I się kręci! Rzecz o łożyskach i napędzie.
Poradnik 05.03.2021 zaktualizowano 05.03.2021

I się kręci! Rzecz o łożyskach i napędzie.

Autor Marek Zawadzki
Czas czytania: 4 minuty
Liczba wyświetleń: 196

Ten artykuł jest dla tych, którzy chcą dowiedzieć się więcej o łożyskach.

Omówimy w nim kwestie ich funkcji i roli jaką pełnią wspierając działanie rowerów. Warto rozumieć, że łożyska są po to, by skutecznie wspierać odporność na zużycie. Nie dbasz o nie, to narażasz wytrzymałość zmęczeniową napędu!

Łożysko? Ale, o co chodzi?

Zimowa aura pogodowa wyjątkowo nie sprzyja rowerom. Nie tylko błoto czy śnieg niszczą i degenerują sprzęt kolarski, ale w ogromnej mierze przyczyniają się do tego zasolone ścieżki i drogi. Wielu rowerzystów w okresie zimowym rezygnuje z jazdy na swoim docelowym jednośladzie i przesiada się na tak zwaną „zimówkę”, by nie narażać na zniszczenia drogiego sprzętu. Ale jak nie masz zamiennika, to warto wiedzieć, na co zwracać uwagę, rozumieć zależność funkcji łożysk i napędu, by bronić sprzęt przed zniszczeniami. W trudnych warunkach najbardziej narażone na uszkodzenia są łożyska oraz układ napędowy. Elementy napędu są widoczne i łatwo dostępne. Dlatego można w dość łatwy sposób przeprowadzić podstawowe zabiegi serwisowe i reagować na bieżąco. Niestety sprawa się ma zupełnie inaczej w kwestii łożysk. Są one schowane i słabo dostępne. Właśnie dlatego ich serwisowanie jest bardziej wymagające. Potrzebne są umiejętności i specjalistyczne narzędzia.

OKŁADZINY HAMULCOWE CLARKS HAYES HFX-MAG|HFX-9|MX-1

OKŁADZINY HAMULCOWE CLARKS HAYES HFX-MAG|HFX-9|MX-1

34.90 PLN
WSPORNIK SIODŁA RITCHEY WCS 1-BOLT 400|31.6MM CZARNY

WSPORNIK SIODŁA RITCHEY WCS 1-BOLT 400|31.6MM CZARNY

439 PLN
PEDAŁY ROWEROWE XLC PD-M22 CZARNY

PEDAŁY ROWEROWE XLC PD-M22 CZARNY

185 PLN
DĘTKA ROWEROWA GAADI BICYCLE TUBE 26" PRESTA 47 MM

DĘTKA ROWEROWA GAADI BICYCLE TUBE 26" PRESTA 47 MM

49 PLN
TARCZA SHIMANO  SLX SMRT66 160MM  SREBRNY

TARCZA SHIMANO SLX SMRT66 160MM SREBRNY

94 PLN
PEDAŁY ROWEROWE LOOK KEO CLASSIC 3 CZARNY

PEDAŁY ROWEROWE LOOK KEO CLASSIC 3 CZARNY

215 PLN
SIODEŁKO ROWEROWE BONTRAGER  YATRA ELITE  CZARNY

SIODEŁKO ROWEROWE BONTRAGER YATRA ELITE CZARNY

499 PLN 278 PLN
MOSTEK ROWEROWY THOMSON  ELITE X4  CZARNY

MOSTEK ROWEROWY THOMSON ELITE X4 CZARNY

345 PLN
LINKA PRZERZUTKI FIBRAX SUPER SLICK

LINKA PRZERZUTKI FIBRAX SUPER SLICK

19 PLN
HAK DO RAMY TRANZ-X A-HG014 SREBRNY

HAK DO RAMY TRANZ-X A-HG014 SREBRNY

49 PLN
SZTYCA BONTRAGER COMP 31.6 X 400 MM CZARNY

SZTYCA BONTRAGER COMP 31.6 X 400 MM CZARNY

99 PLN
ROWEROWA OKŁADZINA JAGWIRE  DCA021  MAGURA MARTA 2002-2008, MARTA SL2013

ROWEROWA OKŁADZINA JAGWIRE DCA021 MAGURA MARTA 2002-2008, MARTA SL 2013

45.90 PLN

Kilka słów o łożyskach znajdujących się w rowerze. Książkowa definicja tego pojęcia brzmi dość klarownie: Łożysko (podpora), to część urządzenia technicznego (maszyny, mechanizmu), wspierająca (łożyskująca) inną jego część (łożyskowaną) w sposób umożliwiający jej względny ruch obrotowy1.

W rowerze łożyska znajdują się w kilku miejscach. Warto to wiedzieć, bo dzięki temu mapa newralgicznych punktów Twojego dwukołowca będzie jaśniejsza. Łożyska znajdują się w sterach kierownicy, w osi suportu, piastach kół oraz bezpośrednio w ramie rowerów z pełnym zawieszeniem. Najczęściej stosowane są łożyska mechaniczne kulkowe wiankowe, skośne oraz mechaniczne kulkowe zwykłe z uszczelnieniem lub bez. I ogólnie temat łożysk jest dość rozległy, i na pewno mocno techniczny. Ale w tym artykule przede wszystkim chcemy pokazać, jak o nie dbać.

Mała, ultra ważna rzecz!

Łożyska mają służyć długo, są podporą, wsparciem, i mimo że są dość małe, to one gwarantują prawidłowe działanie wielu mechanizmów. Dlatego trzeba o nie dbać. Przede wszystkim należy monitorować stan wizualny okolic sterów, piast i suportu. Powinny być czyste. Należy zwracać uwagę na to, by uszczelki nie były uszkodzone i bez rdzawych nalotów. Zdecydowanie odradzamy stosowanie myjek wysokociśnieniowych. Dlaczego? Strumień wody może wypłukać smar stały oraz wepchać zabrudzenia do wnętrza mechanizmu, a to nie pomaga!

Samodzielny serwis.

W domowych warunkach przy odrobinie zdolności manualnych jesteśmy w stanie samodzielnie przeprowadzić konserwacje poszczególnych elementów. Najłatwiej jest zregenerować łożyska kulkowe. Te osadzone są w koszyczkach i najczęściej znajdują się w sterach kierownicy. Wystarczy je wyjąć (policzyć!, żeby mieć je pod kontrolą), wypłukać w odtłuszczaczu, oczyścić i ponownie nasmarować. Następnie osadzić na oczyszczoną bieżnię.

Łożyska w główce ramy, stery roweru

Sytuacja komplikuje się, gdy zamierzamy serwisować łożyska uszczelnione. Rozebranie tych elementów bez uszkodzenia uszczelek wymaga już zdecydowanie więcej wprawy, doświadczenia i precyzyjnych narzędzi. Po otwarciu łożyska wykonujemy dokładnie takie same czynności jak w przypadku wianków.

Łożyska maszynowe

Niestety, gdy okazuje się, że przez zaniedbanie konserwacja nie jest już możliwa, wtedy konieczna jest wymiana.

Suport na serwisie

Inaczej ma się sprawa mechanizmu suportu. Ze względu na to, że jest to element najbardziej narażony na warunki zewnętrzne, łożyska suportu są bardzo szczelnie zabezpieczone. Producenci nie zalecają ich rozbierania tylko wymianę. Nie znaczy to jednak, że jest to niemożliwe. Wymaga to jednak wizyty w serwisie, ponieważ bez wykfalifikowanego mechanika oraz specjalistycznych narzędzi się nie obejdzie.

Łożyska w piastach kół i maszynowe

Przechodząc do łożysk znajdujących się piastach kół, warto mieć na uwadze, że wykonują one najcięższą pracę w rowerze!

Łożyska w piastach rowerowych

I tu zaniedbania serwisowe prowadzą do oporów toczenia podczas jazdy. UWAGA! Dodatkowo, jeśli uszkodzenia są nieodwracalne, koszt napraw, reparacji, wymiany będzie bolał! W ostateczności może być konieczne przeplatanie całego koła lub zakup nowego. W warunkach domowych możemy podjąć się konserwacji zarówno piast „kulkowych”, jak i „maszynowych”. Łożyska Shimano rozbieramy za pomocą kluczy płaskich, następnie czyścimy i smarujemy.

Łożyska suportu rowerowego

Ale najtrudniejsze będzie odpowiednie skontrowanie konusów piast. Wykonując tę czynność należy zrobić to w taki sposób, by nie ścisnąć kulek za mocno. W przeciwnym razie łożysko zablokuje się lub doprowadzi to do szybszego wytarcia materiału. Potrzebne jest też wyczucie w drugą stronę. Konusy skontrowane zbyt lekko przyczynią się do powstawania luzu, a przez to koło nie będzie stabilnie osadzone w osi. Jeśli chodzi o łożyska „maszynowe”, serwisujemy je tak samo jak inne. Trzeba tylko umiejętnie wyjąć je z piasty, a po serwisie prosto wprasować z powrotem.

ŁATKI DO DĘTEK ROWEROWYCH KELLYS TUBE REPAIR KIT BIAŁY

ŁATKI DO DĘTEK ROWEROWYCH KELLYS TUBE REPAIR KIT BIAŁY

15 PLN
OLEJ  DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO EXPAND  CHAIN WATERPROOF OIL WET 100 ML

OLEJ DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO EXPAND CHAIN WATERPROOF OIL WET 100 ML

22 PLN
SMAR DO ŁAŃCUCHA WEND WAX ON CHAIN ORANGE 30ML

SMAR DO ŁAŃCUCHA WEND WAX ON CHAIN ORANGE 30ML

28 PLN
ROZKUWACZ DO ŁAŃCUCHÓW ROWEROWYCH TOPEAK  UNIVERSAL CHAIN TOOL  SREBRNY

ROZKUWACZ DO ŁAŃCUCHÓW ROWEROWYCH TOPEAK UNIVERSAL CHAIN TOOL SREBRNY

42 PLN
OLEJ ROWEROWY  EXPAND SYNTHETIC GREASE  70 ML

OLEJ ROWEROWY EXPAND SYNTHETIC GREASE 70 ML

19 PLN
MYDŁO ROWEROWE SHIMANO BIKE WASH 125ML

MYDŁO ROWEROWE SHIMANO BIKE WASH 125ML

29 PLN
SMAR DO ŁAŃCUCHA MUC-OFF WET LUBE 50ML

SMAR DO ŁAŃCUCHA MUC-OFF WET LUBE 50ML

23 PLN
ŚRODEK CZYSZCZĄCY NIKWAX TECH WASH 300 ML

ŚRODEK CZYSZCZĄCY NIKWAX TECH WASH 300 ML

31 PLN
OLEJ ROWEROWY WELDTITE TF2 EXTREME WET 75 ML

OLEJ ROWEROWY WELDTITE TF2 EXTREME WET 75 ML

21 PLN
ŁYŻKI DO OPON BONTRAGER TIRE LEVER CZERWONY

ŁYŻKI DO OPON BONTRAGER TIRE LEVER CZERWONY

15 PLN
MIERNIK ZUŻYCIA ŁAŃCUCHA XLC TO-CM01 SREBRNY

MIERNIK ZUŻYCIA ŁAŃCUCHA XLC TO-CM01 SREBRNY

43 PLN
SMAR ROWEROWY EXPAND  CHAIN P.T.F.E OIL DRY  100 ML

SMAR ROWEROWY EXPAND CHAIN P.T.F.E OIL DRY 100 ML

25 PLN

Nie każdy ma możliwość konserwacji łożysk w domowych warunkach. Potrzebne jest do tego przede wszystkim miejsce, gdzie bezpiecznie będziemy mogli pracować. Dodatkowo często potrzeba specjalistycznych narzędzi rowerowych oraz chemii rowerowej. W serwisie BikeSalon.pl używamy narzędzi najwyższej klasy oraz środków konserwujących zalecanych przez producentów. Nasz Team i know how oraz doświadczenie to gwarancja jakości. Przyprowadzając Twój sprzęt do naszego serwisu masz pewność, że zajmiemy się nim należycie, podpowiemy jak o niego dbać, określimy interwały serwisowe oraz odpowiemy na Twoje pytania. Zawsze lepiej jest zapobiegać niż wymieniać, narażając się na dodatkowe koszty.

1 (H.Krzemiński-Freda, Łożyska toczne, Warszawa, PWN, 1989)

Autor

Marek Zawadzki

Marek Zawadzki

Manager serwisu rowerowego i narciarsko-snowboardowego SnowShop.pl / BikeSalon.pl

Poznaj naszych specjalistów

Ocena

5.0 (głosów: 21)

Podziel się

Przeczytaj także

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij