I się kręci! Rzecz o łożyskach i napędzie.
Poradnik 05.03.2021 zaktualizowano 05.03.2021

I się kręci! Rzecz o łożyskach i napędzie.

Autor Marek Zawadzki
Czas czytania: 4 minuty
Liczba wyświetleń: 6787

Ten artykuł jest dla tych, którzy chcą dowiedzieć się więcej o łożyskach.

Omówimy w nim kwestie ich funkcji i roli jaką pełnią wspierając działanie rowerów. Warto rozumieć, że łożyska są po to, by skutecznie wspierać odporność na zużycie. Nie dbasz o nie, to narażasz wytrzymałość zmęczeniową napędu!

Łożysko? Ale, o co chodzi?

Zimowa aura pogodowa wyjątkowo nie sprzyja rowerom. Nie tylko błoto czy śnieg niszczą i degenerują sprzęt kolarski, ale w ogromnej mierze przyczyniają się do tego zasolone ścieżki i drogi. Wielu rowerzystów w okresie zimowym rezygnuje z jazdy na swoim docelowym jednośladzie i przesiada się na tak zwaną „zimówkę”, by nie narażać na zniszczenia drogiego sprzętu. Ale jak nie masz zamiennika, to warto wiedzieć, na co zwracać uwagę, rozumieć zależność funkcji łożysk i napędu, by bronić sprzęt przed zniszczeniami. W trudnych warunkach najbardziej narażone na uszkodzenia są łożyska oraz układ napędowy. Elementy napędu są widoczne i łatwo dostępne. Dlatego można w dość łatwy sposób przeprowadzić podstawowe zabiegi serwisowe i reagować na bieżąco. Niestety sprawa się ma zupełnie inaczej w kwestii łożysk. Są one schowane i słabo dostępne. Właśnie dlatego ich serwisowanie jest bardziej wymagające. Potrzebne są umiejętności i specjalistyczne narzędzia.

KASETA ROWEROWA GARBARUK 12-SPEED SRAM XD 10-50T SREBRNY|ZŁOTY

KASETA ROWEROWA GARBARUK 12-SPEED SRAM XD 10-50T SREBRNY|ZŁOTY

1169 PLN
KASETA ROWEROWA GARBARUK 11-SPEED SHIMANO STANDARD HG 11-46T SREBRNY|FIOLETOWY

KASETA ROWEROWA GARBARUK 11-SPEED SHIMANO STANDARD HG 11-46T SREBRNY|FIOLETOWY

969 PLN
PEDAŁY ROWEROWE CRANK BROTHERS EGG BEATER 3 SREBRNY|CZERWONY

PEDAŁY ROWEROWE CRANK BROTHERS EGG BEATER 3 SREBRNY|CZERWONY

599 PLN 509 PLN
KASETA ROWEROWA GARBARUK 12-SPEED SHIMANO MICRO SPLINE 10-52T SREBRNY

KASETA ROWEROWA GARBARUK 12-SPEED SHIMANO MICRO SPLINE 10-52T SREBRNY

1149 PLN
PEDAŁY ROWEROWE LOOK X-TRACK CZARNY

PEDAŁY ROWEROWE LOOK X-TRACK CZARNY

235 PLN
SIODEŁKO ROWEROWE KELLYS WASPER SZARY|CZARNY

SIODEŁKO ROWEROWE KELLYS WASPER SZARY|CZARNY

61 PLN 54 PLN
KASETA ROWEROWA GARBARUK 11-SPEED SHIMANO STANDARD HG 11-50T SREBRNY|ZIELONY

KASETA ROWEROWA GARBARUK 11-SPEED SHIMANO STANDARD HG 11-50T SREBRNY|ZIELONY

989 PLN
PEDAŁY ROWEROWE LOOK GEO CITY GRIP CAMO

PEDAŁY ROWEROWE LOOK GEO CITY GRIP CAMO

295 PLN
KOREK STERÓW GARBARUK STEM CAP FIOLETOWY

KOREK STERÓW GARBARUK STEM CAP FIOLETOWY

62 PLN
SZTYCA REGULOWANA KS SUSPENSION LEV-SI 100|415 27.2MM CZARNY

SZTYCA REGULOWANA KS SUSPENSION LEV-SI 100|415 27.2MM CZARNY

979 PLN
PEDAŁY ROWEROWE KTM LINE KIDS 9|16" CZARNY

PEDAŁY ROWEROWE KTM LINE KIDS 9|16" CZARNY

50 PLN
DĘTKA ROWEROWA CONTINENTAL MTB 27.5"+ PRESTA 42 MM

DĘTKA ROWEROWA CONTINENTAL MTB 27.5"+ PRESTA 42 MM

42 PLN

Kilka słów o łożyskach znajdujących się w rowerze. Książkowa definicja tego pojęcia brzmi dość klarownie: Łożysko (podpora), to część urządzenia technicznego (maszyny, mechanizmu), wspierająca (łożyskująca) inną jego część (łożyskowaną) w sposób umożliwiający jej względny ruch obrotowy1.

W rowerze łożyska znajdują się w kilku miejscach. Warto to wiedzieć, bo dzięki temu mapa newralgicznych punktów Twojego dwukołowca będzie jaśniejsza. Łożyska znajdują się w sterach kierownicy, w osi suportu, piastach kół oraz bezpośrednio w ramie rowerów z pełnym zawieszeniem. Najczęściej stosowane są łożyska mechaniczne kulkowe wiankowe, skośne oraz mechaniczne kulkowe zwykłe z uszczelnieniem lub bez. I ogólnie temat łożysk jest dość rozległy, i na pewno mocno techniczny. Ale w tym artykule przede wszystkim chcemy pokazać, jak o nie dbać.

Mała, ultra ważna rzecz!

Łożyska mają służyć długo, są podporą, wsparciem, i mimo że są dość małe, to one gwarantują prawidłowe działanie wielu mechanizmów. Dlatego trzeba o nie dbać. Przede wszystkim należy monitorować stan wizualny okolic sterów, piast i suportu. Powinny być czyste. Należy zwracać uwagę na to, by uszczelki nie były uszkodzone i bez rdzawych nalotów. Zdecydowanie odradzamy stosowanie myjek wysokociśnieniowych. Dlaczego? Strumień wody może wypłukać smar stały oraz wepchać zabrudzenia do wnętrza mechanizmu, a to nie pomaga!

Samodzielny serwis.

W domowych warunkach przy odrobinie zdolności manualnych jesteśmy w stanie samodzielnie przeprowadzić konserwacje poszczególnych elementów. Najłatwiej jest zregenerować łożyska kulkowe. Te osadzone są w koszyczkach i najczęściej znajdują się w sterach kierownicy. Wystarczy je wyjąć (policzyć!, żeby mieć je pod kontrolą), wypłukać w odtłuszczaczu, oczyścić i ponownie nasmarować. Następnie osadzić na oczyszczoną bieżnię.

Łożyska w główce ramy, stery roweru

Sytuacja komplikuje się, gdy zamierzamy serwisować łożyska uszczelnione. Rozebranie tych elementów bez uszkodzenia uszczelek wymaga już zdecydowanie więcej wprawy, doświadczenia i precyzyjnych narzędzi. Po otwarciu łożyska wykonujemy dokładnie takie same czynności jak w przypadku wianków.

Łożyska maszynowe

Niestety, gdy okazuje się, że przez zaniedbanie konserwacja nie jest już możliwa, wtedy konieczna jest wymiana.

Suport na serwisie

Inaczej ma się sprawa mechanizmu suportu. Ze względu na to, że jest to element najbardziej narażony na warunki zewnętrzne, łożyska suportu są bardzo szczelnie zabezpieczone. Producenci nie zalecają ich rozbierania tylko wymianę. Nie znaczy to jednak, że jest to niemożliwe. Wymaga to jednak wizyty w serwisie, ponieważ bez wykfalifikowanego mechanika oraz specjalistycznych narzędzi się nie obejdzie.

Łożyska w piastach kół i maszynowe

Przechodząc do łożysk znajdujących się piastach kół, warto mieć na uwadze, że wykonują one najcięższą pracę w rowerze!

Łożyska w piastach rowerowych

I tu zaniedbania serwisowe prowadzą do oporów toczenia podczas jazdy. UWAGA! Dodatkowo, jeśli uszkodzenia są nieodwracalne, koszt napraw, reparacji, wymiany będzie bolał! W ostateczności może być konieczne przeplatanie całego koła lub zakup nowego. W warunkach domowych możemy podjąć się konserwacji zarówno piast „kulkowych”, jak i „maszynowych”. Łożyska Shimano rozbieramy za pomocą kluczy płaskich, następnie czyścimy i smarujemy.

Łożyska suportu rowerowego

Ale najtrudniejsze będzie odpowiednie skontrowanie konusów piast. Wykonując tę czynność należy zrobić to w taki sposób, by nie ścisnąć kulek za mocno. W przeciwnym razie łożysko zablokuje się lub doprowadzi to do szybszego wytarcia materiału. Potrzebne jest też wyczucie w drugą stronę. Konusy skontrowane zbyt lekko przyczynią się do powstawania luzu, a przez to koło nie będzie stabilnie osadzone w osi. Jeśli chodzi o łożyska „maszynowe”, serwisujemy je tak samo jak inne. Trzeba tylko umiejętnie wyjąć je z piasty, a po serwisie prosto wprasować z powrotem.

IMPREGNAT NIKWAX VISOR PROOF 123 ML

IMPREGNAT NIKWAX VISOR PROOF 123 ML

30 PLN
ODTŁUSZCZACZ DO ŁAŃCUCHA MUC-OFF BIO DRIVETRAIN CLEANER  500 ML

ODTŁUSZCZACZ DO ŁAŃCUCHA MUC-OFF BIO DRIVETRAIN CLEANER 500 ML

69 PLN
KLUCZ SERWISOWY TOPEAK MULTI SPOKE WRENCH SREBRNY

KLUCZ SERWISOWY TOPEAK MULTI SPOKE WRENCH SREBRNY

32 PLN
SMAR DO ŁAŃCUCHA WEND WAX ON CHAIN PINK 30ML

SMAR DO ŁAŃCUCHA WEND WAX ON CHAIN PINK 30ML

29 PLN
SMAR DO ŁAŃCUCHA WEND WAX ON CHAIN ORIGINAL 75ML

SMAR DO ŁAŃCUCHA WEND WAX ON CHAIN ORIGINAL 75ML

100 PLN
ZESTAW NARZĘDZI ROWEROWYCH TOPEAK MINI 18+ SREBRNY

ZESTAW NARZĘDZI ROWEROWYCH TOPEAK MINI 18+ SREBRNY

129 PLN
ZESTAW DO CZYSZCZENIA I PIELĘGNACJI ŁAŃCUCHA WEND CHAIN WAX KIT PURPLE

ZESTAW DO CZYSZCZENIA I PIELĘGNACJI ŁAŃCUCHA WEND CHAIN WAX KIT PURPLE

130 PLN
PASTA MONTAŻOWA MUC-OFF CARBON GRIPPER 75G

PASTA MONTAŻOWA MUC-OFF CARBON GRIPPER 75G

79 PLN
SMAR DO ŁAŃCUCHA WEND WAX ON CHAIN PINK 75ML

SMAR DO ŁAŃCUCHA WEND WAX ON CHAIN PINK 75ML

75 PLN
ZESTAW NAPRAWCZY DO OPON BEZDĘTKOWYCH TOPEAK TUBI PLUGBOX CZARNY

ZESTAW NAPRAWCZY DO OPON BEZDĘTKOWYCH TOPEAK TUBI PLUGBOX CZARNY

36 PLN
SMAR DO ŁAŃCUCHA WEND WAX ON CHAIN ORIGINAL 5-PACK 15ML

SMAR DO ŁAŃCUCHA WEND WAX ON CHAIN ORIGINAL 5-PACK 15ML

56 PLN
ŚRODEK DO CZYSZCZENIA I KONSERWACJI ROWERU MUC-OFF MO-94 400ML

ŚRODEK DO CZYSZCZENIA I KONSERWACJI ROWERU MUC-OFF MO-94 400ML

34 PLN

Nie każdy ma możliwość konserwacji łożysk w domowych warunkach. Potrzebne jest do tego przede wszystkim miejsce, gdzie bezpiecznie będziemy mogli pracować. Dodatkowo często potrzeba specjalistycznych narzędzi rowerowych oraz chemii rowerowej. W serwisie BikeSalon.pl używamy narzędzi najwyższej klasy oraz środków konserwujących zalecanych przez producentów. Nasz Team i know how oraz doświadczenie to gwarancja jakości. Przyprowadzając Twój sprzęt do naszego serwisu masz pewność, że zajmiemy się nim należycie, podpowiemy jak o niego dbać, określimy interwały serwisowe oraz odpowiemy na Twoje pytania. Zawsze lepiej jest zapobiegać niż wymieniać, narażając się na dodatkowe koszty.

1 (H.Krzemiński-Freda, Łożyska toczne, Warszawa, PWN, 1989)

Autor

Marek Zawadzki

Marek Zawadzki

Manager serwisu rowerowego i narciarsko-snowboardowego SnowShop.pl / BikeSalon.pl

Poznaj naszych specjalistów

Ocena

4.9 (głosów: 25)

Podziel się

Przeczytaj także

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij