Lampki rowerowe – zadbaj o swoje bezpieczeństwo i komfort jazdy
Poradnik 20.09.2020 zaktualizowano 04.05.2021

Lampki rowerowe – zadbaj o swoje bezpieczeństwo i komfort jazdy

Czas czytania: 3 minuty
Liczba wyświetleń: 1466

Obowiązujące przepisy drogowe określają konieczność wyposażenia naszego roweru w co najmniej jedną lampkę przednią o barwie białej lub żółtej oraz tylną o barwie czerwonej.

Lampki te muszą być włączone gdy widoczność na drodze jest ograniczona, zapada zmrok lub przejeżdżamy przez tunele. Działać mogą w trybie stałym lub migającym. Obowiązkowym wyposażeniem jednośladu jest także odblask koloru czerwonego zamontowany z tyłu. Poza unormowaniami prawnymi, dzięki zaopatrzeniu się w lampki rowerowe dbamy o nasze bezpieczeństwo na drodze i zwiększamy komfort jazdy.

Jak wybrać lampki rowerowe

Aby dobrze wybrać odpowiedni dla nas zestaw lampek do roweru należy odpowiednio rozpoznać swoje potrzeby i preferencje. Inne lampki zamontujemy na rowerze górskim, którym jeździmy po trudnych i wymagających trasach. Na inne parametry zwrócimy uwagę jeżdżąc rowerem szosowym czy miejskim lub trekkingowym w bardziej przyjaznym środowisku. Warto wybrać sprzęt najwyższej jakości i raczej większej mocy, by nie dać się zaskoczyć trudnym warunkom na rowerowych trasach.

Lampki rowerowe – ważne parametry

Wybierając oświetlenie do naszego jednośladu zwróćmy uwagę na kilka parametrów charakteryzujących te akcesoria. Moc, jaką emitują lampki, określona jest w lumenach. Najmocniejsze oświetlenie, sprawdzające się w najtrudniejszych warunkach, ma moc 600-1000 lumenów. W otoczeniu miejskim, przy dobrym oświetleniu drogowym, wystarczą te o mocy 100-200 lumenów. Lampki do roweru mogą pracować w trybie ciągłym lub migającym. Tryb migający to dobry sposób na zaznaczenie swojej obecności przy jednoczesnej oszczędności energii. Lampki różnią się sposobem montażu do roweru. Rowerzyści preferują te, które montuje się w najprostszy sposób – za pomocą gumek. Gwarantuje to także uniwersalność produktu.

Warto rozejrzeć się za modelami wodoodpornymi. Dzięki temu lampka działa sprawnie nawet w przypadku zachlapania lub w deszczu. Ważny jest także czas działania lampki. Modele najwyższej jakości działają nawet kilkanaście godzin. Najbardziej praktycznym rozwiązaniem będą lampki do roweru ładowane przez port USB. Jeśli jesteśmy wyposażeni w powerbank niestraszne nam będą nawet najdłuższe rowerowe wyprawy. Inne źródła ładowania lampek to akumulatory, baterie czy prądnica umieszczona w przedniej piaście jednośladu. Analizując powyższe parametry i cechy lampek, każdy rowerzysta znajdzie rozwiązanie odpowiadające jego potrzebom i preferencjom.

Wybieramy lampki do poszczególnych typów rowerów

Dla rowerzystów poruszających się na rowerach szosowych dobra widoczność oraz widzialność przez innych to sprawa priorytetowa. Jako uczestnicy ruchu drogowego muszą sprawnie poruszać się w gąszczu samochodów. Rowery takie rozpędzają się do znacznych prędkości, zatem dobre oświetlenie trasy wpływa na czas reakcji rowerzysty, pozwala szybko zauważać przeszkody i sprawnie się poruszać. Lampki rowerowe muszą oświetlić duży fragment trasy, zatem te o mocy 400-500 lumenów to absolutne minimum. Muszą być zamontowane w taki sposób, aby kąt padania światła nie oślepiał innych uczestników ruchu drogowego. Ważna jest także moc tylnej lampki – jednoślad musi być widoczny z jak największej odległości, by dać kierowcy auta możliwość szybkiej reakcji. Dla kolarzy szosowych liczy się masa pojazdu, dlaczego też lampki do tych rowerów charakteryzują się lekkością. Przednie lampki do rowerów MTB zwane są latarkami, gdyż pod względem wyglądu i działania do złudzenia przypominają tradycyjne latarki. Można je łatwo zamontować do kierownicy. W rowerach górskich szczególną uwagę przywiązuje się do przednich lampek, ponieważ to trasa znajdująca się przed nami może dostarczyć niespodzianek, na które musimy szybko zareagować. Jadąc w trudnym terenie jesteśmy narażeni na nierówności, wystające korzenie, kamienie czy dziury. Lampki do roweru MTB charakteryzują się dużą mocą i długim czasem działania. Rowery miejskie i trekkingowe wyposażone są często w oświetlenie na dynamo. Jest to rodzaj prądnicy generującej energię poprzez obracające się koło. Zaletą takiego oświetlenia jest zupełna niezależność od innych źródeł prądu. Nie musimy się obawiać, że taka lampka do roweru rozładuje się i przestanie działać. Minus stanowi dość duża waga mechanizmu, która wpływa na masę całości jednośladu.

Lampki rowerowe w akcji

Aby bezpiecznie korzystać z dróg oraz tras rowerowych warto zaopatrzyć się w wysokiej jakości, mocne lampki do roweru. Dzięki temu będziemy przygotowani na jazdę w każdych, nawet najtrudniejszych warunkach i nic nie zaskoczy nas na rowerowej trasie.

Ocena
5.0 (głosów: 3)
Podziel się
Przeczytaj także
˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij