fbp

Rowery Gravel – nowość, która podbija coraz więcej serc

Rowery Gravel – nowość, która podbija coraz więcej serc

Olbrzymia popularność długodystansowych wyścigów po drogach bitych zainspirowała producentów rowerów do stworzenia bezprecedensowej nowości w rowerowej branży. Przyczyniły się do tego również coraz bardziej sprecyzowane potrzeby użytkowników tych pojazdów; tak właśnie powstała sama idea rowerów typu "gravel", przy czym idea ta, już po wdrożeniu w życie (a w zasadzie - produkcję i sprzedaż) okazała się strzałem w dziesiątkę, jeśli chodzi o ukryty popyt znacznie szerszej grupy miłośników dwóch kółek.

Rowery "Gravel" to całkowicie odrębna, nowa odmiana roweru. Można zaliczyć je do szerszej kategorii rowerów szosowych, ale rowery gravelowe wyróżniają się wśród towarzyszy specyficznymi cechami. Co właściwie oznacza określenie "Gravel Bikes"? W wolnym tłumaczeniu moglibyśmy oddać tę nazwę jako "rowery żwirowe", lecz nie brzmi to zbyt atrakcyjnie. Dlatego wyjaśnimy najprościej: rowery typu "gravel" powstały z myślą o bardzo wymagającym podłożu dla jazdy dwukołowcem - mianowicie, o żwirze właśnie.

Oczywiście, rowery gravelowe nie sprawdzają się jedynie w jeździe żwirowymi drogami, ale takie trasy są dla nich "środowiskiem naturalnym". Cechy "Graveli" - skonstruowane w dbałości o przeznaczenie - są jednocześnie przyczyną, dla której zdobywają one coraz większą popularność wśród rowerzystów. Wszystkie rowery typu "gravel" bowiem, cechują się zaawansowanym stopniem funkcjonalności, komfortem jazdy oraz dynamiką na doprawdy rozmaitych nawierzchniach. Oczywiście, mowa także o maszynach, które równie świetnie sprawdzają się wszędzie, gdzie warstwa bitumiczna nie zawitała.

Ktokolwiek dostatecznie orientuje się w rowerowej tematyce, z pewnością wyrwie się z pytaniem - "co w takim razie tak bardzo różni rowery gravel i szosówki endurance?" Cóż, przeważnie rowery gravelowe dysponują łagodniejszymi kątami ram, jak i również dłuższą bazą kół oraz tylnym widelcem. Do standardu wchodzi też montaż opon o większej grubości (28 mm i wzwyż). Oprócz tego, "Gravele" posiadają hamulce tarczowe, a także (zazwyczaj) specjalne kierownice z poszerzonym dolnym chwytem - takie kierownice znacznie ułatwiają jazdę w terenie.

Taki opis mógłby zdziwić w obliczu rosnącej sławy Graveli; wymienione parametry brzmią przecież podobnie, co w przypadku opisu cech rowerów przełajowych! Cóż, podobne nie oznacza identyczne, a jak wiadomo, diabeł tkwi w szczegółach. Gravele są natomiast diabelsko sportowe. Takie nastawienie znajduje swoje ujście w odmiennej geometrii ramy (są one krótsze i bardziej ostre), a także w doborze przełożeń. Trzeba jednak przyznać, że rowery Gravelowe - mimo pewnego spójnika - nie są kategorią do bólu jednolitą. Spektrum ich zastosowań jest całkiem szerokie, co przekłada się też na różnice w wyglądzie i konstrukcji.



Najnowsze modele Graveli są naprawdę imponujące - producenci starają się stworzyć taki model roweru, który będzie optymalny dla ridera dowolnej rowerowej dyscypliny. Dlatego właśnie rowery z kategorii "Gravel" charakteryzują się coraz większą uniwersalnością, a duży wybór okazuje się być trudny tylko dlatego, że niezmiernie trudno jest przebierać w gamie liderów. Można - wcale nie na wyrost - stwierdzić, że Gravele są przyszłością rowerów. Tak oto coś, co powstało z myślą o żwirowej nawierzchni, ewoluuje powoli do maszyny nadającej się na każde warunki i każdą szosę. Na naszych oczach powstaje rowerowy przełom. Jesteśmy świadkami wyłaniania się coraz to nowych Graveli, które oprócz niezwykłej funkcjonalności i wygody mogą pochwalić się również oszałamiającymi atutami wizualnymi. Nowoczesny design to walor, który zajmuje pierwsze miejsce ex aequo; zaraz obok wysokiej, profesjonalnej technologii wykonania. 



Tak czy inaczej, rowery gravelowe stanowią po prostu świetną odpowiedź na niedomagania standardowych "przełajówek", które były obiektem narzekań rowerzystów w każdym kraju. Być może koncepcja przełajówki była zasadniczo dobra, ale w praktyce okazała się mieć dość uciążliwe wady. Moda na gravele wynika niemal bezpośrednio z faktu, że z przełajówek wynoszą one to, co najlepsze, a znane z nich wady... niwelują. Rower przełajowy nie sprawdzi się za bardzo w błocie czy w piachu - Gravel, wprost przeciwnie. Utwardzone odcinki trasy - w przypadku przełajówki - oznaczają brak komfortu podróży; Gravel i tutaj poprawia ten stan rzeczy. Jazda rowerem przełajowym nie przyczyni się raczej do bicia rekordów prędkości, podczas gdy Gravel może takie wyzwania podejmować. Wszystkie gravelowe atuty wynikają wprost z innowacyjnej konstrukcji tych rowerów i stanowią źródło nieustającej popularności.

Przedstawione w artykule cuda to gravele marki Rondo - już niedługo znajdziesz je w ofercie BikeSalon.pl!

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij