Konserwacja kluczem do długowieczności - jak prawidłowo eksploatować rower
Poradnik 13.05.2020 zaktualizowano 04.05.2021

Konserwacja kluczem do długowieczności - jak prawidłowo eksploatować rower

Czas czytania: 3 minuty
Liczba wyświetleń: 497

Tak samo ważne, jak czyszczenie napędu w naszym rowerze, ważne jest i smarowanie.

Dobrze „naoliwiony” łańcuch oprócz odpowiednio wyregulowanych przerzutek to podstawa sprawnie działającego napędu. Podstawowym produktem jeśli chodzi o konserwację łańcucha są oleje i smary rowerowe.

Zacznij od czyszczenia

Trzeba pamiętać żeby dobrze wyczyścić łańcuch przed smarowaniem, jeśli tego nie zrobimy smar wymiesza się z brudem i cały proces przyniesie nam więcej szkód niż pożytku. Jeśli łańcuch nie jest bardzo zabrudzony to możemy go po prostu przetrzeć szmatką nawilżaną preparatem odłuszczającym, po czym dokładnie wytrzeć. W przypadku mocno zabrudzonego łańcucha metodą najbardziej skuteczną jest rozkucie go i wrzucenie do butelki z odtłuszczaczem, a następnie wstrząśnięcie. Specjalne preparaty mają za zadanie rozpuścić stary smar. Oprócz samego łańcucha warto też wyczyścić inne elementy napędu rowerowego – kasetę czy kółka przerzutek. Do czyszczenia najlepiej użyć specjalnych środków, będziemy mieć pewność, że wrażliwsze elementy jak lakier czy gumowe części nie ucierpią. Po wyczyszczeniu możemy przejść do smarowania.

Oleje i smary rowerowe – Dry vs Wet

Oleje rowerowe mają za zadanie zredukować tarcie w ogniwach łańcucha, co po pierwsze zwiększa jego żywotność, a po drugie wycisza jego pracę. Wyróżniamy dwa typy smarów - Dry (suche) i Wet (mokre). W przypadku Dry ciecz jest głównie nośnikiem rozprowadzającym substancję smarną po łańcuchu, która odparowuje tworząc warstwę i w efekcie zabezpieczając łańcuch przed brudem. Niestety przeważnie ten typ „kosmetyków” jest bardziej podatny na wymywanie przez wodę. Dobrze sprawdzi się jeśli jeździsz raczej w suchych warunkach i nie masz nic przeciwko żeby nakładać go częściej.

Oleje rowerowe Wet są bardziej gęste, dzięki czemu dokładnie wypełniają przestrzeń łańcucha. Są też bardziej odporne na wodę, ale niestety w suchych warunkach będą wyłapywać więcej kurzu. Jednocześnie są bardziej wydajne i jeśli jeździmy w mieszanych warunkach i chcemy smarować rzadziej to będą lepszym wyborem. Trzeba pamiętać, że ten podział nie odnosi się tylko i wyłącznie do dobierania względem warunków pogodowych, wynika on po prostu z charakteru smaru, co z kolei będzie miało odpowiednie korzyści w danych warunkach pogodowych.

OLEJ ROWEROWY WELDTITE TF2 EXTREME WET 75 ML

OLEJ ROWEROWY WELDTITE TF2 EXTREME WET 75 ML

21 PLN
ODTŁUSZCZACZ DO ŁAŃCUCHA MUC-OFF BIO DRIVETRAIN CLEANER  500 ML

ODTŁUSZCZACZ DO ŁAŃCUCHA MUC-OFF BIO DRIVETRAIN CLEANER 500 ML

69 PLN
SMAR DO ŁAŃCUCHA WEND WAX ON CHAIN RED 30ML

SMAR DO ŁAŃCUCHA WEND WAX ON CHAIN RED 30ML

29 PLN
SMAR DO ŁAŃCUCHA MUC-OFF E-BIKE ALL WEATHER CHAIN LUBE 400ML

SMAR DO ŁAŃCUCHA MUC-OFF E-BIKE ALL WEATHER CHAIN LUBE 400ML

59 PLN
SMAR DO ŁAŃCUCHA MUC-OFF C3 DRY WEATHER CERAMIC LUBE 50ML

SMAR DO ŁAŃCUCHA MUC-OFF C3 DRY WEATHER CERAMIC LUBE 50ML

70 PLN
PŁYN DO MYCIA ROWERU MUC-OFF E-BIKE WATERLESS WASH 750ML

PŁYN DO MYCIA ROWERU MUC-OFF E-BIKE WATERLESS WASH 750ML

68 PLN
SMAR DO ŁAŃCUCHA MUC-OFF DRY LUBE 120ML

SMAR DO ŁAŃCUCHA MUC-OFF DRY LUBE 120ML

55 PLN
MYDŁO ROWEROWE SHIMANO BIKE WASH 125ML

MYDŁO ROWEROWE SHIMANO BIKE WASH 125ML

29 PLN
SMAR DO AMORTYZATORÓW ROWEROWYCH BRUNOX  DEO  200 ML

SMAR DO AMORTYZATORÓW ROWEROWYCH BRUNOX DEO 200 ML

35 PLN
SMAR DO ROWERU MUC-OFF BIO GREASE 150G

SMAR DO ROWERU MUC-OFF BIO GREASE 150G

74 PLN
ODTŁUSZCZACZ DO HAMULCÓW MUC-OFFDISC BRAKE CLEANER  750 ML

ODTŁUSZCZACZ DO HAMULCÓW MUC-OFF DISC BRAKE CLEANER 750 ML

75 PLN
SMAR DO ŁAŃCUCHA WEND WAX ON CHAIN PURPLE 75ML

SMAR DO ŁAŃCUCHA WEND WAX ON CHAIN PURPLE 75ML

75 PLN

Samo smarowanie powinno przebiegać dość precyzyjnie, nie lejemy niedbale i za dużo. Można po kropelce w ogniwo, można przejechać całe pasmo łańcucha – w obu przypadkach nie szalejemy. Co ważne, to po nałożeniu smaru należy wytrzeć zewnętrzną część płytek łańcucha, chcemy tylko by łańcuch był nasmarowany wewnątrz. Jeśli tego nie zrobimy, to po krótkim przejeździe będziemy wyłapywać brud, a tego oczywiście nie chcemy. Wybierając oleje i smary rowerowe warto sięgnąć po sprawdzony produkt typu olej Rohloff czy smar Muc-off, które nie tylko spełniają dobrze swoją funkcję, ale też są stworzone z biodegradowalnych składników i przyjazne dla środowiska.

Bike Cleaner – płyn do mycia roweru

Na pewno są ludzie, którzy są sceptyczni co do specjalistycznych środków do czyszczenia ale myślę, że warto chociaż spróbować. Nie chodzi o to, że są to te same preparaty co zwykłe środki czyszczące tylko w dedykowanej etykiecie, lecz naprawdę są to środki skuteczne i bezpieczne dla osprzętu i innych komponentów. Oprócz samej konserwacji to co na pewno też pośrednio jej służy, ale też pozwala po prostu utrzymać rower w czystości to płyny do mycia roweru. Są to środki, które zmiękczają błoto, a do tego nabłyszczają lakier, oprócz tego nadają świeżości nawet elementom gumowym jak opony czy gripy. Czy to ogólnie do samego czyszczenia, czy jako odtłuszczacz, bardzo dobrze sprawdzą się wszelkiego rodzaju Brake Cleanery, które mają jeszcze bezpieczniejszy skład i naprawdę mają bardzo szerokie zastosowanie.

Oleje i smary rowerowe w akcji

Zarówno oleje i smary rowerowe, jak i spraye do czyszczenia rowerów to absolutna podstawa jeśli chodzi o czyszczenie i konserwację. Oprócz tego mamy oczywiście cały asortyment olejów do amortyzatorów, płyny hamulcowe czy pasty montażowe. Jeśli ktoś ma zacięcie do takich rzeczy i lubi dłubać przy swoim rowerze, to na pewno będzie się systematycznie zaopatrywał w większą ilość różnego rodzaju preparatów.

Ocena

5.0 (głosów: 2)

Podziel się

Przeczytaj także

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij