Bagażniki rowerowe na podróże małe i duże
- Blog w BikeSalon.pl
- Sprzęt
- Bagażniki rowerowe na podróże małe i duże
Wybierając się na wycieczkę rowerową stajemy przez zadaniem spakowania ekwipunku zawierającego wszystkie potrzebne rzeczy.
Jazda z plecakiem na dłuższą metę wydaje się mało komfortowym rozwiązaniem. Warto zatem by nasz rower posiadał bagażnik rowerowy, który poradzi sobie z pomieszczeniem naszego wyposażenia.
Spis treści
Uniwersalne bagażniki rowerowe
Najlepszym rozwiązaniem, które sprawdzi się w rowerze każdego typu będzie bagażnik montowany do wspornika siodła czyli sztycy. Do montażu nie wymaga on specjalnych otworów czy odpowiedniej ramy, sprawdzi się więc w każdym jednośladzie ze standardową sztycą. Ładowność takiego bagażnika wynosi zwykle do 10 kilogramów i nie warto jej przekraczać. Przeładowanie może doprowadzić do złamania bagażnika, a nawet uszkodzenia sztycy. Takie modele składają się zwykle z prostej belki montowanej na obejmę. Są także wersje ze specjalnym wygięciem w zależności od wysokości siodła. Koszt takiego bagażnika nie jest zbyt wysoki. Bagażniki montowane do sztycy podsiodłowej będą dobrym rozwiązaniem dla rowerów MTB, które nie mają otworów montażowych.
Standardowe bagażniki
Klasyczny bagażnik rowerowy mocowany jest do ramy w 4 punktach. Pionowe rurki bagażnika opierają się o ramę roweru w okolicach osi tylnego koła, poziome przytwierdzone są do górnych rur tylnego trójkąta ramy.
Bagażniki takie charakteryzują się największą ładownością (do 25 kilogramów) i stanowią dobrą podstawę do zamontowania dodatkowych sakw rowerowych. Ich wadą jest konieczność występowania otworów montażowych w rowerze.
Bagażnik na przód roweru
Przednie bagażniki mają szerokie spektrum zastosowań. Można przymocować do nich skrzynkę bądź koszyk. W połączeniu ze specjalnie dedykowanymi gumami bez problemu przewieziemy damską torebkę, torbę sportową czy kurtkę. Cechuje je dość duża nośność (zapakujemy od 15 do 20 kilogramów ekwipunku). Większość bagażników przednich mocowana jest na kierownicy i usztywniana specjalnymi prętami mocowanymi do osi piasty, dzięki czemu zyskują na stabilności. Najczęściej wyposażone są także w uchwyt montażowy do przedniej lampki. Ograniczeniem takiego bagażnika jest niemożność przymocowania go do roweru z amortyzacją przedniego koła. Innym typem mocowania przednich bagażników jest przykręcanie do widelca przy błotniku. Rodzaj ten również wykazuje się wytrzymałością i pozwala na przewożenie bagażu do 15 kilogramów. W rowerach z przednią amortyzacją sprawdzą się bagażniki mocowane do główki ramy.
Materiał wykonania bagażników rowerowych
Najczęściej spotykamy się z modelami wykonanymi z aluminium, jednak producenci wciąż tworzą bagażniki także ze stali. Najtrudniejsze do zdobycia modele wykonane są z tytanu. Bagażniki aluminiowe ważą zwykle około 600-800 gramów i możemy je obciążyć ekwipunkiem do 25 kg. Bagażnik stalowy waży więcej, ale jego nośność to nawet 40 kilogramów. Ważne jest, by nie obciążać nadmiernie bagażnika rowerowego i stosować się do nośności podanej przez producenta.
Posiadając odpowiedni bagażnik rowerowy bez problemu zabierzemy w naszą podróż dodatkowe ubranie na zmianę pogody, prowiant, zapasowe części do roweru czy narzędzia. Wspomagając się sakwami możemy wybrać się na dłuższą wyprawę zabierając namiot, śpiwór i inne niezbędne wyposażenie. Bagażniki rowerowe otwierają nam nowe możliwości i pozwalają być bardziej niezależnymi podczas wycieczek. Dzięki nim możemy czerpać większą radość i satysfakcję z naszych rowerowych wypraw.
Przeczytaj także
-
Jak wybrać silnik i inne komponenty do roweru elektrycznego - przeczytaj!
-
Zasięg roweru elektrycznego - czynniki i sposoby na jego zwiększenie
Metody zwiększenia zasięgu w rowerze elektrycznym