Konserwacja kluczem do długowieczności - jak prawidłowo eksploatować rower

Konserwacja kluczem do długowieczności - jak prawidłowo eksploatować rower

Tak samo ważne, jak czyszczenie napędu w naszym rowerze, ważne jest i smarowanie. Dobrze „naoliwiony” łańcuch oprócz odpowiednio wyregulowanych przerzutek to podstawa sprawnie działającego napędu. Podstawowym produktem jeśli chodzi o konserwację łańcucha są oleje i smary rowerowe.

Zacznij od czyszczenia

Trzeba pamiętać żeby dobrze wyczyścić łańcuch przed smarowaniem, jeśli tego nie zrobimy smar wymiesza się z brudem i cały proces przyniesie nam więcej szkód niż pożytku. Jeśli łańcuch nie jest bardzo zabrudzony to możemy go po prostu przetrzeć szmatką nawilżaną preparatem odłuszczającym, po czym dokładnie wytrzeć. W przypadku mocno zabrudzonego łańcucha metodą najbardziej skuteczną jest rozkucie go i wrzucenie do butelki z odtłuszczaczem, a następnie wstrząśnięcie. Specjalne preparaty mają za zadanie rozpuścić stary smar. Oprócz samego łańcucha warto też wyczyścić inne elementy napędu rowerowego – kasetę czy kółka przerzutek. Do czyszczenia najlepiej użyć specjalnych środków, będziemy mieć pewność, że wrażliwsze elementy jak lakier czy gumowe części nie ucierpią. Po wyczyszczeniu możemy przejść do smarowania.

Oleje i smary rowerowe – Dry vs Wet

Oleje rowerowe mają za zadanie zredukować tarcie w ogniwach łańcucha, co po pierwsze zwiększa jego żywotność, a po drugie wycisza jego pracę. Wyróżniamy dwa typy smarów - Dry (suche) i Wet (mokre). W przypadku Dry ciecz jest głównie nośnikiem rozprowadzającym substancję smarną po łańcuchu, która odparowuje tworząc warstwę i w efekcie zabezpieczając łańcuch przed brudem. Niestety przeważnie ten typ „kosmetyków” jest bardziej podatny na wymywanie przez wodę. Dobrze sprawdzi się jeśli jeździsz raczej w suchych warunkach i nie masz nic przeciwko żeby nakładać go częściej.

Oleje rowerowe Wet są bardziej gęste, dzięki czemu dokładnie wypełniają przestrzeń łańcucha. Są też bardziej odporne na wodę, ale niestety w suchych warunkach będą wyłapywać więcej kurzu. Jednocześnie są bardziej wydajne i jeśli jeździmy w mieszanych warunkach i chcemy smarować rzadziej to będą lepszym wyborem. Trzeba pamiętać, że ten podział nie odnosi się tylko i wyłącznie do dobierania względem warunków pogodowych, wynika on po prostu z charakteru smaru, co z kolei będzie miało odpowiednie korzyści w danych warunkach pogodowych.

Samo smarowanie powinno przebiegać dość precyzyjnie, nie lejemy niedbale i za dużo. Można po kropelce w ogniwo, można przejechać całe pasmo łańcucha – w obu przypadkach nie szalejemy. Co ważne, to po nałożeniu smaru należy wytrzeć zewnętrzną część płytek łańcucha, chcemy tylko by łańcuch był nasmarowany wewnątrz. Jeśli tego nie zrobimy, to po krótkim przejeździe będziemy wyłapywać brud, a tego oczywiście nie chcemy. Wybierając oleje i smary rowerowe warto sięgnąć po sprawdzony produkt typu olej Rohloff czy smar Muc-off, które nie tylko spełniają dobrze swoją funkcję, ale też są stworzone z biodegradowalnych składników i przyjazne dla środowiska.

Bike Cleaner – płyn do mycia roweru

Na pewno są ludzie, którzy są sceptyczni co do specjalistycznych środków do czyszczenia ale myślę, że warto chociaż spróbować. Nie chodzi o to, że są to te same preparaty co zwykłe środki czyszczące tylko w dedykowanej etykiecie, lecz naprawdę są to środki skuteczne i bezpieczne dla osprzętu i innych komponentów. Oprócz samej konserwacji to co na pewno też pośrednio jej służy, ale też pozwala po prostu utrzymać rower w czystości to płyny do mycia roweru. Są to środki, które zmiękczają błoto, a do tego nabłyszczają lakier, oprócz tego nadają świeżości nawet elementom gumowym jak opony czy gripy. Czy to ogólnie do samego czyszczenia, czy jako odtłuszczacz, bardzo dobrze sprawdzą się wszelkiego rodzaju Brake Cleanery, które mają jeszcze bezpieczniejszy skład i naprawdę mają bardzo szerokie zastosowanie.

Oleje i smary rowerowe w akcji

Zarówno oleje i smary rowerowe, jak i spraye do czyszczenia rowerów to absolutna podstawa jeśli chodzi o czyszczenie i konserwację. Oprócz tego mamy oczywiście cały asortyment olejów do amortyzatorów, płyny hamulcowe czy pasty montażowe. Jeśli ktoś ma zacięcie do takich rzeczy i lubi dłubać przy swoim rowerze, to na pewno będzie się systematycznie zaopatrywał w większą ilość różnego rodzaju preparatów.

Twoja ocena
Ocena: 0 (głosów: 0)
˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij