Silnik w rowerze – na co wpływa jego umiejscowienie
Poradnik 23.02.2018 zaktualizowano 28.12.2020

Silnik w rowerze – na co wpływa jego umiejscowienie

Autor Klaudyna Kraśkiewicz
Czas czytania: 2 minuty
Liczba wyświetleń: 4149

Obecnie spotykamy się z coraz szerszą ofertą rowerów elektrycznych.

Stale, znani już nam producenci klasycznych jednośladów decydują się wprowadzić do swojego asortymentu modele z napędem elektrycznym, powstają również firmy zajmujące się tylko tą jedną dziedziną. Istnieją różne rodzaje silników, a także możliwe są różne kombinacje umiejscowienia napędu, dlatego dziś bliżej przyjrzymy się temu, jaki wpływ na jazdę ma lokacja mocowania motoru.

Przednia piasta

Taki rodzaj mocowania jest najbardziej ekonomicznym i pozostawiającym niestety najwięcej do życzenia. Silnik zamontowany w przedniej piaście ma bardzo prostą budowę oraz nie ogranicza użytkownika w możliwościach przeprowadzania zmian w tylnym kole, jednak zdaje egzamin głównie w mieście, na prostych drogach bez większych podjazdów. Masa w takich jednośladach jest nierówno rozłożona, w związku z czym przednie koło posiada mniejszą przyczepność, rower z silnikiem w przedniej piaście nie sprawdzi się na nieutwardzonych drogach, a także może mieć problem z pociągnięciem konstrukcji pod strome wzniesienie.

Tylna piasta

Silnik mocowany w tylnym kole zapewnia znacznie większą przyczepność, niż w przednim, w związku z czym o wiele lepiej sprawdza się podczas jazdy po mokrych i nierównych nawierzchniach. Taki napęd do przeniesienia mocy nie wykorzystuje łańcucha, oraz nie powoduje dużych strat energii. Ich wadą jest jednak osiąganie niższego momentu obrotowego w odniesieniu do następnego rodzaju montażu, co przenosi się na zmniejszenie komfortu podczas górskich, bardzo stromych podjazdów. Napęd w tylnej piaście najlepiej sprawdzi się w modelach crossowych i trekkingowych – na dalekich, nieutwardzonych trasach te jednoślady pokażą swój sportowy charakter i pozwolą użytkownikowi na przyjemne przemierzanie kolejnych kilometrów z uczuciem lekkości.

ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE SDURO TREKKING 5.0 KOŁA 28" GRANATOWY

ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE SDURO TREKKING 5.0 KOŁA 28" GRANATOWY

12999 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA CENTRAL 8 RT US 2020 KOŁA 28" BIAŁY

ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA CENTRAL 8 RT US 2020 KOŁA 28" BIAŁY

11799 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE SDURO TREKKING 3.0 W KOŁA 28" CZARNY

ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE SDURO TREKKING 3.0 W KOŁA 28" CZARNY

11199 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY TREK POWERFLY FS 4 2021 KOŁA 29" SZARY

ROWER ELEKTRYCZNY TREK POWERFLY FS 4 2021 KOŁA 29" SZARY

21499 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE SDURO TREKKING 8.0 KOŁA 27,5" CZARNY|ZIELONY

ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE SDURO TREKKING 8.0 KOŁA 27,5" CZARNY|ZIELONY

17299 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY TREK RAIL 5 2021 KOŁA 29" FIOLETOWY

ROWER ELEKTRYCZNY TREK RAIL 5 2021 KOŁA 29" FIOLETOWY

23499 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA GRAN 510 H 2020 KOŁA 28" CZARNY

ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA GRAN 510 H 2020 KOŁA 28" CZARNY

17599 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE FULLNINE 8 2021 KOŁA 28" SZARY

ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE FULLNINE 8 2021 KOŁA 28" SZARY

20999 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE SDURO TREKKING 4.0 KOŁA 27,5" BEŻOWY

ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE SDURO TREKKING 4.0 KOŁA 27,5" BEŻOWY

11999 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA FUN P510 US 2021 KOŁA 28" GRANATOWY

ROWER ELEKTRYCZNY KTM MACINA FUN P510 US 2021 KOŁA 28" GRANATOWY

13599 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY TREK RAIL 5 2021 KOŁA 29" ZIELONY|CZARNY

ROWER ELEKTRYCZNY TREK RAIL 5 2021 KOŁA 29" ZIELONY|CZARNY

23499 PLN
ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE SDURO HARDSEVEN 7.0 2020 KOŁO 27.5" CZARNY

ROWER ELEKTRYCZNY HAIBIKE SDURO HARDSEVEN 7.0 2020 KOŁO 27.5" CZARNY

14199 PLN

Silnik mocowany centralnie

Rozwiązanie najbardziej uniwersalne, przynoszące wiele korzyści, jednocześnie pochodzące z nieco wyższej półki cenowej. Centralny silnik najczęściej stosowany jest w jednośladach renomowanych producentów, połączony z baterią montowaną w ramie gwarantuje doskonałe rozłożenie masy konstrukcji. Taki motor nie ogranicza użytkownika w żaden sposób i pozwala firmom na wybór dowolnego napędu, czy dodatki, takie jak dynamo w piaście. Centralny motor wraz z tylną przerzutką pozwalają na optymalne dostosowanie momentu obrotowego przekazywanego na tylne koło, w związku z czym żaden, nawet najbardziej stromy podjazd nie jest dla takiego dwukołowca problemem.

Zależnie od tego, jaki typ roweru nas interesuje, możemy wybrać inny montaż silnika. Motor w przedniej piaście ma niestety więcej wad, jak zalet, a także może być uciążliwy w codziennym użytkowaniu, w związku z czym lepiej jest zrezygnować z takiego rozwiązania. Dla miłośników jazdy po zróżnicowanych terenach, poszukujących roweru typu cross lub trekking możemy polecić rowery z silnikiem w tylnym kole, na przykład ofertę naszej rodzimej firmy EcoBike. Jeżeli jednak nie ogranicza Cię budżet, poszukujesz prawdziwie sportowej maszyny, dla której żadna trasa nie będzie problemem, a komponenty będą miały możliwość ulepszenia – wybierz rower z centralnie montowanym silnikiem. Takie rozwiązanie znajdziesz między innymi w ofercie znanych firm, jak Trek, KTM, czy Haibike – ich jednoślady z pewnością Cię nie zawiodą i przyniosą mnóstwo doskonałej zabawy!

Autor

Klaudyna Kraśkiewicz

Klaudyna Kraśkiewicz

Redaktor naczelny blogów SnowShop, BikeSalon i SurfShop. Urodzona z piórem w dłoni, copywriter z krwi i kości - gdy nie pisze na nasze blogi tworzy inne treści. Choć zimą lubi wyskoczyć na stok, to preferuje relaks z dobrą książką, smaczną herbatą i ciepłym kocem. Wiosną i latem chętnie wybiera się na rower pedałować po mieście lub szukać adrenaliny na leśnych ścieżkach. Wiele lat doświadczenia przy pracy nad naszymi stronami sprawiło, że Klaudyna doskonale zna każdy ze sprzedawanych u nas produktów.

Poznaj naszych specjalistów

Ocena

5.0 (głosów: 3)

Podziel się

Przeczytaj także

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij