Odchudzanie na rowerze - skuteczność, wybór sprzętu

Odchudzanie na rowerze - skuteczność, wybór sprzętu

Lato zbliża się wielkimi krokami i coraz więcej z nas zastanawia się, co może zrobić, by zmienić ciało, które zostało nam po zimie. Na początku przypominamy - do odchudzania należy zawsze podchodzić z głową i dużą miarą cierpliwości. Tak samo jak „ciężko zapracowaliśmy” na dodatkowe kilogramy, tak też działa to w drugą stronę.

Dzisiejszy poradnik posłuży zarówno osobom, które jedynie potrzebują ujędrnić ciało przed pełnym sezonem, jak i tym, które mają sporo do zrzucenia. Warto jednak pamiętać o tym, że efekty nie u każdego będą takie same i będą odbywały się one w różnym czasie, zależnie od dotychczasowego trybu życia, jak i innych wprowadzanych wspomagaczy.

Dlaczego warto postawić na odchudzanie na rowerze? Jest to jedna z najłatwiejszych form aktywności, znana nam praktycznie od dzieciństwa, niezwykle popularna i komfortowa. Jednoślad nie obciąży nam kolan tak, jak bieganie, odpowiednio dobrany nie ma prawa nam zrobić żadnej krzywdy, w przeciwieństwie do wykonywanych bez specjalistycznego oka trenera ćwiczeń z płyty czy internetu. Na rowerze mamy pełną dowolność wykorzystywania - możemy poruszać się nim do pracy, szkoły, na zakupy, czy po prostu pozwiedzać. Nikt nie musi sprawdzać poprawności naszej jazdy, bo dobrze wybrany do naszego celu i wyregulowany w sklepie rower sam nas zmusi do przybrania odpowiedniej pozycji. Dodatkowo, spędzamy czas na świeżym powietrzu. Gdy na dworze panuje ładna pogoda, człowiekowi aż chce się wyjść z domu - tak właśnie należy robić! Ćwiczenie w czterech ścianach to dobra alternatywa na zimę, gdy za oknem panuje plucha i szaruga.

Odpowiednia dieta

Nic nie osiągniemy, jeżeli nie zadbamy o siebie pod każdym względem. Jeżeli już jesz zdrowo i odpowiednio, to z pewnością wiesz, jak dobrze działa to na Twoje ciało. Nie można się jednak spodziewać spektakularnych efektów jazdy na rowerze pożywiając się jedynie fastfoodem czy gotowymi daniami, tak samo jak nie można oczekiwać od samej diety efektów w kwestii rzeźbienia kształtów. Dieta i ćwiczenia to dwaj nierozłączni kompani i należy sobie to uświadomić już na samym początku, by każdy z nich przynosił oczekiwane efekty.

Jak przygotować się do odchudzania na rowerze?

Na początek wystarczy jednoślad, najzwyklejsze w świecie ubrania, podstawowe akcesoria, a także centymetr krawiecki. Zawsze warto pamiętać o tym, że osiągi podczas uprawiania sportu nie muszą koniecznie od razu wyjść na naszej wadze - zauważymy jednak nieco luźniejsze spodnie i lepszą sylwetkę w lustrze. Dlatego warto bardziej stawiać na regularne pomiary i ewentualnie zdjęcia porównawcze, a wagę stawiać na ostatnim miejscu. To, co mamy na sobie podczas jazdy nie jest tak ważne - oczywiście jeżeli chcemy bardziej zadbać o swój komfort warto zainwestować w specjalne spodenki z wkładką - najważniejszy jest sprawny, odpowiednio dostosowany do naszych tras jednoślad. Nie warto sobie utrudniać zadania już na początku naszej przygody, nie będą nam potrzebne żadne liczniki, specjalistyczne ubrania czy okulary z wieloma wymiennymi szkłami. Na początek wystarczą podstawy - pojazd, certyfikowany kask, oświetlenie gdy jeździmy po zmroku i odrobina chęci - z czasem z pewnością wkręcimy się w to bardziej.

Jaki rower wybrać w tym celu?

Najczęściej, gdy chcemy się odchudzać, wybieramy doskonale znane nam trasy. Nie zapuszczamy się w odległe, trudne tereny, dlatego od razu można odrzucić kategorię rowerów górskich. Wbrew wciąż panującym mitom, nie są to jednoślady uniwersalne, ani tym bardziej wygodne, zmuszają nas do bardzo pochylonej pozycji i są przystosowane do znacznie bardziej wymagających terenów. Aby schudnąć na rowerze należy wybierać stałe trasy, o w miarę równym podłożu - w tym celu najlepiej sprawdzą się modele crossowe, na których pokonamy zarówno chodniki, jak i nieutwardzone drogi, a także miejskie, sprawdzające się na twardych podłożach. Jeżeli planujemy dłuższe wyprawy, mamy w sobie wiele samozaparcia i mieliśmy już do czynienia z odległymi odcinkami to wybieramy pojazd szosowy lub trekkingowy. Gdy jest się osobą ważącą ponad 120 kilogramów, należy zwrócić uwagę na maksymalną nośność roweru, gdyż większość jednośladów jest przystosowana do użytkowników nieco lżejszych i zarówno komponenty, jak i sama rama mogą nie wytrzymać zbyt dużego obciążenia.

Gotowi? Do startu… Start!

Gdy już wiesz co musisz przygotować przed rozpoczęciem odchudzania z rowerem, pora na praktykę. Jak już wyżej wspomnieliśmy, wybierz trasy, które nie są nachylone w żadną stronę - podczas początków najważniejsze to przystosować się do utrzymywania jednolitego tempa przez całą trasę. Długość jazdy jest już zależna od możliwości - początkowo może to być 10 kilometrów, które powinno zajmować około pół godziny. Z czasem możesz zwiększać tę długość, a także wprowadzać interwały, czyli pedałować stałym tempem i wprowadzać odcinki zwiększonego wysiłku, w których jedziesz co sił w nogach i tak długo, aż te się skończą, by powrócić do stałej prędkości. Jak w każdych innych ćwiczeniach, tak i w jeździe na rowerze najważniejsza jest regularność. Oczywiście, nie musisz jeździć codziennie, Twojemu organizmowi należy się odpoczynek, ale warto robić to kilka dni w tygodniu, stopniowo, w miarę możliwości, wprowadzając urozmaicenia i wypuszczając się w dalsze trasy. Pamiętaj, by nigdy nie robić nic wbrew swojej wydolności - nie chcesz się wykończyć, a poprawić swój wygląd - zdrowie jest najważniejsze.

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij