Najpopularniejsze technologie Shimano
Poradnik 06.10.2014 zaktualizowano 23.10.2020

Najpopularniejsze technologie Shimano

Czas czytania: 4 minuty
Liczba wyświetleń: 11168

Wśród pracowników sklepów rowerowych ogromny uśmiech na twarzy budzą zawsze 2 typowe dla początkujących rowerzystów zwroty, które słyszy się kilka razy dziennie, w zakupowym szale na początku każdego sezonu rowerowego.

Największe zainteresowanie budzą zawsze rowery wyposażone w 27 lub 30 przerzutek, oraz „całe na sisach” – czyli wyposażone w przerzutki w systemie SIS, uważanych za bardzo wysoki model. Prawda jest taka, że większość rowerów posiada 2 przerzutki, przednią i tylną, które obsługują łącznie 27 lub 30 biegów (przełożeń) oraz znakomita większość, w tym te za kilkaset złotych, posiada napęd w systemie SIS – przerzutkę pracującą w tym trybie kupimy już za 20 złotych.

Dowiedz się więcej

Pierwszy błąd pojawia się na szczęście coraz rzadziej – to należy po prostu wiedzieć – rower, jak samochód, posiada biegi, a ich ilość wynika z przemnożenia ilości zębatek w kasecie i korbie. SIS to skrót od Shimano Index System – określa po prostu, że dana przerzutka pracuje w trybie indeksowanym. Oznacza to, że manetka zmiany biegów działa „skokowo” – jedno jej wciśnięcie oznacza zmianę biegu o 1, w obie strony. Zmianie biegu towarzyszy charakterystyczne „kliknięcie” dochodzące właśnie z manetki. Manetki bez indeksacji to bardzo stare rozwiązanie, stosowane obecnie w najtańszych rowerach hipermarketowych, przeważnie w systemie obrotowym – zmiana biegu jest wówczas mało precyzyjna, za pomocą manetki należy samodzielnie ustawić wózek przerzutki w takim położeniu, oby nie kolidował on z łańcuchem. Bardzo niepraktyczne rozwiązanie. Warto więc zaznajomić się, co oznaczają skróty literowe na osprzęcie Shimano – produkty tej marki najczęściej montowane są w rowerach, dlatego wiedza z tego zakresu będzie na wagę złota. Zapraszam na mały przewodnik po świecie japońskich rowerowych wynalazków.

SIS

– Shimano Index System – oznacza, że przerzutki pracują w trybie indeksowanym. Na wyższych modelach przerzutek i manetek próżno szukać tego oznaczenia – indeksacja jest dziś czymś oczywistym, nie trzeba dodatkowo jej oznaczać

Dual SIS

– oznacza, że indeksowana jest przerzutka przednia i tylna

Hollowtech

– oznaczenie dotyczące korb – ramiona korb są puste w środku, dzięki czemu znacznie spada masa całego komponentu

Hollowtech II

– w tym przypadku „pusty” jest suport – główna oś pedałów zintegrowana jest z prawym ramieniem korby, na jej przeciwległy koniec nakłada się lewe ramię. Łożyska osi znajdują się na zewnątrz ramy, w specjalnych miskach, dzięki czemu mogą być większe = trwalsze, a przestrzeń pomiędzy nimi pusta, dzięki czemu zyskujemy na wadze oraz trwałości. Bardzo często w tym systemie ramiona korb także są puste (korby XT), choć nie jest to regułą – warto dobrze upewnić się przed zakupem, co tak naprawdę chcemy zakupić.

Hollowglide

– rozwiązanie polegające na zastosowaniu pustej w środku największej zębatki w korbie, stosowany w szosowych grupach Ultegra i Dura-Ace

Shadow RD

– system stosowany w tylnej przerzutce (rear derailleur) – wózek przerzutki o specjalnej konstrukcji nie wystaje poza obrys ramy, przerzutka jest schowana „pod ramą”, dzięki czemu minimalizujemy ryzyko jej uszkodzenia o kamienie, korzenie i inne przeszkody.

Przerzutka minimalizuje także problem łańcucha uderzającego w tylne widełki na wybojach.

Shadow RD+

- udoskonalenie powyższego systemu – przerzutka posiada specjale sprzęgło, sterowane przełącznikiem na wózku przerzutki – jego włączenie powoduje oporniejszą pracę mechanizmu, ale wyklucza możliwość spadnięcia łańcucha z zębatek korby – działa jak napinacz, stosowane głownie w rozwiązaniach opartych na jednej tarczy z przodu. Zwolnienie sprzęgła przywraca przerzutce wysoką kulturę pracy, ale łańcuch pozostaje mniej napięty.

Rapie Fire +

- dotyczy manetek zmiany biegów – system stosowany od 1985 roku, pozwala jednym ruchem przerzucić łańcuch o kilka zębatek – im dalej wychylimy dźwignię, tym większą liczbę biegów przeskoczymy. Manetki w tym systemie z grup Deore, XT oraz XTR działają w dwie strony biegi możemy zrzucać na niższe zarówno przez popchnięcie dźwigni kciukiem, jak i wciśnięcie palcem wskazującym. Bardzo funkcjonalne rozwiązania. Dodatkowym plusem jest możliwość zamontowania manetki zmiany biegów zarówno po lewej, jak i po prawej stronie względem klamki hamulcowej.

Octalink

– stosowany w suportach, tzw. wielowypust osi, stosowany zamiast najtańszego suportu „na kwadrat” znacznie zwiększa sztywność oraz wytrzymałość całej konstrukcji

SPD

– Shimano Pedaling Dynamice – system pedałów zatrzaskowych, obecnie najpopularniejszy wśród rowerzystów, w wersji szosowej nazywa się SPD SL

PEDAŁY ROWEROWE CRANK BROTHERS  CANDY 3  CZERWONY

PEDAŁY ROWEROWE CRANK BROTHERS CANDY 3 CZERWONY

599 PLN
PEDAŁY ROWEROWE CRANK BROTHERS  EGG BEATER 3  SREBRNY|NIEBIESKI

PEDAŁY ROWEROWE CRANK BROTHERS EGG BEATER 3 SREBRNY|NIEBIESKI

599 PLN
PEDAŁY ROWEROWE DARTMOOR  CANDY PRO NIEBIESKI

PEDAŁY ROWEROWE DARTMOOR CANDY PRO NIEBIESKI

139 PLN
PEDAŁY ROWEROWE KELLYS FLAT 30 CZARNY

PEDAŁY ROWEROWE KELLYS FLAT 30 CZARNY

90 PLN
PEDAŁY ROWEROWE DARTMOOR STREAM ZIELONY

PEDAŁY ROWEROWE DARTMOOR STREAM ZIELONY

125 PLN
PEDAŁY ROWEROWE LOOK X-TRACK EN-RAGE PLUS ZŁOTY

PEDAŁY ROWEROWE LOOK X-TRACK EN-RAGE PLUS ZŁOTY

439 PLN
PEDAŁY ROWEROWE LOOK S-TRACK RACE CZARNY

PEDAŁY ROWEROWE LOOK S-TRACK RACE CZARNY

590 PLN
PODKŁADKI POD BLOKI DO PEDAŁÓW CRANK BROTHERS  SHOE SHIELDS

PODKŁADKI POD BLOKI DO PEDAŁÓW CRANK BROTHERS SHOE SHIELDS

58 PLN
PEDAŁY ROWEROWE VP VP-608 SREBRNY|CZARNY

PEDAŁY ROWEROWE VP VP-608 SREBRNY|CZARNY

41 PLN
PEDAŁY ROWEROWE KELLYS KLS REIN CZERWONY

PEDAŁY ROWEROWE KELLYS KLS REIN CZERWONY

249 PLN
PEDAŁY ROWEROWE KELLYS TRAIL 10 CZARNY

PEDAŁY ROWEROWE KELLYS TRAIL 10 CZARNY

34 PLN
PEDAŁY ROWEROWE KTM FREERIDE BMX ECO

PEDAŁY ROWEROWE KTM FREERIDE BMX ECO

79 PLN

HG

– system stosowany w łańcuchach. Mają one drążone sworznie, frezowane ogniwa dla obniżenia masy. Specjalne nacięcia ułatwiają współpracę z koronkami i zmianę biegów. Łańcuchy mają stronę przednią i tylną – montujemy je napisami na zewnątrz. Całość pozytywnie wpływa na efektywność pedałowania.

HG EV

– ulepszone na potrzeby napędów 11 rzędowych rozwiązanie HG, gwarantujące lepszą współpracę z 11 koronkami. Najnowszy łańcuch XTR M9000 pokryty specjalną powłoką PTFE ma wg. Shimano 40 % większą trwałość od swoich poprzedników XTR/Dura Ace CN-7901

To zdecydowanie nie wszystko, ale z pewnością wystarczy, aby zrozumieć, co mówią do nas pracownicy sklepów i brać czynny udział w procesie zakupu roweru. Następnym razem zajmiemy się technologiami stosowanymi w odzieży i kołach, na razie jest się czego uczyć. Powodzenia!

Ocena

3.3 (głosów: 3)

Podziel się

Przeczytaj także

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij