Najczęściej zadawane pytania - rowery elektryczne
Poradnik 15.06.2018 zaktualizowano 26.10.2020

Najczęściej zadawane pytania - rowery elektryczne

Autor Klaudyna Kraśkiewicz
Czas czytania: 4 minuty
Liczba wyświetleń: 1909

Odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania dotyczące rowerów elektrycznych.

Czy rower elektryczny jest dla mnie odpowiedni?

Tak! Rowery elektryczne mogą służyć każdemu, niezależnie od wieku i sprawności fizycznej. Taki typ pojazdu pozwoli Ci na komfortowe przemierzanie wzniesień oraz dłuższych dystansów, nie zastąpi całkowicie Twojej pracy, lecz wspomoże ją w stopniu, w jakim będzie to potrzebne. Obecnie rynek jednośladów elektrycznych jest bardzo bogaty, pełen wszelkiego typu modeli, dzięki czemu każdy może dobrać dwukołowiec dopasowany do swoich wymagań i obieranych tras.

Ile waży rower elektryczny?

Waga jednośladów z napędem elektrycznym zazwyczaj waha się między 20 a 25 kg. Wynika ona z zastosowania części napędu - głównie silnika oraz baterii. Waga ta jednak dzięki wspomaganiu jazdy nie jest w jej trakcie odczuwalna przez użytkownika.

Czy jazda na e-bike powoduje wysiłek fizyczny?

Tak, podczas przemieszczania się rowerem elektrycznym Twoje mięśnie pracują. Silnik załącza się wtedy, kiedy pedałujemy, jednak możemy ustalić poziom wspomagania tak, by wkładać więcej lub mniej siły w jazdę. Dzięki temu możemy swobodnie w wolne dni zmniejszyć poziom wspomagania, by przejażdżka przyniosła przyjemne zmęczenie, a podczas dojazdu do pracy, nie chcąc się spocić, włączyć maksymalne wspomaganie, by trasa nie była męcząca.

Jaką prędkość mogę osiągnąć jadąc na rowerze elektrycznym?

Zgodnie z panującymi przepisami, rowery elektryczne mogą po drogach publicznych poruszać się z prędkością maksymalną wynoszącą 25 km/h. Większość dostępnych na rynku e-bików jest produkowana tak, by wspierać użytkownika właśnie do tej prędkości, po jej osiągnięciu silnik jest wyłączany i zostajemy zdani na siłę naszych mięśni. Istnieją jednak modele, które mogą osiągać prędkości sięgające nawet 45 km/h - na przykład jednoślady z serii Speed marki Ecobike. Są one przez producenta zablokowane do dozwolonej prędkości, co możemy zmienić zjeżdżając z drogi publicznej za pomocą wyświetlacza.

Dlaczego rowery elektryczne są droższe od klasycznych?

Wynika to głównie z zastosowanych komponentów. Zastosowane w nich baterie, napędy czy wyświetlacze to główne czynniki składające się na wyższą cenę.

Gdzie mogę naładować baterię?

Do akumulatorów rowerów elektrycznych zawsze dołączane są dedykowane ładowarki, których bezwzględnie należy używać. Takie urządzenie przystosowane jest do konkretnego typu baterii, dlatego używając oryginalnej ładowarki mamy pewność, że nasz akumulator nie ulegnie zniszczeniu. Ładowarka dostosowana jest do tego, by podpinać ją pod standardowe, domowe gniazdko, dzięki czemu naszą baterię możemy ładować w domu, lub pracy.

Jak długo ładuje się bateria?

Czas ładowania zwykle zależny jest od pojemności zastosowanego akumulatora. Zazwyczaj wynosi on od 4 do 8 godzin.

Jak często należy ładować baterię?

Jeżeli regularnie korzystamy z roweru, ładujemy akumulator wtedy, gdy zachodzi taka potrzeba, zwracając uwagę, by nie rozładować go całkowicie. Zimą, jeśli nie korzystamy z naszego jednośladu, warto przechowywać go z akumulatorem naładowanym do poziomu 60-80%. Dzięki temu nasza bateria nie straci swojej pojemności po długiej przerwie.

Ile kosztuje jazda na rowerze elektrycznym?

Średni koszt pokonania na jednośladzie z napędem odległości 100 km wynosi zaledwie 80 groszy. Dla porównania, za ten sam dystans na motocyklu zapłacimy 23 złote, samochodem na gaz 28 złotych, a na benzynę aż 50 złotych.

ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA TEAM 292 2021 KOŁA 29" CZARNY

ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA TEAM 292 2021 KOŁA 29" CZARNY

15799 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA STYLE 630 D 2020 KOŁA 28" CZARNY

ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA STYLE 630 D 2020 KOŁA 28" CZARNY

15699 PLN 14125 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA FUN P510 US 2021 KOŁA 28" GRANATOWY

ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA FUN P510 US 2021 KOŁA 28" GRANATOWY

12999 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY KELLYS TYGON 10 2020 KOŁA 29" CZERWONY

ROWER ELEKTRYCZNY KELLYS TYGON 10 2020 KOŁA 29" CZERWONY

8799 PLN 7919 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA CROSS LFC H 2021 KOŁA 28" CZARNY

ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA CROSS LFC H 2021 KOŁA 28" CZARNY

14899 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE SDURO TREKKING 4.0 SPECIAL EDITION LOW-STEP 2021 KOŁO 27.5" SZARY

ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE SDURO TREKKING 4.0 SPECIAL EDITION LOW-STEP 2021 KOŁO 27.5" SZARY

13099 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE SDURO HARDSEVEN 7.0 2020 KOŁO 27.5" CZARNY

ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE SDURO HARDSEVEN 7.0 2020 KOŁO 27.5" CZARNY

14199 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA CENTRAL 8 RT US 2020 KOŁA 28" BIAŁY

ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA CENTRAL 8 RT US 2020 KOŁA 28" BIAŁY

11799 PLN 10600 PLN
ZESTAW DO MODERNIZACJI ROWERU ELEKTRYCZNEGO HAIBIKE ECONNECT CZARNY

ZESTAW DO MODERNIZACJI ROWERU ELEKTRYCZNEGO HAIBIKE ECONNECT CZARNY

1200 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA SPORT 510 H 2020 KOŁA 28" CZARNY

ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA SPORT 510 H 2020 KOŁA 28" CZARNY

13899 PLN 12500 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA CROSS LFC D 2021 KOŁA 28" CZARNY

ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA CROSS LFC D 2021 KOŁA 28" CZARNY

14899 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA GRAN 510 H 2020 KOŁA 28" CZARNY

ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA GRAN 510 H 2020 KOŁA 28" CZARNY

17599 PLN 15800 PLN

Dodatkowo, przemieszczając się po drodze rowerowej unikamy korków i dbamy o własne zdrowie.

Jak długo posłuży mi akumulator w rowerze?

Większość producentów przy żywotności swoich akumulatorów podaje „>500 cykli”. Z badań wynika jednak, że baterie rowerowe tracą pierwotną pojemność zazwyczaj dopiero po 700-800 cyklach ładowania. Taki akumulator oczywiście wciąż jest sprawny i będzie nam dobrze służył, lecz konieczność ładowania będzie częstsza, a pokonywane na jednym ładowaniu odległości stopniowo będą malały. Zakładając jednak nawet bardzo intensywną eksploatację, przez cały rok, ładując akumulator co drugi dzień, jego pojemność zacznie maleć dopiero po 3 latach.

Czy można korzystać z roweru elektrycznego podczas opadów lub zimą?

Oczywiście, można i jak najbardziej do tego zachęcamy. Rowery elektryczne zostały przystosowane oraz zabezpieczone tak, by służyć użytkownikom przez cały rok - zimą wystarczy nam odpowiednia odzież termoaktywna, by nie rezygnować z tak świetnego sposobu dojazdu do pracy, czy szkoły.

Czy mogę serwisować rower elektryczny samodzielnie?

Odradzamy takich praktyk. Rower elektryczny jest znacznie bardziej skomplikowany, niż tradycyjna konstrukcja, dlatego zalecamy, by z awariami zgłaszać się jedynie do wyspecjalizowanych serwisów. W Warszawie oraz Gdańsku czekają na Ciebie nasi wyspecjalizowani serwisanci, którzy mają za sobą już niejedną naprawę, montaż napędu i przegląd rowerów elektrycznych.

Jak dbać o ebike?

O rower elektryczny należy dbać i czyścić podobnie, co klasyczne konstrukcje. Powinno się jednak dostosować częstotliwość oczyszczania do przemierzanych przez nas odległości, by uniknąć awarii. Regularne pozbywanie się błota, piachu i zabrudzeń, a także sprawdzanie poziomu napompowania opon powinno szybko wejść nam w krew i stać się stałym nawykiem.

Autor

Klaudyna Kraśkiewicz

Klaudyna Kraśkiewicz

Redaktor naczelny blogów SnowShop, BikeSalon i SurfShop. Urodzona z piórem w dłoni, copywriter z krwi i kości - gdy nie pisze na nasze blogi tworzy inne treści. Choć zimą lubi wyskoczyć na stok, to preferuje relaks z dobrą książką, smaczną herbatą i ciepłym kocem. Wiosną i latem chętnie wybiera się na rower pedałować po mieście lub szukać adrenaliny na leśnych ścieżkach. Wiele lat doświadczenia przy pracy nad naszymi stronami sprawiło, że Klaudyna doskonale zna każdy ze sprzedawanych u nas produktów.

Poznaj naszych specjalistów

Ocena

5.0 (głosów: 2)

Podziel się

Przeczytaj także

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij