Bikesalon - Siodełka rowerowe - porady, informacje - Dobierzemy idealny rower dla Ciebie

"JAK DOBRAĆ SIODEŁKO ROWEROWE?" - PORADNIK

Zapraszamy do przeczytania naszego poradnika na temat doboru siodełek rowerowych, dzięki któremu zdobędziesz niezbędną wiedzę i ciekawe informacje. Jednocześnie polecamy nasze bezpłatne doradztwo - wystarczy wypełnić krótką, niezobowiązująca ankietę, a my przygotujemy dla Ciebie indywidualną ofertę. 
Aby przejść do Ankiety, kliknij w obrazek powyżej.

 

Rola siodełka rowerowego jest często niedoceniana. A tymczasem to właśnie ono jest głównym łącznikiem pomiędzy nami a rowerem i to na nim spoczywa większość ciężaru naszego ciała. O tym, jak istotną kwestią jest właściwie dopasowana ta część roweru, przekonujemy się zazwyczaj po przejechaniu dłuższego odcinka trasy. W poniższym poradniku pokażemy czym się kierować przy doborze siodełka i jakich błędów unikać.
 

Na wstępie warto więc przestrzec wszystkich kupujących nowy rower przed pierwszą reakcją na małe wąskie i twarde siodełka zamontowane do wybranego roweru i chęcią wymienienia ich na większe i bardziej miękkie. Mała powierzchnia i cienka wyściółka siodełka często odstrasza i sprawia, że instynktownie uznajemy je za niewygodne i szukamy teoretycznie wygodniejszego. Nic bardziej mylnego! Po pierwsze, nie da się ocenić wygody siodełka za pomocą dotyku ręką, czy na podstawie krótkiej przejażdżki przed sklepem. Zalety i wady siodełka ujawniają się dopiero po kilku dłuższych, kilkudziesięciokilometrowych przejażdżkach. Po drugie, nasze ciało zaskakująco szybko przyzwyczaja się do pozornie twardego siodełka. Nie należy się zrażać pierwszymi bolesnymi kilometrami, gdyż każde kolejne mogłyby się okazać bardziej uciążliwe na większym i bardziej miękkim siodełku. 
 

Warto wiedzieć, że kształt i twardość siodełka powinna być przede wszystkim dopasowana do typu roweru, na którym jeździmy. Kształt siodła powiązany jest ściśle z pozycją zajmowaną na rowerze i właśnie tym kryterium należy kierować się przy wyborze. Niewielkie, twarde siodła sprzyjają sportowej jeździe. Montowane są zazwyczaj w rowerach górskich i crossowych, umożliwiają komfortowe pedałowanie w pochylonej pozycji na nierównej powierzchni. Brak wyściółki jest zaletą, gdyż zapobiega niepotrzebnemu podbijaniu ciała na wybojach, zapewniając stały kontakt z siodełkiem, a co za tym idzie - z rowerem. Szersze, miękkie siodła nadają się do rekreacyjnej jazdy w pozycji wyprostowanej. Szerokie siodło zapewnia stabilne podparcie ciała. Miękka wkładka (z gąbki lub żelowa) amortyzuje nierówności terenu i gwarantuje komfortową jazdę przy niedużych prędkościach.
 

Siodełka wąskie i twarde – rowery górskie i crossowe


Wąskie i twarde siodełka stosowane są w rowerach górskich i crossowych. Wąskie siodło zapobiega ocieraniu się wewnętrznych części ud o boki siodła, co mogłoby powodować bolesne dolegliwości. Przy znacznie pochylonej sylwetce, zakres ruchu uda jest duży, a zbyt szerokie siodło ograniczałoby te ruchy, powodując urazy. Podobnie z twardością – miękkie siodło będzie niepotrzebnie wyrzucać nasze ciało w górę na wybojach, zakłócając ciągłość pedałowania i wybijając nas z rytmu. Ogromne znaczenie ma także niska masa tego rodzaju siodełek, co pozwala na obniżenie wagi całego roweru.

 

Bikesalon - Siodełka rowerowe - porady, informacje - Siodlo Selle Italia Obik

Selle Italia Qbik
 

Siodła szersze, z miękką wyściółką – rowery trekkingowe
 

Nieco szersze i bardziej miękkie siodła spotkać można w rowerach trekkingowych.W tego typu rowerach większy nacisk kładzie się na komfort podróżowania. Rower służy do dłuższych, dość spokojnych wycieczek, często ze sporym bagażem, musi być więc wygodny. Pozycja zajmowana na "trekingu" jest bardziej wyprostowana niż w "góralu", co pozwala zastosować szersze siodło. Miękka wkładka, często żelowa, ma za zadanie amortyzowanie nierówności terenu, dzięki czemu możemy dłużej pedałować bez uczucia zmęczenia.

Siodełko rowerowe Selle Royal Premium

Selle Royal Premium


Duże miękkie siodła - rowery miejskie

 

Największe i bardzo miękkie siodła spotykamy w rowerach miejskich, przeznaczonych do spokojnej, rekreacyjnej jazdy. Pozycja na tego typu rowerze jest niemal całkowicie wyprostowana, potrzebne jest więc szerokie siodło, zapewniające stabilne podparcie ciała. Gruba warstwa wypełnienia pomaga amortyzować nierówności, odciążając kręgosłup rowerzysty, który dźwiga znaczną część ciężaru całego ciała. Niewielkie znaczenie ma w tym wypadku masa roweru z osprzętem, co powoduje, że takie siodła ważą często ok. 1 kilograma, co może wydawać się wagą ogromną, jeżeli porównamy je do ważących 130 gramów siodełek wyczynowych.

Siodełko rowerowe żelowe Sport Tourer Activia
Sport Tourer Activia

W stylizowanych na pojazdy klasyczne rowerach miejskich często spotykamy siodła wykonane ze skóry, wśród których prym wiodą produkty kultowej brytyjskiej marki Brookes. Siodła te w początkowej fazie użytkowania wydają się bardzo niewygodne i twarde, warto jednak trochę się pomęczyć. Z czasem ich kształt dostosuje się do kształtów rowerzysty – skórzana powłoka stanie się sprężysta, a całe siodło będzie prawdopodobnie najwygodniejszym, jakiego przyjdzie nam kiedykolwiek używać. Siodła te są jednak dość drogie, dlatego spotykamy je w rowerach z wyższej półki cenowej.

Siodełko rowerowe Brooks - retro siodełko
Siodlo Brooks B66s


Co jeszcze warto wiedzieć
 

Przy wyborze siodełka możemy napotkać jeszcze kilka dodatkowych wariantów:
Siodła damskie i męskie – rozróżnienie na siodła damskie i męskie jest bardzo istotne, gdyż wynika bezpośrednio z różnic w budowie okolic miednicy u kobiet i u mężczyzn. Męskie siodła są generalnie węższe i dłuższe od modeli damskich.
Siodełka "żelowe" – czyli takie, których wypełnienie jest wykonane z wkładki żelowej – są spotykane w droższych modelach siodełek (powyżej 150 zł). Wewnątrz tańszych siodełek występuje zazwyczaj gąbka – ma ona dobre właściwości amortyzujące, jednak z czasem je traci, ubijając się i zmieniając pierwotny kształt. Wkładka żelowa również bardzo dobrze tłumi wszelkie drgania, ale nie traci właściwości w miarę użytkowania. Warto jednak pamiętać, że siodełka żelowe są cięższe niż te z gąbką w środku, co może mieć znaczenie, gdy zależy nam na niskiej masie naszej maszyny.
Siodełka "z dziurą" – na rynku można spotkać siodła, które w centralnej części mają dość sporą dziurę – dzięki temu zabiegowi ucisk siodła na wrażliwe miejsca naszego ciała jest znacznie zredukowany. Ma to znaczenie szczególnie w przypadku mężczyzn, gdyż takie rozwiązanie niweluje ucisk na gruczoł prostaty.


siodełko Selle Italia SL XC Flow z dziurą


Selle Italia SL XC Flow

Żelowe nakładki na siodełko – dokupione do siodełka mogą stanowić doraźną pomocą w przypadku konieczności korzystania ze zbyt twardego siodła. Takie nakładki zdają egzamin na krótkich odcinkach, umilając nam spokojne wycieczki rowerowe. Niestety sposób ich mocowania do siodła nie zawsze zdaje egzamin – nakładka może przemieszczać się podczas jazdy, powodując często dyskomfort fizyczny, ale także psychiczny – rowerzysta swoją uwagę skupia na zsuwającej się nakładce, co może skutecznie odebrać przyjemność z jazdy.


Bikesalon - Siodełka rowerowe - porady, informacje - Nakladka na siodelko

Twoja ocena
Ocena: 0.0 (głosów: 0)
˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij