Kiedy i jak wymienić łańcuch
Poradnik 29.07.2015 zaktualizowano 28.12.2020

Kiedy i jak wymienić łańcuch

Czas czytania: 2 minuty
Liczba wyświetleń: 3436

Łańcuch jest częścią naszego roweru, którą śmiało możemy zaliczyć do najważniejszych jego podzespołów.

Odpowiada on bowiem, ze przekazywanie mocy od pedałów do tylnego koła. Dlatego niezmiernie ważne jest jego odpowiednie serwisowanie oraz ewentualna wymiana w przypadku zużycia. Okresowy przegląd tego elementu pozwoli na utrzymanie roweru w dobrej kondycji. Sprawdzonym sposobem na wydłużenie jego żywotności, a zarazem na sprawne działanie całego napędu jest zamienne stosowanie kilku łańcuchów.

Łańcuch rowerowy przez swoją pracę ulega zużyciu przez co wydłuża się. Zmiana ta negatywnie wpływa na pracę całego napędu prowadząc do uszkodzenia zębatek kasety oraz przednich kół łańcuchowych. Zużyty łańcuch przeskakuje na zębatkach, a cały napęd pracuje dość głośno. Przeskakiwanie łańcucha jest także objawem błędnie ustawionych przerzutek. Dlatego przed przystąpieniem do sprawdzenia łańcucha zwróćmy uwagę również na regulację przerzutek, gdyż źle wyregulowane mogą być przyczyną nie właściwej pracy całego układu napędowego. W sytuacji gdy posiadamy pewność co do poprawności tych ustawień kolejnym istotnym krokiem jest właśnie sprawdzenie łańcucha.

Sprawdzenie zużycia łańcucha rowerowego

Aby ocenić stan rowerowego łańcucha należy zmierzyć długość jego ogniw. Jedno ogniwo (odległość między dwoma sąsiadującymi sworzniami łańcucha) równa się ½ cala (1cal=2,54cm) czyli 1,27cm. Przy pomocy suwmiarki mierzymy długość 10 ogniw łańcucha, która w nowym łańcuchu powinna się równać 5 calom czyli 12,7cm. Jeśli wartość jest większa łańcuch należy wymienić.

ŁAŃCUCH ROWEROWY SHIMANO  CN-HG54  SREBRNY

ŁAŃCUCH ROWEROWY SHIMANO CN-HG54 SREBRNY

100 PLN
KASETA ROWEROWA SRAM PG950 11-32T SREBRNY

KASETA ROWEROWA SRAM PG950 11-32T SREBRNY

149 PLN
SPINKA ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO KMC 9R EPT SREBRNY

SPINKA ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO KMC 9R EPT SREBRNY

29 PLN
ŁAŃCUCH ROWEROWY SRAM PC-951 SZARY

ŁAŃCUCH ROWEROWY SRAM PC-951 SZARY

79 PLN
SPINKA ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO ACCENT QR-11 SREBRNY

SPINKA ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO ACCENT QR-11 SREBRNY

12 PLN
SPINKA ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO SRAM POWERLINK 8S SREBRNY

SPINKA ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO SRAM POWERLINK 8S SREBRNY

16 PLN
ŁAŃCUCH ROWEROWY KMC X10 EPT SREBRNY

ŁAŃCUCH ROWEROWY KMC X10 EPT SREBRNY

189 PLN
ZĘBATKA SILNIKA ROWEROWEGO STRONGLIGHT BOSCH GEN 2 20T CZARNY

ZĘBATKA SILNIKA ROWEROWEGO STRONGLIGHT BOSCH GEN 2 20T CZARNY

39 PLN
SPINKA ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO CONNEX SPRING-CLIP 100 SREBRNY

SPINKA ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO CONNEX SPRING-CLIP 100 SREBRNY

5 PLN
ŁAŃCUCH ROWEROWY KMC X11SL SREBRNY

ŁAŃCUCH ROWEROWY KMC X11SL SREBRNY

289 PLN
KASETA ROWEROWA SHIMANO  HG50 (11-36)

KASETA ROWEROWA SHIMANO HG50 (11-36)

199 PLN
KASETA ROWEROWA SRAM PG950 11-34T SREBRNY

KASETA ROWEROWA SRAM PG950 11-34T SREBRNY

149 PLN

Innym sposobem zmierzenia długości łańcucha jest użycie specjalnego narzędzia zwanego też sprawdzianem łańcucha, można go nabyć w sklepie rowerowym. Urządzenie to zbudowane jest ząbków, które zakładamy na sworzeń łańcucha z jednej strony, z drugiej strony ząbek wkładamy między ogniwa. Jeśli narzędzie na drugim końcu wpadnie  między ogniwa oznacza to, że łańcuch należy wymienić.

Wymiana zużytego łańcucha

Chcąc zdjąć stary łańcuch w większości przypadków należy wycisnąć sworzeń dowolnie wybranego ogniwa, a następnie rozpiąć łańcuch. Aby sprawnie wykonać tą czynność  można skorzystać ze skuwacza rowerowego, który podobnie jak sprawdzian zakupimy w  sklepie rowerowym. Dużym ułatwieniem będzie też zaopatrzenie się w spinkę łańcucha, która pomoże w jego skróceniu oraz ułatwi kolejne próby zdejmowania.

Zakładając nowy łańcuch trzeba zwrócić uwagę na jego długość. Najprostszym sposobem doboru odpowiedniej jego długości będzie porównanie nowego łańcucha ze starym, zakładając oczywiście, że ten, który został ściągnięty był odpowiedniej długości. Nowy łańcuch przeciągamy przez wózek tylnej przerzutki dookoła jej kółek następnie przez zębatki kasety oraz przednich kół łańcuchowych po czym używając skuwacza łączymy łańcuch przy pomocy wyciśniętego wcześniej sworznia bądź spinki. Świeżo założony łańcuch jeszcze przed jego pierwszym użyciem warto naoliwić, używając do tego celu specjalnych preparatów. Częsty przegląd ze zwróceniem szczególnej uwagi na elementy napędu rowerowego gwarantują długotrwały oraz bezproblemowy okres użytkowania.

Ocena

5.0 (głosów: 1)

Podziel się

Przeczytaj także

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij