Zimowa jazda rowerem
Poradnik 22.10.2014 zaktualizowano 31.12.2020

Zimowa jazda rowerem

Czas czytania: 5 minut
Liczba wyświetleń: 3504

Obecne warunki atmosferyczne nie pozwalają zapomnieć, że nadejście prawdziwej zimy to już kwestia tygodni, a nie miesięcy.

Znaczna część rowerzystów odstawiła już swoje maszyny do piwnic, czy do ciepłeg kącika w pokoju. Z roku na rok rośnie jednakże grupa zapaleńców, dla których nie istnieje pojęcie "sezon rowerowy". Dziś tej właśnie grupie podpowiemy, jak przygotować siebie i sprzęt do zimowego pedałowania.
 

Jazda zimą to przede wszystkim stawienie czoła niskim temperaturom oraz wilgoci - w postaci deszczu lub śniegu. Bardzo mroźne zimy, tak lubiane przez rowerzystów (w styczniu może być słonecznie i sucho, co daje przyjemne wrażenie mimo sporego minusa na termometrze) rzadziej ostatnio występują, a jeżeli już są - trwają raczej krótko. Pozostałe dni to często jazda w mokrych warunkach, przy temperaturze w okolicy 0 - 5 stopni. Takie warunki wymagają specjalnego przygotowania sprzętu, ale także specjalistycznego ubioru.

Jeżeli chodzi o sam rower, najlepszym wyjściem jest złożenie na zimę drugiego roweru, nazywanego po prostu zimówką - stalowa rama, sztywny widelec, hamulce v-brake, cantilever lub mechaniczne tarcze, mocne koła i grube opony. Konstrukcja jak najprostsza, zapewniająca możliwość przedostania się z punktu A do punktu B. Nie każdy ma jednak możliwość przechowywania dwóch rowerów - skupmy się na adaptacji roweru podstawowego, a temat zimówek zostawmy na później.

POMPKA ROWEROWA LEZYNE TRIGGER DRIVE CO2 SREBRNY

POMPKA ROWEROWA LEZYNE TRIGGER DRIVE CO2 SREBRNY

139 PLN
SIODEŁKO ROWEROWE KELLYS WASPER NIEBIESKI|CZARNY

SIODEŁKO ROWEROWE KELLYS WASPER NIEBIESKI|CZARNY

61 PLN 54 PLN
CHWYTY KIEROWNICY ROWEROWEJ XLC GR-S31 ZIELONY

CHWYTY KIEROWNICY ROWEROWEJ XLC GR-S31 ZIELONY

75 PLN 68 PLN
ZAPIĘCIE ROWEROWE ABUS UGRIP BORDO 5700/80 SH ŻÓŁTY|CZARNY

ZAPIĘCIE ROWEROWE ABUS UGRIP BORDO 5700/80 SH ŻÓŁTY|CZARNY

319 PLN 287 PLN
KOSZYK NA BIDON ROWEROWY KELLYS REVERT CZARNY|BIAŁY

KOSZYK NA BIDON ROWEROWY KELLYS REVERT CZARNY|BIAŁY

46 PLN 41 PLN
LICZNIK ROWEROWY BONTRAGER RIDETIME ELITE CZARNY

LICZNIK ROWEROWY BONTRAGER RIDETIME ELITE CZARNY

299 PLN 269 PLN
DZWONEK ROWEROWY PUKY G20 CZERWONY

DZWONEK ROWEROWY PUKY G20 CZERWONY

29 PLN 26 PLN
CHWYTY KIEROWNICY BIKE RIBBON SIO2 RACE SOFT GRIP CZERWONY

CHWYTY KIEROWNICY BIKE RIBBON SIO2 RACE SOFT GRIP CZERWONY

99 PLN 89 PLN
ZESTAW LAMPEK ROWEROWYCH KNOG PLUS CZARNY

ZESTAW LAMPEK ROWEROWYCH KNOG PLUS CZARNY

159 PLN 143 PLN
BŁOTNIK ROWEROWY MAD PIG  TAIL  RÓŻOWY

BŁOTNIK ROWEROWY MAD PIG TAIL RÓŻOWY

35 PLN 32 PLN
OWIJKA ROWEROWA RITCHEY COMP BIAŁY

OWIJKA ROWEROWA RITCHEY COMP BIAŁY

69 PLN 62 PLN
DZWONEK ROWEROWY KTM BELL TOOLLESS NIEBIESKI

DZWONEK ROWEROWY KTM BELL TOOLLESS NIEBIESKI

19 PLN 17 PLN

Jeżeli nasz rower ma służyć do codziennej jazdy po każdej nawierzchni, bez względu na pogodę, należy przede wszystkim zmienić rodzaj smaru do łańcucha. Od października do marca łańcuch smarujemy olejem o znacznie większej gęstości - odpornym na wypłukiwanie przez wodę. Tego rodzaju smar przyciąga niestety wiele zabrudzeń, skrywając napęd pod czarną, tłustą powłoką, ale w zamian zapewni odpowiednie smarowanie podczas jazdy w deszczu czy głębokim błocie. Letni, rzadki smar szybko zniknie, kiedy na swojej drodze napotykać będziemy co chwila kałuże. Napęd należy oczywiście czyścić znacznie częściej niż latem - jak wpomniałem, przlepia się do niego wiele brudu, który należy regularnie usuwać.

Kropla smaru wpuszczona do wnętrza wszystkich pancerzy również ułatwi zimową jazdę. W ujemnych temperaturach wszystkie mechanizmy zaczynają pracować z większym oporem, co wyraźnie czuć w przypadku przerzutek czy hamulców sterowanych za pomocą linek w pancerzach. Jeżeli kropla smaru nie pomoże, konieczna będzie wymiany pancerzy, być może także linek - sfatygowana po sezonie linka mogła rozszczepić się wewnątrz pancerza, paraliżując pracę całego zespołu.

rower zimą

Warto także przyjrzeć się oponom. Jeżeli w sezonie letnim użytkujemy bardzo lekkie, wyczynowe modele, być może na zimę przesiąść się na coś mocniejszego. Przede wszystkim przyda się wyraźny bieżnik, zapewniający dobrą przyczepność, druga korzyść to większa wytrzymałość opony na uszkodzenia - jesienią i zimą mamy na drogach wiele więcej śmieci, kamyczków, gałęzi, często przykrytych liścmi lub śniegiem, które mogą okazać się niszczycielskie dla leciutkich, wyscigowych opon. Uchronimy je także przed szkodliwym działaniem soli, co pozwoli cieszyć się ich pełną wydajnością wiosną i latem.

opony rowerowe

Najbardziej wrażliwym na szkodliwe działanie soli i innej drogowej chemii elementem roweru jest zdecydowanie amortyzator, zwłaszcza te z wyższej półki cenowej. Na zimę najlpiej zastąpić go sztywnym widelcem, lub najtańszym amortyzowanym, chociaż te w niskich temperaturach zachowują się jak sztywne, a ważą nieprzyzwoicie dużo. W najgorszy wypadku tani amortyzator będzie do wyrzucenia na wiosnę, ale wówczas stracimy 200 zł, a nie 2000 zł, czyli wartość powietrznego amortyzatora dobrej klasy. Jeżeli decydujemy się na korzystanie z drogiego amortyzatora, należy dokładnie smarować jego golenie specjalnym preparatem do goleni amortyzatorów oraz czyścić po każdej jeździe. Jeżeli tylko zauważymy pogorszoną pracę widelca (amortyzatory powietrzne są minimalnie podatne na zmiany temperatury, sprężynowe sztywnieją) - widelec ugina się z dużym oporem, niechętnie wraca do neutralnej pozycji - może być to sygnał, że woda z solą dostała się do wnętrza i rozpoczęła się już korozja widelca. Jak najszybciej należy go wówczas otworzyć i dokładnie wyczyćić, wymieniając przy okazji wszystkie uszczelki. Generalnie nie polecam korzystania z bardzo dobrych widelców zimą - osobiście jeden w opisany wyżej sposób zniszczyłem. Jeszcze przed wiosną przestał się uginać. Udało się do uratować, ale nigdy nie pracował już jak nowy. Uczmy się na cudzych błędach.

rower w zimie

Nie powinniśmy również rozstawać się z błotnikami - najlepiej postarać się o pełne błotniki, zasłaniające jak największą część kół - ograniczymy chlapanie wody np. na buty. Porządne oświetlenie przód i tył to sprawa nie podlegająca dyskusji.

Rower mamy już gotowy, a co z rowerzystą ? Tu sprawa jest bardziej skomplikowana. Każdy inaczej odczuwa zimno, dlatego tak często jesienią widzi się kontast w postaci jadących obok siebie rowerzystów w krótkich spodenkach i koszulce oraz opatulonego w rękawiczki, opaski i ciepłe bluzy. Najważniejsze, by do jazdy w niskich temperaturach nie ubierać się jak na zimowy spacer - przez kilka pierwszych minut jazdy może być nam chłodno, szybko jednakże ciało zacznie wydzielać ciepło i robi się przyjemnie.

KOSZULKA ROWEROWA KTM FACTORY CHARACTER CZARNY

KOSZULKA ROWEROWA KTM FACTORY CHARACTER CZARNY

308 PLN 199 PLN
SPODENKI ROWEROWE KTM FACTORY LINE BIB SHORT CZARNY|POMARAŃCZOWY

SPODENKI ROWEROWE KTM FACTORY LINE BIB SHORT CZARNY|POMARAŃCZOWY

299 PLN 189 PLN
BOKSERKI ODLO SUW PERFORMANCE LIGHT CZARNY

BOKSERKI ODLO SUW PERFORMANCE LIGHT CZARNY

129 PLN 79 PLN
KURTKA ROWEROWA MĘSKA ALE SHARP NIEBIESKI|GRANATOWY

KURTKA ROWEROWA MĘSKA ALE SHARP NIEBIESKI|GRANATOWY

629 PLN 569 PLN
LONGSLEEVE ROWEROWY MĘSKI ROCDAY STAGE CZARNY|SZARY

LONGSLEEVE ROWEROWY MĘSKI ROCDAY STAGE CZARNY|SZARY

259 PLN 189 PLN
KOSZULKA ROWEROWA SILVINI PELORI CZERWONY

KOSZULKA ROWEROWA SILVINI PELORI CZERWONY

169 PLN 109 PLN
SPODENKI ROWEROWE BONTRAGER RHYTHM  CZARNY

SPODENKI ROWEROWE BONTRAGER RHYTHM CZARNY

399 PLN 199 PLN
KAPELUSZ REIMA KILPIKONNA TURKUSOWY

KAPELUSZ REIMA KILPIKONNA TURKUSOWY

79 PLN 55 PLN
KOSZULKA ROWEROWA MĘSKA ALE CROSS CZERWONY

KOSZULKA ROWEROWA MĘSKA ALE CROSS CZERWONY

359 PLN 229 PLN
CHUSTA BUFF  ORIGINAL US MITSY WOODS BROWN  BRĄZOWY

CHUSTA BUFF ORIGINAL US MITSY WOODS BROWN BRĄZOWY

79 PLN
CZAPKA Z DASZKIEM BUFF TRUCKER CAP HOWEY BLACK CZARNY

CZAPKA Z DASZKIEM BUFF TRUCKER CAP HOWEY BLACK CZARNY

145 PLN 89 PLN
KOSZULKA ROWEROWA DZIECIĘCA SILVINI SCRIVIA RÓŻOWY|TURKUSOWY

KOSZULKA ROWEROWA DZIECIĘCA SILVINI SCRIVIA RÓŻOWY|TURKUSOWY

139.99 PLN 99 PLN

Ubieramy się na przysłowiową cebulę, w kilka cieńszych wartw, aby łatwo można było zdjąć jedną czy dwie, regulując w ten sposób temperaturę. Bidony termiczne, latem trzymające chłód, zimą ciepło płynów, mogą posłużyć do przewożenia ciepłej herbaty, która ratuje czasem z temperaturowych opresji. Chrońmy szczególnie palce u rąk i nóg, jako najbardziej narazone na admrożenia. Warto rozejrzeć się za ciepłymi butami SPD, albo chociaż ocieplaczami nakładanymi na letnie buty. Sporo rowerzystów na czas zimy reygnuje z SPD, wkręca zwykłe pedały i jeździ w "cywilnych", ciepłych butach, które są znacznie tańsze od profesjonalnych zimowych butów rowerowych. Zimowy strój powinien mieć sporo elementów odblaskowych - bezpieczeństwa nigdy za wiele.

ubranie na rower

Stosując się do powyższych zaleceń powinniście w miarę spokojnie przetrwać zimowe rowerowanie. Ostatnie lata to raczej łagodne zimy, przyjazne rowerzystom, a krótka, 2-3 tygodniowa przerwa na największe mrozy dobrze wszystkim zrobi. Regularnie czyszcząc i pielęgnując rower użytkowany zimą ograniczacie do minimum szansę awarii, a z tego miejsca już krótka droga do wyczekiwanej wiosny!

Ocena

5.0 (głosów: 1)

Podziel się

Przeczytaj także

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij