Trek

Trek

Każdy miłośnik jednośladów z pewnością słyszał o marce Trek. To najbardziej znana i ceniona firma na rynku, produkująca wysokiej jakości jednoślady wyposażone w komponenty z górnej półki, stosująca nowoczesne rozwiązania i technologie. Kupując rower z logo Trek mamy pewność, że będzie on maszyną niezawodną, zaprojektowaną tak, by sprawiać nam jak najwięcej frajdy z jazdy. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej historii marki – jak powstała i co sprawiło, że zasłużyła na miano rowerowego lidera.

Trek został założony w 1976 roku przez parę mężczyzn zdeterminowanych, by tworzyć najlepsze jednoślady, jakich jeszcze nie widział nikt na świecie. Wizja założycieli była jasna i przejrzysta – chcieli produkować dwukołowce najwyższej jakości, które przyniosą radość z jazdy możliwie jak najbardziej rozległej rzeszy użytkowników. Pierwszymi produktami marki były lekkie, ręcznie robione ramy. Tworzone z nich rowery były sprzedawane tylko w sklepach specjalizujących się w sprzęcie rowerowym – założyciele nie chcieli masowej sprzedaży w wielkich marketach. Podjęcie takiej decyzji miało duże znaczenie dla przyszłości firmy, pokazało, że Trek jest producentem skierowanym do ludzi, którzy biorą temat na poważnie.

Marka zaczęła zdobywać zainteresowanie ze względu na wysoką jakość swoich wyrobów, a także pochodzenie z Ameryki – miało to bardzo duży wpływ podczas rywalizacji z jednośladami z rynków europejskich i azjatyckich. Zaledwie w trzy lata po założeniu, roczna sprzedaż Treka osiągnęła $750,000, a ich rowery pojawiały się w coraz dalszych zakątkach.

W roku 1980 firma przeniosła się do nowej placówki w Waterloo i rozpoczęła masową produkcję. Sprzedaż jednak była tak duża, że Trek zlecał część swojej działalności tajwańskiej firmie. Wśród entuzjastów rowerowych rozchodziła się pozytywna opinia o marce, a reputacja przynosiła efekty w sprzedaży, która rokrocznie się podwajała.

Trek w 1983 roku postanowił wejść w produkcję rowerów górskich, przedstawiając swój 850-ty model. Ten typ jednośladów znacznie różnił się od dominujących wtedy modeli szosowych – posiadał wygodniejsze siodełko, szersze opony, a także więcej przełożeń. Rosnąca popularność rowerów górskich napędziła machinę i dzięki temu Trekowi udało się zbyć ponad 45000 jednośladów w rok po rozpoczęciu produkcji. Rok 1984 przyniósł ze sobą kolejny sukces firmy – uruchomiony został Trek Components Group zajmujący się samymi częściami.

W latach osiemdziesiątych Trek był jedną z nielicznych amerykańskich firm, które stały na przeszkodzie w przejęciu całości produkcji jednośladów tajwańskim firmom. Jednak, nawet ten znany nam producent musiał sprowadzać z Republiki Chińskiej część komponentów, których produkcja nie była opłacalna na miejscu. Rozwój firmy w kolejnych latach pozwalał jej się coraz bardziej usamodzielnić, by dostawy komponentów innych producentów ograniczyć do koniecznego minimum.

Bevill Hogg po konflikcie ze współzałożycielem, Burke, postanowił opuścić firmę i założyć własną w 1985 roku. W niechęci do zmian Trek kontynuował swój rozwój w imponującym tempie. W tym samym roku firma wydała swój pierwszy aluminiowy rower szosowy – Model 2000, a rok później zaprezentowała jednoślad o nazwie Model 2500, stworzony z kompozytu węglowego. W roku 1986 sprzedaż wzniosła się do kwoty 16 milionów dolarów, a gwałtowny popyt doprowadził do znacznego rozbudowania fabryki w Waterloo.

Dziesięć lat wstrząsającego rozwoju nie obyło się jednak bez problemów. Burke w pewnym z wywiadów wyjaśnił, że współzałożyciel – Bevill Hogg – był bardziej marzycielem, niż dyrektorem. Mimo tego, że sprzedaż pozostawała solidna, pewne strefy przynosiły trudności. Nie sprzedany inwentarz zaczynał się piętrzyć, co przynosiło firmie straty. Gdy morale sięgały dna, Burke zdecydował się przejąć bieżące zarządzanie przedsiębiorstwem. Ten ustanowił podejście opierające się na powrocie do podstaw kładąc nacisk na rozsądne praktyki biznesowe i wysokiej jakości obsługę. Jego nowa misja niosła za sobą jeden komunikat, na którym bazuje cała firma – produkować sprzęt najlepszego gatunku, w konkurencyjnej cenie, dostarczać na czas w pozytywnym środowisku.

Nowe podejście bardzo szybko zaczęło się odpłacać. Poprawiona wydajność i marketing, połączone z nieprzerwanie dobrą reputacją, tchnęły nowe życie w firmę. Sprzedaż podwoiła się w każdym z następnych trzech lat. W roku 1987 Trek zaprezentował nową serię rowerów górskich, a ich popularność pomogła producentowi zbyć około 100 tysięcy jednośladów w następnym roku.

Kolejne lata były kontynuacją poszukiwania innowacyjnych pomysłów na rozwój i zarobek. W roku 1988 Trek wprowadził kolekcję odzieży przeznaczonej dla kolarzy, a rok później wkroczył na rynek rowerów stacjonarnych. W tym samym okresie firma rozpoczęła produkcję jednośladów dziecięcych, a także otworzyła swoje filie w Wielkiej Brytanii oraz Niemczech. W ciągu pięciu lat sprzedaż międzynarodowa sięgała około 35% całości.

Początkiem lat dziewięćdziesiątych Trek pozostał na czele producentów rowerów. Firma odniosła sukces w wyrabianiu zaawansowanych materiałów, które umożliwiły tworzenie lekkich i mocnych ram. Te przełomy doprowadziły w 1992 roku do rozwoju procesu laminacji włókna węglowego o nazwie OCLV (Optimum Compaction Low Void). Korzystając z tej technologii producent był w stanie stworzyć najlżejsze ramy rowerowe na świecie. Błyskawicznie po tym odkryciu Trek zaprezentował pierwszy model szosowy z ramą wykonaną w procesie OCLV, rok później wydał również dwie propozycje o górskiej geometrii.

Firma coraz bardziej się rozwijała i zdobywała lepsze osiągi na innych kontynentach, a produkcja podejmowała się kolejnych nurtów – między innymi kasków i tandemów. W 1993 roku Trek nabył firmę Gary Fisher Mountain Bike Company, założoną i nazwaną po twórcy pierwszego roweru górskiego. To połączenie przyniosło znaczne zwiększenie zysków, mimo panującego wtedy trudnego czasu na rynku jednośladów.

Sprzedaż Treka przekroczyła 250 milionów dolarów w roku 1994, produkując 65 różnych modeli, w tym górskie, szosowe, hybrydowe i tandemy. Ten sam rok przyniósł linię Kids przeznaczoną dla najmłodszych użytkowników ścieżek rowerowych. Niedługo po tym, firma odkryła wiele innowacyjnych technologii, a także otworzyła fabrykę w Whitewater zdolną do produkcji aż 3000 jednośladów dziennie.

W 1995 roku Trek nabył kolejne firmy, w tym bardzo dobrze nam znany Bontrager, który jest obecnie odłamem zajmującym się wszystkimi akcesoriami marki. W tym samym czasie producent zdecydował się na dziesięcioletni kontrakt z Greg’iem LeMond, którego nazwisko mogli umieszczać na swoich rowerach. Następnym przełomem było wprowadzenie jednośladów górskich z ramą w kształcie litery Y, które zdobyły nagrodę "Outstanding Design and Engineering Award" magazynu Popular Mechanics.

Trek chcąc zebrać grupę profesjonalnych kolarzy podjął się współpracy z amerykańskim oddziałem Volkswagena, która zaowocowała między innymi samochodem Volkswagen Jetta Trek wyposażonym w bagażnik i rower górski.

Dzięki ogromnej determinacji i właściwym założeniom od początku istnienia, Trek jest dzisiaj liderem w branży rowerowej. Jednoślad z oferty tego producenta to gwarancja wysokiej jakości i doskonałej zabawy – sprawdź, jakie modele przygotowaliśmy dla Ciebie w BikeSalon.pl!

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij