Podróżowanie rowerem - część druga
Wydarzenia 24.09.2018 zaktualizowano 31.12.2020

Podróżowanie rowerem - część druga

Czas czytania: 6 minut
Liczba wyświetleń: 1402

Podróżowanie rowerem daje bardzo dużo satysfakcji i poczucie wolności, bo wszędzie docieramy przy użyciu własnych mięśni i jedziemy dokładnie tam, gdzie mamy akurat ochotę.

Jednak, żeby mieć duża frajdę z podróży, warto wcześniej dobrze zastanowić się, czego będziemy potrzebować. Dotyczy to zarówno wyposażenia roweru, jak też i przydatnych w podróży gadżetów. Ważne jest, aby odpowiednio zbalansować ilość, a co za tym idzie, ciężar zabieranych w podróż rzeczy oraz wygodę, jaką one przyniosą. Nie ma sensu na przykład tachać ze sobą kilku butli gazu do kuchenki turystycznej, kiedy wiemy, że najprawdopodobniej zazwyczaj będziemy jeść w knajpach.

Jak sprawić, żeby podróż rowerem była przyjemnym wyzwaniem, a nie jednym wielkim ciągiem frustracji?

Zacznijmy od roweru

Podczas podróży będziemy pokonywać duże dystanse i spędzać na siodełku kilka godzin dziennie. Podstawą jest więc prawidłowe dobranie roweru. Jeżeli nie planujemy jazdy po lasach i bezdrożach, raczej nie powinien to być rower górski. Pozycja, jaką przyjmujemy na tego typu jednośladzie jest mocno pochylona i w dużym stopniu obciąża ręce, co po kilku godzinach, dniach, tygodniach, najprawdopodobniej spowoduje bóle, czy nawet – jak w moim przypadku – utratę czucia w dłoniach, wynikłą z długotrwałego ucisku nerwów.

ROWER TREK MARLIN 5 2021 KOŁO 29" POMARAŃCZOWY

ROWER TREK MARLIN 5 2021 KOŁO 29" POMARAŃCZOWY

2499 PLN
ROWER RONDO RUUT X 2021 KOŁA 28" FIOLETOWY|POMARAŃCZOWY

ROWER RONDO RUUT X 2021 KOŁA 28" FIOLETOWY|POMARAŃCZOWY

15499 PLN 13949 PLN
ROWER KELLYS SOOT 30 2021 KOŁA 28" ŻÓŁTY

ROWER KELLYS SOOT 30 2021 KOŁA 28" ŻÓŁTY

4699 PLN
ROWER KELLYS SPIDER 10 2021 KOŁA 29" ZIELONY

ROWER KELLYS SPIDER 10 2021 KOŁA 29" ZIELONY

2199 PLN
ROWER DIAMANT ELAN DELUXE HER 2021 KOŁA 28" SZARY

ROWER DIAMANT ELAN DELUXE HER 2021 KOŁA 28" SZARY

4199 PLN
ROWER KELLYS SPIDER 90 2021 KOŁA 29" ZIELONY

ROWER KELLYS SPIDER 90 2021 KOŁA 29" ZIELONY

4399 PLN
ROWER SCOTT SCALE 930 2021 KOŁA 29" ZIELONY

ROWER SCOTT SCALE 930 2021 KOŁA 29" ZIELONY

9239 PLN
ROWER KELLYS CLEA 30 2021 KOŁA 28" CZARNY|RÓŻOWY

ROWER KELLYS CLEA 30 2021 KOŁA 28" CZARNY|RÓŻOWY

2299 PLN
ROWER KTM PROWLER 1964 2021 KOŁA 29" POMARAŃCZOWY

ROWER KTM PROWLER 1964 2021 KOŁA 29" POMARAŃCZOWY

12299 PLN
ROWER TREK MARLIN 5 2021 KOŁO 29" ZIELONY|CZARNY

ROWER TREK MARLIN 5 2021 KOŁO 29" ZIELONY|CZARNY

2499 PLN
ROWER KELLYS CLIFF 10 2021 KOŁA 28" CZARNY

ROWER KELLYS CLIFF 10 2021 KOŁA 28" CZARNY

1999 PLN 1849 PLN
ROWER KELLYS SOOT 50 2021 KOŁA 28" SREBRNY

ROWER KELLYS SOOT 50 2021 KOŁA 28" SREBRNY

6999 PLN

Dobrze sprawdzi się tu rower crossowy, czy też trekkingowy, na którym pozycja jest nieco bardziej wyprostowana i większa część ciężaru ciała spoczywa na siodełku, a nie na rękach i kierownicy. Druga kluczowa kwestia to rozmiar ramy, który musi być dopasowany do naszego wzrostu. Orientacyjne dopasowanie wielkości dla rowerów crossowych podaje poniższa tabela.

Rozmiar

Wielkość ramy (cal)

Wielkość ramy (cm)

Wzrost (cm)

S 17 42-43 152 - 162
S/M 18 46 162 - 167
M 19 48 167 - 172
M/L 20 51 172 - 175
L 21 53 175 - 177
L/XL 22 55 177 - 181
XL 23 58 181 - 187


Zbyt mała rama sprawi, że będziemy się na rowerze "kulić", czyli plecy będą bardziej wygięte, a kierownica będzie zbyt blisko kolan, przez co trudniej będzie nią manewrować. Z kolei zbyt duża rama sprawi, że będziemy się na rowerze kłaść, bo kierownica będzie zbyt daleko, a nogami będzie nam trudno sięgnąć do pedałów, czy ziemi. Na prawidłowo dobranym rowerze, nasza sylwetka powinna być pochylona mniej więcej pod kątem 60 stopni do podłoża, ale plecy pozostać proste, kierownicą zaś powinno dać się łatwo kręcić, bez obijania sobie kolan. Jeśli zaś chodzi o dostosowanie wysokości siodełka to powinno ono znajdować się w takim miejscu, aby dało się niemal wyprostowaną nogą sięgnąć do najniższej pozycji pedała. Podczas podróży może zaistnieć potrzeba delikatnego dostosowania wysokości siodełka, kiedy pojawią się bóle w kolanach lub w więzadłach za kolanem. Warto zmienić wtedy wysokość siodełka o ok. centymetr – wyżej, jeśli boli przód kolan; niżej, jeśli tył.

Bikesalon - Podróżowanie rowerem - część druga - pr1

W co dodatkowo wyposażyć rower?

Skoro była już mowa o nacisku ciała na kierownicę, warto mimo wszystko zabezpieczyć się na wypadek bólu nadgarstków. W tym celu można zaopatrzyć się w dobrej jakości rękawiczki – takie, które zapewnią miękkość i amortyzację, gripy z poszerzeniem podtrzymującym nadgarstek oraz rogi, dzięki którym będzie możliwość zmiany pozycji dłoni na kierownicy. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest też zamontowanie lemondki.

LICZNIK ROWEROWY SIGMA  BC 9.16  CZARNY

LICZNIK ROWEROWY SIGMA BC 9.16 CZARNY

129 PLN
RĄCZKA DO PROWADZENIA ATRAN VELO SAFERIDE CZARNY

RĄCZKA DO PROWADZENIA ATRAN VELO SAFERIDE CZARNY

109 PLN
KOSZYK NA BIDON ROWEROWY BONTRAGER  HOLLOW 6MM  ZIELONY

KOSZYK NA BIDON ROWEROWY BONTRAGER HOLLOW 6MM ZIELONY

35 PLN
DRĄŻEK DO NAUKI JAZDY PUKY FLH SREBRNY

DRĄŻEK DO NAUKI JAZDY PUKY FLH SREBRNY

119 PLN
OWIJKA ROWEROWA SUPACAZ SUPER STICKY KUSH STAR FADE CZARNY|NIEBIESKI

OWIJKA ROWEROWA SUPACAZ SUPER STICKY KUSH STAR FADE CZARNY|NIEBIESKI

169 PLN
ZESTAW LAMPEK ROWEROWYCH XLC 5X CZARNY|BIAŁY

ZESTAW LAMPEK ROWEROWYCH XLC 5X CZARNY|BIAŁY

69 PLN
BŁOTNIK ROWEROWY PRZEDNI KTM MUDGUARD CATCHER MTB 26-29" CZARNY

BŁOTNIK ROWEROWY PRZEDNI KTM MUDGUARD CATCHER MTB 26-29" CZARNY

200 PLN
LAMPKA ROWEROWA TYLNA KNOG BLINDER GRID CZARNY

LAMPKA ROWEROWA TYLNA KNOG BLINDER GRID CZARNY

179 PLN
PODPÓRKA ROWEROWA KELLYS KICKBACK 24"-29" CZARNY

PODPÓRKA ROWEROWA KELLYS KICKBACK 24"-29" CZARNY

45 PLN
DZWONEK ROWEROWY XLC DD-M06 CZERWONY

DZWONEK ROWEROWY XLC DD-M06 CZERWONY

19 PLN
CHWYTY KIEROWNICY ROWEROWEJ KTM PRIME SILICONE AIR POMARAŃCZOWY

CHWYTY KIEROWNICY ROWEROWEJ KTM PRIME SILICONE AIR POMARAŃCZOWY

119 PLN
LAMPKA ROWEROWA TYLNA LEZYNE HECTO DRIVE 15 CZARNY

LAMPKA ROWEROWA TYLNA LEZYNE HECTO DRIVE 15 CZARNY

89 PLN

W ten sposób umożliwimy sobie nie tylko odciążenie dłoni (na lemondce ciężar spoczywa na łokciach i to głównie nimi się steruje), ale także zmianę pozycji całego ciała na bardziej położoną. Podczas codziennych, kilkugodzinnych "przejażdżek", a szczególnie podczas jazdy pod wiatr, robi to ogromną różnicę. Należy jednak pamiętać, że lemondka mocno ogranicza pole manewru, jakie mamy na kierownicy. Mianowicie może ona uniemożliwić zamocowanie przedniej torby, czy innych gadżetów, takich jak np. GPS.

Poza tym, na rowerze wyprawowym powinny się znaleźć błotniki – chyba że ktoś lubi być ubłocony. To ponoć bardzo zdrowe. :)

Bikesalon - Podróżowanie rowerem - część druga - pr2

Bikesalon - Podróżowanie rowerem - część druga - pr2-2

W co się spakować – czyli jak dobrać sakwę?

Jedną z najbardziej kluczowych kwestii, jeśli chodzi o wyposażenie roweru na wyprawę, jest dobór sakw. Na rynku dostępne są modele sakw, różniące się między sobą wielkością, rodzajem materiału, rozłożeniem kieszeni, systemem montażu, metodą zamknięcia itp. Jedno jest pewne. Na sakwach absolutnie nie można oszczędzać. Podczas podróży, sakwy są naszym domem, magazynem i lodówką. Używa się ich praktycznie na każdym postoju. Z tego względu muszą być jak najbardziej wygodne w obsłudze i solidne.

Bikesalon - Podróżowanie rowerem - część druga - pr2-3

Po pierwsze: materiał

W sakwach na czas podróży magazynujemy cały nasz dobytek – w tym ubrania, namiot, jedzenie. Sakwa w żadnym wypadku nie może więc przepuszczać wody. Ostatnia rzecz na jaką ma się ochotę po całym dniu jazdy w deszczu, to sen w mokrych ciuchach, w mokrym śpiworze i przemoczonym namiocie. Warto też, żeby materiał był odporny na rozcięcia i otarcia, gdyż z całą pewnością przyjdzie mu się zmierzyć z bardzo różnymi powierzchniami. Łatwość czyszczenia będzie dodatkowym plusem.

Bikesalon - Podróżowanie rowerem - część druga - pr2-4

Po drugie: zamknięcie

Zamki błyskawiczne na ogół są bardzo wygodnym rozwiązaniem, ale niekoniecznie w przypadku sakw rowerowych. Chyba że są to bardzo wysokiej jakości zamki z dodatkowymi uszczelnieniami. Na ogół jednak zamek błyskawiczny ma tendencję do przecierania się i przerywania pod wpływem pełnego wyładowania sakwy, czy różnych czynników zewnętrznych. Będzie też najsłabszym punktem, jeśli chodzi o zabezpieczenie bagażu przed zamoczeniem. Najprostszym, a jednocześnie najlepszym rozwiązaniem, z jakim się spotkałem, jest połączenie zwijania góry sakwy z zamknięciem go klamrami. Oto prezentacja tego systemu na przykładzie sakw firmy Crosso:

Bikesalon - Podróżowanie rowerem - część druga - pr2-5

Po trzecie: montaż sakwy rowerowej

Oprócz tego, że będziemy w sakwach często szperać, będziemy je też codziennie na rower zakładać i z niego zdejmować. Warto zwrócić uwagę również na ten element. Zawsze lepiej jest zakładać i zdejmować sakwy pół minuty i mieć pewność, że pozostaną na swoim miejscu, niezależnie od tego, po jakiej nawierzchni jedziemy, niż za każdym razem męczyć się z ich mocowaniem i tracić czas, w którym moglibyśmy już być w drodze. Pomysłów na założenie sakw na rower jest wiele. Opierają się na linkach, różnych przełożeniach, karabińczykach i zamkach. Jednak najlepszym rozwiązaniem z jakim się spotkałem jest zastosowanie haków zakładanych od góry i dołu bagażnika, ściąganych ze sobą mocną gumą. Taki sposób montażu jest niezwykle prosty i szybki. Dzięki niemu wymiana dętki w tylnym kole jest zajęciem na 15 minut, a nie na godzinę. Kiedy nadchodzi burza, taki komfort robi różnicę :)

Bikesalon - Podróżowanie rowerem - część druga - pr2-6

Tanie sakwy firmy „No-Name” zazwyczaj mają tylko tę zaletę, że są tanie. Z mojego doświadczenia wynika, że wśród dalekodystansowych podróżników dominuje niemiecka firma Ortalieb, która oferuje sakwy naprawdę świetnej jakości, ale też w dosyć wysokiej cenie. Jeśli nie chcemy wydawać tak dużo pieniędzy, warto zwrócić uwagę na wspominaną już polską firmę Crosso – jej sakwy praktycznie niczym nie ustępują Ortaliebom, a wachlarz modeli pozwoli każdemu dobrać sobie coś stosownego do potrzeb. No i mają jeszcze jedną zaletę – po nich zawsze poznasz na drodze Polaka :)

Jeśli wybieramy się na krótszą, kilkudniową wyprawę, możemy rozważyć „osakwowanie” bezbagażnikowe. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele modeli toreb na kierownicę, pod siodełko, na i pod ramę oraz na sztycę siodełka. Bardzo ciekawą ich ofertę posiada firma Topeak. Jej produkty zawsze wzbogacone są o różne udogodnienia takie jak poszerzane kieszenie, wygodne mocowania, specjalne miejsca na narzędzia itp.

Bikesalon - Podróżowanie rowerem - część druga - pr1-2

Ocena

5.0 (głosów: 2)

Podziel się

Przeczytaj także

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij