Silnik w rowerze – na co wpływa jego umiejscowienie

Silnik w rowerze – na co wpływa jego umiejscowienie

Obecnie spotykamy się z coraz szerszą ofertą rowerów elektrycznych. Stale, znani już nam producenci klasycznych jednośladów decydują się wprowadzić do swojego asortymentu modele z napędem elektrycznym, powstają również firmy zajmujące się tylko tą jedną dziedziną. Istnieją różne rodzaje silników, a także możliwe są różne kombinacje umiejscowienia napędu, dlatego dziś bliżej przyjrzymy się temu, jaki wpływ na jazdę ma lokacja mocowania motoru.

Przednia piasta

Taki rodzaj mocowania jest najbardziej ekonomicznym i pozostawiającym niestety najwięcej do życzenia. Silnik zamontowany w przedniej piaście ma bardzo prostą budowę oraz nie ogranicza użytkownika w możliwościach przeprowadzania zmian w tylnym kole, jednak zdaje egzamin głównie w mieście, na prostych drogach bez większych podjazdów. Masa w takich jednośladach jest nierówno rozłożona, w związku z czym przednie koło posiada mniejszą przyczepność, rower z silnikiem w przedniej piaście nie sprawdzi się na nieutwardzonych drogach, a także może mieć problem z pociągnięciem konstrukcji pod strome wzniesienie.

Tylna piasta

Silnik mocowany w tylnym kole zapewnia znacznie większą przyczepność, niż w przednim, w związku z czym o wiele lepiej sprawdza się podczas jazdy po mokrych i nierównych nawierzchniach. Taki napęd do przeniesienia mocy nie wykorzystuje łańcucha, oraz nie powoduje dużych strat energii. Ich wadą jest jednak osiąganie niższego momentu obrotowego w odniesieniu do następnego rodzaju montażu, co przenosi się na zmniejszenie komfortu podczas górskich, bardzo stromych podjazdów. Napęd w tylnej piaście najlepiej sprawdzi się w modelach crossowych i trekkingowych – na dalekich, nieutwardzonych trasach te jednoślady pokażą swój sportowy charakter i pozwolą użytkownikowi na przyjemne przemierzanie kolejnych kilometrów z uczuciem lekkości.

Silnik mocowany centralnie

Rozwiązanie najbardziej uniwersalne, przynoszące wiele korzyści, jednocześnie pochodzące z nieco wyższej półki cenowej. Centralny silnik najczęściej stosowany jest w jednośladach renomowanych producentów, połączony z baterią montowaną w ramie gwarantuje doskonałe rozłożenie masy konstrukcji. Taki motor nie ogranicza użytkownika w żaden sposób i pozwala firmom na wybór dowolnego napędu, czy dodatki, takie jak dynamo w piaście. Centralny motor wraz z tylną przerzutką pozwalają na optymalne dostosowanie momentu obrotowego przekazywanego na tylne koło, w związku z czym żaden, nawet najbardziej stromy podjazd nie jest dla takiego dwukołowca problemem.

Zależnie od tego, jaki typ roweru nas interesuje, możemy wybrać inny montaż silnika. Motor w przedniej piaście ma niestety więcej wad, jak zalet, a także może być uciążliwy w codziennym użytkowaniu, w związku z czym lepiej jest zrezygnować z takiego rozwiązania. Dla miłośników jazdy po zróżnicowanych terenach, poszukujących roweru typu cross lub trekking możemy polecić rowery z silnikiem w tylnym kole, na przykład ofertę naszej rodzimej firmy EcoBike. Jeżeli jednak nie ogranicza Cię budżet, poszukujesz prawdziwie sportowej maszyny, dla której żadna trasa nie będzie problemem, a komponenty będą miały możliwość ulepszenia – wybierz rower z centralnie montowanym silnikiem. Takie rozwiązanie znajdziesz między innymi w ofercie znanych firm, jak Trek, KTM, czy Haibike – ich jednoślady z pewnością Cię nie zawiodą i przyniosą mnóstwo doskonałej zabawy!

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij