Jak serwisować przerzutki rowerowe?
Poradnik 17.12.2019 zaktualizowano 04.02.2021

Jak serwisować przerzutki rowerowe?

Autor Klaudyna Kraśkiewicz
Czas czytania: 3 minuty
Liczba wyświetleń: 4508

Kupując nowy rower nie zastanawiamy się nad jego regularną pielęgnacją, a jedynie nad zabawą i wygodą, jaką dzięki niemu uzyskamy.

W końcu przychodzi jednak taki czas, gdy trzeba o jednoślad zadbać i wielu z nas korzysta z usługi profesjonalnego serwisu rowerowego, jednak są wśród nas wciąż miłośnicy samodzielnego dbania o swój dwukołowiec. Właśnie dla tych drugich przygotowaliśmy dzisiejszy poradnik jak wykonać regulację tylnej przerzutki rowerowej, by przebiegła ona sprawnie i bezproblemowo.

Właściwe zamontowanie przerzutki rowerowej

Aby przerzutka rowerowa działała poprawnie w pierwszej kolejności należy ustawić ją tak, by na każdym z biegów był pion na linii między zębatką i wózkiem. Hak przerzutki powinien być całkowicie prosty. Następnie zajmujemy się regulacją jej maksymalnego wychylenia w obie strony, by linia najmniejszej i największej zębatki nie została przekroczona przez wózek. Poniżej krótki opis jak wykonać te czynności krok po kroku.

Prace nad regulacją naszej tylnej przerzutki rowerowej rozpoczynamy odkręcając dolne kółko przerzutki wykonując tę czynność przy pomocy imbusu w rozmiarze 3 mm. Dzięki temu przepleciemy łańcuch przez wózek przerzutki i nie będziemy musieli go w tym celu rozkuwać (osoby z łańcuchem ze spinką nie muszą wykonywać tych kroków). Następnie rozchylamy blachy wózka i ustawiamy łańcuch tak, by przechodził nad blaszką będącą z tyłu wózka. Gdy łańcuch jest umieszczony poprawnie możemy się zabrać za ponowne składanie wózka. Tylne kółko należy wsunąć na miejsce i przykręcić śrubkę, sprawdzając przy tym czy ciąg łańcucha nie ma na sobie zakłóceń i zagięć. Po tym należy przykręcić górne kółko przerzutki za pomocą imbusu 3 mm, gdyż te poluzowało się podczas rozchylania blach wózka. Aby przykręcić przerzutkę musimy umieścić łańcuch na najmniejszej zębatce kasety. Korzystając z imbusu 5 mm możemy lekko przykręcić komponent, jednak na razie na tyle, by stabilnie znajdował się na swoim miejscu. W tym momencie należy przekręcać przerzutkę w prawo tak, aby haczyk umieszczony przy śrubie mocującej oparł się o wypustkę na haku przerzutki. Gdy te elementy się stykają możemy dokręcić śrubę mocującą naszej przerzutki rowerowej.

Regulacja tylnej przerzutki rowerowej

Pierwszą czynnością, jaką musimy wykonać w celu regulacji naszej przerzutki jest całkowite wkręcenie baryłki regulacyjnej przy manetce i odkręcenie jej o jeden obrót. Na manetce należy ustawić najniższy bieg. Mając takie ustawienie na kierownicy wracamy do samej przerzutki, w której przewlekamy linkę przez przelotkę i blaszkę mocującą. Linkę należy trzymać napiętą podczas dokręcania śruby mocującej za pomocą imbusu 5 mm. Po przykręceniu linki możemy zacząć sprawdzanie ustawienia łańcucha, czy ten na wszystkich biegach poza najwyższym układa się w linii prostej. Gdy potrzebujemy korekty wracamy do kierownicy i albo wkręcając baryłkę przesuwamy przerzutkę w prawo, albo ją wykręcając umieszczamy przerzutkę bardziej z lewej strony. Gdy wykonamy te czynności upewniamy się, czy łańcuch umieszczony na najniższym szczeblu kasety znajduje się na równi z wózkiem przerzutki. Jeżeli sytuacja ta nie ma miejsca musimy wykonać regulację za pomocą śruby na przerzutce, która jest opisana literą „H”. Aby przesunąć przerzutkę w lewo wkręcamy mocniej tę śrubę, dla przesunięcia w prawo należy śrubę poluźnić. Gdy mamy to za sobą możemy ostrożnie wrzucić najwyższy bieg za pomocą manetki, uważając by łańcuch nie spadł poza kasetę. Jeżeli łańcuch znajduje się we właściwym położeniu również w tym miejscu możemy dokręcić śrubę podpisaną jako „L” całkowicie, a następnie odkręcić ją o maksimum 25% obrotu. Gdy napotkamy na problemy z wejściem łańcucha na najwyższą zębatkę również regulujemy ten problem za pomocą śruby „L”, tym razem jednak całkowicie ją odkręcając. W przypadku przerzutek z regulacją odległości między górnym kółkiem wózka a kasetą znajdujemy umieszczoną na korpusie przerzutki śrubę i ustawiamy odległość na około 5-7 mm. Właśnie wykonaliśmy regulację przerzutki rowerowej, dzięki której biegi powinny wchodzić jak marzenie.

Przerzutka rowerowa

Jeżeli jednak nie czujesz się dobrze w majsterkowaniu i nie lubisz wykonywać prac przy rowerze samodzielnie nic nie szkodzi. Przy każdym z naszych sklepów mieści się nasz serwis rowerowy, w którym możesz skorzystać z usługi wykonanej przez profesjonalistę z wieloletnim doświadczeniem. Możesz mieć pewność, że zadbamy o Twój jednoślad z największą uwagą i spełnimy wszystkie Twoje oczekiwania.

Autor
Klaudyna Kraśkiewicz
Klaudyna Kraśkiewicz

Redaktor naczelny blogów SnowShop, BikeSalon i SurfShop. Urodzona z piórem w dłoni, copywriter z krwi i kości - gdy nie pisze na nasze blogi tworzy inne treści. Choć zimą lubi wyskoczyć na stok, to preferuje relaks z dobrą książką, smaczną herbatą i ciepłym kocem. Wiosną i latem chętnie wybiera się na rower pedałować po mieście lub szukać adrenaliny na leśnych ścieżkach. Wiele lat doświadczenia przy pracy nad naszymi stronami sprawiło, że Klaudyna doskonale zna każdy ze sprzedawanych u nas produktów.

Poznaj naszych specjalistów
Ocena
5.0 (głosów: 7)
Podziel się
Przeczytaj także
˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij