Bikesalon - Rowery - porady, informacje - Dobierzemy idealny rower dla Ciebie

"JAK DOBRAĆ ROWER?" - PORADNIK

Zapraszamy do przeczytania naszego poradnika na temat doboru rowerów, dzięki któremu zdobędziesz niezbędną wiedzę i ciekawe informacje. Jednocześnie polecamy nasze bezpłatne doradztwo - wystarczy wypełnić krótką, niezobowiązująca ankietę, a my przygotujemy dla Ciebie indywidualną ofertę. 
Aby przejść do Ankiety, kliknij w obrazek powyżej.

Podjęcie decyzji o zakupie nowego roweru oznacza rozpoczęcie stosunkowo żmudnego, ale niezwykle ważnego procesu, by dokonać właściwego doboru. Zanim zaczniemy przeglądać oferty internetowe oraz odwiedzać sklepy rowerowe warto poświęcić chwilę czasu na przeanalizowanie naszych potrzeb. Pozwoli to nam zaoszczędzić mnóstwo czasu – oferta typowego sklepu rowerowego może przytłoczyć nas swoim bogactwem, warto więc już na starcie zawęzić poszukiwania i skupić się na konkretnych typach/modelach rowerów, które drogą selekcji uznaliśmy za najodpowiedniejsze dla nas i uprawianego przez nas stylu jazdy.
 

Podczas wyboru roweru powinniśmy odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań:
- Jakie trasy zamierzam pokonywać nowym rowerem?
- Czego oczekuję od roweru - komfortu czy może zwrotności, prędkości, niskiej wagi? 
- Ile kilometrów miesięcznie/rocznie zamierzam pokonywać?
- Jaką sumę pieniędzy chcę przeznaczyć na zakup?

 

Kiedy już sprecyzujemy powyższe kryteria, czas przystąpić do wyboru konkretnego typu roweru, a jest ich na rynku sporo. Przyjrzyjmy się pokrótce tym najczęściej spotykanym. W tej krótkiej analizie zwrócimy szczególną uwagę na pierwsze i drugie kryterium wyboru, wspomniane powyżej, czyli rodzaj trasy i oczekiwania użytkownika.


1. Rowery miejskie


Rowery miejskie, potocznie zwane "holendrami", służą komfortowemu przemieszczaniu się po mieście i wszelkich drogach utwardzonych, w terenie raczej płaskim. Osadzone są przeważnie na kołach 28-calowych, rzadziej na 26 calach (opcja dla osób o niższym wzroście).
 

Duże, wąskie koła zapewniają małe opory toczenia. Krótka, ale wysoka rama pozwala zachować pozycję wyprostowaną – plecy proste, ręce swobodnie opuszczone na kierownicę, głowa wysoko, co umożliwia pedałowanie bez większego wysiłku. Ręce oraz plecy nie są poddawane dużym obciążeniom, dzięki czemu nie męczymy się szybko. Niepochylona sylwetka pozwala na komfortową jazdę i obserwowanie wszystkiego dookoła.
 

Obecność przerzutek nie jest regułą, ale jeżeli występują, to zazwyczaj ukryte w tylnej piaście, co czyni rower prostym w obsłudze, a także pozwala utrzymać zarówno sprzęt, jak i nasze ubranie w czystości, czemu sprzyja również obecność osłon na łańcuch i tylne koło. Dodatkowe wyposażenie to przeważnie pełne błotniki, bagażnik i oświetlenie – tworzą one zestaw, pozwalający na przewiezienie sporego bagażu bez względu na warunki atmosferyczne oraz bez zakładania specjalistycznej odziezy rowerowej.


Przykładowe rowery miejskie:

Bikesalon - Rowery - porady, informacje - big rower ktm tourella 3s kola 28 mintBikesalon - Rowery - porady, informacje - big rower ktm tourella kola 28 cream brown

                      KTM Tourella 3S                                             KTM Tourella 7S


Rowery miejskie polecamy osobom ceniącym komfort, praktyczność, a także lubiącym dobrze wyglądać na rowerze. Warto jednak pamiętać, że prędkości osiągane na tych rowerach nie będą znaczne – nie pozwala na to wymuszona geometrią ramy wyprostowana sylwetka rowerzysty. Ale nie o prędkość w tym przypadku chodzi….


2. Rowery crossowe
 

Rowery crossowe, potocznie zwane "krosami" (nie mylić z popularnym, polskim producentem rowerów), uznawane są za uniwersalne, ponieważ łączą w sobie cechy roweru miejskiego oraz górskiego. Ich geometria ramy pozwala sprawnie poruszać się niemal w każdym terenie, z wyłączeniem skalistych ścieżek położonych wysoko w górach. Duże, 28-calowe, wąskie koła (jak w rowerze miejskim) zapewniają łatwość jazdy i niskie opory toczenia, co w połączeniu z niską wagą całej konstrukcji (jak w rowerze górskim) gwarantuje lekką, przyjemną i komfortową jazdę z dużą prędkością. 


Dość wysoko osadzona kierownica pozwala na osiągnięcie kompromisu między komfortem jazdy, a zwrotnością i możliwością szybszej jazdy. Pozwala na uzyskanie lekko pochylonej pozycji rowerzysty, co w połączeniu ze stosunkowo dużą ilością biegów (przeważnie 8-9 przełożeń z tyłu i 3 z przodu) pozwala na rozwijanie znacznych prędkości. Często występujący w rowerach crossowych regulowany mostek pozwala na dopasowanie kierownicy do bieżących potrzeb - wyżej do jazdy codziennej, niżej - do jazdy sportowej. Dodatkowe wyposażenie takie jak nóżka (podpórka), czy osłona mechanizmu korbowego czynią rower crossowy bardzo praktycznym w codziennym użytkowaniu.
 

Przykładowe rowery crossowe:

Bikesalon - Rowery - porady, informacje - KTM life sprintBikesalon - Rowery - porady, informacje - Trek neko

                      KTM Life Sprint                                                  Trek Neko 2
 

Występują w wersjach męskiej i damskiej, różniących się wysokością poprowadzenia górnej rury ramy. Rowery tego typu polecane są osobom, które dobrze czują się jeżdżąc po drogach asfaltowych, ale nie unikają także leśnych ścieżek. 


3. Rowery trekkingowe
 

Rowery trekkingowe, potocznie zwane "trekkingami", powstały poprzez doposażenie rowerów crossowych w pełne błotniki, bagażnik, elektryczne oświetlenie oraz osłonę łańcucha. Ze względu na dodatkowe elementy są nieco cięższe niż rowery crossowe, jednak gwarantują większą wygodę podczas codziennej jazdy po mieście (na bagażniku można zamontować koszyk, osłona łańcucha i błotniki ochronią odzież przed ubrudzeniem), natomiast ich konstrukcja umożiwia także poruszanie się po zróżnicowanym podłożu poza miastem ze stosunkowo dużą prędkością. W rezultacie to bardzo uniwersalny typ roweru, który pozwoli zarówno na wygodę w transporcie miejskim, jak i pokonywanie długich tras ze sporym bagażem, bez względu na warunki atmosferyczne. 


Przykładowe rowery trekkingowe:

Bikesalon - Rowery - porady, informacje - ktm life lontanoBikesalon - Rowery - porady, informacje - diamant ubari sport

                   KTM Life Lontano P18                                  Diamant Ubari Sport H



4. Rowery MTB (Moutain Bike)
 

Rower górski, czyli MTB (Mountain Bike), potocznie zwany "góralem", jest pojazdem przeznaczonym do uprawiania ambitnej turystyki terenowej. W tego typu rowerze stosuje się koła w rozmiarach 26, 27.5 oraz 29 cali – dzięki czemu łatwo dopasować rower do wzrostu użytkownika i jego oczekiwań.
 

Jego geometria umożliwia osiąganie znacznych prędkości w terenie i łatwość pokonywania trudnych odcinków trasy. Rower górski jest zwrotny i szybki. Komfort nie jest jego domeną, jednakże pochylona pozycja zapewnia równomierny rozkład masy na koło przednie i tylne, co sprzyja łatwości pokonywania przewyższeń i zakrętów. Rowery górskie produkowane są w znacznej liczbie wersji wyposażeniowych, niemal na każdą kieszeń. Ramy wykonuje się z aluminium lub z włókna węglowego - karbonu (w wyższych modelach), dzięki czemu rowery te są bardzo lekkie – niektóre modele ważą nawet 9 kg! Spotyka się także rowery z pełną amortyzacją tylną i przednią, zwane potocznie "fullami" (ang. Full suspension). Przerzutka przednia i tylna, znaczna liczba biegów oraz wysokiej jakości amortyzatory czynią rowery górskie prawdziwymi maszynami do ścigania się w terenie.


Przykładowe rowery górskie:

Bikesalon - Rowery - porady, informacje - ns bikes snabb plusBikesalon - Rowery - porady, informacje - trek procaliber 9.

                NS Bikes Snabb Plus 2                                       Trek ProCaliber 9.6
 

Rower górski jest dobrym wyborem dla osób, które cenią sobie szybkość i zwinność roweru oraz planują jeździć na nim głównie w terenie. Jednakże dłuższe trwanie w pochyleniu wymaga przyzwyczajenia i dobrej kondycji fizycznej.


5. Rowery szosowe (Road Bikes)


Rowery szosowe, potocznie zwane "kolarkami", są bardzo lekkie, oparte na wąskich, 28-calowych kołach oraz pozbawione amortyzacji. Służą do szybkiego pokonywania długich, asfaltowych tras. Napęd wyposażony w zębatki o dużej ilości zębów, niskie opory toczenia, niska masa roweru (nawet 6 kg!) umożliwiają osiąganie znacznych prędkości - niesamowite przyspieszenie to główny atut roweru szosowego. Geometria ramy oraz szosowa kierownica zwana "barankiem" wymuszają bardzo pochyloną, aerodynamiczną pozycję. Rowery szosowe, podobnie jak rowery górskie, produkowane są w różnorodnych konfiguracjach, niemal na każdą kieszeń. Na rynku dostępne są modele z ramą aluminiową lub karbonową, w kilku rozmiarach.
 

Przykładowe rowery szosowe:

Bikesalon - Rowery - porady, informacje - haibike race 8.Bikesalon - Rowery - porady, informacje - trek domane s


                     Haibike Race 8.20                                            Trek Domane S 4
 

Kolarka nadaje się jedynie do jazdy po asfalcie, znajdzie więc uznanie pośród wąskiej grupy użytkowników, lubujących się w długich i szybkich wycieczkach rowerowych po trasach utwardzanych.


 

Jak dobrać rozmiar ramy
 

Przystępując do testowania wybranych modeli, należy bezwzględnie pamiętać o wybraniu właściwego rozmiaru ramy. Jazda na najdroższym nawet rowerze na za dużej dla nas ramie raczej nie będzie przyjemnością. Niemal każdy model roweru produkowany jest w kilku rozmiarach, oznaczanych w calach lub centymetrach, w zależności od producenta i typu roweru.
 

Najważniejszym parametrem, determinującym wybór ramy, jest długość nogi, mierzonej od krocza do podłoża – chodzi o to, aby zachowany był bezpieczny odstęp pomiędzy naszym kroczem a górną rurą ramy w chwili, kiedy stoimy okrakiem nad rowerem. W zależności od typu roweru, odstęp ten powinien wynosić od 5 do 15 cm i tej minimalnej wartości należy się bezwzględnie trzymać! 
 

Bikesalon - Rowery - porady, informacje - spodenki
Na obrazku z lewej strony pokazano sposób pomiaru długości nogi. Otrzymany wynik (w centymetrach) mnożymy przez:

 

  • 0,57 - w przypadku roweru górskiego,
  • 0,63 - w przypadku roweru trekkingowego
  • 0,66 - w przypadku roweru szosowego.


Wynikiem jest właściwy rozmiar ramy podany w centymetrach. Aby uzyskać rozmiar w calach, dzielimy otrzymaną wartość przez 2,54.


Pozostaje jeszcze kwestia interpretacji wyników, zwłaszcza w przypadku, gdy okaże się, że nasz wynik plasuje nas pomiędzy dwoma rozmiarami modelu, na który się zdecydowaliśmy. W takich przypadkach trzymamy się generalnej zasady: jeżeli chcemy jeździć bardziej sportowo, cenimy sobie zwrotność i zwinność, wybierzmy rozmiar mniejszy. Jeżeli zaś cieszą nas długie, spokojniejsze wypady, głównie po ścieżkach utwardzonych, wówczas większa rama da nam więcej frajdy z jazdy. 


 

Stosunek ceny do jakości
 

Kiedy zdecydujemy już, jaki rodzaj roweru najlepiej spełni nasze potrzeby, warto poświęcić chwilę na analizę zależności pomiędzy ceną a jakością roweru. Poszukując nowej maszyny, mamy oczywiście pewne założenia budżetowe, które warto jednak czasem zmodyfikować, aby dokonać naprawdę trafnego wyboru. Niekoniecznie oznacza to zakup roweru droższego niż planowany!
 

Generalna zasada jest taka – wraz ze wzrostem ceny roweru zdecydowanie rośnie jego jakość, spada waga, wszystkie ruchome mechanizmy pracują płynniej, delikatniej, ciszej, dokładniej. Kilka tysięcy kilometrów przebiegu nie spowoduje wyraźnego zużycia osprzętu. Przerzutki z droższych modeli będą pracować precyzyjniej, także pod dużym obciążeniem (na podjazdach), czy w złych warunkach atmosferycznych (gdy pokrywa je np. warstwa błota). Ponadto koła oraz rama zapewnią większą sztywność, a wraz z wykonanymi z lekkich i trwałych stopów metali kierownicą, sztycą posiodłową oraz mostkiem przełożą się na lepsze osiągi roweru. 
 

W tym wyścigu zbrojeń należy jednak zachować zdrowy rozsądek. Lekkie, drogie komponenty nie zawsze są trwałe – gdzieś przecież jest granica wytrzymałości takich materiałów. Aby utrzymać drogi napęd w pełnej sprawności należy na przykład często wymieniać łańcuch, który w przypadku najwyższych modeli może kosztować nawet 200 zł. Dodatkowo bardzo lekkie ramy i koła mają często limity wagowe użytkownika na poziomie 70-80 kg, co może okazać się w danym przypadku niewystarczające.
 

Przede wszystkim podejmując decyzję w kwestii półki cenowej należy szczerze odpowiedzieć sobie na pytanie, ile kilometrów będziemy pokonywać rocznie i w jakich przeważnie warunkach. Jeżeli jest to wartość z przedziału 0 – 2000 km, a dodatkowo poruszamy się głównie w słoneczne dni i w łatwym terenie, niekoniecznie wykorzystamy zalety kosztownego roweru. Jeżeli zaś pokonujemy rocznie tysiące kilometrów, bez względu na warunki pogodowe i nawierzchnię, rower z wyższej półki cenowej pozwoli nam rzadziej zaglądać do serwisu, a długie godziny spędzone na rowerze będą czystą przyjemnością. Warto poświęcić czas na analizę naszych realnych potrzeb, co pozwoli rozsądnie wydać pieniądze, przeznaczone na nowy sprzęt.



Wyposażenie


Wielu początkujących użytkowników rezygnuje z zakupu wybranego modelu tylko dlatego, że ten okazuje się mieć niewygodne siodełko, za szeroką kierownicę, czy za długi mostek. Niestety (lub na szczęście) nie da się stworzyć roweru uniwersalnego, który zaspokoi potrzeby każdego użytkownika, jednak obecny rynek rowerowy oferuje niesamowity wybór części i akcesoriów rowerowych, dzięki czemu sami możemy "stuningować" odpowiednio swój nowy sprzęt. Kupując nowy rower zwróćmy więc przede wszystkim uwagę na ramę (czy jest dobrej jakości i w odpowiednim dla nas rozmiarze), koła i jakość zespołu napędowego. Pozostałe wyposażenie, takie jak opony, kierownica, siodełko, pedały, nie są drogimi elementami i można je niskim kosztem wymienić na takie, które będą nam w pełni odpowiadały. Sama wymiana tych elementów nie jest czynnością skomplikowaną i niemal każdy poradzi sobie z nią na własną rękę. Nie bójmy się modyfikować rowerów – spersonalizowany pod naszą osobę sprzęt będzie cieszył podwójnie, wyróżniając się na ulicy niespotykaną konfiguracją, a przyjemność z jazdy na takim sprzęcie będzie zdecydowanie większa niż seryjnym gotowcem prosto ze sklepu rowerowego.


Z tego samego względu, nie ma też sensu odrzucać danego modelu z powodu braku konkretnych akcesoriów. Rynek oferuje błotniki niemal do każdego rodzaju roweru, często w bardzo niskich cenach. Oświetlenie (od małych, migających, diodowych lampek, po potężne halogeny, ułatwiające jazdę po najciemniejszym nawet lesie), nóżki, podpórki, kosze na kierownicę i na bagażnik, wreszcie same bagażniki – wszystko dostępne jest w różnych wzorach, kolorach i cenach. Jeżeli nie jesteś pewien, czy dany element będzie odpowiedni do Twojego roweru, zapytaj sprzedawcę, który na pewno z przyjemnością Ci doradzi.


Kupno nowego sprzętu może być fascynującą przygodą. Odpowiednie przygotowanie do tego procesu może jedynie sprawić, że przebiegnie on sprawnie i zakończy się 100% sukcesem, a Ty cieszyć się będziesz z setek kilometrów pokonywanych wymarzonym rowerem!

Twoja ocena
Ocena: 0.0 (głosów: 0)
˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij