Oświetlenie rowerowe - dlaczego nie warto na nim oszczędzać?

Oświetlenie rowerowe - dlaczego nie warto na nim oszczędzać?

Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak ważnym elementem naszego jednośladu jest właściwe oświetlenie. Posiadanie lampek jest od nas wymagane prawnie, jednak często o tym zapominamy i nie przykładamy do tego uwagi. Wystarczy jednak jedna wycieczka rowerowa późnym wieczorem, by docenić to drobne akcesorium i przekonać się, dlaczego zapaleni kolarze inwestują w nie mnóstwo pieniędzy. W tym artykule przybliżymy temat, jakim jest oświetlenie rowerowe i podpowiemy, na co zwrócić uwagę przy jego wyborze.

Oświetlenie rowerowe przednie

Parametry lampek do roweru

Zależnie od tego, jakie trasy wybieramy, jak często i o jakich porach jeździmy - mamy różne potrzeby co do oświetlenia. Niektóre dodatki są kwestią osobistych preferencji, inne stanowią absolutne minimum jeśli chcemy widzieć i być widzianymi przez innych uczestników ruchu.

Najważniejszym parametrem, jakim cechuje się oświetlenie do roweru jest liczba lumenów. Dla osób jeżdżących jedynie w mieście wystarczy 300, jeżeli poruszamy się raczej po oświetlonych trasach za minimum przydatne w ciemniejszych punktach możemy uznać 150 lumenów. Miłośnicy wypadów poza miasto uzbroić się muszą w lampki o wartości minimum 500 lumenów, a amatorzy jazdy terenowej powinni swe poszukiwania kierować ku modelom o mocy 800 lumenów.

Dobrzy producenci obecnie projektują lampki tak, by świeciły nie tylko do przodu, ale i na boki. Warto zdecydować się na przednie oświetlenie rowerowe, które nie oświetla nam drogi punktowo, a właśnie dobrze rozprasza światło, byśmy widzieli otoczenie, a nie tylko wąski zakres znajdujący się bezpośrednio przed nami.

Większość sposobów montażu lampek również została już zunifikowana, ale polecamy sprawdzić parametry łączenia, by na pewno odpowiadało wymiarom naszego roweru. Głównie w starszych rowerach możemy spotkać się z nietypowym rozmiarem sztycy, na którą odpowiednie będzie wyłącznie silikonowe, regulowane mocowanie.

Kolejnym parametrem, na jaki warto zwrócić uwagę jest liczba trybów świecenia. Te przydają się nie tylko przy mocnych lampkach, chociaż w nich pozwalają na wykorzystywanie jedynie części dostępnej mocy, zużycie mniej baterii i lżejsze oświetlenie miejskich tras. Tryb migający doskonale sprawdzi się w dzień, opcje 50% czy 25% nie oślepią innych uczestników bardziej ruchliwych dróg. Jeżeli mamy mało mocy w lampce, a wiemy, że czeka nas jeszcze trochę kilometrów do przejechania, warto korzystać ze słabszych możliwości oświetlenia. Zawsze jednak lepiej jest widzieć słabiej, niż wcale.

Dodatki, które powinny nas zainteresować to między innymi wodoodporność i sposób ładowania. Oświetlenie rowerowe może posiadać wbudowany akumulator i być ładowane za pomocą przewodu USB, w słabszych modelach możemy spotkać się z klasycznymi bateriami „paluszkami”. Wodoodporność to cecha niemalże obowiązkowa. Nawet jeśli nie planujemy jeździć w brzydką pogodę, to ta zawsze może nas niespodziewanie złapać.

Oświetlenie rowerowe tylne

Obowiązkowe oświetlenie do roweru

Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że prawo zobowiązuje nas do posiadania chociażby najbardziej podstawowego zestawu oświetlenia. Zgodnie z nim, podczas jazdy w trudnych warunkach, tunelach oraz po zmroku nasz rower musi być wyposażony w przednie światło barwy białej lub żółtej, tylną lampkę pozycyjną i co najmniej jeden odblask barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt. Podstawowe oświetlenie rowerowe jednak jest w stanie uchronić nas jedynie przed mandatem, ale często nie będzie dawało tyle światła, by pozwolić nam faktycznie coś widzieć po zmroku.

Oświetlenie na rower

Jakie więc oświetlenie rowerowe wybrać?

Zestaw lampek rowerowych wcale nie musi kosztować drugie tyle, ile nasz poczciwy dwukołowiec. Już od 150 złotych jesteśmy w stanie kupić oświetlenie na przód i tył pojazdu, które sprawdzi się w mieście i umożliwi nam spokojne podróżowanie późną porą. Niestety, miłośnicy trudnych tras terenowych muszą przygotować się na znacznie wyższe koszty. Warto zdać sobie sprawę z tego, że oświetlenie rowerowe kupuje się rzadko, a jest to duży czynnik dodający nam bezpieczeństwa. Nie warto więc na nim oszczędzać i lepiej przed zakupem dobrze przemyśleć obierane trasy, by później się nie zawieść.

Twoja ocena
Ocena: 0 (głosów: 0)
˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij