Pierwszy rower elektryczny - co musisz wiedzieć przed zakupem

Pierwszy rower elektryczny - co musisz wiedzieć przed zakupem

Rowery elektryczne w zasadzie nie różnią się tak wiele od klasycznych konstrukcji. Wybierając je powinniśmy w pierwszej kolejności, tak samo jak przy tradycyjnym pojeździe, dokładnie przemyśleć obierane przez nas trasy i ewentualne chęci ich zmiany.

Typ roweru

Rynek rowerów elektrycznych jest już równie bogaty w typy, jak ten znany nam od wielu lat podział zwykłych jednośladów. Jeżeli obieramy trasy miejskie, równe i złożone głównie ze ścieżek rowerowych wybieramy rower miejski. Jeżeli wciąż poruszamy się po aglomeracji, jednak trasy prowadzą również przez las, nierówną nawierzchnię, a czasami chcielibyśmy w weekend wyjechać w teren - cross to odpowiedni wybór. Dla miłośników dalekich wypraw po bezdrożach, pragnących odkrywać kolejne tereny, czy jeździć z pełnym wyposażeniem, odpowiedzią jest rower trekkingowy. Pojazdy górskie to maszyny odpowiednie dla zapaleńców ciężkiej, wymagającej jazdy, niezależnie od warunków pogodowych i terenowych.

Rodzaj silnika

Kolejną rzeczą, na jaką należy zwrócić uwagę, są już poszczególne elementy napędu elektrycznego w rowerze. Rozpiętość cenowa jest duża, a składa się na nią nie tylko marka wydająca dany model, lecz także komponenty, zarówno spotykane w klasycznych konstrukcjach, jak i te bardziej specjalistyczne. Przy rowerze elektrycznym interesuje nas przede wszystkim to, gdzie został umieszczony silnik. Na konstrukcje z jednostką napędową zamontowaną w przedniej piaście nie warto zwracać uwagi, chyba, że jeździmy wyłącznie po prostych, miejskich drogach - może jej brakować mocy na podjazdach. Poszukując roweru w niższych przedziałach cenowych możemy wybrać taki, którego silnik umieszczony jest w tylnym kole. Wtedy nie będziemy musieli obawiać się o poślizg, utratę mocy czy brak wygody. Najlepszym rozwiązaniem jest jednak silnik montowany centralnie, spotykany w jednośladach z nieco wyższej półki cenowej.

Moc jednostki napędowej

Moc silnika, z jaką spotykamy się najczęściej wynosi 250W. Jest ona ograniczona do tej wysokości za pomocą przepisów, które wymagają od nas jazdy z maksymalną prędkością 25 km/h. Znajdziemy jednak pojazdy, które posiadają jednostki o mocy 350W, czy nawet 750W. Posiadają one specjalne blokady, za pomocą których możemy rozpędzić się do wyższych prędkości ze wspomaganiem, możemy jednak korzystać z takiej opcji wyłącznie poza drogami publicznymi.

Zastosowany akumulator

Bateria, to kolejna część napędu elektrycznego, do której należy przyłożyć nieco uwagi. Im większa pojemność akumulatora, tym dłuższe trasy pokonamy na jednym ładowaniu. Jeżeli więc przemieszczamy się głównie z domu do pracy i nie są to trasy dłuższe, niż 30 kilometrów, to spokojnie możemy zdecydować się na akumulator o pojemności około 8-10 Ah, który będziemy mogli regularnie ładować. U miłośników trekkingu sprawdzą się stanowczo większe baterie, ze względu na nieregularny dostęp do prądu, warto więc patrzeć na pojemności około 13 Ah.

Ile wydać na rower elektryczny?

Rower elektryczny, tak jak każdy inny pojazd, to coś, na czym nie warto oszczędzać. Decydując się na tanie, marketowe konstrukcje możemy wyłącznie zrobić sobie krzywdę i przysporzyć znacznie więcej nerwów, niż jest to warte. Jeżeli zależy nam na zwyczajnej, wygodnej konstrukcji, która komfortowo przewiezie nas do pracy i domu, spokojnie możemy rozglądać się w przedziale cenowym od 4 do 8 tysięcy złotych. Powyżej tej kwoty znajdziemy już specjalistyczne rowery, przygotowane do przebycia wielu kilometrów i gotowe praktycznie na wszystko.

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij