Zimowa jazda rowerem
Poradnik 22.10.2014 zaktualizowano 31.12.2020

Zimowa jazda rowerem

Czas czytania: 5 minut
Liczba wyświetleń: 2132

Obecne warunki atmosferyczne nie pozwalają zapomnieć, że nadejście prawdziwej zimy to już kwestia tygodni, a nie miesięcy.

Znaczna część rowerzystów odstawiła już swoje maszyny do piwnic, czy do ciepłeg kącika w pokoju. Z roku na rok rośnie jednakże grupa zapaleńców, dla których nie istnieje pojęcie "sezon rowerowy". Dziś tej właśnie grupie podpowiemy, jak przygotować siebie i sprzęt do zimowego pedałowania.
 

Jazda zimą to przede wszystkim stawienie czoła niskim temperaturom oraz wilgoci - w postaci deszczu lub śniegu. Bardzo mroźne zimy, tak lubiane przez rowerzystów (w styczniu może być słonecznie i sucho, co daje przyjemne wrażenie mimo sporego minusa na termometrze) rzadziej ostatnio występują, a jeżeli już są - trwają raczej krótko. Pozostałe dni to często jazda w mokrych warunkach, przy temperaturze w okolicy 0 - 5 stopni. Takie warunki wymagają specjalnego przygotowania sprzętu, ale także specjalistycznego ubioru.

Jeżeli chodzi o sam rower, najlepszym wyjściem jest złożenie na zimę drugiego roweru, nazywanego po prostu zimówką - stalowa rama, sztywny widelec, hamulce v-brake, cantilever lub mechaniczne tarcze, mocne koła i grube opony. Konstrukcja jak najprostsza, zapewniająca możliwość przedostania się z punktu A do punktu B. Nie każdy ma jednak możliwość przechowywania dwóch rowerów - skupmy się na adaptacji roweru podstawowego, a temat zimówek zostawmy na później.

DZWONEK ROWEROWY XLC DD-M25 YELLOW ŻÓŁTY|BIAŁY

DZWONEK ROWEROWY XLC DD-M25 YELLOW ŻÓŁTY|BIAŁY

26 PLN
BŁOTNIK TYLNY XLC MG 07 CZARNY

BŁOTNIK TYLNY XLC MG 07 CZARNY

59 PLN
GRZYBEK ROZPOROWY XLC AP-C01 23-24MM CZARNY

GRZYBEK ROZPOROWY XLC AP-C01 23-24MM CZARNY

100 PLN
KOSZYK NA BIDON ROWEROWY KELLYS PATRIOT CZARNY

KOSZYK NA BIDON ROWEROWY KELLYS PATRIOT CZARNY

39 PLN
MAGNETYCZNE MOCOWANIE BIDONU FIDLOCK UNI CZARNY

MAGNETYCZNE MOCOWANIE BIDONU FIDLOCK UNI CZARNY

99 PLN
LAMPKA ROWEROWA TYLNA KNOG POP R SZARY

LAMPKA ROWEROWA TYLNA KNOG POP R SZARY

59 PLN
LICZNIK ROWEROWY SIGMA  BC 9.16  CZARNY

LICZNIK ROWEROWY SIGMA BC 9.16 CZARNY

129 PLN
DZWONEK ROWEROWY XLC CHESIRE CAT RÓŻOWY

DZWONEK ROWEROWY XLC CHESIRE CAT RÓŻOWY

39 PLN
LAMPKA ROWEROWA PRZEDNIA BONTRAGER  ION 350 R  CZARNY

LAMPKA ROWEROWA PRZEDNIA BONTRAGER ION 350 R CZARNY

299 PLN
PODKŁADKA DYSTANSOWA XLC HE-T01 10MM 1" CZARNY

PODKŁADKA DYSTANSOWA XLC HE-T01 10MM 1" CZARNY

10 PLN
ZAPIĘCIE ROWEROWE BONTRAGER U-LOCK ULTIMATE CZARNY

ZAPIĘCIE ROWEROWE BONTRAGER U-LOCK ULTIMATE CZARNY

599 PLN
ZAPIĘCIE ROWEROWE AXA  TOUCAN 80|4  POMARAŃCZOWY

ZAPIĘCIE ROWEROWE AXA TOUCAN 80|4 POMARAŃCZOWY

319 PLN

Jeżeli nasz rower ma służyć do codziennej jazdy po każdej nawierzchni, bez względu na pogodę, należy przede wszystkim zmienić rodzaj smaru do łańcucha. Od października do marca łańcuch smarujemy olejem o znacznie większej gęstości - odpornym na wypłukiwanie przez wodę. Tego rodzaju smar przyciąga niestety wiele zabrudzeń, skrywając napęd pod czarną, tłustą powłoką, ale w zamian zapewni odpowiednie smarowanie podczas jazdy w deszczu czy głębokim błocie. Letni, rzadki smar szybko zniknie, kiedy na swojej drodze napotykać będziemy co chwila kałuże. Napęd należy oczywiście czyścić znacznie częściej niż latem - jak wpomniałem, przlepia się do niego wiele brudu, który należy regularnie usuwać.

Kropla smaru wpuszczona do wnętrza wszystkich pancerzy również ułatwi zimową jazdę. W ujemnych temperaturach wszystkie mechanizmy zaczynają pracować z większym oporem, co wyraźnie czuć w przypadku przerzutek czy hamulców sterowanych za pomocą linek w pancerzach. Jeżeli kropla smaru nie pomoże, konieczna będzie wymiany pancerzy, być może także linek - sfatygowana po sezonie linka mogła rozszczepić się wewnątrz pancerza, paraliżując pracę całego zespołu.

rower zimą

Warto także przyjrzeć się oponom. Jeżeli w sezonie letnim użytkujemy bardzo lekkie, wyczynowe modele, być może na zimę przesiąść się na coś mocniejszego. Przede wszystkim przyda się wyraźny bieżnik, zapewniający dobrą przyczepność, druga korzyść to większa wytrzymałość opony na uszkodzenia - jesienią i zimą mamy na drogach wiele więcej śmieci, kamyczków, gałęzi, często przykrytych liścmi lub śniegiem, które mogą okazać się niszczycielskie dla leciutkich, wyscigowych opon. Uchronimy je także przed szkodliwym działaniem soli, co pozwoli cieszyć się ich pełną wydajnością wiosną i latem.

opony rowerowe

Najbardziej wrażliwym na szkodliwe działanie soli i innej drogowej chemii elementem roweru jest zdecydowanie amortyzator, zwłaszcza te z wyższej półki cenowej. Na zimę najlpiej zastąpić go sztywnym widelcem, lub najtańszym amortyzowanym, chociaż te w niskich temperaturach zachowują się jak sztywne, a ważą nieprzyzwoicie dużo. W najgorszy wypadku tani amortyzator będzie do wyrzucenia na wiosnę, ale wówczas stracimy 200 zł, a nie 2000 zł, czyli wartość powietrznego amortyzatora dobrej klasy. Jeżeli decydujemy się na korzystanie z drogiego amortyzatora, należy dokładnie smarować jego golenie specjalnym preparatem do goleni amortyzatorów oraz czyścić po każdej jeździe. Jeżeli tylko zauważymy pogorszoną pracę widelca (amortyzatory powietrzne są minimalnie podatne na zmiany temperatury, sprężynowe sztywnieją) - widelec ugina się z dużym oporem, niechętnie wraca do neutralnej pozycji - może być to sygnał, że woda z solą dostała się do wnętrza i rozpoczęła się już korozja widelca. Jak najszybciej należy go wówczas otworzyć i dokładnie wyczyćić, wymieniając przy okazji wszystkie uszczelki. Generalnie nie polecam korzystania z bardzo dobrych widelców zimą - osobiście jeden w opisany wyżej sposób zniszczyłem. Jeszcze przed wiosną przestał się uginać. Udało się do uratować, ale nigdy nie pracował już jak nowy. Uczmy się na cudzych błędach.

rower w zimie

Nie powinniśmy również rozstawać się z błotnikami - najlepiej postarać się o pełne błotniki, zasłaniające jak największą część kół - ograniczymy chlapanie wody np. na buty. Porządne oświetlenie przód i tył to sprawa nie podlegająca dyskusji.

Rower mamy już gotowy, a co z rowerzystą ? Tu sprawa jest bardziej skomplikowana. Każdy inaczej odczuwa zimno, dlatego tak często jesienią widzi się kontast w postaci jadących obok siebie rowerzystów w krótkich spodenkach i koszulce oraz opatulonego w rękawiczki, opaski i ciepłe bluzy. Najważniejsze, by do jazdy w niskich temperaturach nie ubierać się jak na zimowy spacer - przez kilka pierwszych minut jazdy może być nam chłodno, szybko jednakże ciało zacznie wydzielać ciepło i robi się przyjemnie.

SPODENKI ROWEROWE SILVINI DELLO NIEBIESKI

SPODENKI ROWEROWE SILVINI DELLO NIEBIESKI

299 PLN
RĘKAWICZKI ROWEROWE GIRO RIV'ETTE GRANATOWY|CZARNY

RĘKAWICZKI ROWEROWE GIRO RIV'ETTE GRANATOWY|CZARNY

142 PLN
BUTY ROWEROWE BONTRAGER STARVOS CZARNY

BUTY ROWEROWE BONTRAGER STARVOS CZARNY

399 PLN 299 PLN
KOSZULKA ROWEROWA ALE JERSEY BLEND BIAŁY|CZERWONY|CZARNY

KOSZULKA ROWEROWA ALE JERSEY BLEND BIAŁY|CZERWONY|CZARNY

349 PLN
SPODENKI ROWEROWE KTM FACTORY CHARACTER WITH INNER PANT CZARNY

SPODENKI ROWEROWE KTM FACTORY CHARACTER WITH INNER PANT CZARNY

440 PLN 299 PLN
KOSZULKA ROWEROWA ODLO SCOTT SRAM RACING PRO CZARNY

KOSZULKA ROWEROWA ODLO SCOTT SRAM RACING PRO CZARNY

519 PLN 335 PLN
RĘKAWICZKI ROWEROWE SCOTT ESSENTIAL GEL SF CZARNY

RĘKAWICZKI ROWEROWE SCOTT ESSENTIAL GEL SF CZARNY

119 PLN
BUTY ROWEROWE GIRO RUMBLE VR CZERWONY

BUTY ROWEROWE GIRO RUMBLE VR CZERWONY

469 PLN 349 PLN
SKARPETKI ROCDAY TIMBER SZARY|BRĄZOWY

SKARPETKI ROCDAY TIMBER SZARY|BRĄZOWY

45.90 PLN
CZAPKA ROWEROWA CRAFT GRAN FONDO CAP CZARNY|POMARAŃCZOWY|BIAŁY

CZAPKA ROWEROWA CRAFT GRAN FONDO CAP CZARNY|POMARAŃCZOWY|BIAŁY

69 PLN 35 PLN
SKARPETY CRAFT COOL SHAFTLESS 2-PACK  RÓŻOWY

SKARPETY CRAFT COOL SHAFTLESS 2-PACK RÓŻOWY

59 PLN 35 PLN
CZAPKA Z DASZKIEM BUFF RUN CAP NATRON GREY CZARNY|SZARY

CZAPKA Z DASZKIEM BUFF RUN CAP NATRON GREY CZARNY|SZARY

99 PLN

Ubieramy się na przysłowiową cebulę, w kilka cieńszych wartw, aby łatwo można było zdjąć jedną czy dwie, regulując w ten sposób temperaturę. Bidony termiczne, latem trzymające chłód, zimą ciepło płynów, mogą posłużyć do przewożenia ciepłej herbaty, która ratuje czasem z temperaturowych opresji. Chrońmy szczególnie palce u rąk i nóg, jako najbardziej narazone na admrożenia. Warto rozejrzeć się za ciepłymi butami SPD, albo chociaż ocieplaczami nakładanymi na letnie buty. Sporo rowerzystów na czas zimy reygnuje z SPD, wkręca zwykłe pedały i jeździ w "cywilnych", ciepłych butach, które są znacznie tańsze od profesjonalnych zimowych butów rowerowych. Zimowy strój powinien mieć sporo elementów odblaskowych - bezpieczeństwa nigdy za wiele.

ubranie na rower

Stosując się do powyższych zaleceń powinniście w miarę spokojnie przetrwać zimowe rowerowanie. Ostatnie lata to raczej łagodne zimy, przyjazne rowerzystom, a krótka, 2-3 tygodniowa przerwa na największe mrozy dobrze wszystkim zrobi. Regularnie czyszcząc i pielęgnując rower użytkowany zimą ograniczacie do minimum szansę awarii, a z tego miejsca już krótka droga do wyczekiwanej wiosny!

Ocena

5.0 (głosów: 1)

Podziel się

Przeczytaj także

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij