Rower elektryczny pod prądem!
Ciekawostki 25.02.2020 zaktualizowano 24.06.2021

Rower elektryczny pod prądem!

Autor Marzena Skawińska
Czas czytania: 4 minuty
Liczba wyświetleń: 693

Regulacje prawne dla właścicieli rowerów elektrycznych. Bać się? W jakim kierunku idą?

W tym artykule przyjrzymy się rowerom elektrycznym pod kątem prawnym, przyszłości tych pojazdów w kontekście boom zakupowego i…nieuniknionych, nadchodzących zmian.

PEDELEC, E-BIKE, S-PEDELEC…zacznijmy od definicji

PEDELEC to rower elektryczny jednosiodełkowy, dwukołowy z napędem elektrycznym o mocy max. 25O Watów. Silnik samoczynnie się wyłącza po przekroczeniu prędkości 25 km/h i pracuje tylko podczas pedałowania. Traktuje się go jak tradycyjny jednoślad. To znaczy, że (PÓKI CO!) nie trzeba ubezpieczenia, prawa jazdy, ani tablicy rejestracyjnej.

S-PEDELEC od 2018 roku w świetle prawa jest traktowany jak motorower. To nieco szybsza wersja rowerów kategorii PEDELEC. Tu napęd jest powyżej 25 km/h. I zaczynają się schody! Otóż wyższa moc, to większa odpowiedzialność, ponieważ silnik elektryczny tych dwukołowców zapewnia wspomaganie do 45 km/h. W wielu krajach UE i u nas, aby prowadzić tego elektryka, należy mieć prawo jazdy (kat. AM), ubezpieczenie, no i blachy - tablice rejestracyjne!

ROWER ELEKTRYCZNY TERN VEKTRON Q9 KOŁA 20" NIEBIESKI PORYSOWANY

ROWER ELEKTRYCZNY TERN VEKTRON Q9 KOŁA 20" NIEBIESKI PORYSOWANY

14200 PLN 12099 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY WINORA YUKATAN 12 MEN 2021 KOŁA 27.5" BIAŁY

ROWER ELEKTRYCZNY WINORA YUKATAN 12 MEN 2021 KOŁA 27.5" BIAŁY

14599 PLN 13139 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE SDURO TREKKING S 9.0 2021 KOŁA 28" SZARY

ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE SDURO TREKKING S 9.0 2021 KOŁA 28" SZARY

16799 PLN 15119 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY TERN VEKTRON Q9 KOŁA 20" NIEBIESKI

ROWER ELEKTRYCZNY TERN VEKTRON Q9 KOŁA 20" NIEBIESKI

14199 PLN 12779 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY TERN GSD S10 KOŁA 20" NIEBIESKI

ROWER ELEKTRYCZNY TERN GSD S10 KOŁA 20" NIEBIESKI

20449 PLN 18399 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE HARDNINE 4 2021 KOŁA 29" SZARY

ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE HARDNINE 4 2021 KOŁA 29" SZARY

10899 PLN 9809 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE ALLMTN 1 2021 KOŁA 29"|27.5" TURKUSOWY

ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE ALLMTN 1 2021 KOŁA 29"|27.5" TURKUSOWY

18999 PLN 17099 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE XDURO ALLMTN 8.0 KOŁA 29"|27.5" CZARNY|ZIELONY

ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE XDURO ALLMTN 8.0 KOŁA 29"|27.5" CZARNY|ZIELONY

32999 PLN 29699 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY TREK POWERFLY FS 4 625 2021 KOŁA 29" SZARY

ROWER ELEKTRYCZNY TREK POWERFLY FS 4 625 2021 KOŁA 29" SZARY

21499 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE SDURO TREKKING S 9.0 KOŁA 28" SZARY

ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE SDURO TREKKING S 9.0 KOŁA 28" SZARY

16799 PLN 15119 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA CROSS LFC H 2021 KOŁA 28" CZARNY

ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA CROSS LFC H 2021 KOŁA 28" CZARNY

15399 PLN 13859 - 15399 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE XDURO ALLTRAIL 5.0 SHIMANO DEORE KOŁA 27.5" GRANATOWY|BIAŁY

ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE XDURO ALLTRAIL 5.0 SHIMANO DEORE KOŁA 27.5" GRANATOWY|BIAŁY

21499 PLN 19349 PLN

A pojazdy o mocy silnika 2, 4 czy 6 kW? Te elektryki mogą się rozpędzić nawet do około 100 km/h. Dlatego wypadają z kategorii rowerów. Tu obowiązuje już podział na motorowery – gdy moc silnika nie przekracza 4 kW i motocykle – powyżej 4 kW mocy. Oczywiście na te kategorie należy mieć odpowiednie prawo jazdy. Należy je rejestrować i ubezpieczać - obowiązkowo.

Co z PEDELECami? Otóż cały czas podejmowane są próby ogarnięcia przepisami prawnymi PEDELECów tak, by zrównać je - w wielu aspektach - z motorowerami i motocyklami. I te zmiany mogą do nas przyjść wcześniej, niż nam się wydaje.

Rower elektryczny w akcji

Elektryczny dumping i BOOM!

Szacuje się, że wielki wzrost zakupowy elektryków z 2020 powtórzy się. Trend wzrostowy sprzedaży dwukołowców z dodatkowym napędem będzie rósł. To świetny czas dla producentów lokalnych. Tym bardziej, że mają świetną tarczę obronną, która coraz skuteczniej chroni ich przed zalewem chińskich elektryków i ich dumpingowymi cenami. Otóż lobbing Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Rowerów jest naprawdę skuteczny. Dzięki ich wsparciu w 2018 UE nałożyła cła na elektryki z Chin. Cały czas obowiązują kontrole, przeciwdziałające sprowadzaniu tanich rowerów z napędem z Chin.

Ale to nie wszystko. Bo dzięki ich wsparciu udało się odrzucić wrzucenie PEDELECów do jednego wora z S-PEDELECami. Z końcem 2020 odbyło się w tej sprawie głosowanie podjęte przez komisję Parlamentu Europejskiego. Na szczęście uniknęliśmy tego uogólnienia. Niestety, to z pewnością nie koniec.

Jazda w mieście rowerem elektrycznym

600 Euro dofinasowania do zakupu roweru elektrycznego?

Z drugiej strony i sytuacja bieżąca, i myślenie o ruchu transportowym i zdrowiu sprawiają, że w wielu krajach rowery elektryczne to nowe „transportowe objawienie”. Dlatego pojazdy te często obejmowane są wsparciem finansowym na zakup. Na przykład we Francji w Ile-de-France od 1 maja 2020 obowiązuje subwencja na zakup elektryka w wysokości 500E. W Szwajcarii oferuje się 25% dotacji na zakup rowerów elektrycznych. W wielu innych krajach też można otrzymać wsparcie finansowe od rządu albo organizacji rządowej lokalnej w wysokości nawet do 600Euro!!! A jak u nas? Z dniem 11 marca 2020 do ministra klimatu spłynęła Interpelacja nr 3104 w sprawie dofinasowania zakupu rowerów elektrycznych w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Niestety w odpowiedzi poinformowano, że „nie przewiduje się wspierania zakupu rowerów elektrycznych dla indywidualnych użytkowników i użytkowniczek”

Podróżowanie na rowerze elektrycznym

Aktywiści tablic rejestracyjnych!

A co z tablicami rejestracyjnymi na rowery elektryczne?

Generalnie rejestracja roweru elektrycznego we Francji, podobnie jak w Niemczech czy Belgii jest obowiązkowa zarówno dla motorowerów, czyli elektryków o mocy powyżej 25 km/h. Ale tu ważna uwaga! We Francji obowiązek dotyczy tylko tych elektryków, które nie mają certyfikatu zgodności (CE, zatwierdzany przez producenta). Bez takiego certyfikatu właściciele elektryków muszą posiadać ważny dowód rejestracyjny, a co za tym idzie tablicę rejestracyjną w wymiarach 210 x 130 mm. A w Polsce? Jak będzie? Otóż niestety elektryki na równi z hulajnogami mają sporo wrogów. Niechętnie patrzą na nie kierowcy i piesi. Dodatkowo niekonsekwencje prawne rodzą sporo sprzeczności, które wzniecają emocje. Jeden z przykładów: otóż w świetle prawa UE rowerzysta na rowerze bez napędu może jechać po drogach publicznych z prędkością 40, 50 i nawet 60km/h. Ale już prowadzący e-bike’a takiego przyzwolenia nie ma.

{{MODUL:KATEGORIA2:5725}}

A kto chce tablic rejestracyjnych na elektryki? Animozje na linii rowerzyści, kierowcy, piesi niestety narastają. I w tablicach rejestracyjnych upatruje się ograniczenia liczby wypadków powodowanych przez rowerzystów, czy z ich udziałem. Brak ścieżek rowerowych, brak poprawnych parkingów, brak tradycji rowerowej, i idącej z nią w parze tolerancji tak i pieszych względem rowerzystów, jak i kierowców - wszystkie te elementy wzbudzają kontrowersje. Emocje wciąż utrzymują się. Stąd pomysł, by tablice rejestracyjne stały się obowiązkowe. Mocno promują go Aktywiści Lubię Miasto i oczywiście część pieszych i kierowców.

Dlatego właśnie próby uregulowania kwestii e-bików będą podejmowane. Miejmy nadzieję, że rozsądek weźmie górę nad emocjami i w podejmowanych decyzjach będzie szedł w parze ze wzrostem infrastruktury dla rowerzystów. Oby tak było. Bo przecież rower, to dobra rzecz!

#haibike #weareeperformance #puretrailePerformance #dia2021 #design #innovation #haibike #weareeperformance #trail #eperformance #allmtn #downhill #emtb #ebike #yamaha #mtb #enduro #mountainbike  #ReadyToRace #ktmpolska #ktmpoland #fani_ktmpolska #macinacross #sdurohard #mandaradelux #diamantbikes

Autor

Ocena

4.9 (głosów: 15)

Podziel się

Przeczytaj także

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij