Nowości Shimano 2015 - grupy Alivio i Tourney
Sprzęt 02.10.2014 zaktualizowano 30.12.2020

Nowości Shimano 2015 - grupy Alivio i Tourney

Czas czytania: 3 minuty
Liczba wyświetleń: 1934

Jesień to czas, kiedy większość rowerzystów nieco zwalnia, wyhamowuje, daje sobie i sprzętowi odpocząć po solidnie przepracowanym sezonie.

Wycieczek dalej jest dużo – wszak polska jesień potrafi być naprawdę piękna, a jednocześnie ciepła. To dobry okres by zainteresować się stanem posiadanego roweru – chłodnym okiem ocenić jego stan i pomyśleć o udoskonaleniach na kolejny sezon. To także czas, gdy wiadomo jest, jakie ciekawostki sprzętowe przygotowali dla nas producenci rowerów i osprzętu na nadchodzący rok. Można więc śmiało zabrać się do przeglądania ofert, a nawet pierwszych zamówień tak, aby w nowy sezon wjechać na całkowicie sprawnym, gotowym na kolejne tysiące kilometrów rowerze.

Zobaczmy, co ciekawego na nadchodzący sezon 2015 przygotowali dla nas inżynierowie z japońskiego Shimano – zdecydowanie jest na co czekać.

Shimano utrzymuje tendencję z poprzednich lat – ciągle dopracowuje niższe grupy osprzętowe, stosując w nich technologie znane z najwyższych grup. W sezonie 2014 liftingowi poddano grupę Altus, która zmieniła się nie tylko wizualnie, ale także zaczęła obsługiwać napędy 9-cio rzędowe. W przyszłym sezonie w rowerach zacznie pojawiać się odświeżony Tourney oraz Alivio.

Alivio 2015 oznaczone będzie symbolem M4000 i zaliczane jest przez producenta do kategorii lekkiego MTB/Cross Country, także z powodzeniem mogą stosować je początkujący jak i średniozaawansowani uczestnicy maratonów MTB. Zmiany dotknęły głównie przerzutek – w tylnej zastosowano technologię Shadow, minimalizującą ryzyko uszkodzenia sprzętu – korpus przerzutki nie wystaje poza obrys roweru. Przednia przerzutka także wygląda inaczej – jej zmieniony profil pozostawia więcej miejsca na swobodną pracę tylnego koła (przy stosowaniu potężnych opon), a całość obsługuje system Hyperdrive – układ specjalnych pinów i bolców, mocowanych do zębatek korby, których zadaniem jest ułatwienie łańcuchowi przeskakiwania na większe zębatki.

PODKŁADKA DYSTANSOWA DO KASET ROWEROWYCH GARBARUK 1.8 MM SREBRNY

PODKŁADKA DYSTANSOWA DO KASET ROWEROWYCH GARBARUK 1.8 MM SREBRNY

5 PLN
KASETA ROWEROWA GARBARUK 11-SPEED SRAM XD 10-50T SREBRNY

KASETA ROWEROWA GARBARUK 11-SPEED SRAM XD 10-50T SREBRNY

1059 PLN
KASETA ROWEROWA GARBARUK 11-SPEED SHIMANO STANDARD HG 11-50T SREBRNY|ZŁOTY

KASETA ROWEROWA GARBARUK 11-SPEED SHIMANO STANDARD HG 11-50T SREBRNY|ZŁOTY

989 PLN
KASETA ROWEROWA GARBARUK 11-SPEED SHIMANO STANDARD HG 11-46T SREBRNY

KASETA ROWEROWA GARBARUK 11-SPEED SHIMANO STANDARD HG 11-46T SREBRNY

969 PLN
KASETA ROWEROWA GARBARUK 11-SPEED SHIMANO STANDARD HG 11-50T SREBRNY|FIOLETOWY

KASETA ROWEROWA GARBARUK 11-SPEED SHIMANO STANDARD HG 11-50T SREBRNY|FIOLETOWY

989 PLN
KASETA ROWEROWA GARBARUK 12-SPEED SRAM XD 10-50T SREBRNY|NIEBIESKI

KASETA ROWEROWA GARBARUK 12-SPEED SRAM XD 10-50T SREBRNY|NIEBIESKI

1169 PLN
KASETA ROWEROWA GARBARUK 11-SPEED SHIMANO STANDARD HG 11-50T SREBRNY|CZERWONY

KASETA ROWEROWA GARBARUK 11-SPEED SHIMANO STANDARD HG 11-50T SREBRNY|CZERWONY

989 PLN
KASETA ROWEROWA GARBARUK 11-SPEED SRAM XD 10-50T SREBRNY|CZARNY

KASETA ROWEROWA GARBARUK 11-SPEED SRAM XD 10-50T SREBRNY|CZARNY

1059 PLN
KASETA ROWEROWA GARBARUK 12-SPEED SRAM XD 10-52T SREBRNY|NIEBIESKI

KASETA ROWEROWA GARBARUK 12-SPEED SRAM XD 10-52T SREBRNY|NIEBIESKI

1189 PLN
KASETA ROWEROWA GARBARUK 11-SPEED SRAM XD 10-50T SREBRNY|FIOLETOWY

KASETA ROWEROWA GARBARUK 11-SPEED SRAM XD 10-50T SREBRNY|FIOLETOWY

1079 PLN
KASETA ROWEROWA GARBARUK 11-SPEED SRAM XD 10-46T SREBRNY|CZARNY

KASETA ROWEROWA GARBARUK 11-SPEED SRAM XD 10-46T SREBRNY|CZARNY

1059 PLN
KASETA ROWEROWA GARBARUK 12-SPEED SHIMANO MICRO SPLINE 10-52T SREBRNY|POMARAŃCZOWY

KASETA ROWEROWA GARBARUK 12-SPEED SHIMANO MICRO SPLINE 10-52T SREBRNY|POMARAŃCZOWY

1169 PLN

Nowa grupa Alivio to także manetki, dające możliwość rozdzielenia manetki zmiany biegów od dźwigni hamulców – rozwiązanie znane dotychczas z grup Deore i wyższych. Dla tradycjonalistów dostępna będzie wersja zintegrowana – klamkomanetka.
Nowa grupa to także zmodyfikowany hydrauliczny hamulec tarczowy.

Na czele grupy stoi jak zwykle korba - Wygląda znakomicie – upodobniono ją do grup Deore i XT. Agresywne linie nie pozwalają przejść obok niej obojętnie. Najważniejsza zmiana to drążone ramiona – technologia Hollowtech pozwala znacznie obniżyć masę komponentu. Korba dostępna będzie w 3 wariantach:

• FC-M4050 (SM-BB51) - zintegrowana oś, 40-30-22T, logo Alivio
• FC-M4000 (BB-ES25) - octalink, 40-30-22T, logo Shimano
• FC-M4060 (SM-BB51) - zintegrowana oś, 48-38-26T, logo Alivio, do zastosowania z przerzutką FD-T4000-TS/DS.


Grupa dostępna jest już w sprzedaży detalicznej, w seryjnych rowerach zacznie się pojawiać na przełomie 2014/15.

Mniejszy zakres modyfikacji przeszła także popularna wśród rowerowych turystów, korzystającym z rowerów trekkingowych,  grupa Tourney. Grupa dedykowana jest rowerzystom pokonującym długie dystanse, ale raczej spokojnym i umiarkowanym tempem. Przerzutki nie pracują pod wielkimi obciążeniami, mają być w zamian bardzo trwałe. Nie jest istotny agresywny wygląd, a tym bardziej jak najniższa masa – mają dzielnie służyć w wielogodzinnych eskapadach solidnie obciążonym rowerem.
Właśnie dlatego modyfikacje ciężko będzie zauważyć gołym okiem. Inżynierowie z Japonii wzięli sobie do serca uwagi użytkowników i poprawili funkcjonowanie wewnętrznych mechanizmów przerzutek. Nowe komponenty mają lepiej reagować na polecenia rowerzysty i rzadziej ulegać rozregulowaniu. Grupa dalej obsługuje 8 rzędów – nie ma więc rewolucji wzorem zeszłorocznego Altusa. 8 biegów w turystyce zupełnie wystarczy. Cięższym rowerzystom przyda się nowy w grupie tarczowy hamulec mechaniczny. Całość oznaczono symbolem TX800.
W przyszłym sezonie oko przykuwać będzie także nowa, elektroniczna grupa Shimano XTR Di2, która zasługuje na dokładniejszą analizę – możecie o niej przeczytać na blogu Bikestory.pl.


Wspomniane modyfikacje pozwolą japończykom z Shimano utrzymać niemalże monopol na ubieranie w osprzęt najpopularniejszych w Polsce rowerów seryjnych z przedziału cenowego 1500-2500 zł. Produkty konkurencyjnego SRAM pojawiają się w tym segmencie znacznie rzadziej, ale liczymy na reakcję amerykanów – zdrowa konkurencja może wyjść jedynie na dobre nam, rowerzystom!

Ocena

5.0 (głosów: 2)

Podziel się

Przeczytaj także

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij