Ostre koło, czyli powrót do korzeni
Ciekawostki 06.05.2015 zaktualizowano 23.10.2020

Ostre koło, czyli powrót do korzeni

Czas czytania: 5 minut
Liczba wyświetleń: 6019

Napęd typu ostre koło wykorzystywany w rowerach jest ciekawym rozwiązaniem dla miłośników jednośladów, którzy stawiają na łatwość użytkowania, a także na bezproblemowe serwisowanie sprzętu.

Dzieje się tak za sprawą prostej budowy, ograniczenia do minimum niezbędnych części oraz akcesoriów rowerowych, a także faktu, że ostre koło pozwala na szybkie przemieszczanie się w ruchu miejskim bądź po równym terenie. To wszystko wpływa na zwiększenie popularności wykorzystania tychże napędów w jednośladach. Jednak jego używanie wymaga nie lada wytrenowania, odpowiedniej techniki jazdy oraz zdolności przewidywania wydarzeń mających miejsce podczas podróżowania.

Obserwując rowerzystów spotykanych szczególnie w miastach, nie sposób nie zauważyć grupy użytkowników rowerów o klasycznym napędzie, bez zbytecznych akcesoriów i wyposażenia. Rowery te noszą miano ostrego koła, bądź single speed. Swoją nazwę zawdzięczają wykorzystaniu napędów pozbawionych możliwości zmiany biegów.  Skąd pomysł na tego typu sprzęt?

Prostota obsługi

Ostre koło jest rodzajem napędu rowerowego, który składa się z przedniej zębatki umiejscowionej na korbie, a także tylnej, umieszczonej w piaście bez wykorzystania wolnobiegu. W rezultacie poruszając pedałami wprawiamy w ruch jednoślad. Zatrzymując pedały blokujemy tylne koło. Nie trudno wyobrazić sobie, jak taka jazda wygląda. Wiadomo, że wyhamowanie rozpędzonego roweru nie jest prostą sprawą, dlatego jeżdżąc rowerem z ostrym kołem trzeba nie tyle pracować siłą mięśni, co umysłu. Odpowiedni poziom przewidywania wydarzeń na drodze wpływa na bezpieczeństwo nie tylko rowerzysty, ale również innych uczestników ruchu drogowego. Myśląc o bicyklach z tego typu napędem warto wiedzieć skąd pomysł na takie rozwiązanie. Dzięki maksymalnemu uszczupleniu osprzętu oraz akcesoriów, rower stał się niemalże bezawaryjny, co szybko zostało zauważone przez użytkowników. Stąd też rosnąca popularność tego typu napędów. Prostota wykonania nawiązuje też do pierwszych rowerów, które to nie posiadały wolnobiegu, a jazda nimi z technicznego punktu widzenia wyglądała podobnie jak dzisiejszymi rowerami z napędem jednobiegowym. Tłumaczy to twierdzenie, że jazda ostrym kołem jest powrotem do korzeni.

Ostre koło, a single speed

Mówiąc o napędzie typu ostre koło warto też zwrócić uwagę na układ napędowy zwany single speed, w odróżnieniu od ostrego posiada on wolnobieg, co nie wymusza ciągłej pracy pedałami podczas jazdy, dzięki czemu rowerzysta może pozwolić sobie na chwilę odpoczynku w trakcie przejażdżki. Fajnym rozwiązaniem oferowanym przez producentów rowerów z jednobiegowym napędem jest wykorzystanie piast dwustronnych.

ROWER TREK FX 2 DISC 2021 KOŁA 28" NIEBIESKI

ROWER TREK FX 2 DISC 2021 KOŁA 28" NIEBIESKI

2599 PLN
ROWER TREK FX 2 DISC 2021 KOŁA 28" SZARY

ROWER TREK FX 2 DISC 2021 KOŁA 28" SZARY

2599 PLN
ROWER KTM X-STRADA 730 FIT 2021 KOŁA 28" ZIELONY

ROWER KTM X-STRADA 730 FIT 2021 KOŁA 28" ZIELONY

5799 PLN
ROWER SCOTT SPEEDSTER 30 2021 KOŁA 28" SREBRNY

ROWER SCOTT SPEEDSTER 30 2021 KOŁA 28" SREBRNY

4149 PLN
ROWER TREK REMEDY 8 2021 KOŁA 27,5" ŻÓŁTY|CZERWONY

ROWER TREK REMEDY 8 2021 KOŁA 27,5" ŻÓŁTY|CZERWONY

15999 PLN
ROWER SCOTT ASPECT 930 2021 KOŁA 29" BIAŁY

ROWER SCOTT ASPECT 930 2021 KOŁA 29" BIAŁY

3689 PLN
ROWER SCOTT SUB CROSS 20 LADY 2021 KOŁA 28" BIAŁY

ROWER SCOTT SUB CROSS 20 LADY 2021 KOŁA 28" BIAŁY

3919 PLN
ROWER KTM CITY FUN 28 2021 KOŁA 28" ZIELONY

ROWER KTM CITY FUN 28 2021 KOŁA 28" ZIELONY

2999 PLN
ROWER SCOTT SCALE 970 2021 KOŁA 29" SZARY

ROWER SCOTT SCALE 970 2021 KOŁA 29" SZARY

4849 PLN
ROWER SCOTT SCALE 930 2021 KOŁA 29" ZIELONY

ROWER SCOTT SCALE 930 2021 KOŁA 29" ZIELONY

9239 PLN
ROWER TREK DUAL SPORT 1 WSD 2021 KOŁO 28" SZARY

ROWER TREK DUAL SPORT 1 WSD 2021 KOŁO 28" SZARY

2499 PLN
ROWER SCOTT SPEEDSTER 20 DISC 2021 KOŁA 28" CZARNY

ROWER SCOTT SPEEDSTER 20 DISC 2021 KOŁA 28" CZARNY

5539 PLN

Z jednej strony takiej piasty znajduje się zębatka sztywno połączona z piastą, natomiast do jej drugiego boku możemy zamontować zębatkę z wolnobiegiem. W efekcie przekręcając koło o 180 stopni otrzymujemy rower z napędem single speed, bądź wymagające więcej umiejętności ostre koło.

Budowa i wyposażenie roweru

To co odróżnia jednoślady z jednobiegowym napędem od chociażby rowerów szosowych, to uproszczenie budowy przez rezygnację ze zbędnych części rowerowego wyposażenia. Ostre zostało uszczuplone o przerzutki, niejednokrotnie też użytkownicy rezygnują z hamulca ręcznego, bądź ograniczają go do hamulca przedniego, nie wspominając już o oświetleniu, błotnikach, czy bagażniku, których po prostu brak. Znaczący wpływ na wygodę jazdy ma tutaj wykorzystanie odpowiednich pedałów współpracujących z obuwiem rowerzysty. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierujący poniekąd integruje się ze swoim sprzętem, co ułatwia użytkowanie oraz potęguje frajdę z jazdy. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się nad kupnem specjalistycznego obuwia oraz pedałów dla rowerzystów, wiedz o tym, że jest to mega pomocne rozwiązanie potęgujące doznania z jazdy! Tańszą alternatywą są metalowe noski czy paski do pedałów platformowych.

Rower Adriatica na ostrym kole
Z racji na sposób użytkowania ramy rowerów wykorzystywanych z napędem jednobiegowym, różnią się od ram szosowych. Zasadniczą rozbieżnością są tutaj haki montażu tylnego koła. Biorąc pod uwagę, że łańcuch w rowerze musi być zawsze odpowiednio napięty, wykorzystano tutaj haki poziome, które pozwalają na napięcie łańcucha przez delikatne odsunięcie koła w tył. Na uwagę zasługuje też rodzaj kierownicy z jaką się spotykamy. Może to być szosowy baranek (kierownica zawinięta do dołu), bycze rogi (lekko ugięta ku górze), czy też prosta o różnej szerokości. Oryginalny wygląd roweru to kolejny atut, na który zwracają uwagę nie tylko właściciele rowerów jednobiegowych. Sprzęty te budzą spore zainteresowanie wśród uczestników ruchu. To wszystko zwiększa popularność jednośladów wykorzystujących napędy single speed bądź ostre koło.

Jak jeździć?

Decydując się na zakup roweru wyposażonego w sztywny napęd trzeba wiedzieć, że jazda nim jest nie tylko trudniejsza, ale też sprzyja mało przyjemnym wywrotkom. Tylko odpowiednie wytrenowanie przyczyni się do prawidłowego oraz zdrowego użytkowania. Podstawową różnicą jest tutaj sposób wsiadania na rower oraz zsiadania z niego. Rozpoczynając jazdę należy odpowiednio ustawić korbę oraz przenieść środek ciężkości na przód roweru. Dzięki temu działaniu uwolnimy tylne koło, a ruszanie nie będzie sprawiać problemów. Odpychanie się jedną nogą w sytuacji trzymania drugiej na pedale nic nie da, ponieważ pedały poruszają się wraz z kołem. Kiedy uda nam się ruszyć płynność jazdy, kontrolujemy naciskiem na pedała wyhamowując bądź rozpędzając jednoślad.

ROWER DIAMANT UBARI DELUXE TIE 2021 KOŁA 28" MIĘTOWY

ROWER DIAMANT UBARI DELUXE TIE 2021 KOŁA 28" MIĘTOWY

3799 PLN
ROWER SCOTT ASPECT 950 2021 KOŁA 29" SREBRNY

ROWER SCOTT ASPECT 950 2021 KOŁA 29" SREBRNY

2769 - 3099 PLN
ROWER TREK MARLIN 5 2021 KOŁO 29" ZIELONY|CZARNY

ROWER TREK MARLIN 5 2021 KOŁO 29" ZIELONY|CZARNY

2499 PLN
ROWER KTM X-STRADA 720 2021 KOŁA 28" POMARAŃCZOWY

ROWER KTM X-STRADA 720 2021 KOŁA 28" POMARAŃCZOWY

7359 PLN
ROWER DIAMANT ELAN DELUXE HER 2021 KOŁA 28" SZARY

ROWER DIAMANT ELAN DELUXE HER 2021 KOŁA 28" SZARY

4199 PLN
ROWER KTM SCARP MT MASTER 2020 KOŁA 29" CZARNY

ROWER KTM SCARP MT MASTER 2020 KOŁA 29" CZARNY

21199 PLN
ROWER SCOTT ASPECT 930 2021 KOŁA 29" BIAŁY

ROWER SCOTT ASPECT 930 2021 KOŁA 29" BIAŁY

3689 PLN
ROWER SCOTT ASPECT 950 2021 KOŁA 29" ZIELONY

ROWER SCOTT ASPECT 950 2021 KOŁA 29" ZIELONY

3099 PLN
ROWER SCOTT SCALE 965 2021 KOŁA 29" SREBRNY

ROWER SCOTT SCALE 965 2021 KOŁA 29" SREBRNY

5539 PLN
ROWER SCOTT ASPECT 750 2021 KOŁA 27.5" SREBRNY

ROWER SCOTT ASPECT 750 2021 KOŁA 27.5" SREBRNY

2769 PLN
ROWER SCOTT SCALE 970 2021 KOŁA 29" SZARY

ROWER SCOTT SCALE 970 2021 KOŁA 29" SZARY

4849 PLN
ROWER TREK FX 2 DISC 2021 KOŁA 28" NIEBIESKI

ROWER TREK FX 2 DISC 2021 KOŁA 28" NIEBIESKI

2599 PLN

Jeśli nasz sprzęt nie posiada hamulca ręcznego, aby się zatrzymać najprościej będzie zmniejszyć prędkość do minimum oraz bezpiecznie zeskoczyć z roweru. Na koniec warto wiedzieć, że jazda ostrym kołem daje szersze możliwości od roweru z wolnobiegiem. Mam tu na myśli wykonywanie różnych trików, takich jak chociażby jazda do tyłu czy stójka w miejscu. Technika jazdy rowerem wyposażonym w sztywny napęd nie jest łatwa, jednak odpowiednie wytrenowanie może ułatwić użytkowanie oraz przyczynić się do zwiększenia frajdy z jazdy.

Niebezpieczeństwa płynące z jazdy ostrym kołem

Z niebezpieczeństwem spotykamy się w każdej dziedzinie naszego życia. Czy to w pracy, czy w domu. Nigdy nie mamy pewności, że rozpoczynając jakąś czynność, szczęśliwie ją zakończymy. Być może brzmi to trochę śmiesznie, ale decydując się na jazdę ostrym kołem trzeba mieć świadomość, istniejącego niebezpieczeństwa.

Do najpoważniejszych zagrożeń płynących z jazdy rowerem wyposażonym w sztywny napęd, jest możliwość spadnięcia z pedałów. Dlatego tak ważna jest tu wspomniana wyżej odpowiednia integracja kierującego ze sprzętem. Wypadnięcie z pedałów może zakończyć się bolesną kontuzją bądź wypadkiem. Innym zagrożeniem, o którym warto wspomnieć, jest poluzowanie się łańcucha przez przesunięcie tylnego koła. Wiąże się z tym też ryzyko spadnięcia łańcucha, czy też tak często spotykane nie tylko w rowerach szosowych wciągnięcie nogawki między łańcuch, a przednią zębatkę. Kolejnym często spotykanym problemem jest możliwość zawadzenia pedałami o jezdnię, zwykle podczas skręcania, bądź o krawężniki poruszając się zbyt blisko krawędzi jezdni. Mimo, że sytuacji stwarzających ryzyko wypadku nie brakuje, to nie ulega wątpliwości, że zachowanie zdrowego rozsądku ma ogromny wpływ na poprawę naszego bezpieczeństwa.

Rower Trek na ostrym kole
Rowery jednobiegowe wykorzystujące sztywny napęd, czy też wyposażone w wolnobieg zyskują na popularności. Na ich korzyść przemawia łatwość budowy oraz obsługi. Jednak decydując się na zakup tego typu sprzętu, trzeba mieć świadomość, że jazda nim wymaga więcej wprawy, wytrenowania, a nade wszystko rozsądku.

Ocena

5.0 (głosów: 2)

Podziel się

Przeczytaj także

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij