Podróżowanie rowerem - część druga
Wydarzenia 24.09.2018 zaktualizowano 31.12.2020

Podróżowanie rowerem - część druga

Czas czytania: 6 minut
Liczba wyświetleń: 1096

Podróżowanie rowerem daje bardzo dużo satysfakcji i poczucie wolności, bo wszędzie docieramy przy użyciu własnych mięśni i jedziemy dokładnie tam, gdzie mamy akurat ochotę.

Jednak, żeby mieć duża frajdę z podróży, warto wcześniej dobrze zastanowić się, czego będziemy potrzebować. Dotyczy to zarówno wyposażenia roweru, jak też i przydatnych w podróży gadżetów. Ważne jest, aby odpowiednio zbalansować ilość, a co za tym idzie, ciężar zabieranych w podróż rzeczy oraz wygodę, jaką one przyniosą. Nie ma sensu na przykład tachać ze sobą kilku butli gazu do kuchenki turystycznej, kiedy wiemy, że najprawdopodobniej zazwyczaj będziemy jeść w knajpach.

Jak sprawić, żeby podróż rowerem była przyjemnym wyzwaniem, a nie jednym wielkim ciągiem frustracji?

Zacznijmy od roweru

Podczas podróży będziemy pokonywać duże dystanse i spędzać na siodełku kilka godzin dziennie. Podstawą jest więc prawidłowe dobranie roweru. Jeżeli nie planujemy jazdy po lasach i bezdrożach, raczej nie powinien to być rower górski. Pozycja, jaką przyjmujemy na tego typu jednośladzie jest mocno pochylona i w dużym stopniu obciąża ręce, co po kilku godzinach, dniach, tygodniach, najprawdopodobniej spowoduje bóle, czy nawet – jak w moim przypadku – utratę czucia w dłoniach, wynikłą z długotrwałego ucisku nerwów.

ROWER SCOTT ASPECT 950 2021 KOŁA 29" SREBRNY

ROWER SCOTT ASPECT 950 2021 KOŁA 29" SREBRNY

2769 PLN
ROWER TREK MARLIN 5 2021 KOŁO 29" ZIELONY|CZARNY

ROWER TREK MARLIN 5 2021 KOŁO 29" ZIELONY|CZARNY

2499 PLN
ROWER TREK MARLIN 6 2021 KOŁA 29" NIEBIESKI

ROWER TREK MARLIN 6 2021 KOŁA 29" NIEBIESKI

2999 PLN
ROWER KTM CHICAGO DISC 291 2021 KOŁA 29" POMARAŃCZOWY

ROWER KTM CHICAGO DISC 291 2021 KOŁA 29" POMARAŃCZOWY

3349 PLN
ROWER SCOTT SCALE 940 2021 KOŁA 29" CZERWONY

ROWER SCOTT SCALE 940 2021 KOŁA 29" CZERWONY

7849 PLN
ROWER TREK X-CALIBER 7 2021 KOŁA 27.5" POMARAŃCZOWY

ROWER TREK X-CALIBER 7 2021 KOŁA 27.5" POMARAŃCZOWY

4499 PLN
ROWER SCOTT SCALE 930 2021 KOŁA 29" ZIELONY

ROWER SCOTT SCALE 930 2021 KOŁA 29" ZIELONY

9239 PLN
ROWER TREK DUAL SPORT 3 EQUIPPED 2021 KOŁO 28" SZARY

ROWER TREK DUAL SPORT 3 EQUIPPED 2021 KOŁO 28" SZARY

4299 PLN
ROWER SCOTT ASPECT 750 2021 KOŁA 27.5" ZIELONY

ROWER SCOTT ASPECT 750 2021 KOŁA 27.5" ZIELONY

2769 PLN
ROWER SCOTT SUB CROSS 20 MEN 2021 KOŁA 28" SREBRNY

ROWER SCOTT SUB CROSS 20 MEN 2021 KOŁA 28" SREBRNY

3919 PLN
ROWER SCOTT SCALE 965 2021 KOŁA 29" SREBRNY

ROWER SCOTT SCALE 965 2021 KOŁA 29" SREBRNY

5539 PLN
ROWER TREK FX 2 DISC 2021 KOŁA 28" SZARY

ROWER TREK FX 2 DISC 2021 KOŁA 28" SZARY

2599 PLN

Dobrze sprawdzi się tu rower crossowy, czy też trekkingowy, na którym pozycja jest nieco bardziej wyprostowana i większa część ciężaru ciała spoczywa na siodełku, a nie na rękach i kierownicy. Druga kluczowa kwestia to rozmiar ramy, który musi być dopasowany do naszego wzrostu. Orientacyjne dopasowanie wielkości dla rowerów crossowych podaje poniższa tabela.

Rozmiar

Wielkość ramy (cal)

Wielkość ramy (cm)

Wzrost (cm)

S 17 42-43 152 - 162
S/M 18 46 162 - 167
M 19 48 167 - 172
M/L 20 51 172 - 175
L 21 53 175 - 177
L/XL 22 55 177 - 181
XL 23 58 181 - 187


Zbyt mała rama sprawi, że będziemy się na rowerze "kulić", czyli plecy będą bardziej wygięte, a kierownica będzie zbyt blisko kolan, przez co trudniej będzie nią manewrować. Z kolei zbyt duża rama sprawi, że będziemy się na rowerze kłaść, bo kierownica będzie zbyt daleko, a nogami będzie nam trudno sięgnąć do pedałów, czy ziemi. Na prawidłowo dobranym rowerze, nasza sylwetka powinna być pochylona mniej więcej pod kątem 60 stopni do podłoża, ale plecy pozostać proste, kierownicą zaś powinno dać się łatwo kręcić, bez obijania sobie kolan. Jeśli zaś chodzi o dostosowanie wysokości siodełka to powinno ono znajdować się w takim miejscu, aby dało się niemal wyprostowaną nogą sięgnąć do najniższej pozycji pedała. Podczas podróży może zaistnieć potrzeba delikatnego dostosowania wysokości siodełka, kiedy pojawią się bóle w kolanach lub w więzadłach za kolanem. Warto zmienić wtedy wysokość siodełka o ok. centymetr – wyżej, jeśli boli przód kolan; niżej, jeśli tył.

Bikesalon - Podróżowanie rowerem - część druga - pr1

W co dodatkowo wyposażyć rower?

Skoro była już mowa o nacisku ciała na kierownicę, warto mimo wszystko zabezpieczyć się na wypadek bólu nadgarstków. W tym celu można zaopatrzyć się w dobrej jakości rękawiczki – takie, które zapewnią miękkość i amortyzację, gripy z poszerzeniem podtrzymującym nadgarstek oraz rogi, dzięki którym będzie możliwość zmiany pozycji dłoni na kierownicy. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest też zamontowanie lemondki.

BIDON ROWEROWY CAMELBAK PODIUM CHILL 21OZ RÓŻOWY

BIDON ROWEROWY CAMELBAK PODIUM CHILL 21OZ RÓŻOWY

65 PLN
OWIJKA ROWEROWA BONTRAGER  GELCORK   CZERWONY

OWIJKA ROWEROWA BONTRAGER GELCORK CZERWONY

89 PLN
OWIJKA ROWEROWA BIKE RIBBON  SILICONE SIO2  NIEBIESKI

OWIJKA ROWEROWA BIKE RIBBON SILICONE SIO2 NIEBIESKI

159 PLN
LAMPKA ROWEROWA TYLNA DE ONE  HL-DE039  CZERWONY

LAMPKA ROWEROWA TYLNA DE ONE HL-DE039 CZERWONY

19 PLN
UNIWERSALNY ADAPTER KOSZYKÓW NA BIDON XLC BC-X06 CZARNY

UNIWERSALNY ADAPTER KOSZYKÓW NA BIDON XLC BC-X06 CZARNY

39 PLN
OSŁONA KORBY ZEFAL CRANK ARMOR NIEBIESKI

OSŁONA KORBY ZEFAL CRANK ARMOR NIEBIESKI

35 PLN
KOSZYK NA BIDON ROWEROWY SUPACAZ FLY CAGE LIMITED FIOLETOWY|CZERWONY|ŻÓŁTY

KOSZYK NA BIDON ROWEROWY SUPACAZ FLY CAGE LIMITED FIOLETOWY|CZERWONY|ŻÓŁTY

219 PLN
DZWONEK ROWEROWY XLC DD-M25 BLUE NIEBIESKI|BIAŁY

DZWONEK ROWEROWY XLC DD-M25 BLUE NIEBIESKI|BIAŁY

26 PLN
LAMPKA ROWEROWA PRZEDNIA KELLYS TEDDY RÓŻOWY|ŻÓŁTY

LAMPKA ROWEROWA PRZEDNIA KELLYS TEDDY RÓŻOWY|ŻÓŁTY

24 PLN
BIDON ROWEROWY KELLYS  RANGIPO  RÓŻOWY|ŻÓŁTY

BIDON ROWEROWY KELLYS RANGIPO RÓŻOWY|ŻÓŁTY

14 PLN
ZAPIĘCIE ROWEROWE ABUS UGRIP BORDO 5700|100 SH CZERWONY

ZAPIĘCIE ROWEROWE ABUS UGRIP BORDO 5700|100 SH CZERWONY

329 PLN
LAMPKA ROWEROWA PRZEDNIA LEZYNE  LED KTV DRIVE PRO  SREBRNY

LAMPKA ROWEROWA PRZEDNIA LEZYNE LED KTV DRIVE PRO SREBRNY

129.90 PLN

W ten sposób umożliwimy sobie nie tylko odciążenie dłoni (na lemondce ciężar spoczywa na łokciach i to głównie nimi się steruje), ale także zmianę pozycji całego ciała na bardziej położoną. Podczas codziennych, kilkugodzinnych "przejażdżek", a szczególnie podczas jazdy pod wiatr, robi to ogromną różnicę. Należy jednak pamiętać, że lemondka mocno ogranicza pole manewru, jakie mamy na kierownicy. Mianowicie może ona uniemożliwić zamocowanie przedniej torby, czy innych gadżetów, takich jak np. GPS.

Poza tym, na rowerze wyprawowym powinny się znaleźć błotniki – chyba że ktoś lubi być ubłocony. To ponoć bardzo zdrowe. :)

Bikesalon - Podróżowanie rowerem - część druga - pr2

Bikesalon - Podróżowanie rowerem - część druga - pr2-2

W co się spakować – czyli jak dobrać sakwę?

Jedną z najbardziej kluczowych kwestii, jeśli chodzi o wyposażenie roweru na wyprawę, jest dobór sakw. Na rynku dostępne są modele sakw, różniące się między sobą wielkością, rodzajem materiału, rozłożeniem kieszeni, systemem montażu, metodą zamknięcia itp. Jedno jest pewne. Na sakwach absolutnie nie można oszczędzać. Podczas podróży, sakwy są naszym domem, magazynem i lodówką. Używa się ich praktycznie na każdym postoju. Z tego względu muszą być jak najbardziej wygodne w obsłudze i solidne.

Bikesalon - Podróżowanie rowerem - część druga - pr2-3

Po pierwsze: materiał

W sakwach na czas podróży magazynujemy cały nasz dobytek – w tym ubrania, namiot, jedzenie. Sakwa w żadnym wypadku nie może więc przepuszczać wody. Ostatnia rzecz na jaką ma się ochotę po całym dniu jazdy w deszczu, to sen w mokrych ciuchach, w mokrym śpiworze i przemoczonym namiocie. Warto też, żeby materiał był odporny na rozcięcia i otarcia, gdyż z całą pewnością przyjdzie mu się zmierzyć z bardzo różnymi powierzchniami. Łatwość czyszczenia będzie dodatkowym plusem.

Bikesalon - Podróżowanie rowerem - część druga - pr2-4

Po drugie: zamknięcie

Zamki błyskawiczne na ogół są bardzo wygodnym rozwiązaniem, ale niekoniecznie w przypadku sakw rowerowych. Chyba że są to bardzo wysokiej jakości zamki z dodatkowymi uszczelnieniami. Na ogół jednak zamek błyskawiczny ma tendencję do przecierania się i przerywania pod wpływem pełnego wyładowania sakwy, czy różnych czynników zewnętrznych. Będzie też najsłabszym punktem, jeśli chodzi o zabezpieczenie bagażu przed zamoczeniem. Najprostszym, a jednocześnie najlepszym rozwiązaniem, z jakim się spotkałem, jest połączenie zwijania góry sakwy z zamknięciem go klamrami. Oto prezentacja tego systemu na przykładzie sakw firmy Crosso:

Bikesalon - Podróżowanie rowerem - część druga - pr2-5

Po trzecie: montaż sakwy rowerowej

Oprócz tego, że będziemy w sakwach często szperać, będziemy je też codziennie na rower zakładać i z niego zdejmować. Warto zwrócić uwagę również na ten element. Zawsze lepiej jest zakładać i zdejmować sakwy pół minuty i mieć pewność, że pozostaną na swoim miejscu, niezależnie od tego, po jakiej nawierzchni jedziemy, niż za każdym razem męczyć się z ich mocowaniem i tracić czas, w którym moglibyśmy już być w drodze. Pomysłów na założenie sakw na rower jest wiele. Opierają się na linkach, różnych przełożeniach, karabińczykach i zamkach. Jednak najlepszym rozwiązaniem z jakim się spotkałem jest zastosowanie haków zakładanych od góry i dołu bagażnika, ściąganych ze sobą mocną gumą. Taki sposób montażu jest niezwykle prosty i szybki. Dzięki niemu wymiana dętki w tylnym kole jest zajęciem na 15 minut, a nie na godzinę. Kiedy nadchodzi burza, taki komfort robi różnicę :)

Bikesalon - Podróżowanie rowerem - część druga - pr2-6

Tanie sakwy firmy „No-Name” zazwyczaj mają tylko tę zaletę, że są tanie. Z mojego doświadczenia wynika, że wśród dalekodystansowych podróżników dominuje niemiecka firma Ortalieb, która oferuje sakwy naprawdę świetnej jakości, ale też w dosyć wysokiej cenie. Jeśli nie chcemy wydawać tak dużo pieniędzy, warto zwrócić uwagę na wspominaną już polską firmę Crosso – jej sakwy praktycznie niczym nie ustępują Ortaliebom, a wachlarz modeli pozwoli każdemu dobrać sobie coś stosownego do potrzeb. No i mają jeszcze jedną zaletę – po nich zawsze poznasz na drodze Polaka :)

Jeśli wybieramy się na krótszą, kilkudniową wyprawę, możemy rozważyć „osakwowanie” bezbagażnikowe. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele modeli toreb na kierownicę, pod siodełko, na i pod ramę oraz na sztycę siodełka. Bardzo ciekawą ich ofertę posiada firma Topeak. Jej produkty zawsze wzbogacone są o różne udogodnienia takie jak poszerzane kieszenie, wygodne mocowania, specjalne miejsca na narzędzia itp.

Bikesalon - Podróżowanie rowerem - część druga - pr1-2

Ocena

5.0 (głosów: 2)

Podziel się

Przeczytaj także

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij