Silnik w rowerze – na co wpływa jego umiejscowienie
- Blog w BikeSalon.pl
- Poradnik
- Silnik w rowerze – na co wpływa jego umiejscowienie
Obecnie spotykamy się z coraz szerszą ofertą rowerów elektrycznych.
Stale, znani już nam producenci klasycznych jednośladów decydują się wprowadzić do swojego asortymentu modele z napędem elektrycznym, powstają również firmy zajmujące się tylko tą jedną dziedziną. Istnieją różne rodzaje silników, a także możliwe są różne kombinacje umiejscowienia napędu, dlatego dziś bliżej przyjrzymy się temu, jaki wpływ na jazdę ma lokacja mocowania motoru.
Spis treści
Przednia piasta
Taki rodzaj mocowania jest najbardziej ekonomicznym i pozostawiającym niestety najwięcej do życzenia. Silnik zamontowany w przedniej piaście ma bardzo prostą budowę oraz nie ogranicza użytkownika w możliwościach przeprowadzania zmian w tylnym kole, jednak zdaje egzamin głównie w mieście, na prostych drogach bez większych podjazdów. Masa w takich jednośladach jest nierówno rozłożona, w związku z czym przednie koło posiada mniejszą przyczepność, rower z silnikiem w przedniej piaście nie sprawdzi się na nieutwardzonych drogach, a także może mieć problem z pociągnięciem konstrukcji pod strome wzniesienie.
Tylna piasta
Silnik mocowany w tylnym kole zapewnia znacznie większą przyczepność, niż w przednim, w związku z czym o wiele lepiej sprawdza się podczas jazdy po mokrych i nierównych nawierzchniach. Taki napęd do przeniesienia mocy nie wykorzystuje łańcucha, oraz nie powoduje dużych strat energii. Ich wadą jest jednak osiąganie niższego momentu obrotowego w odniesieniu do następnego rodzaju montażu, co przenosi się na zmniejszenie komfortu podczas górskich, bardzo stromych podjazdów. Napęd w tylnej piaście najlepiej sprawdzi się w modelach crossowych i trekkingowych – na dalekich, nieutwardzonych trasach te jednoślady pokażą swój sportowy charakter i pozwolą użytkownikowi na przyjemne przemierzanie kolejnych kilometrów z uczuciem lekkości.
Silnik mocowany centralnie
Rozwiązanie najbardziej uniwersalne, przynoszące wiele korzyści, jednocześnie pochodzące z nieco wyższej półki cenowej. Centralny silnik najczęściej stosowany jest w jednośladach renomowanych producentów, połączony z baterią montowaną w ramie gwarantuje doskonałe rozłożenie masy konstrukcji. Taki motor nie ogranicza użytkownika w żaden sposób i pozwala firmom na wybór dowolnego napędu, czy dodatki, takie jak dynamo w piaście. Centralny motor wraz z tylną przerzutką pozwalają na optymalne dostosowanie momentu obrotowego przekazywanego na tylne koło, w związku z czym żaden, nawet najbardziej stromy podjazd nie jest dla takiego dwukołowca problemem.
Zależnie od tego, jaki typ roweru nas interesuje, możemy wybrać inny montaż silnika. Motor w przedniej piaście ma niestety więcej wad, jak zalet, a także może być uciążliwy w codziennym użytkowaniu, w związku z czym lepiej jest zrezygnować z takiego rozwiązania. Dla miłośników jazdy po zróżnicowanych terenach, poszukujących roweru typu cross lub trekking możemy polecić rowery z silnikiem w tylnym kole, na przykład ofertę naszej rodzimej firmy EcoBike. Jeżeli jednak nie ogranicza Cię budżet, poszukujesz prawdziwie sportowej maszyny, dla której żadna trasa nie będzie problemem, a komponenty będą miały możliwość ulepszenia – wybierz rower z centralnie montowanym silnikiem. Takie rozwiązanie znajdziesz między innymi w ofercie znanych firm, jak Trek, KTM, czy Haibike – ich jednoślady z pewnością Cię nie zawiodą i przyniosą mnóstwo doskonałej zabawy!
Przeczytaj także
-
Dowiedz się więcej o napędach elektrycznych do montażu na klasycznych jednośladach
-
Czym powinien cechować się napęd elektryczny do roweru?
Silnik rowerowy elektryczny, z którym Twój jednoślad zdobędzie nową moc