Legalizacja hamulców tarczowych w rowerach szosowych
Sprzęt 07.01.2016 zaktualizowano 29.12.2020

Legalizacja hamulców tarczowych w rowerach szosowych

Czas czytania: 4 minuty
Liczba wyświetleń: 2692

Hamulce tarczowe, a zwłaszcza ich wydajniejsza, hydrauliczna wersja, goszczą w rowerach już od wielu lat, nikogo swoją obecnością nie dziwiąc.

W maszynach szeroko pojętego typu MTB to już wręcz standard – jedynie w najtańszych modelach spotykamy hamulce typu v-brake. Naturalną drogą rozwoju przemysłu rowerowego jest adaptacja takich sprawdzonych rozwiązań na potrzeby innych typów rowerów. Efektem tego procesu jest, obserwowane od kilku lat, zjawisko wyposażania rowerów szosowych (a wcześniej przełajowych) w hamulce tarczowe.

Nie jest tajemnicą, że tradycyjne szosowe hamulce typu u-brake nie należą do najmocniejszych na rynku – są małe, lekkie, oparte na bardzo prostej konstrukcji, ale nie w każdych warunkach tak samo wydajne. Oczywiście przy odpowiednio mocnym wciśnięciu klamek zablokują koło, ale nie o to przecież chodzi – unieruchomione koło ślizga się po asfalcie, rower traci stabilność, co często kończy się upadkiem. Problemem jest co innego – modulacja, a dokładniej jej brak. W standardowych hamulcach szosowych ciężko precyzyjnie dawkować siłę hamowania. Granica między delikatnym zwalnianiem a zablokowaniem koła jest niewielka, utrudnione jest więc precyzyjne kontrolowanie prędkości np. na zjazdach. Dodatkowym problemem tego typu hamulców jest znaczne obniżenie skuteczności w niskich temperaturach oraz podczas odpadów deszczu. Jako wadę wymienia się także konieczność stosowania cięższych obręczy, które muszę być wyposażone w grubsze ścianki, przystosowane do częstego kontaktu z klockami hamulcowymi. Dodatkowo podczas długotrwałego hamowania obręcz rozgrzewa się, prowadząc w ekstremalnych przypadkach może prowadzić do wybuchu dętki, co przy dużych prędkościach skończy się zapewne bardzo bolesnym upadkiem. Jest więc sporo wad, których istnienie skłoniło inżynierów do pracy nad adaptacją hydraulicznych hamulców tarczowych na potrzeby rowerów szosowych. Cały proces nadzoruje oczywiście Międzynarodowa Unia Kolarska (UCI), która czuwa nad bezpieczeństwem zawodników startujących w oficjalnych zawodach. Sezon 2016 będzie w tym względzie przełomowy. Co nowego przyniesie?

Zalety stosowania hamulców tarczowych w rowerach szosowych

Tarczówki w szosie już niemal nikogo nie dziwią. Począwszy od 2010 roku zaczęły dość regularnie pojawiać się w amatorskich rowerach szosowych. Kilka lat eksperymentów pozwoliło w pełni zaadaptować to rozwiązanie na potrzeby najszybszych z rowerów. Zbiorniczki z płynem hamulcowym udało się ukryć w klamkomanetkach, widelce i tylne widełki w ramach przystosowano do montażu zacisków hamulcowych, a odpowiednie komponenty pojawiły się w ofercie wszystkich czołowych producentów osprzętu rowerowego z całego świata.

LINKA HAMULCOWA CLARKS GALWANIZOWANA 2000MM

LINKA HAMULCOWA CLARKS GALWANIZOWANA 2000MM

11 PLN
LINKA HAMULCOWA XLC BR-X17

LINKA HAMULCOWA XLC BR-X17

7 PLN
OKŁADZINY HAMULCOWE CLARKS TEKTRO LYRA|IOX METALICZNE SPIEKANE

OKŁADZINY HAMULCOWE CLARKS TEKTRO LYRA|IOX METALICZNE SPIEKANE

49 PLN
HAMULEC TYŁ SHIMANO T4000 ALIVIO

HAMULEC TYŁ SHIMANO T4000 ALIVIO

73 PLN
OKŁADZINY HAMULCOWE CLARKS FORMULA ONE|R1|MEGA|RX|R0|T1

OKŁADZINY HAMULCOWE CLARKS FORMULA ONE|R1|MEGA|RX|R0|T1

34.90 PLN
ROWEROWA OKŁADZINA JAGWIRE  DCA021  MAGURA MARTA 2002-2008, MARTA SL2013

ROWEROWA OKŁADZINA JAGWIRE DCA021 MAGURA MARTA 2002-2008, MARTA SL 2013

45.90 PLN
OKŁADZINY HAMULCOWE JAGWIRE MOUNTAIN SPORT DISC BRAKE PADS FOR HAYES PRIME

OKŁADZINY HAMULCOWE JAGWIRE MOUNTAIN SPORT DISC BRAKE PADS FOR HAYES PRIME

46 PLN
ROWEROWA OKŁADZINA JAGWIRE   SHIMANO DEORE M555, M555-M  2013

ROWEROWA OKŁADZINA JAGWIRE SHIMANO DEORE M555, M555-M 2013

45.90 PLN
OKŁADZINY HAMULCOWE VAR AVID ELIXIR|SRAM XX-X0

OKŁADZINY HAMULCOWE VAR AVID ELIXIR|SRAM XX-X0

59 PLN
ROWEROWE KLOCKI HAMULCOWE CLARKS CPS250 CZARNY

ROWEROWE KLOCKI HAMULCOWE CLARKS CPS250 CZARNY

34 PLN
OKŁADZINY HAMULCOWE CLARKS APSE|ZOOM|ARTEK

OKŁADZINY HAMULCOWE CLARKS APSE|ZOOM|ARTEK

29 PLN
OKŁADZINY HAMULCOWE CLARKS SHIMANO ORGANICZNE

OKŁADZINY HAMULCOWE CLARKS SHIMANO ORGANICZNE

29 PLN

Liczne testy pokazują, że rozwiązanie to sprawdza się w rowerach szosowych – nareszcie hamulce działają niemal w każdych warunkach atmosferycznych, możliwe jest precyzyjne dawkowanie siły hamowania, kolarze mogą w pełni panować nad rowerem przy wysokich prędkościach. Udało się zredukować wagę zestawów hamulcowych tak, że wyposażone w nie rower szosowy jest jedynie nieznacznie cięższy od tradycyjnych modeli. Opracowano lżejsze, pozbawione powierzchni ciernych, obręcze. Nie sprawdziły się także głośne obawy części rowerzystów oraz branżowych specjalistów, sygnalizujących wzrost oporów powietrza w wyniku stosowania tarczówek – owszem, opór rośnie, ale nieznacznie, niemal niezauważalnie. A na pewno nie na tyle, aby przyćmić bezdyskusyjne korzyści płynące z użytkowania tego rodzaju hamulców. Nowatorskie rozwiązanie dostępne jest powszechnie w rowerach amatorskich, ale, na mocy decyzji UCI, nie pojawiło się dotychczas w oficjalnych zawodach. Sytuacja zmieni się z początkiem roku 2016 – wbrew wcześniejszym planom, które zakładały dopuszczenie tarczówek do zawodów szosowych od sezonu 2017, stanie się to rok wcześniej. Co powstrzymywało UCI przed wprowadzeniem takiej decyzji?

TREK CROSSRIP ELITE

Wady stosowania hamulców tarczowych w rowerach szosowych

Szosowe hamulce tarczowe, pomimo swoich niezaprzeczalnych zalet, długo nie podobały się członkom Międzynarodowej Unii Kolarskiej, która nie dopuszczała do stosowania tego rozwiązania w oficjalnych wyścigach. Na co najbardziej zwracano uwagę? Sygnalizowano przede wszystkim niebezpieczeństwo, jakie mogą powodować tarcze podczas kraks z udziałem kilkudziesięciu kolarzy, które w zawodowym peletonie są na porządku dziennym. Latające nad głowami kolarzy rowery i same koła wyposażone w ostre, często rozgrzane tarcze postrzegano jako poważne zagrożenie dla zdrowia zawodników.

DŹWIGNIA HAMULCA ROWEROWEGO TEKTRO  TS360  2013 CZARNY|SREBRNY

DŹWIGNIA HAMULCA ROWEROWEGO TEKTRO TS360 2013 CZARNY|SREBRNY

39 PLN
DŹWIGNIA HAMULCA ROWEROWEGO AVID FR-5 BRAKE LEVER CZARNY

DŹWIGNIA HAMULCA ROWEROWEGO AVID FR-5 BRAKE LEVER CZARNY

59 PLN
LINKA HAMULCOWA CLARKS TEFLON 2000MM

LINKA HAMULCOWA CLARKS TEFLON 2000MM

10 PLN
OKŁADZINY HAMULCOWE CLARKS AVID BB7|JUICY

OKŁADZINY HAMULCOWE CLARKS AVID BB7|JUICY

34.90 PLN
OKŁADZINY HAMULCOWE CLARKS TEKTRO GEMINI|NOVELA

OKŁADZINY HAMULCOWE CLARKS TEKTRO GEMINI|NOVELA

29 PLN
OKŁADZINY HAMULCOWE SPENCER MAGURA MT 2|4|6|8

OKŁADZINY HAMULCOWE SPENCER MAGURA MT 2|4|6|8

39 PLN
OKŁADZINY HAMULCOWE CLARKS SHIMANO HOPE

OKŁADZINY HAMULCOWE CLARKS SHIMANO HOPE

34.90 PLN
KLOCKI HAMULCOWE CLARKS CP250 SZOSA 50MM CZARNY

KLOCKI HAMULCOWE CLARKS CP250 SZOSA 50MM CZARNY

20 PLN
OKŁADZINA HAMULCA TARCZOWEGO FIBRAX AVID XO|SRAM GUIDE

OKŁADZINA HAMULCA TARCZOWEGO FIBRAX AVID XO|SRAM GUIDE

39 PLN
OKŁADZINY HAMULCOWE VAR AVID TRAIL|SRAM GUIDE

OKŁADZINY HAMULCOWE VAR AVID TRAIL|SRAM GUIDE

45 PLN
OKŁADZINY HAMULCOWE CLARKS HAYES SOLE|GX2|MX2|MX3|MX4

OKŁADZINY HAMULCOWE CLARKS HAYES SOLE|GX2|MX2|MX3|MX4

34.90 PLN
ROWEROWA OKŁADZINA JAGWIRE  XC SHIMANO XT M755, M755-DH  2013

ROWEROWA OKŁADZINA JAGWIRE XC SHIMANO XT M755, M755-DH 2013

64.90 PLN

Sygnalizowano także, że wydajniejsze tarczówki mogą powodować wspomniane kraksy – wyposażony w nie zawodnik hamujący w peletonie zrobi to znacznie szybciej od tradycyjnie wyposażonego kolegi, który, zaskoczony nagłym hamowaniem, wpadnie na tego pierwszego i spowoduje upadek całej grupy. Także szeroko rozumiana równość szans spędzała sen z powiek ekspertom z UCI – drużyny stosujące hamulce tarczowe miałyby przewagę nad mniej zamożnymi drużynami, zmuszonymi do stosowania tradycyjnych rozwiązań. Presja środowiska kolarskiego była jednak wysoka – wady wskazywane przez UCI były faktycznie pewnego rodzaju zagrożeniem, ale, zdaniem większości ekspertów, nie górowały nad niezaprzeczalnymi zaletami stosowania tarczówek. Pod koniec sezonu 2015 nastąpił oczekiwany przełom.

Legalizacja hamulców tarczowych w szosach od sezonu 2016

Opory UCI przed legalizacją tarczówek w szosach są oczywiście uzasadnione. Na szczęście od kilku lat prowadzone były testy, mające obalić wymienione powyżej wątpliwości. Wybrane zespoły z profesjonalnego peletonu sprawdzały hamulce tarczowe m.in. w wyścigu Vuelta a Espana w 2015 roku. Próby wypadły pomyślnie, czego efektem była przyśpieszona, długo wyczekiwana decyzja – począwszy od sezonu 2016 możliwe będzie stosowanie hamulców tarczowych we wszystkich oficjalnych wyścigach szosowych. Nie będzie to oczywiście obowiązek, w dalszym ciągu widywać więc będziemy tradycyjne hamulce. Szykuje się więc bardzo ciekawy sezon, po którym powinno być jasne, które z rozwiązań jest skuteczniejsze. Oczywiście zewsząd słyszy się głosy, że tego rodzaju modyfikacje to przede wszystkim zabiegi marketingowe, których celem jest napędzenie sprzedaży nowych rowerów i komponentów. Jest zapewne w tym twierdzeniu ziarnko prawdy, ale jeżeli wprowadzane modyfikacje mają służyć poprawie osiągów, przy jednoczesnym zachowaniu właściwego poziomu bezpieczeństwa kolarzy, to dlaczego ich nie wprowadzać? Kto miał rację w tym gorącym sporze? Odpowiedź poznamy pod koniec 2016 roku, który już teraz zapowiada się arcyciekawie. Na pewno będzie na co popatrzeć!

Ocena

5.0 (głosów: 2)

Podziel się

Przeczytaj także

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij