Oświetlenie rowerowe do miasta i na trasę
Sprzęt 12.10.2020 zaktualizowano 04.05.2021

Oświetlenie rowerowe do miasta i na trasę

Czas czytania: 3 minuty
Liczba wyświetleń: 2702

Zaopatrzenie jednośladu w oświetlenie rowerowe jest wymagane prawnie.

Jego elementy określają zapisy zawarte w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Według nich każdy rower musi posiadać światło przednie o barwie białej lub żółtej, światło tylne o barwie czerwonej oraz odblask koloru czerwonego. Poza odblaskiem, który musi być zamontowany w rowerze na stale, pozostałe oświetlenie możemy zamontować tylko wówczas gdy planujemy podróż po zmroku. Ogólne sformułowanie przepisów sprawia, że niemal wszystkie lampki dostępne na rynku spełniają prawne wymagania, a ich wybór zależy od naszych potrzeb i preferencji co do stylu jazdy, posiadanego roweru, a także wybieranych tras.

Oświetlenie rowerowe, a styl jazdy

Jeśli jesteśmy miłośnikami jazdy szosowej i często poruszamy się w ruchu ulicznym, szczególną uwagę zwróćmy na dokładny dobór lampki tylnej. To dzięki niej będziemy widoczni dla innych uczestników ruchu drogowego z kilkuset metrów, co jest kluczowe dla możliwości podjęcia chociażby manewru wyprzedzania. Lampka przednia natomiast powinna dobrze oświetlić nam drogę, a równocześnie nie oślepiać innych (ważny jest kąt padania światła). Jeśli jeździmy tylko po dobrze oświetlonych nawet po zmroku ulicach wystarczy moc 100 lumenów. Natomiast gdy nasze szosowe eskapady wykraczają poza granice miasta, absolutnym minimum będzie 400 lumenów.

W jeździe po bardziej wymagającym terenie tylna lampka nie ma aż tak zasadniczego znaczenia. W tym przypadku przeszkód i niespodzianek musimy spodziewać się przed nami (wystające korzenie, kamienie, grząski teren, nagłe zmiany toru jazdy). Kluczowa będzie zatem przednia lampka, zwana też latarką. Jej moc powinna być jak największa. W tym przypadku nawet 1000 lumenów nie jest przesadą. Ze względu na długość takich tras i mniejszą dostępność do źródeł zasilania zadbajmy także o odpowiedni czas pracy takiego oświetlenia.

Ważne parametry lampek

Dokonując wyboru kompletu lampek na rower warto zwrócić uwagę na ich specyficzne parametry. Taka analiza pozwoli zakupić taki sprzęt, który spełni nasze oczekiwania i nie sprawi przykrej niespodzianki na trasie. Każda lampka ma określoną moc, która wyrażona jest w lumenach. Im większa wartość liczbowa lumenów, tym większa ilość emitowanego światła i lampka świeci mocniej. Do jazdy po oświetlonym nawet po zmroku mieście wystarczy nam oświetlenie rzędu 100 lumenów. Na trasach poza miastem – w lasach, na polnych drogach, na ścieżkach górskich minimum stanowi 600 lumenów, a im większa moc, tym lepiej i bezpieczniej. Można rozejrzeć się za oświetleniem regulowanym. Taka lampka nabierze wtedy uniwersalności. Oświetlenie rowerowe może działać w trybie ciągłym lub migającym. Migająca lampka to dobry sposób na zaznaczenie swojej obecności na drodze i jednoczesną oszczędność energii.

Warto wybierać oświetlenie zabezpieczone przez wilgocią. Taka cecha przyda się każdemu rowerzyście. O całkowitą wodoodporność warto zadbać gdy przewidujemy jazdę w deszczu. Bardzo ważnym parametrem jest czas działania lampki. Nowoczesne modele z diodami LED działają nawet kilka godzin w trybie stałym i do kilkunastu godzin w trybie oszczędnym. Ważny jest także sposób zasilania i ładowania oświetlenia rowerowego. W rowerach trekkingowych oraz miejskich często montowane są dynama, dzięki którym jesteśmy niezależni od zewnętrznego zasilania. To rozwiązanie bezpieczne, aczkolwiek nieco przestarzałe. W rowerach szosowych oraz MTB często stosuje się lampki na akumulatory lub baterie. Są lżejsze i łatwo je wymienić, gdy zajdzie taka potrzeba. Najefektywniejszym rozwiązaniem jest natomiast akumulator ładowany przez USB. Jeśli mamy do niego powerbank, niestraszna nam nawet najdłuższa rowerowa wyprawa. Kupując oświetlenie rowerowe sprawdźmy sposób jego montażu. Najlepszy to ten najprostszy, czyli mocowanie na gumki. Lampka jest wtedy uniwersalna i będzie pasować do każdego roweru.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Wybierając oświetlenie do roweru zawsze stawiajmy na sprzęt o większej mocy, dobrej jakości i renomowanej marki. W ten sposób nie narazimy się na przykre niespodzianki na trasie, które mogą zagrażać naszemu bezpieczeństwu.

Oświetlenie rowerowe nocą

Oświetlenie do roweru warto wybrać biorąc pod uwagę preferowane przez nas trasy. Będziemy mogli wówczas czuć się pewnie i bezpiecznie zarówno w ruchu miejskim, jak i na wymagających trasach w terenie. Dobre parametry i wysoka jakość oświetlenia sprawią, że nie zaskoczy nas żadna przykra niespodzianka.

Ocena
4.9 (głosów: 9)
Podziel się
Przeczytaj także
˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij