska Shimano rozbieramy za pomocą kluczy płaskich, następnie czyścimy i smarujemy.

Łożyska suportu rowerowego

Ale najtrudniejsze będzie odpowiednie skontrowanie konusów piast. Wykonując tę czynność należy zrobić to w taki sposób, by nie ścisnąć kulek za mocno. W przeciwnym razie łożysko zablokuje się lub doprowadzi to do szybszego wytarcia materiału. Potrzebne jest też wyczucie w drugą stronę. Konusy skontrowane zbyt lekko przyczynią się do powstawania luzu, a przez to koło nie będzie stabilnie osadzone w osi. Jeśli chodzi o łożyska „maszynowe”, serwisujemy je tak samo jak inne. Trzeba tylko umiejętnie wyjąć je z piasty, a po serwisie prosto wprasować z powrotem.

PREPARAT DO CZYSZCZENIA ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO EXPAND  WASHER  250 ML

PREPARAT DO CZYSZCZENIA ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO EXPAND WASHER 250 ML

19 PLN
IMPREGNAT NIKWAX TKANINA I SKÓRA SPRAY ON  125 ML

IMPREGNAT NIKWAX TKANINA I SKÓRA SPRAY ON 125 ML

29 PLN 23 PLN
MIERNIK ZUŻYCIA ŁAŃCUCHA WELDTITE  WELDTITE CYCLO

MIERNIK ZUŻYCIA ŁAŃCUCHA WELDTITE WELDTITE CYCLO

35 PLN
PASTA MONTAŻOWA EXPAND PASTA DO KARBONU 80G

PASTA MONTAŻOWA EXPAND PASTA DO KARBONU 80G

45 PLN
PŁYN DO MYCIA ROWERU MUC-OFF E-BIKE WATERLESS WASH 750ML

PŁYN DO MYCIA ROWERU MUC-OFF E-BIKE WATERLESS WASH 750ML

68 PLN
OLEJ DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO SPRAY Z TEFLONEM WELDTITE TF2 150 ML

OLEJ DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO SPRAY Z TEFLONEM WELDTITE TF2 150 ML

29 PLN
SMAR DO ŁAŃCUCHA WEND WAX ON CHAIN YELLOW 75ML

SMAR DO ŁAŃCUCHA WEND WAX ON CHAIN YELLOW 75ML

75 PLN
OLEJ ROWEROWY  EXPAND SYNTHETIC GREASE  70 ML

OLEJ ROWEROWY EXPAND SYNTHETIC GREASE 70 ML

19 PLN
KLUCZ SERWISOWY TOPEAK  PREPSTATION FREEWHEEL REMOVER  SREBRNY

KLUCZ SERWISOWY TOPEAK PREPSTATION FREEWHEEL REMOVER SREBRNY

42 PLN
ZESTAW DO CZYSZCZENIA I PIELĘGNACJI ŁAŃCUCHA WEND CHAIN WAX KIT PINK

ZESTAW DO CZYSZCZENIA I PIELĘGNACJI ŁAŃCUCHA WEND CHAIN WAX KIT PINK

115 PLN
OLEJ ROWEROWY WELDTITE TF2 EXTREME WET 75 ML

OLEJ ROWEROWY WELDTITE TF2 EXTREME WET 75 ML

21 PLN
ŁYŻKI DO OPON ROWEROWYCH TOPEAK POWER LEVER CZARNY

ŁYŻKI DO OPON ROWEROWYCH TOPEAK POWER LEVER CZARNY

42 PLN

Nie każdy ma możliwość konserwacji łożysk w domowych warunkach. Potrzebne jest do tego przede wszystkim miejsce, gdzie bezpiecznie będziemy mogli pracować. Dodatkowo często potrzeba specjalistycznych narzędzi rowerowych oraz chemii rowerowej. W serwisie BikeSalon.pl używamy narzędzi najwyższej klasy oraz środków konserwujących zalecanych przez producentów. Nasz Team i know how oraz doświadczenie to gwarancja jakości. Przyprowadzając Twój sprzęt do naszego serwisu masz pewność, że zajmiemy się nim należycie, podpowiemy jak o niego dbać, określimy interwały serwisowe oraz odpowiemy na Twoje pytania. Zawsze lepiej jest zapobiegać niż wymieniać, narażając się na dodatkowe koszty.

1 (H.Krzemiński-Freda, Łożyska toczne, Warszawa, PWN, 1989)

Autor

Marek Zawadzki

Marek Zawadzki

Manager serwisu rowerowego i narciarsko-snowboardowego SnowShop.pl / BikeSalon.pl

Poznaj naszych specjalistów

Ocena

5.0 (głosów: 23)

Podziel się

Przeczytaj także

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij