Zakup silnika do roweru
Sprzęt 01.07.2018 zaktualizowano 23.10.2020

Zakup silnika do roweru

Autor Klaudyna Kraśkiewicz
Czas czytania: 5 minut
Liczba wyświetleń: 7558

Zakup napędu elektrycznego do roweru to doskonały sposób na uzyskanie bardziej komfortowego środka transportu nie wydając na to dużej sumy.

W poprzednich artykułach opowiedzieliśmy już o zaletach przerobienia roweru na elektryczny oraz o konwersji roweru, w dzisiejszym zaś przedstawimy szczegóły odpowiedniego doboru komponentów.

Jakie są zalety montażu silnika w dotychczasowym rowerze?

  • Nie potrzebujesz miejsca do przechowywania kolejnego jednośladu

  • Poruszasz się za pomocą znanego Ci i lubianego pojazdu

  • Napęd elektryczny jest bardzo cichy, nie przeszkadza w codziennych przejazdach

  • Dodatkowa moc płynąca z silnika odciąży Cię podczas ciężkich podjazdów i pozwoli dojechać na miejsce bez niepotrzebnego zmęczenia

  • Dojedziesz wszędzie szybciej i wygodniej, unikając korków na drogach

  • Nie będziesz generować żadnych spalin

  • Codzienna dawka ruchu znacznie poprawi Twoje samopoczucie oraz kondycję

  • Odległość już nigdy nie będzie stanowiła przeszkody

  • W przeciwieństwie do samochodu nie zapłacisz OC i ubezpieczenia

  • Problem miejsc parkingowych nie będzie Ciebie dotyczył

  • Za przejechanie 100 km zapłacisz jedynie około złotówki, co jest znacznie mniejszą kwotą porównując do skuterów czy samochodów.

Kiedy warto zamontować napęd elektryczny w rowerze?

Poniżej przedstawiamy argumenty innych użytkowników rowerów z napędem elektrycznym - nikt inny nie mógłby lepiej wyrazić opinii w tej kwestii.

  • Możliwość szybszego poruszania po mieście

  • Chęć jazdy po stromych, górskich trasach mimo słabej kondycji lub ogólnego spadku stanu zdrowia, wieku

  • Przyjemne, płynne poruszanie się zamiast stania w korkach w godzinach szczytu

  • Miejsce zamieszkania poza miastem, problemy z komunikacją miejską

  • Chęć jazdy rowerem bez zmęczenia

  • Możliwość dalekich, weekendowych wypadów.

Jaki silnik należy wybrać?

Wybór jednostki napędowej należy do kwestii bardzo indywidualnych i jest zależny głównie od tego, w jakim celu pragniemy wykorzystywać nasz jednoślad oraz ile pieniędzy chcemy przeznaczyć na konwersję. Zawsze na pierwszym miejscu stoi silnik centralny, montowany w miejscu osi suportu. Zapewnia on najlepszy moment obrotowy, najmniejszą utratę mocy i dobre właściwości jedne w każdym terenie. Jest to jednak najdroższe rozwiązanie i ze względu na to może tracić w oczach osób, które liczą na ekonomiczną konwersję. W przypadku osób, które poszukują złotego środka między ceną, a osiągami proponujemy silnik mocowany zamiast tylnej piasty. Jego koszta nie są tek wygórowane, straty mocy pozostają na niskim poziomie, a użytkownik czuje się tak, jakby zawsze miał wiatr w plecy. Silnik z tyłu zachowuje odpowiedni środek ciężkości pojazdu, sprawdzi się zarówno na bezdrożach, jak i górach, nawet podczas opadów. Silnik w przedniej piaście używany jest najrzadziej i zdecydowanie najmniej godny polecenia. Fakt, jest to najtańsze rozwiązanie, lecz czasami warto dołożyć odrobinę do tylnej jednostki, niż w przyszłości martwić się przez niedogodności i żałować wyboru. Silnik w przedniej piaście traci najwięcej mocy, ze względu na zaburzony środek ciężkości nie nadaje się na śliskie trasy, a także nie sprawdzi się podczas podjazdów.

Bikesalon - Zakup silnika do roweru - silnikBikesalon - Zakup silnika do roweru - silnik-2

Najważniejsze parametry silników rowerowych

Przy silnikach zawsze znajdziemy dwa parametry: moc oraz zasilanie. Najważniejszy, pierwszy czynnik, stanowi o wielu innych parametrach jazdy. Im większa moc, tym szybciej możemy jechać - oczywiście jeżeli pozwala nam na to system obsługujący napęd; jednak taka jednostka będzie również więcej ważyła. Najczęściej spotykane silniki cechują się mocą 250W - to one pozwalają nam na rozwinięcie maksymalnej prędkości 25 km/h regulowanej przez przepisy. Istnieją jednak jednostki o mocy 350W, 500W czy nawet 750W i więcej. Dzięki nim możemy poza drogami publicznymi rozwijać większe prędkości cały czas opierając się na wspomaganiu płynącym z napędu elektrycznego. Zasilanie najczęściej spotykane jest w trzech wersjach: 24V, 36V i 48V. Zasilanie musi być oczywiście kompatybilne z silnikiem, dlatego warto patrzeć na oba te parametry. Jednostka o mocy 250W będzie miała wyższy moment obrotowy przy zasilaniu 36V, niż 24V. Z tego powodu, najlepszym wyborem będzie zasilanie 36V lub 48V przy silniku powyżej 500W.

Jaką baterię wybrać do silnika elektrycznego?

Parametry akumulatora to kolejny ważny czynnik przy wyborze napędu elektrycznego. Tak, jak wcześniej wspomnieliśmy, najważniejszą rzeczą jest to, by zasilanie baterii było zgodne z zasilaniem silnika. Kwestią czysto estetyczną jest wybór sposobu montażu akumulatora - może on być na ramie naszego roweru lub na bagażniku.

Ważną rzeczą jest pojemność wybranego akumulatora, najczęściej mieszcząca się między 6,6 a 16 Ah. Im bardziej pojemna będzie nasza bateria, tym dłuższy dystans pokonamy na jednym ładowaniu. Minimum, nad jakim powinniśmy się zastanawiać to 8,6 Ah.

Jak zamontować silnik w rowerze?

Montaż silnika elektrycznego w domu jest możliwy, lecz wymaga wiedzy z zakresu budowy rowerów oraz elektroniki. Jeżeli nie masz doświadczenia w majsterkowaniu przy swoim jednośladzie z pewnością taki zabieg będzie wymagał dużo czasu i stałego spoglądania na instrukcję. Warto zastanowić się nad skorzystaniem z usług profesjonalnego serwisu - nasi warszawscy serwisanci mają za sobą już wiele zabiegów konwersji rowerów.

Przy montażu jednostki centralnej należy wykonać demontaż korby i wkładu suportu. Następnie w tym miejscu mocujemy silnik wraz z korbą. Kolejnym krokiem jest montaż baterii - zależnie od tego, jaki rodzaj wybraliśmy - na ramie lub bagażniku. Do następnych czynności po kolei należy montaż czujnika prędkości, wyświetlacza, manetki oraz klamek hamulcowych z czujnikami (jeżeli te ostatnie były dołączone do zestawu).

Gdy wybraliśmy silnik w kole najczęściej będzie to cały, zmontowany zestaw. W przypadku przedniego koła wystarczy je tylko wymienić, przy tylnym należy pamiętać o uprzednim zdjęciu kasety. Reszta kroków pozostaje bez zmian, jak przy montażu silnika centralnego.

Ile kosztuje codzienne korzystanie z roweru elektrycznego?

Przejechanie około 100 kilometrów na rowerze elektrycznym to koszt około złotówki. Jest to wręcz zabawna kwota w porównaniu do pojazdów benzynowych, którymi taki przejazd będzie kosztował około 50 złotych i stale rósł wraz z cenami paliwa.

Autor
Klaudyna Kraśkiewicz
Klaudyna Kraśkiewicz

Redaktor naczelny blogów SnowShop, BikeSalon i SurfShop. Urodzona z piórem w dłoni, copywriter z krwi i kości - gdy nie pisze na nasze blogi tworzy inne treści. Choć zimą lubi wyskoczyć na stok, to preferuje relaks z dobrą książką, smaczną herbatą i ciepłym kocem. Wiosną i latem chętnie wybiera się na rower pedałować po mieście lub szukać adrenaliny na leśnych ścieżkach. Wiele lat doświadczenia przy pracy nad naszymi stronami sprawiło, że Klaudyna doskonale zna każdy ze sprzedawanych u nas produktów.

Poznaj naszych specjalistów
Ocena
4.3 (głosów: 8)
Podziel się
Przeczytaj także
˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij