Rama karbonowa czy aluminiowa - pytania i odpowiedzi
Ciekawostki 11.06.2015 zaktualizowano 19.10.2020

Rama karbonowa czy aluminiowa - pytania i odpowiedzi

Czas czytania: 3 minuty
Liczba wyświetleń: 21684

Ostatnio coraz większą popularnością cieszy się rama karbonowa. Czym właściwie jest karbon i dlaczego robi taką oszałamiającą furrorę?

Karbon to włókno składające się z rozciągniętych struktur węglowych. Stworzona z tych włókien tkanina pokrywana jest laminatem. Różne konfiguracje tych włókien umożliwiają ułożenie tkaniny bardziej elastycznej i sztywniejszej od aluminium, zachowując zasadniczo niższą wagę. Rama węglowa jest o wiele bardziej odporna na zmęczenie materiału po upływie dłuższego czasu.

Dużo słyszy się o tym, że karbon jest rozwiązaniem kosztownym, ale czy najlepszym? Czy zagwarantuje rowerowi nieśmiertelność? Jakie są ograniczenia tego materiału?

Rama karbonowa jest dość elastyczna, dlatego lepiej jej nie obciążać. Niestety, nie można jednoznacznie stwierdzić, że ramy aluminiowe są gorsze od karbonowych. Każda ma swoje plusy i minusy. Przede wszystkim nie warto wydawać dużych pieniędzy na ramę karbonową, wtedy gdy np. chcemy przyczepiać do roweru foteliki, bagaże itp. - z uwagi na dużą kruchość carbonu. Tak naprawdę do tych ram w ogóle nie zaleca się montażu niczego, co uciska ramę i zwiększa ryzyko jej pęknięcia (punktowo karbon nie jest tak wytrzymały jak aluminium). Przy doborze ramy, wiele też zależy od typu jazdy jaki preferujemy.

Jaka rama jest najlepsza do jazdy górskiej?

Rama aluminiowa jest wyjątkowo sztywna i mało komfortowa podczas jazdy górskiej. Wersja karbonowa zdecydowanie lepiej tłumi drgania, jak również włożona energia w ramę węglową jest w dużo większej mierze oddawana z powrotem, co znacznie zwiększa dynamikę podjazdów. Z kolei sztywność boczna pozwala na dużą pewność pokonywania zakrętów z odpowiednią dla naszej techniki prędkością. Wszystko to razem powoduje nieziemskie przeżycia podczas jazdy górskiej.

Jakie inne czynniki powinniśmy wziąć pod uwagę przy wyborze ramy?

Bardzo często rowery z ramami aluminiowymi są dużo bardziej nowoczesne od ram carbonowych. Wiele zależy od rodzaju stopu aluminium. Kompromis rzadko jest możliwy do osiągnięcia. Im większa sztywność ramy tym konstrukcja jest mniej komfortowa dla użytkownika, dodatkowym minusem sztywnej ramy jest wysoka pochłanialność energii i koncentrowanie się jej na tylnym kole.

Jednakże im sztywniejsza rama, tym lepsze osiągi sprinterskie, jak również zdecydowanie polecana dla osób jeżdżących siłowo lub po prostu cięższych.

Dlaczego ramy karbonowe nie mogą być jednocześnie lekkie i sztywne?

Mogą – podobnie jak w przypadku ram aluminiowych, wszystko zależy od tego, z jakich odmian danego materiału są skonstruowane. Im więcej położonych warstw włókien węglowych, tym większa sztywność ramy. Te tańsze ramy karbonowe składane są z półproduktów – rurek i łączników, które często wykonywane są nie z carbonu tylko słabszej jakości materiałów. Są też droższe ramy carbonowe, które konstruuje się metodą skorupową. Włókna węglowe układane są na piankowym rdzeniu albo wypełnionej gazem formie – wszystko połączone jest żywicą epoksydową. Metoda skorupowa jest dokładniejsza, pozwala na uformowanie bardziej szczegółowych kształtów. Najlepiej, gdy rama kształtowana jest indywidualnie, ale ten sposób zabiera więcej czasu – dlatego kosztuje więcej. Wiadomym jest również to, że ta sama rama będzie inaczej zachowywała się pod lekkim użytkownikiem, a inaczej pod cięższym.

Czy - niezależnie od ceny - odporność ramy carbonowej zawsze będzie niższa?

Z pewnością rama karbonowa jest bardziej podatna na uszkodzenia punktowe. O uderzenie łatwo na kamienistej trasie, kiedy rower podskakuje. Teoretycznie rolę ochraniaczy mają spełniać nakładki na ramę, jednak w praktyce często okazują się nieskuteczne. Karbon często też pęka w wyniku wyginania i różnego rodzaju odkształceń (nadmierne przeciążenie materiału).

Sprawę utrudnia fakt, że bardzo trudno jest wykryć uszkodzenie w ramie karbonowej, dlatego najlepiej stosować dodatkowe nakładki na ramę zabezpieczające przed uderzeniami kamieni. Często pęknięcia ram są niewidoczne, a kryją się po wewnętrznej stronie.

Ocena
4.3 (głosów: 20)
Podziel się
Przeczytaj także
˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij