Jak działają rowery elektryczne?

Jak działają rowery elektryczne?

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów rowerów, wśród nich są dobrze wszystkim znane typy, takie jak rowery górskie, rowery szosowe, crossowe czy trekkingowe. Osoby, które preferują wysiłek fizyczny w domu, mogą wybrać rower stacjonarny, a dla tych, którzy cenią sobie wygodę i czas powstały nowoczesne rowery elektryczne.

Ten typ jednośladów pojawił się na rynku kilka lat temu. Od tego czasu jego popularność stale rośnie. Dzieje się tak głównie dlatego, że e-bike to komfortowy sposób na poruszanie się po dowolnej nawierzchni, który wymaga znacznie mniejszego wysiłku niż klasyczne modele rowerów. Dodatkowo pozwalają na znacznie szybsze przemieszczanie się po różnych częściach miasta. Rowery elektryczne, znane również pod nazwą e-bike, cieszą się w Polsce coraz większym zainteresowaniem, chociaż nadal wiele osób nie ma pojęcia o ich istnieniu. Najważniejsze informacje o tym, czym są i jak działają rowery elektryczne znajdziesz w poniższym tekście.

Czym różni się rower elektryczny od zwykłego?


Wizualnie rower elektryczny wygląda niemal identycznie jak klasyczny. Posiada ramę, siodełko i kierownicę. Ma też dwa koła i pedały. Tym, co go wyróżnia na tle zwykłych jednośladów, jest specjalny kontroler, silnik elektryczny oraz akumulator. Te trzy elementy sprawiają, że jazda na rowerze elektrycznym jest łatwa i przyjemna, wymaga również znacznie mniejszego wysiłku niż przemieszczanie się na standardowym modelu.

Ponadto tego typu pojazdy posiadają niezbędne okablowanie i specjalne przewody, które umożliwiają przepływ energii. Ze względu na dodatkowe urządzenia, rowery elektryczne są znacznie cięższe od klasycznych, co stanowi ich jedyną wadę. E-bike to doskonały sposób na szybsze dotarcie do pracy i sprawne poruszanie się po zakorkowanym mieście bez konieczności wkładania w to dużego wysiłku fizycznego. Aby uruchomić silnik wystarczy zacząć pedałować. Dzięki nowoczesnym technologiom, silnik zaczyna swoją pracę w sposób bardzo płynny, co umożliwia komfortowe rozpoczęcie jazdy. Jeśli chcemy się zatrzymać lub wyłączyć wspomaganie wystarczy przestać pedałować lub skorzystać z klasycznego hamulca ręcznego. Zgodnie z normami Unii Europejskiej rowery elektryczne ze wspomaganiem mogą poruszać się maksymalnie 25 km/h po drogach publicznych. Po osiągnięciu tej prędkości wspomaganie automatycznie się wyłącza. Dotyczy to rowerów o specyfikacji Pedelec. W przypadku modeli S-Pedelec e-bike może osiągać, zgodnie z przepisami, maksymalnie do 45 km/h ze wspomaganiem, po manualnym wyłączeniu blokady przez użytkownika, występującym po znalezieniu się na odpowiedniej trasie.

Bateria — rdzeń roweru elektrycznego

E-bike jest zasilany energią elektryczną z akumulatora. Rowery elektryczne posiadają baterie litowo-jonowe. To dokładnie ten sam typ baterii, które stosowane są w nowoczesnych telefonach komórkowych oraz w laptopach. Akumulator odgrywa kluczową rolę w każdym rowerze elektrycznym. Jego żywotność oblicza się średnio od 500 do 700 ładowań. Na jednym ładowaniu można przejechać od 40 km do nawet 150 km. Zależy to od terenu, po którym jeździmy, sposobu i dynamiki jazdy oraz przede wszystkim od typu baterii. Im bardziej wydajny akumulator, tym więcej kilometrów można zrobić na jednym ładowaniu. Dlatego bardzo ważną kwestią przy wyborze roweru elektrycznego jest właśnie jego bateria. Należy zwracać uwagę na jej pojemność, czas ładowania i napięcie podczas pracy.

Obecnie w rowerach elektrycznych stosuje się bardzo różne baterie. Można wybrać takie o pojemności 8 Ah lub nawet 13,4 Ah. Wartość napięcia podczas pracy przy tego typu akumulatorach najczęściej mieści się w przedziale od 36V do 48V. Przy zakupie roweru elektrycznego warto zwrócić uwagę na te parametry, ponieważ dzięki odpowiedniemu dobraniu baterii rower elektryczny będzie mógł nam służyć przez tysiące kilometrów. Oczywiście, gdy bateria już się zużyje, należy oddać ją do specjalnego skupu urządzeń elektronicznych i zakupić nową. Umożliwi to dalsze korzystanie z roweru, bez konieczności wymiany całego sprzętu.
 

Nowoczesny silnik jako siła napędowa


Bardzo ważny w każdym rowerze elektrycznym jest też jego silnik. W przypadku jednośladów Pedelec maksymalna moc silnika, zgodna z normami Unii Europejskiej, wynosi 250 W. Jeśli chodzi o modele S-Pedelec, jest to dwa razy więcej, czyli 500 W. Silniki, które montowane są w rowerach elektrycznych są bezszczotkowe. Taki typ jest bezobsługowy i bardzo rzadko ulega awariom, dzięki czemu zapewnia wydajność i długowieczność. Silnik jest umieszczony w piaście lub centralnie i połączony z baterią oraz systemem napędu roweru za pomocą specjalnych przewodów.

Akumulatory rowerów elektrycznych posiadają często dodatkowe przekładnie, które umożliwiają bardziej precyzyjne sterowanie momentem obrotowym. Dodatkową zaletą systemu napędowego stosowanego w e-bike’ach jest oszczędność energii. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii przejechanie 100 km na tego typu rowerze wymaga zużycia prądu za około złotówkę. To sprawia, że jazda na rowerze elektrycznym jest nie tylko sposobem na szybsze dotarcie do pracy, ale także na rozpoczęcie ekologicznego i oszczędnego życia.

Sterowanie napędem elektrycznym

Silnik roweru elektrycznego uruchamia się automatycznie w momencie rozpoczęcia pedałowania. Dzięki zamontowaniu w rowerze elektrycznym specjalnego kontrolera praca silnika jest odpowiednio dawkowana. Sprawia to, że otrzymujesz tylko tyle wsparcia, ile potrzebujesz. Gdy pedałujesz szybciej silnik zwiększa swoje obroty i zapewnia większe wsparcie, natomiast gdy zaczynasz pedałować lżej silnik również zaczyna zwalniać. Za pomocą kontrolera można samodzielnie dopasować tryby pracy w urządzeniu. W rowerach elektrycznych najczęściej dostępne są trzy podstawowe tryby: Low, Medium i High. Wybierając odpowiedni program, decydujesz się na niskie, średnie lub wysokie wsparcie Twojej pracy.
 

Rowery elektryczne — wygodny i ekologiczny środek transportu


Rowery elektryczne to nowoczesny środek transportu, który zapewnia wygodne, szybkie i bardzo ekologiczne przemieszczanie się po mieście i nie tylko. Ze względu na rosnące zainteresowanie e-bike’ami na rynku dostępnych jest coraz więcej modeli trekkingowych rowerów elektrycznych, na przykład Haibike SDuro Trekking S 8.0 czy KTM Macina Tour 10 P5 oraz rowery elektryczne górskie, takie jak Haibike SDuro Fullseven LT 7.0 oraz Trek Powerfly 5 WSD. Można wybrać także spośród wielu modeli miejskich, między innymi Diamant Ubari+ i KTM Macina Classic 8 A4 DA. Zostały one specjalnie przystosowane do poruszania się po zakorkowanych ulicach metropolii.

Dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z rowerami elektrycznymi, dobrym wyborem będą nieco tańsze modele, takie jak Ecobike City L lub Diamant Ubari+, które doskonale sprawdzą się podczas jazdy w mieście. Do zadań specjalnych z kolei świetnie nadają się rowery crossowe i trekkingowe, takie jak SDuro Trekking 4.0 lub KTM Macina Cross 10 CX5.


Rowery elektryczne to doskonały sposób na uniknięcie korków oraz zadbanie o środowisko. To świetna alternatywa dla samochodu, ponieważ, w przeciwieństwie do zwykłego roweru, nie wymaga wkładania aż tak dużego wysiłku w podróż. Rowery elektryczne często polecane są również osobom starszym, a także kontuzjowanym sportowcom, którzy w wyniku urazu stracili możliwość uprawiania ukochanego sportu, ale mimo to nie chcą z niego rezygnować.

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij