Haibike

Haibike

Haibike to marka z pewnością znacznie mniej popularna, niż Trek czy KTM, jednak równie godna zaufania, tworząca wyspecjalizowane jednoślady wyposażone w wysokiej jakości komponenty. Wspomniana firma jest na rynku znacznie krócej, dodatkowo produkuje tylko sportowe rowery, nie ma w swojej ofercie żadnych modeli miejskich, czy dziecięcych, co sprawia, że z pewnością mniej użytkowników ścieżek rowerowych spotkało się z tą nazwą. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się bliżej historii marki Haibike, oraz temu, co wyróżnia ją pośród innych producentów.

Przedsiębiorstwo zostało założone w 1995 roku przez Susanne i Felixa Puello. Susanne jest prawnuczką Engelberta Wienera, założyciela Winora Group, w której obecnie obejmuje stanowisko dyrektora zarządzającego. Pierwsze sportowe rowery były sygnowane logo Winora, szybko jednak ta kategoria została odłamem grupy i otrzymała własną nazwę Haibike. Następne lata stały dla całej Winora Group pod kątem nieustannego rozwoju – oferta była nieustannie poszerzana, a jednoślady były dopracowywane i wyposażane w najnowsze rozwiązania technologiczne.

Lata ciężkiej pracy i wprowadzania innowacji zaowocowały pierwszym, bardzo dużym sukcesem w roku 2010. Wtedy to, na targach Eurobike, Haibike zdecydował się zaprezentować pierwszy elektryczny rower górski, model eQ XDURO. Jednoślad spotkał się z niezwykle pozytywną reakcją, gdyż dotychczas żaden inny producent nie był w stanie przedstawić dwukołowca z napędem elektrycznym, który naprawdę nadawałby się na ciężkie, górskie tereny. Cechy oraz rozwiązania zastosowane w modelu eQ XDURO po premierze były niejednokrotnie kopiowane przez innych producentów, co wskazuje na pomysłowość tej konstukcji. Haibike w tym czasie oferował asortyment składający się z modelu w pełni amortyzowanego, hardtaila, trekkingowego oraz crossowego, wszystkie z napędem elektrycznym, zdobyły tak wielkie zainteresowanie, że rozeszły się błyskawicznie. Ten moment zaważył na dalszym rozwoju firmy, pokazując na czym należy się skupić.

Rok 2010 przyniósł marce nie tylko nagrodę za ciężką pracę, ale także nową technologię produkcji ram. Było to odlewanie grawitacyjne, pierwotnie używane w motocyklach. Stosowanie takiej metody pozwoliło na produkcję bardziej złożonych elementów, które gwarantowały stabilność i precyzję przy niskiej wadze. Technologia odlewania grawitacyjnego znajduje zastosowanie głównie w budowie zawieszenia silnika, które jest głównym elementem ramy, łączącym w sobie wiele różnych funkcji. Metoda wkrótce zdobyła znacznie większą popularność i zaczęła być stosowana również przez konkurencję.

Haibike dalej rozwijał swoje jednoślady, co w roku 2011 zaowocowało zdobyciem pierwszej nagrody iF Design-Award za model XDURO RX. Marka poszerzyła swój asortyment do 11 dwukołowców, tworząc je w różnych wariantach. W ofercie pojawił się również rower odpowiadający na dwa w tym czasie najbardziej popularne trendy – model eQ XDURO 29 z napędem elektrycznym, postawiony na dużych, 29-calowych kołach. Haibike zdecydował, by na targach Eurobike 2011 zaprezentować studyjny model rozwijający prędkość do 45 km/h – XDURO Race. Ten zachęcił twórców wynikami przeprowadzonych testów oraz bardzo pozytywnym odbiorem przez specjalistyczne kręgi, przez co padła decyzja o rozpoczęciu seryjnej produkcji wyścigowych rowerów elektrycznych. Zrodziła się z tego nowa kategoria, nazwana później Fast Road.

W 2012 roku Haibike wykazał niezawodność swoich produktów i zdobył wiele odznaczeń. Stało się tak między innymi dzięki wybitnej niemieckiej kolarce górskiej, Sabine Spitz. Grupa Haibike ProTeam, do której należała wspomniana rowerzystka, przez długi czas mieściła się w gronie trzech najlepszych zespołów według Międzynarodowej Unii Kolarskiej. Już w tym samym roku, mimo upadku na stromym odcinku trasy, Sabine Spitz jadąc na jednośladzie Haibike uzyskała srebrny medal na olimpiadzie w Londynie.

W tym czasie odbyła się również wyprawa, podczas której Maximilian Semsch zdecydował się okrążyć kontynent australijski na swoim rowerze trekkingowym XDURO. Pierwsza i zarazem najdłuższa podróż dokonana na nowoczesnym rowerze elektrycznym mierzyła 16047 km, a wykorzystany jednoślad pomimo ekstremalnych warunków oraz stałego wożenia 30 kg bagażu wyszedł z wyprawy z zaledwie dwiema pękniętymi szprychami. W roku 2012 producent dokonał kolejnych pozytywnych zmian w swoim asortymencie, który rozrósł się już do 17 modeli. Wprowadzony został pierwszy elektryczny jednoślad all mountain o skoku 150 mm, a także szybki rower z napędem elektrycznym, XDURO Trekking S osiągający prędkość 45 km/h.

Marka Haibike pojawiła się na targach Eurobike w 2013 roku z całkowicie przeprojektowanym asortymentem, liczącym już 37 modeli skupiających się na dziale ePerformance. XDURO zostały wyniesione na zupełnie nowy poziom dzięki aluminiowej platformie i nowoczesnemu napędowi. Haibike przedstawił swoje rowery z najważniejszymi elementami designu cechującymi obecnie produkty firmy – płytą SkidPlate, ukośnym kanałem amortyzatora, oraz podwójnie złamaną rurą górną. Wspomniana wyżej płyta SkidPlate to element mały, lecz niesamowicie ważny, chroniący silnik przed zadrapaniami i uderzeniami. Najnowsze geometrie rowerów polegały na mocowaniu motoru pod ramą, nie jak dotychczas wewnątrz jej, przez co silnik był bardziej narażony i potrzebował osłony. Z czasem, płyta SkidPlate zaczęła być stosowana przez większą rzeszę producentów i stała się charakterystycznym elementem cechującym rowery elektryczne.

Kolejny wprowadzony do oferty Haibike model – XDURO Nduro – był propozycją, która zmieniła rynek, dzięki zastosowaniu skoku 180 mm.

W czasie ewolucji rowerów górskich, marka nie zaniedbała innych dziedzin swojego asortymentu i przedstawiła szybkie modele szosowe, które przeniosły wszystkie zalety z grupy XDURO na ulice. W 2013 roku zaprezentowane zostały modele: XDURO Race – będący pierwszy elektrycznym rowerem wyścigowym – a także Superrace – flatbar dla miłośników prędkości.

Kolejne innowacje i doskonałe modele ujrzały światło dzienne już w roku 2014 – Haibike nie osiadł na laurach i stale rozwijał stosowane technologie oraz maksymalnie wykorzystywał swoje możliwości. Wprowadzona została nowa linia, bliźniacza do dotychczasowego XDURO – SDURO. Nowa seria cechowała się unikalnym, montowanym w tym czasie jedynie w pojazdach Haibike, napędem Yamaha, zapewniającym niezawodność, doskonałe właściwości jezdne oraz rozsądną cenę. Zaprezentowany model z nowej linii, SDURO HardNine SL stał się takim hitem, że mianowano go najważniejszym rowerem elektrycznym na niemieckim rynku. Sukces serii SDURO sprawił, że Yamaha dołączyła do Boscha w czołówce producentów napędów do elektrycznych jednośladów.

Haibike nie stronił od nowoczesnych rozwiązań, co wkrótce zaowocowało dwoma modelami SDURO z pierwszym na świecie elektronicznym sterowaniem tylnym zawieszeniem zamontowanym w rowerze elektrycznym. Drzwi do świata elektronicznych systemów wspomagania zostały otwarte z wielkim hukiem.

Podczas targów Eurobike w 2014 roku Haibike pokazywał kolejne innowacje. Niespotykanym dotąd rozwiązaniem był między innymi model górski, oparty na karbonowej ramie, wyposażony w pełne zawieszenie oraz centralnie montowany silnik. Determinacja marki w tworzeniu doskonale wyglądających, funkcjonalnych i wspaniałych rowerów zaowocowała wyjątkowym odznaczeniem – podczas jednej edycji międzynarodowej nagrody iF Design Award Haibike otrzymał aż pięć nagród, w czym trzy za modele ePerformance. Również w roku 2014 model XDURO FS zdobył tytuł „eBike Of The Year”, wręczony przez samego Gary’ego Fishera, twórcę pierwszego roweru górskiego.

W tym roku wprowadzony również został nowy, znany do tej pory, design rowerów elektrycznych. Silniki zostały zmniejszone o 38%, a całość zintegrowana tak, by praktycznie nie różnić się od klasycznych jednośladów, tworzyć spójną, czystą całość i niewiele odstawać od ramy.

2015 rok przyniósł niezwykle owocną współpracę z Guido Tschugg, jednym z najbardziej znanych niemieckich kolarzy górskich. Jego przesiadka na elektryczny rower górski pozwoliła na całkowitą zmianę sposobu patrzenia na dział ePerformance.

Haibike postanowił podnieść poprzeczkę jeszcze wyżej, kontynuując linię jednośladów o długim skoku. Przedstawiony został najnowszy model, XDURO Dwnhll PRO, będący przykładem potężnego roweru zjazdowego, z mocnym napędem, który pozwalał na dokonywanie rzeczy dotąd niemożliwych. Jednoślad odniósł natychmiastowy sukces, otwierając przed użytkownikami nieznane dotąd możliwości zastosowań.

W 2016 ustanowiony podczas wyprawy „Around-Oz” rekord dystansu został pobity przez australijskie małżeństwo, Gary i Rachel Corbett. Para ta zdecydowała się postawić rodzinę przed faktem dokonanym, sprzedać dom, rzucić pracę i wyruszyć w podróż do Europy. Dzięki rosnącemu zamiłowaniu do rowerów elektrycznych para kontynuowała podróż przebywając wiele kilometrów. Przypadkowe spotkanie sprawiło, że firma Haibike dołączyła małżeństwo do grona herosów marki – Haibike Heroes – ponieważ w pełni zasłużyli na ten tytuł. W tym czasie do kolarzy Haibike dołącza Andi Wittmann, jeden z najlepszych na świecie zawodników dirtowych, który uległ poważnemu wypadkowi. Wyśmiewany dotychczas przez niego rower elektryczny otworzył przed nim nowy świat i pozwolił wrócić na trasę.

Wprowadzona w 2016 roku technologia eConnect pozwoliła na połączenie elektrycznego roweru górskiego z siecią. Dzięki niej jednoślady zostały wyposażone w wiele funkcji bazujących na sygnale GPS, między innymi określenie lokalizacji roweru, zabezpieczenie przed kradzieżą, czy zapisywanie danych przebytych tras. Zastosowanie takiego rozwiązania sprawiło, że Haibike stał się prekursorem w dziedzinie inteligentnych rowerów ePerformance.

Kolejną innowacją, wprowadzoną pod kątem ujednolicenia designu była integracja wyświetlacza z mostkiem. Producent zdecydował się na samodzielne zaprojektowanie własnego typu wspornika kierownicy wyposażonego w dopasowany pod względem kształtu wyświetlacz. Sprawia to, że ekran jest doskonale dopasowany wizualnie do reszty konstrukcji, a dodatkowo lepiej zabezpieczony przed uszkodzeniami.

W momencie, w którym design rowerów elektrycznych był już niesamowicie czysty, spójny i wyjątkowo ładny, Haibike zdecydował się postawić kropkę nad i. Wprowadzony został Modular Rail System (MRS) umożliwiający szybki i łatwy montaż różnego rodzaju akcesoriów do ramy. Zintegrowana w górnej części podpory szyna daje możliwość mocowania torby, czy bidonu w dowolnej pozycji. Kolejną innowacją były akumulatory InTube (IBC) - jeszcze lepiej zintegrowane z ramą, estetyczne i funkcjonalne.

W 2018 roku do grona kolarzy Haibike dołączył Sam Pilgrim, brytyjski profesjonalista freeride. Specjalnie dla niego został stworzony model Jump Bike, który wraz z rowerzystą stanie na starcie kilku zawodów FMB World Tour. Na jego platformach społecznościowych z pewnością przekonamy się, jak wiele można dokonać z rowerem Haibike.

Historia marki pokazuje nam, jak wiele dla niej znaczą najnowsze rozwiązania i technologie. Haibike bez wątpienia wprowadził wiele innowacji i możemy być pewni, że z czasem pokaże nam kolejne, warte uwagi propozycje. Jeśli uwielbiasz sportową jazdę – niezależnie, czy planujesz wybrać się w podróż dookoła świata, czy skakać po pobliskich górach – maszyna tego producenta to doskonały wybór!

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij