Bikesalon - Błotniki rowerowe - porady, informacje - Dobierzemy idealny rower dla Ciebie

"JAK DOBRAĆ BŁOTNIK ROWEROWY?" - PORADNIK

Zapraszamy do przeczytania naszego poradnika na temat doboru blotników rowerowych, dzięki któremu zdobędziesz niezbędną wiedzę i ciekawe informacje. Jednocześnie polecamy nasze bezpłatne doradztwo - wystarczy wypełnić krótką, niezobowiązująca ankietę, a my przygotujemy dla Ciebie indywidualną ofertę. 
Aby przejść do Ankiety, kliknij w obrazek powyżej.

 

Wybór błotnika rowerowego wydaje się być z pozoru prostym zadaniem. Sprzęt ten nie jest z założenia skomplikowany – ma ochronić zarówno nas jak i rower przez zachlapaniem przez wodę i błoto, wystrzeliwane w naszym kierunku spod obracających się kół. Obecna oferta błotników jest jednak na tyle szeroka, że warto dokładniej przyjrzeć się kilku produktom i wybrać ten, który nie tylko dobrze nas ochroni, ale będzie także dobrze dopasowany do samego roweru.
 

Na co warto zwrócić uwagę, wybierając błotnik rowerowy?


Wybierając błotniki, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na ich sposób montażu oraz czy posiadana przez nas rama posiada specjalne, przystosowane do instalacji błotników otwory. Determinuje to nasz wybór. Jednak nawet w przypadku, gdy rower teoretycznie nie jest przystosowany do montażu błotników, możemy wybrnąć z tej sytuacji, wybierając błotniki montowane w miejscach teoretycznie do tego nie przystosowanych, o czym niżej. Należy także zwrócić uwagę na szerokość i długość błotników – parametry te muszą być dostosowane do szerokości i wielkości koła – zbyt wąskie lub zbyt krótkie błotniki nie będą nas chronić przed wodą i błotem wystarczająco skutecznie. Nie bez znaczenia jest też materiał, z którego wykonany jest błotnik. Tańsze plastiki nie są wystarczająco elastyczne – błotnik taki łatwo będzie uszkodzić np. podczas niegroźnego upadku lub zahaczenia o błotnik nogą, przy zsiadaniu z roweru. Błotniki aluminiowe mają swoje zalety – konstrukcja jest sztywna, dzięki czemu nie będzie przemieszczać się podczas jazdy. Minusem jest ich podatność na zadrapania i wygięcia we wspomnianych wyżej przypadkach upadku lub zawadzenia nogą. Najistotniejszym parametrem w wyborze błotnika jest jednak sposób jego mocowania. I wlasnie temu zagadnieniu poświęcimy nieco miejsca.
 

Sposoby mocowania błotnika
 

Na wstępie musimy przyjrzeć się ramie i widelcowi w naszym rowerze, by stwierdzić który patent mocowania błotnika pasuje do naszego roweru.
 

1. Rowery z gwintowanymi otworami 
 

Większość ram rowerowych, w tym górskich, posiada specyficzne, często gwintowane otwory, umożliwiające przykręcenie błotnika. Z przodu otwór ten mieści się w tzw. podkowie, czyli elemencie amortyzatora, który odpowiada za usztywnienie całej konstrukcji. W tylnej części roweru montaż błotnika umożliwia otwór zlokalizowany w okolicy zejścia się górnych rur tylnych widełek, także na elemencie usztywniającym całą konstrukcję tej części roweru. Do tego rodzaju mocowań pasują błotniki, które przymocowane są do roweru za pomocą blaszek z otworem, przez które przekładamy śrubę, wkręcaną następnie w otwory w ramie i widelcu. Przykładem mogą być błotniki Kellys Fuse. 


Bikesalon - Błotniki rowerowe - porady, informacje - blotniki Kelly Fuse

W przypadku tego modelu błotnik tylny jest dodatkowo podczepiany do rury podsiodłowej w okolicy przedniej przerzutki, za pomocą elastycznej klamry, obejmującej rurę. Rozwiązanie takie należy do najtańszych i stosunkowo bezawaryjnych, aczkolwiek mocowane w ten sposób błotniki nie mogą być dużych rozmiarów, ze względu na konieczność zachowania sztywności całej konstrukcji. Nie będą to więc produkty w 100% chroniące nas przez zachlapaniem.

 

2. Rowery z przednim amortyzatorem
 

Drugi bardzo popularny sposób montażu błotników reprezentuje produkt Topeak Defender.

Bikesalon - Błotniki rowerowe - porady, informacje - blotniki Topeak Defender

Błotniki tego typu pasują niemal do każdego roweru z amortyzatorem przednim. Błotnik przedni montujemy w rurze sterowej od dołu, niezależnie od jej średnicy, za pomocą wkładu rozpierającego się wewnątrz rury. Błotnik tylny zaś mocowany jest bezpośrednio do sztycy, także bez względu na jej średnicę. Zasłania tylną część koła, chroniąc przed zachlapaniem nasze plecy. Widoczny na zdjęciu model marki Topeak jest dość szeroki, dzięki czemu wyłapuje znaczną część wody i błota wydostających się spod kół.

 

3. Rowery miejskie
 

Do rowerów miejskich pasują także błotniki mocowane do wspomnianych powyżej otworów w ramie roweru, oraz dodatkowo do otworów w widelcu i tylnych widełkach, za pomocą specjalnych drutów, nadających sztywność całej konstrukcji:

 

błotniki z drutami do roweru miejskiego
 

Otwory montażowe w przednim widelcu do tego typu błotników, widoczne są na poniższym zdjęciu, znajdują się tuż przy miejscu, w którym zaciska się oś koła:
 

Bikesalon - Błotniki rowerowe - porady, informacje - otwory do blotnikow
 

Jak widać wybór błotnika nie jest sprawą oczywistą - nie każdy będzie pasowal do każdego roweru, nie każdy do każdego koła. Jednak w przypadku wątpliwości warto skonsultować się ze specjalistą w sklepie rowerowym, ktory z pewnoscią pomoże dobrać odpowiedni model.
 

Twoja ocena
Ocena: 0.0 (głosów: 0)
˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij